Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Firma men min bil
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 10:37

Vi har overvejet følgende..

 

Vi køre en del med heste, og da vi er trætte af personbil + trailer har vi overvejet flg..

 

Min mand skal på div kompetencekurser for lovligt, at må transportere vores + andres heste.. Så er det til en side.

 

Min bil skal byttes ud med en hestelastbil (2 hestes)

 

Da min mand har alle kørekort, samt han transportere hestene er det ham der skal moms registreres (også pga hans arbejde så kan leje ham i stedet for at "betale løn")

 

Men hestelastbilen bliver indreg i mit navn.. Er det et problem, at min mand har firma, men køre i min bil?? Vi er samboende men ikke gift, hvis det gør en forskel

 

 


VH Anja

 

Bedækning ved DSP bronze hingst. (Til salg)

10 for Opførsel i stald

9 for Ridelighed af fremmedrytter

8 for Trav

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis man benytter egen bil...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 20:04

...i sin virksomhed, kan man udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til sig selv efter nogle nærmere fastsatte regler. Det spiller i den forbindelse ingen rolle om der er tale om ens egen privatbil eller ægtefællens (eller naboens). Ej heller spiller det nogen rolle om man er gift .

 

Jeg går ud fra at du ikke selv har momsnr. I så fald er det nok mere fordelagtigt at din mands firma anskaffer bilen, da man så kan fradrage alle udgifter og moms i forbindelse med bilens drift, dvs. både brændstof, forsikring, afgifter, reparationer samt afskrive på bilen. Ved en sådan løsning kan I stadig benytte bilen privat, hvis I blot indbetaler momsen og evt. stykafgift på bilen. I bør rådføre Jer med en revisor, da det ofte bedre kan betale sig at lease, især hvis der er tale om blandet privat/erhvervskørsel.

 

Derudover skal du være opmærksom på at der kan være begrænsninger i forhold til forsikring, hvis du forsikrer din bil til privat brug og lader andre benytte den i erhvervsøjemed.

 

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 SKATTE REGLER
Forfatter: 
Dato:  13-10-2012 09:26

du skal så også bare lige huske på at er det din mands firmabil og den er på gule plader - så skal cvr nr stå på den - for reglerne er sådan nu at du må IKKE kører privat i en gulpladebil hvis der ikke er betalt moms af den - der skal stå cvr. nr. på den - og bliver den taget i "sort arbejde" koster det:

 

1. gang 5000 kr

2. gang 10000 kr

3. gang 15000 kr

 

osv osv

 

Er det en gulpladebil der er betalt moms af - ja så er der ingen regler - men da det er en firmabil - så tvivler jeg på der er betalt moms af den.

 

Blot en oplysning jeg er inde i nu - da vi selv har firma, gulpladebil og nu selv skal have cvr. nr. på

 

 

DET ER LOVPLIGTTIGT AT HVIS DET ER EN GULPLADEBIL SOM ER FIRMABIL AT DER SKAL CVR. NR. PÅ - PR. 01,01,213

 

Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 11:17

Bilen er min, købt på almindelig bil, og ikke via firmaet :-)

Så der burde vel ikke være nogen problemer i at bruge den til erhverv.?


VH Anja

 

Bedækning ved DSP bronze hingst. (Til salg)

10 for Opførsel i stald

9 for Ridelighed af fremmedrytter

8 for Trav

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 14:54

Dér hvor problemet opstår er som regel når man kører rundt i gulpladebiler uden betalt moms og stykafgift (mandskabsvogne) i private ærinder.

 

Du bør dog sikre dig at forsikring (både ansvar og kasko) også dækker ved erhvervsmæssig brug.

 

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ring til SKAT
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 20:38

 

Jeg har cvr. nummer, da jeg er selvstændig fysioterapeut, men bilen jeg bruger er vores private. Jeg trækker "bare" kilometerne fra i skat og får fradrag pr. km.

Ved ikke om det er det, du søger svar på om man kan?

 

Men hvis jeg var dig, ville jeg ringe til SKAT og høre dem af

 


Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er
Forfatter: 
Dato:  15-10-2012 11:05

ikke noget problem at bruge privatbilen til firma brug. Antager at I er gift. Det er masser af mindre virksomheder, der bruger privat bilen til firmabrug.

 

I skal blot huske at lave kilometer regnskab. Det betyder, at I skal lave et skema med alt kørsel for firmaet. I skal i skemaet indføre flg.

- km tælleren start og slut

- hvor I kører fra og til

- hvilket formål transporten havde

- hvem kunden er

- dato for transporten

Rent faktisk skal I også skrive alt privat kørsel i skemaet. Personligt indsætter jeg privat kørsel, som det resterende når regnskabet gøres op.

 

Og endelig skal I naturligvis huske at lave faktura på hver eneste hestetransport I har.

 

Og så trækkes der kørepenge efter statens takster ud til privat fra firmaet.

 

Og hvis I har tænkt jer at kontakte SKAT, så husk at notere navn, dato og tidspunkt samt udførlig referat af det sagte ned skriftligt. I kan sagtens risikere at få en besked i dag af en medarbejder i SKAT og en anden i morgen af en anden medarbejder i SKAT. (Så velkommen til de erhvervsdrivendes verden )


Med venlig hilsen

 

Lone

 

Jeg værdsætter en god og saglig debat i en sober tone. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 09:27

Tusind tak for alle de gode svar, nu er det hele meget mere overskueligt, der er jo tusind ting


VH Anja

 

Bedækning ved DSP bronze hingst. (Til salg)

10 for Opførsel i stald

9 for Ridelighed af fremmedrytter

8 for Trav

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider