Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Aftaleloven hestekøb - hvordan i praksis
Forfatter: 
Dato:  26-02-2017 23:25

Af ren nysgerrighed vil jeg lige hvordan jeg egentlig står her

Mandag d. 20. Februar er jeg ude og se på hest. Jeg ser hesten løs på banen og kan lide hvad jeg ser samt hestens temperament. Sælger og jeg snakker om hvad hesten skal bruges til hvad mine værdier osv er i forhold til at holde hest.

Jeg siger at jeg gerne vil købe hesten, såfremt sælger vil sælge. Det vil sælger gerne.

Jeg ringer efter aftale med sælger til dyrlæge dagen efter, da jeg arbejder nat hele den uge bliver det aftalt at hesten skal handelsundersøges tirsdag d. 28/2 da sælger også kunne være der der og jeg ville så tage hesten med hjem med det samme såfremt den går igennem.

Torsdag skriver jeg til sælger at jeg vil lave et udkast til kontrakt hvortil sælger svarer at det er super.

Jeg sender kontrakten fredag med det punkter jeg kan udfylde og ligger op til at sælger kan redigere/tilføje hvis nødvendigt.

Jeg hører ikke noget hele weekenden, men ved sælger har børn osv., så tænker at det er derfor.

Modtager så idag d. 26/2 en sms fra sælger at hun ikke kan sælge til mig alligevel da vedkommende der så på hesten først nu har meddelt at vedkommende gerne vil købe hesten, og sælger havde ikke hørt fra den anden køber.. sælger skriver så at den anden interessede troede sælger ville kontakte vedkommende.. så sælger mente det var mest fair sælger solgte til vedkommende.

Så sidder jeg tilbage og tænker "hvad!?" jeg har på intet tidspunkt hørt der var andre og hesten var endnu ikke annonceret nogen steder..

Jeg mener at aftaleloven gælder og har det hele på sms..

Men er jeg helt galt på den?

Blev selvfølgelig skuffet.. boks og alt var jo klar.

Sælger afbestiller så selv dyrlægen, men tænker jeg selv skal tjekke op på det så jeg ikke får en regning lige pludselig.


Med Fruerlundens Rosita

~ Min fantastiske basse, Pyrus Rævdal, forlod mig d. 17. November 2011 efter lang tids sygdomsforløb. RIP og tak for alt ~

Pyrus, Wolle og Soya altid i mit hjerte og savnet hver dag ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2017 22:21

Jeg er ikke ekspert i aftaleret (langt fra) men det er muligt, at sælger gør sig skyldig i aftalebrud og at du derfor kan lægge sag an, i og med, at I havde aftalt at handle.

 

Men - hvad forventer du at få ud af at lægge sag an for aftalebrud? Hvis ikke det drejer sig om en meget dyr hest, risikerer du at bruge meget mere end hestens værdi på advokatregninger, hvis du vælger at gå den vej...

 

Det er helt forståeligt at du er sur og skuffet, jeg er bare ikke sikker på, at det er besværet værd at gøre mere ud af det.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gå videre
Forfatter: 
Dato:  28-02-2017 14:20

har ikke tænkt mig at gå videre..

Vil bare høre om det er normalt at sælger bare kan gøre dette når der er aftalt køb både mundtligt og skriftligt.


Med Fruerlundens Rosita

~ Min fantastiske basse, Pyrus Rævdal, forlod mig d. 17. November 2011 efter lang tids sygdomsforløb. RIP og tak for alt ~

Pyrus, Wolle og Soya altid i mit hjerte og savnet hver dag ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2017 20:42

Jeg ved ikke om sælger "bare" kan gøre det rent juridisk, men det sker ofte, at enten sælger eller køber springer fra i sidste øjeblik i hestehandler.

Det er smadder irriterende, men jeg tror, at det er de færreste, der gør mere ved det end at brokke sig over det til venner og bekendte.

 

De fleste hestehandler sker mellem to private, og drejer sig om handler til relativt få penge.

Selv om man måske kan holde fast i, at man har en juridisk bindende aftale, vil det tage tid at gå til advokat med sagen, og måske koste mere end hestens værdi i advokatregninger mv. så derfor gør man ikke mere ved det.

 

Jeg ville heller ikke gide købe hest af en sælger, der lavede sådan et stunt. Hvis ikke man kan stole på, at en aftale er en aftale, kan man så overhovedet stole på, at han er reel at handle med? Er der andet han ikke lige har fået fortalt om hesten...?

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider