Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Overtaget hest med gæld i.
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 08:59

Jeg har i 5 år haft en hest opstaldet hos mig. Den kom som to-års, da "ejer" købte den.

 

"Ejer" har siden i sommer overhovedet ikke passet hesten (har slet ikke været her), og kun betalt sporadisk. Jeg har passet, betalt for smed osv., som var det min egen, i den periode.

 

Nu er vi så nået op på, at hun skylder mig en del penge for opstaldning, smed osv. "Ejer" vil gerne overdrage hesten til mig, men har ikke pas osv. på den (den har rødt pas).

 

Har talt med DI (det er en islænder), og de rådede mig til, at få hende til at overdrage hesten til mig, og så få lavet nyt pas på den.

 

Vi har nu skrevet en overdragelseskontrakt, så hesten er min. Finder ud af gennem DI, at hesten står i anden "mands" navn. Får fat i denne, og finder ud af, at hun har pas og ejercert, da der skyldes penge i den - til trods for, at det er 5 år siden den er blevet solgt. Hun vil selvfølgelig ikke overdrage papir, før gæld er betalt, og hun mener hesten er hendes, indtil hele beløbet er betalt.

 

Er der nogen her der har prøvet lignende eller kender til lov og ret her?

 

Prøver også at kontakte en advokat.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 11:12

du er desvære ikke det først.prøv at læse denne tråd.det kan være der er et eller andet du kan bruge i den

www.heste-nettet.dk/forum/24/22310/ 22310/

hvad med at sende ejerne en regning på 5 år staldophold + smed.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forældet?
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 23:12

Forældes sådan nogle krav ikke, over en periode på 5 år? Hvis der ikke er gjort krav undervejs osv. og så havde man vel hentet hesten ellers?!

 


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortsættelse
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 09:44

Jeg har talt med en advokat, der oplyser, at såfremt der ikke er lavet et gyldigt ejerforbehold i en købskontrakt, eller at denne er tinglyst, kan tidligere ejer ikke gøre krav på hverken hest eller tilgodehavende hos mig. Hun har ingen ret til at beholde diverse papir på hesten, og skal overdrage disse til mig.

 

Det ser dog ud til, at jeg desværre skal til at "kæmpe" for dette, da tidligere ikke er interesseret i at samarbejde på nogen måde.

 

Rollo: Du har helt ret. Et sådanne krav forælder efter 3 år, med mindre hun kan dokumentere at hun har gjort noget for at gøre kravet gældende. Og da der ikke er et gyldigt eferforbehol i hesten, er det hos hende jeg har fået hesten overdraget af, hun skal gøre krav gældende - hvilket nok er for sent nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette »Zafina«
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 20:28

Håber du da får dine papirer snarest så (Y) Kan da godt forstå oprindelig sælger, det er da surt at miste sine penge - men det kan da ikke være en ny købers skyld eller problem. Især ikke når der er gået 5 år uden sælger har reageret eller gjort noget?!

 


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortsættelse
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 20:51

Jeg foreslog faktisk tidligere ejer, at vi fandt en løsning - at jeg evt. betalte halvdelen af gælden mod diverse papir. Dette afviste hun fuldstændig, og jeg har ikke kunne få fat i hende siden.

 

Jeg tænker bare, at hvis det var mig efter 5 år, der fik tilbudt halvdelen, ville jeg nok have taget imod pengene... Nu kæmper jeg istedet gennem advokat for at få papirene, og hun får så ingen penge...

 

Puha, det er sejt, men forhåbentlig er der lys forude :).

3
0
Svar på denne tråd
 
 Du har ret...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 16:59

du skal ikke være nervøs, hesten er din.

 

1. Kravet er forældet, det forældes efter 3 år.

 

2. Du har ekstingverer tidligere ejers ret til hesten. Dvs. At du har vundet ret til hesten og at tidligere ejer ikke har et krav på den. At din opstalder skylder tidligere ejer penge er ikke dit problem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Manglende papir
Forfatter: 
Dato:  04-03-2015 17:10

Ja, det har jeg også fået oplyst af advokat :).

 

Kunsten lige nu, at at få tidligere ejer til at udlevere papirene UDEN vi skal i fogedretten. Tænker det kan være en lang sej dyr process :(.

 

Ja, og så er hun også holdt op med at svare på mine henvendelser...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Status
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 21:43

Hvad er status i sagen. :-)


Hilsen Annette


1
0
Svar på denne tråd
 
 ejerret
Forfatter: 
Dato:  03-08-2015 21:22

undskyld at jeg skriver, jeg har ellers lovet mig selv, aldrig at kommentere på sådanne opslag, fordi de er så snørklede, og sværer at finde ud af, men jeg ser en masse fodfejl i denne beskrivelse.

passet skal følge hesten, og passet er ikke et bevis på ejerskab, det er derfor imod loven, at tidligere ejer tilbageholder dette, pga. gæld til en anden part.

I bund og grund, står i nu i sådan en sag, hvor et ejercertifikat, retsmæssigt kun vil blive set som en indicie, du har holdt en masse udgifter for hesten, samt, at du har "købt" hesten i "god tro" og har en klar aftale på dette.

du skal ikke videre i fogedretten, men i skifteretten, hvor du fremlægger, dine udgifter, og forklarer at du har holdt hesten som din egen i dette tidsrum, og har købt den i god tro.

fogedretten skal du i, hvis gamle ejer ikke vil udlevere papirerne på hesten, og så vil der formentlig ske det at retten gør in og dømmer, hestens tidligere papirer ugyldige, og du så får lov til at lave nye papirer på den

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider