Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 ansvars forsikring.
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 12:43

Min unge hest (3 år) kom for en uges tid siden til ved et uheld at sparke en pige (15 år)

Jeg står med mille og snakker med pigen og en mere efter at have været ude at ride. jeg står på ridecenter og alle ved at hun er en ung hest. jeg står med mille og holde hende i tøjlen, da den ene pige går frem mod hende sådan lidt skråt bagfra, altså hesten har ingen mulighed for at se hende da det er en semi blind vinkel og jeg jo også står i vejen. Mille reagerer vildsomt ved at sparke ud efter hende. heldigvis sker der ikke noget med pigen, men hendes telefon som ligger i hendes lomme kommer til skade og virker ikke mere. om det er mille der har sparket på den eller om hun lander på den, vides ikke. og da alting går så stærkt er der ikke rigtig nogen der ser hvad der sker.

det eneste jeg hører er at hun nævner noget om pelsen/hestens klipning og rækker hånden ud efter hesten (ser jeg ud af øjenkrogen) om hun rører ved den vides ikke, hun siger at hun ikke gjorde, men jeg dø,mmer ud fra den kraftige reaktion fra min hest, at det gør hun, men som sagt ser jeg det ikke.

 

Det skal siges at min hest har blå øjne (meget) og jeg ved at hun har svært ved at gå fra lys-mørke og omvendt somt at hun har svært ved at se forskellige ting i noget lys.

pigen her er mørk i huden og det var ved 4 tiden om eftermiddagen. mille har aldrig sparket eller reageret på denne måde før så reaktionen kom totalt bag på mig. alle de indvoldverede er "hestemennesker" så der er ikke tale om et "ikke hestekyndigt menneske"

 

nu ligger sagen sådan at pigens far mener at det er min ansvars forsikring på hesten der skal dække, og jeg mener at det er deres egen indbo/ulykkesforsikring.

 

jeg mener jo kun at forsikringen dækker ved løsgående heste, eller det er hvad jeg har læst mig til via rets net.

 

er der nogle kloge hoveder her der har et svar på dette?

 

kan ikke komme i kontakt med mine forsikringer før i morgen, da jeg er på 24 timers vagt og ikke har mulighed for at ringe
:(

har GF forsikring.


 


Sagde Lykke...

 

 

...Som også mener at det hverken er farven eller racen som udgør grundlaget for at være den perfekte hest...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 01:52

Den lovpligtige ansvarsforsikring dækker kun skader forvoldt af løsgående heste

 

"Kapitel 9 a

Erstatning og forsikring

§ 30 a. Ejeren af en hest er forpligtet til at erstatte den skade, hesten forvolder, når den er løsgående... "

 

www.retsinformation.dk/forms/ r0710.aspx?id=162878#Kap9a

 

Det er vel muligt, at din forsikring dækker yderligere, men det må dit forsikringsselskab kunne svare på

 

Pigens far må jo anmelde skaden til sit eget forsikringsselskab, og så må forsikringsselskaberne ordne det indbyrdes.

Jeg tvivler dog på, at han får noget ud af det, som du beskriver det, er det hvad der kan ske, når man omgåes heste, altså et hændeligt uheld. Og, igen ifølge din beskrivelse, kan du ikke pålægges noget ansvar, du har jo intet gjort galt.

 

Uanset hestens alder, syn, pigens hudfarve og om hun rørte den eller ej, så gik pigen hen mod en hest bagfra, den bliver forskrækket og sparker ud. Den slags ting sker, når man har med heste at gøre, og jeg tror næppe at forsikringen vil dække i den situation.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forsikring
Forfatter: 
Dato:  28-12-2015 10:01

Hvis den beskadigede genstand er dækket af en forsikring er det denne, der skal dække skaden. Så kan skadelidte rejse krav om at skadevolder, skal dække deres selvrisiko.

 

Umiddelbart melder i det blot hver især til jeres forsikring og så finder de ud af det indbyrdes, hvis det er en dækningsberettiget skade. Hvilket jeg ikke er sikker på at det er, medmindre skadelidte har sådan en elektronik klummrian forsikring, der dækker alle hændelige uheld.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-12-2015 14:41

Ordlyden i §9a er egentlig ret klar.

Kapitel 9 a

Erstatning og forsikring

§ 30 a. Ejeren af en hest er forpligtet til at erstatte den skade, hesten forvolder, når den er løsgående. Har skadelidte medvirket til skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller bortfalde.

Stk. 2. Det påhviler ejeren af en hest at tegne forsikring, der dækker ansvaret i henhold til stk. 1. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter stk. 1. Undtaget fra forsikringspligten er heste, der holdes af det offentlige.

Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte nærmere regler om forsikringspligtens gennemførelse. § 31 finder ikke anvendelse ved fastsættelse af regler i medfør af denne bestemmelse.

§ 30 b. Bestemmelser i anden lovgivning om objektivt ansvar for skade forvoldt af løsgående heste, som påhviler hestens ejer eller andre, finder ikke anvendelse, hvis der kan pålægges ansvar i medfør af § 30 a, stk. 1.

§ 30 c. Anlægger skadelidte sag mod forsikringsselskabet, skal selskabet tilsige ejeren af hesten til ethvert retsmøde med det varsel, som efter retsplejelovens § 175 gælder for vidner i borgerlige sager. Tilsigelsen skal indeholde oplysning om reglerne i stk. 2.

Stk. 2. Enhver part, der tilsiges efter stk. 1, kan ved at fremsætte begæring herom til retsbogen indtræde som part i sagen. Indtræder parten ikke, er afgørelsen af erstatningsspørgsmålet ved dom eller forlig bindende for vedkommende.

 

Jeg tvivler personligt på, at "skadeslidte" kan få en forsikringserstatning, da hun selv er mere eller mindre direkte årsag til hændelsen - det vil i alt fald med stor sandsynlighed være noget en forsikring vil lægge vægt på i forbindelse med placering af ansvar eller ikke.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider