Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Foder/strøelses omkostninger månedligt
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 10:06

Hej

 

Er der nogen der kan hjælpe mig med lidt personlig erfaring omkring hvad det koster at holde en hest månedligt med foder og træpiller? Udgangspunktet er en almindelig stor varmblodshest der skal bruges til C niveau konkurrence ridning og som skal stå i en selvpasser stald i Kgs. Lyngby, hvor man selv sørger for foder, warp/hø og strøelse.

 

Spørgsmålet er om det er nok med 1500 kr til foder, wrap/hø og træpiller månedligt? Med hvad og hvor meget fodre i jeres hest af samme type med, og hvor mange kg beregner i til wrap/hø om dagen? Jeg vil også rigtig gerne høre hvor mange pakker/kg træpiller i bruger om måneden?

 

Mvh, Maja

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 12:53

Hej

 

Det kommer jo meget an på hvad du vælger at fodre med og hvor meget din hest spiser - der er stor forskel på priserne.

 

Min DV på lidt over 600 kg spiser nok 12-14 kg wrap om dagen = ca 400 kg om måneden - pris inkl i staldlejen

Det kan bedst betale sig at købe minibig, hvis det er wrap så skal du nok finde nogen at dele med for det har jo begrænset holdbarhed når de først er åbnet.

 

Derudover får han 1200 gram hipplyt dagligt = ca 2 sække om måneden - jeg køber i Tyskland så betaler ca 480 kr for 2 sække leveret til staldøren.

 

Både Wrap og strøelse er inkl i min staldleje, så aner ikke hvor meget strøelse der bliver brugt - de står på hamp og 1½-2 sække ugentligt er nok realistisk.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det er forskelligt....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 16:02

Foder/wrap/hø er meget forskelligt, hvad det kommer til at koste - det kommer an på hesten.

 

Jeg har en ollebolle som er b-hest i dressur, og han skal næsten bare kigge på et billed af en fodersæk, og går på minimum ration hø/wrap.

Så har jeg min slanke DV'er som går la-klasserne på C-niveau, og han æder som et tærskeværk, og får næsten ad lib wrap/hø.

Der er STOR prisforskel i fodringen af de to :-)

 

Og der gælder lidt det samme med størrelse. Det billigst er jo halm, men jeg har valgt Træpillesmuld.

Igen er ollebollen den billige - han er super renlig, gøder altid det samme sted m.m. Men DV'eren er et bokssvin - roder pøllerne rundt og smadre dem i atomer. Så DV'eren får ca to-tre ekstra sække træpillesmuld om måneden ifht ollebollen.

 

Når det så er sagt, så kan jeg her i Midtjylland, med forholdsvis billig fodring, dvs ingen dyre mærker ala D&H, med hjemtagning af flere paller træpillesmuld ad gangen, samt en god hø/wrap leverandør godt fodre dem for mellem 950-1500 kr om måneden i vinterhalvåret. Heldigvis er mine bokse "gratis".

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider