Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Ejerskifte/købskontrakt
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 19:13

Hej!

 

Jeg står i den situation, at jeg har solgt en hest til et gift par som nu skal skilles.
Kvinden var så "snu" at underskrive købskontrakten i hendes navn, og pengene er trukket fra deres fælleskonto - selvom hun mundtligt har fortalt, at det var ham som betalte, og at hun ingen penge har selv.
Situationen er nu den, at hun vil have hesten med, selvom både jeg og manden ønsker, at han skal have den. Hun har faktisk allerede flyttet den...
De har ikke foretaget et ejerskifte, selvom handlen foregik i marts, så i princippet står hesten stadigvæk i mit navn.
Inde på SEGES, landbrugsinfo, heste, står der således:

"Det er købers ansvar, at omregistreringen finder sted og fristen er 30 dage fra handlens indgåelse."

Dette er ikke sket. Derfor talte manden og jeg om, at vi blot underskrev et ejerskiftedokument i hans navn.

 

Spørgsmålet er nu: Hvem får så hesten? Hende på købskontrakten - selvom hun ikke foretog et ejerskrifte indenfor de tilladte 30 dage, eller ham som står som ejer i databaserne?

 

Kh Anne-Grethe

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 14:16

Det er nok desværre sådan, at det er ejerskiftecertifikatet, der er det juridiske dokument i forhold til ejerskab også uanset om der er foretaget lovpligtigt ejerskifte eller ej.

Den der besidder ejercertifikatet underskrevet af dig, er hestens retmæssige ejer.

Den forurettede part, må formodentlig igennem et civilt søgsmål imod sin tidligere kæreste. Måske en enkel sag, hvis han ellers kan bevise, at det vitterligt er ham, som har betalt - men måske ikke, da han jo har overladt ejerskabet til hende.

 

Du er i alt fald helt udenforstående i sagen, måske bortset fra som evt. vidne i en retssag.

 

Mvh

 

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider