Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Røvrendt af udlejer
Forfatter: 
Dato:  09-10-2018 17:11

Jeg har brug for jeres hjælp kære hestefolk selvom dette intet har med heste at gøre. Jeg har læst samtlige paragrafer, love, ringet til huslejeklagenævnet og jeg ved ikke hvad, men der er altid nogle kloge folk i dette forum. Gør jer klar på en lang og detaljeret historie.

 

1/9/2017 flytter jeg til Valby grundet fuldtidsarbejde. Værelset er på 20kvm til 4500,- om måneden inklusiv alt. Pretty sweet deal, right? I forhold til, at det er København er det jo okay billigt og det er da et tilbud man som førstegangsflytter ikke vil sige nej til. Jeg er lykkelig over, at bo så billigt og værelset er tæt på alt. Kontrakten skal dog fornyes hvert halve år, hvilket ikke er noget problem for mig. Når, tiden flyver og jeg er glad for det værelse samt min udlejer. Vi hygger, laver mad sammen og ser en sjælden gang en film sammen. Det bliver nytårsaften og det bliver en aften der ændrer alt - Jeg møder en sød fyr (vi har snakket on and off siden november). Vi ses oftere og oftere og det ender med, at jeg slet ikke er hjemme i lejligheden. Udlejer for fortsat de 4500,- af mig hver måned for jeg har jo ikke opsagt mit lejemål. En dag i maj hiver udlejer mig ind til en samtale, da hun gerne vil hæve huslejen til 5000,-. Hendes grundlag for dette er, så jeg kan slippe for at gøre rent den ene gang om måneden i køkkenet. Jeg er aldrig hjemme da jeg er hos kæresten og hvem bruger 500,- om måneden på toiletartikler, rengøringsmidler osv? I min verden var det ret så underligt, men jeg siger nej til hendes tilbud og tænker så ikke videre over det. Hun ville nok bare være sød og gøre mig en tjeneste.

 

Nu til det sjove: Min kæreste og jeg har valgt at pr. 1/11/2018 skal flytte ind hos ham og jeg fortæller så min udlejer d. 1/10 at jeg flytter ud 1/11. I vores kontrakt, der aldrig blev fornyet, at jeg har en måneds opsigelse, men der står intet om, hvornår jeg skal komme til hende. Hun vil så kræve en hel husleje for november, da hun ikke kan nå at finde en ny inden 1/11. Jeg siger nej, da kontrakten er udløbet og hun ikke skal have flere penge fra mig. Hun har fået den måned der stod og den overskrider ikke lønperioden. Hvordan kan en måned ikke være nok? Vi ender ud i et kæmpe skænderi over telefonen og hun tror jeg vil pisse hende op og ned af rygge (for min skyld gerne). Hun siger at hun vil tjekke kontrakten igennem sammen med sin far, hvilket jeg går med til. Vi skal ikke ende på dårlige termer. Der går et par timer og hun ringer tilbage. Her finder vi frem til, at vi slår halv skade. Det vil sige at jeg betaler en halv husleje, hvilket jeg går med til. Hun siger hun skal kunne have råd til at betale sine regninger - Forståeligt selvfølgelig.

 

Nu til det endnu sjovere: Udlejer er min søster og har fået hjælp af både far, mor og vores ældste søster. Samme aften har udlejer sagt til vores ældste søster at hun ikke vil finde en ny lejer til 1/11, hvilket gør mig tvunget til at betale. Hun fortæller også, at hun kan sidde alene i lejligheden til 1/2/2019. Alt dette får jeg at vide gennem min ældste søster, hvilket gør mig mere end rasende. Udover dette finder jeg ud af, at lejligheden med alt koster 5500,-. Vi har haft adgang til alt det samme og det er ulovligt for udlejer at tjene penge på lejer medmindre der betales skat. Dette vil sige, at jeg har betalt omkring 23.000,- for meget. Hun er studerende og betaler af på et lån til lejligheden. Huslejen skal splittes ligeover, men i dette tilfælde er det mig der har betalt af på gælden. Hun får udeboende SU og har deltidsjob. Hvordan skal jeg forholde mig i sådan en situation, når det er min egen søster der har tjent penge på mig samt kræver en måneds yderligere husleje selvom kontrakten er udløbet? For min skyld går jeg gerne gennem retten og røvrender hende fuldkommen, da hun ikke længere ses som en søster.

 

Jeg håber inderligt at der er en eller anden der kan hjælpe mig for jeg har lyst til at rive håret af mig selv.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lad den ligge
Forfatter: 
Dato:  11-10-2018 22:16

Jeg ville lade det ligge hvis jeg var dig. Du er ude af lejemålet nu og har jo i sin tid selv indvilliget i lejeaftalen.

Jeg tænker at I jo er familie og gerne skulle ses i den sammenhæng.

Jeg kan sagtens forstå du finder det tarveligt - men tænker at du får mest ud af det ved at være 'den store' og kommer videre.

Brug krudtet på at glæde dig over din nye lejlighed og at du flytter sammen med din kæreste :)

Pøj pøj med det :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overhold.
Forfatter: 
Dato:  22-10-2018 08:49

Hej

 

Nogen kampe er bare ikke værd at tage.

 

Synes du skal betale ift hvad I har aftalt (½ skade for november) og så sig til hende at hun ikke får en krone mere af dig, og så lade det ligge.

 

Uanset om I er familie eller ej, så kan det ikke være dit problem at hun ikke kan finde en ny lejer lige med det samme.

(billige boliger hænger jo ellers ikke normalt på træerne, så det burde da være muligt)

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-10-2018 13:57

Du skriver selv du har været glad og tilfreds for at have haft et værelse til rådighed der er så tæt på alting, og at det er billigt i forhold til tilsvarende i byen.

 

Jeg ville være tilfreds, og ikke have ondt i røven over hun måske har tjent lidt på dig.

Kan forstå det er en ejerlejlighed, dvs. hun står med renteudgifter, udgifter til uforudsete regninger, vedligehold mm. Det er altså ikke gratis.

 

Så jeg synes ikke din søster har været urimelig, det rager jo ikke dig hvad hun har af udgifter om måneden. Du har jo altid haft muligheden for at takke nej til værelset og så have fundet en anden lejlighed at udleje. Eller have købt din egen.

 

Jeg vil betale den måned der er aftalt + den halve som i allerede har aftalt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du ved ikke...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2018 12:40

...om du har betalt for meget i husleje. Det kan kun huslejenævnet afgøre. Der er ingen regler om at en udlejer ikke må tage mere i leje end hvad der svarer hans udgifter eller en andel heraf, hvis det er et delelejemål - det er faktisk helt normalt. Det er heller ikke ulovligt at tjene penge på udlejning uden at betale skat op til et bundfradrag, som i 2018 er 1 1/3 % af ejendomsværdien eller min. 24.000,- kr. Og så er udlejers økonomi dig helt uvedkommende.

 

Så kære lejer; sæt dig nu ordentligt ind i reglerne, inden du beklager dig på nettet og truer udlejer (ovenikøbet din søster) med røvrend og retten. Måske skulle du indmelde dig i LLO ? Der kan man altid få råd og vejledning, når noget ikke går helt som forventet eller ønsket.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2018 12:13

Det er i og for sig ligegyldigt, om kontrakten er fornyet eller ikke i og med, at du ikke er blevet hældt ud, da kontrakten udløb.

Når det så er sagt, så har du opsagt i utide, hvis du har opsagt den 1-10 til udflytning den 1-11, da sidste frist for opsigelse i så tilfælde ville være den 30-9, hvis ikke du skal være pligtig til at betale husleje også for novenmer. Det er således, at opsigelse skal finde sted til udgangen af en måned. Og da du opsiger pr. 1-10, så er opsigelsen gældende med udgangen af oktober, og november skal dermed også betales med.

 

Med venlig hilsen

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider