Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Når hestehandel er værst
Forfatter: 
Dato:  07-10-2016 11:13

Koruption med hestehandel er efterhånden ofte set i DK og nu er jeg (igang) med at mærke det på egen krop.

 

Sagen kort fortalt:

 

Jeg købte Ernesto d.7.7.16 til summen af 50.000. Hesten er en 13 årig hannoveraner-springhest, der skulle agere som min lærehest. Jeg var lykkelig(!) over at have fundet hesten til det penge og sælger forsikrede mig om, at han intet fejlede. De ønskede blot, at han skulle have det godt. Jeg kendte deres navn fra branchen og det gav mig en følelse af tryghed.

 

Hesten blev tilset af en dyrlæge fra trekantsområdet valgt af sælger fra - d.5.7.16.

Dyrlægen blev (uden mit samtykke) betalt sort af sælger.

Aftalen var, at jeg skulle betale for handelsundersøgelsen - det ville jeg også gerne, jeg krævede blot en faktura på det udførte arbejde.

Jeg mailede til dyrlægen der lovede at fremsende denne faktura, men jeg har aldrig fået noget tilsendt.

Hesten gik igennem klinisk us uden anmærkninger. Jeg var ikke til stede.

 

Jeg nåede at ride hesten i små 3 uger, hvorefter han begyndte at bevæge sig mere og mere urent.

 

I løbet af august og september blev hesten udredt af min dyrlæge, hvor han fandt at hesten var meget halt i bøjeprøve - så halt, at han på ingen måder mener, at den kan have været rengående på tidspunktet for handelsundersøgelsen.

Gaffelbåndet vb er smadret og der er fundet cyster i kronleddet ved vb.

Hesten bliver aldrig ridehest igen... Jeg står altså, 3 mdr efter et køb, med en uanvendelig hest.

Dyrlægen fra KdH forsikring bekræfter min dyrlæges fund.

 

Jeg har uden held forsøgt at få kontakt i sælger med ønske om, at hun skal tage hesten tilbage.

Mine udgifter til hesten er pr. dags dato 80.500,- og jeg har endda tilbudt, at hun blot betaler købsprisen på de 50.000,-.

Jeg har også tilbudt at hun kan komme med et forslag, til hvordan vi ordner dette. Hun svarer ikke...

 

Jeg kontaktede et anerkendt advokatfirma der var så flinke at nævne, at de havde haft med hende at gøre tidligere og huskede hende som "et råddent æg". Ikke særlig opmuntrende...

 

Jeg har to muligheder:

1. Jeg kan bruge 2 år på en retssag

2. Jeg kan aflive hesten og leve med både tab af hest og 80.500,-

 

Hvad enten jeg vælger, så er det loose, loose fordi jeg rent faktisk er blevet enormt glad for hesten og den "rejse" vi skulle ud på ikke er nogen realitet.

 

Hvordan kan folk leve med sig selv?


 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-10-2016 12:58

Æv, hvor lyder det som en sur historie.

 

Faktisk har du en tredje mulighed, hvis sælger er erhvervsdrivende, hvilket jeg lidt synes at kunne forstå på dig, når du skriver at hun er et kendt navn i branchen? Det er ikke nødvendigt at hun er momsregistreret for at blive vurderet til at være erhvervsdrivende - afgørende er omfanget af hendes salg af heste og hvordan det samlet har fremstået for dig som køber. Forbrugerklagenævnet har nemlig fra oktober 2015 også kunne behandle klager over køb af heste. Det er stadig en langvarig proces, men det er trods alt billigere end en retssag, og du behøver ikke at have en advokat til at føre sagen for dig, for du bliver vejledt hele vejen igennem.

 

Ud fra det du beskriver, behøver du ikke at holde hesten i live. Hvis der er ordentligt journalmateriale fra din dyrlæge, herunder røntgenbilleder, og du har videomateriale, der viser hestens halthed, så behøver du ikke at have hesten stående med de dertilhørende udgifter. Du kan evt. også få frosset benet ned, så det kan bruges som bevismateriale.

 

Du kan få gratis juridisk vejledning hos Forbrugerhotlinen på tlf 70131330 mellem kl. 11 og 13 på hverdage og på chat kl 9-15.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hestehandel
Forfatter: 
Dato:  07-10-2016 17:15

Tak for din besked.

Hun har solgt ham som privatperson (hun har bare solgt flere heste gennem tiden), så jeg tror ikke de ville kunne hjælpe mig? Hun er et kendt navn fordi hendes to døtre rider på højt plan herhjemme.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Æv.....
Forfatter: 
Dato:  07-10-2016 20:57

Hvor er det sur røv, at nogen kan finde på det... Prøv om du kan finde nogen, der måske ved noget om, om hesten har fejlet noget tidligere. Du kan alliere dig med en advokat. Det er ikke sikkert det ender ud i en retssag. De fleste gange får de kolde fødder, når de bliver kontaktet af advokat og kan se, at du mener det. Blev der foretaget røntgen ved handlen?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Meget ærgeligt...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2016 21:04

...at stå med en hest, der ikke kan anvendes til den tiltænkte brug.

 

Desværre har du også selv begået en række faktuelle fejl undervejs, hvilket selvfølgelig ikke undskylder hvis sælger/dyrlæge har været uhæderlige, men dog forklarer at det er gået så galt.

 

Næste gang du køber hest, så husk følgende:

  1. Lad din egen dyrlæge stå for handelsundersøgelsen. Alt for mange købere lader sig lokke af sælgers tilbud om at sørge for dette "Jeg kan få det gjort billigere og hvis jeg skal betale (hvis hesten dumper), skal det være min egen dyrlæge, som jeg har en specialaftale med"
  2. Vær selv til stede
  3. Vælg både klinisk, røntgen og blodprøve (for smertestillende), med mindre du er meget risikovillig og har råd til at være det.
  4. Lav en skriftlig købsaftale, hvor alt relevant som sælger har sagt/lovet nedskrives.
  5. Tag din underviser eller en anden hestekyndig med når du prøver hesten og prøv den gerne flere gange.
  6. Indhent oplysninger om hesten og sælger, både på DRF go, google, facebook og hvad der ellers findes. Vær på vagt hvis der er "huller" i hestens stævnedeltagelse, da dette kan skyldes skadespauser. "jeg havde travlt med arbejde, eksamen, osv." holder ikke, hvis man samtidig har været afsted til stævne med andre heste.

Jeg håber at du finder en løsning, men det lyder desværre som lidt op ad bakke for dig. Desværre kan din egen dyrlæges skråsikre erklæring om at hesten har fejlet noget da du købte den også nemt blive skudt ned af en syn- og skønsmand (en uvildig dyrlæge), som næsten altid skal ind over i hestesager, ligesom det lyder som om at du ikke fik taget røntgen og dermed har tilsidesat din undersøgelsespligt, ihverfald delvist.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
2
Svar på denne tråd
 
 Hestehandel
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 10:00

Jeg glemte mange de ting jeg havde lært, da jeg skulle købe denne hest.

 

Men selvom jeg burde have været der ved handelsundersøgelsen og jeg selv burde have valgt dyrlægen, så retfærdiggør det ikke sælgers metode at sælge på. Jeg udspurgte sælger vedr. den stævnepause hesten havde haft som hun bortforklarede med en irrerelevant historie. Jeg kan godt se, at jeg skulle have bakket ud, men hun var virkelig venlig og jeg er åbenbart nem at manipulere med.. Jeg kender flere folk, der har givet deres heste stævnefri i en længere periode, uden der har ligget noget bag.

 

Jeg havde skam min underviser med, da jeg prøvede hesten og jeg søgte også på vedkommende inden købet.

 

Jeg står ikke dårligt pga. den manglende røntgenundersøgelse ved købet- dette er bekræftet af både dyrlæge, forsikring og advokat der ligeledes bekræfter i, at jeg ikke har gjort noget galt. Det er ikke ulovligt at være godtroende - det er det derimod at bedrage.


 

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Sjovt nok..
Forfatter: 
Dato:  08-10-2016 10:55

Sikke en møg uheldig situation at du står i.

 

Jeg syntes ofte man kommer ud i eller hører om nogle uheldige situationer ved hestehandel. I April solgte jeg en hest og for nylig blev jeg kontaktet af køber (tjaaa, der var så gået 5½ måned, som (nu ville sælge hesten) havde fundet ud af at jeg ikke havde udfyldt nogle papirer omk ejerskifte. Jeg var mildt sagt et stort ? og kontaktede så Lr (seges), som dog kunne berolige mig med at jeg havde udfyldt de rigtige papirer korrekt. Det melder jeg tilbage til køber som svarer med larmende tavshed... og så lige med at slette mig som ven på fb... .... hun er sq sjov tænker jeg!

 

Heldigvis så kan jeg sove roliget når jeg nu har fået bekræftet at jeg har mit på det rene, men der opstår hurtigt misforståelser som bliver til store problemer i hesteverdenen (og sikkert også på andre områder hvor der handles).

 

Nå, men jeg ville så bare lige nævne at jeg ville ønske at der var en form for trust pilot for hestehandler. Feks. så man både kan søge på personer og på hestens navn. På den måde kan man jo altid sikre sig den vej ikke at købe sig til problemer. Præcis som man kan når man køber bil og kan gå ind og cheke at data online, med feks. km-tæller.

 

Ts./ Hvis jeg var dig så fik jeg en advokat til at sende et anbefalet brev til sælger og forklare hende alvoren i det problem der er opstået! Al'mulig held og lykke.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-10-2016 19:42

Som DJensen ganske korrekt skriver, så har du begået en stor del brølere selv under det her køb. Men det berettiger ikke til at dyrlægen lader en hest gå igennem handelsundersøgelse, hvis ikke den er iorden til det. Der er dyrlægen under ansvar. Problematisk er det så netop, at det er sælgers dyrlæge, og at denne har modtaget betaling sort. Men netop det faktum kunne måske få dyrlægen op af sofaen, hvis vedkommende bliver gået på klingen og truet med en indstævning i retten omkring hesten og dens habituelle form.

Men har du en indboforsikring, så kan du evt. få dækket en del retshjælp derfra.

Jeg ville også som sagen står p.t. få en advokat til at hjælpe med at skrive til sælger og i det brev ophæve handlen. Og samtidig tage forbehold for samtlige omkostninger, du er blevet påført i forbindelse med handlen.

Du skal behandle sælger som professionel, såfremt du kan bevise, at denne sælger flere heste årligt - så kan vedkommende ikke påberåbe sig at være privat. Det at være privat følger ikke nødvendigbvis det at være momsregistreret nemlig.

 

Så bare gå på hende og held og lykke til med det.

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

2
2
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider