Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Su nægtet til enlig mor??
Forfatter: 
Dato:  08-03-2011 22:06

Hej Alle.

Jeg håber I kan hjælpe mig og en veninde...


Min veninde gik fra manden - eller rettere, smed ham ud her d. 11.feb. og begyndte på uddannelse mandagen efter, så det må ha været midt i feb.

Hun får afvide at hun får fuld su og lån i feb.


Hun søger rundt og kan læse sig til at hun har krav på dobbelt su og dobbelt su-lån, ca. 5500x2 + 4212kr. Da hun har et barn.


Hun spørger på udd. stedet, su-vejlederen omkring dette og får afvide;


"Nej, kommunen træffer først afgørelse om at du er enlig forsørger tidligt 2. kvartal, derfor får du først ekstra su til april, når det ekstra børneydelse bliver udbetalt"

(En meget promte og ubehaglig dame - har talt med hende!


Så dvs. Min veninde fik her 1.marts således = su+ dob. su-lån = ca. 9712kr.


Hendes husleje ligger på 6200kr. og spare op til el, varmekonto, bil, licens, mobil og internet. Ergo, hun har 700kr. tilbage.


Kan det være fair???????


Hvordan har det været for jer og hvor kan man gå videre med det, for hende på udd. stedet er slet slet ikke til at stikke i. Hun bruger ikke engang computeren til at tjekke op på det.

Man bliver bare affejet med et "Sådan er reglerne - det kan jeg jo ikke lave om".


Håber på nogle gode svar.

På forhånd tak

Louise


Mor til Emma i 14/02-06 og Christoffer 24/12-02.


Hair Extensions tilbydes i Slagelse - www.ljhairdesign.dk


Snart med smukke Gando og Cameroo

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 12:15

Tjaaa, da jeg læste var der slet ikke noget der hed dobbel op på SU, så da måtte man arbejde eller tage lån.

Men når det så er sagt, så skal i have fat i lovgivningen på området.


Der skrives flg. på UM hjemmeside.:


Ydelser der ikke udelukker SU

Modtager du boligsikring, børnepenge eller andre offentlige ydelser, der ikke er givet til at dække dine leveomkostninger, kan du få SU, hvis du opfylder betingelserne. Det samme gælder, hvis du modtager barseldagpenge eller sygedagpenge, medmindre du får dagpengene på grund af en praktikløn, som i forvejen udelukker SU.



Jeg tror ikke, at hun er berettiget til fuld SU i februar uanset, da udbetaling har pågået forud for hændelsesforløbet. Men marts måske, hvis altså din veninde er kommet ud af starthullerne omgående i februar og har fået søgt skriftligt om forhøjet SU.

Jeg tror ikke, at man bare skal lade sig feje af, men man skal sætte sig grundigt ind i reglerne på området selv, også skal man sørge for at ting som ansøgninger m.m. foregår på skrift.


Mvh


Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingste af super afstamning til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 15:06

har du talt med SU vejlederen?? Måske er hun "ubehagelig" fordi hun kan genkende nogen der mener de har "krav på noget" og ikke bare mulighed for at få.. Ens attitude er ret vigtig når man taler med dem der er til for at hjælpe en..


SU-vejlederen er formentlig ret godt inde i reglerne, din veninde er næppe den første enlige mor på studiet..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kdkfæfhh
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 15:14
Kan ikke svare på spørgsmålet med mind din veninde om hun kan søge boligtilskud samtcekstra børnetilskud hos kommunen. Plus friplads til børne pasningen..

Hilsen Annette


0
0
Svar på denne tråd
 
 veninden
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 19:21

Jeg har hjulpet hende så godt jeg kan, men da hun er den stille og nervøse typer, som ikke råber højt når hun bliver uretfærdigt behandlet, så her træder jeg selvfølgelig ind - på en pæn måde.


Jeg tog hende i hånden og gik ned til su-vejlederen.

Hun startede med at fortælle at hun gerne ville vide hvilke tilskud hun kunne få for hun var ikke helt sikker.

Svaret her var; Det kan du læse mere om på hjemmesiden, ikk"

Og yderligere "Det skal du selv sætte dig ind, når du vælger at tage uddannelse"

Hun sagde okay og vendte sig om, parat til at gå, hvor jeg så lige tager fat i hende og spørger vejlederen om hun ikke lige kan se i reglerne hvad der står for enlige mødre?

Men nej. Da jeg hverken er pårørende eller myndig i hendes sted, kan jeg ikke få noget afvide... :-(


Hun har søgt om alt der kan søges til, så dér er hun dækket ind.


Mor til Emma i 14/02-06 og Christoffer 24/12-02.


Hair Extensions tilbydes i Slagelse - www.ljhairdesign.dk


Snart med smukke Gando og Cameroo

0
0
Svar på denne tråd
 
 hårdt arbejde
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 22:51

Og der må forventes en ekspeditions tid fra kommunen, derfor køres der kun tilskud de 4 gange om året. Og så er der jo den mulighed, at finde noget billigere at bo i, spare på diverse ting, så som ALT. Det er hårdt, men der findes en løsning et sted :)


Hilsen og ha en god dag


Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 01:15

Jeg tror, uden at vide det, at i blander tingene sammen.


Ekstra SU til forældre er ikke det samme som forsørgertillæg til forældre.


Forsøgertillægget (og forhøjet SU-lån) hænger ganske rigtigt sammen med børnetilskud fra kommunen, det der hedder "ekstra tilskud" (det kan du læse om på borger.dk). Forsøgertillægget kan hun så først søge, når hun har fået godkendt det andet tillæg. - Så der er det kommunen hun skal have fat i først.

Når det så er tilkendt, går hun ind på minsu.dk og søger forsøgertillæg. Der er normalt en vejledning. De fleste former for tillæg bliver vist tilbagebetalt fra ansøgningstidspunktet, hvis det godkendes.

Når du skriver, at hun har søgt alt hvad ansøges kan, tænker jeg lidt, at det måske bl.a. er ekstra tilskud? Hvis dette er tilfældet kan hun søge forsøgertillæg så snart hun modtager det.

Hvis ikke, er det med at få det søgt, for hun kan ikke få mere end alm su+su-lån, før hun har fået det.


Dobbelt SU kan man ganske rigtigt få, men kun i et begrænset antal måneder. Det er helt præcist indtil 12 måneder efter, at barnet er født, hun kan få dobbelt SU. Herefter har hun ikke krav på det.


Som systemet er nu, skal din veninde selv søge SU. Det er groft sagt ikke noget, der kommer uddannelsesstedet ved. Selvom studievejlederen da godt kunne og burde have rådgivet hende omkring det og forklaret hvordan sagerne hang sammen! Der var nok nogen, der havde tisset på hende sukkermad den morgen... Men heldivis for din veninde betyder det også, at en vrissen studievejleder ikke kommer til at påvirke din venindes økonomiske situation.


Derudover har studievejlederen faktisk ret i, at alle disse oplysninger findes på nettet. Og sådan set også i, at veninden selv har valgt at sætte sig i en situation, der ikke er økonomisk holdbar. Og at hun selv burde have haft overvejet det, bl.a. da hun valgte en dyr lejlighed og at have bil under studiet.


Vær også obs på, at man som enlig forælder har forhøjet fribeløb, dvs. hun kan tjene mere samtidig med SU'en. Det kan måske hjælpe hende de første par måneder med et studiejob indtil børnetilskud og forsørgertillæg falder på plads, hvis hun har et netværk /en far, der kan hjælpe med barnet - ellers kommer hun nok til at mangle timer i døgnet.


I kan evt kigge på:

www.borger.dk/Emner/familie-og- boern/boern/boernepenge/Sider/ boernetilskud.aspx


www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/ Sider/default.aspx

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 01:49

øh. og i øvrigt er mit svar kun givet ud fra mine egne erfaringer og undersøgelser af mine muligheder som bruger af su-systemet. Forbehold for fejl

0
0
Svar på denne tråd
 
 At vide....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 12:05

Jeg vil altså give SU-vejlederen ret.. Hvis man vælger at tage en uddannelse så må man også evne at sætte sig bare nogenlunde ind i reglerne - og i hvert fald ikke have behov for at have en sufflør på.. At din veninde er en stille type er jo for så vidt sagen uvedkommende, det er en SU vejleder hun skulle tale med.. Jeg kunne forstå hvis det var kommunen i en eller anden indviklet sag hvor en bisidder kunne være rar at have med..


Det virker temmelig umodent at have behov for bisidder til SU-vejledning..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 SU til enlig mor
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 14:39

Jeg selv er enlig mor og har taget uddannelse. Senest jeg gik i skole, var sidste år og der fik jeg også dobbelt SU og lån - altså de 5000 og noget x 2 + de 4000 og noget i lån. Der var min søn 5 år.

Så det er ikke kun de første 12 mdr efter fødslen.


Hvornår hun kan betragtes som enlig, ved jeg ikke helt. Men det lyder sandsynligt at kommunen skal have registreret hende som enlig forsøger først, før hun kan få det ekstra.


Inter album et nigrum, varietate

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så syntes jeg..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 14:55

da vi skal fyre alle SU-vejledere, for folk skal åbenbart selv finde udad hvordan de er stillet..


Og man skal komme alene til alle møder man har med en myndighed..


*Ironi off*


Magen til sur krampe skal man lede længe efter.. Prøv at kontakte SU, de vil helt sikkert gerne hjælpe.. Og selvfølgelig må man have en bisidder med til mødet, hvis man føler at man har behov for at flere høre svaret..





Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 igen, der er forskel
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 17:16

Maria: Som reglerne er nu, vil du ikke få dobbelt SU for et så gammelt barn. Dobbelt SU er kun til de første 12 måneder, det er der ikke så meget tvivl om.

Enten har reglerne været anderledes da du tog uddannelse, eller også har du fået forsøgertillæg til SU og ikke ekstra SU. Beløbet er det samme for enlige forsøgere (nemlig alm. SU-sats), men ikke vilkårene.


Ekstra SU afviger ved, at den ikke følger alm. SU - dvs. at du også kan få den udbetalt, hvis du vælger at være studieinaktiv i en periode for at holde barsel. Du kan også selv bestemme, hvordan den skal udbetales - der er nogle forskellige måder. Jeg tror faktisk også, at du kan få den udbetalt, selvom du ikke er enlig forsøger - men hæng mig ikke op på det. (beløbet er her 5500 pr. mdr) Og det er kun de første 12 måneder.


Forsøgertillæget derimod kommer fast hver måned sammen med alm. SU og udbetales ikke i perioder, hvor du er studieinaktiv og dermed ikke får SU. Ligesom et almindeligt SU-tillæg. Og så er satsen her afhængigt af, om du er enlig forsøger eller ej, eller om du bor sammen med en anden SU-modtager. Og dette tillæg hænger som sagt sammen med ekstra børnetilskud fra kommunen. (hhv. 5500, 1400, og 2100 pr. mdr.) Det er nok dette tillæg, du har fået under din uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 111111111111
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 17:50

Hun kan først få de tillæg fra andet kvartal, altså fra april.


Mht de 12 mdr som een nævner, så er det de 12 mdr/ ekstra klip man kan få på en vidergående udd, og som kan bruges på barsel bl.a.


Hvis hun tager en udd. og har et barn - uanset alder, så kan hun få:




Du er 20 år eller derover
SU-satser til ungdomsuddannelse, når du er 20 år eller derover Bopælsstatus

Kroner per måned
(før skat)

Hjemmeboende

2.728 kr.

Udeboende

5.486 kr.


Satser for særlig støtte til forældre Støtte Kroner per måned Supplerende SU-lån til forsørgere

1.405 kr.

Forsørgertillæg til enlige forsørgere (før skat)

5.486 kr.



Men det kræver at hun får ordnet det med kommunen inden 1. april. Indtil da, er det kun udboende sats, alm su lån og supplerende su lån hun får.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Katja H
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 18:09

Ja, det er forsørgertillægget jeg har fået så :)


Det er svært at holde styr på hvad der er hvad. Jeg ved bare hvad jeg fik udbetalt :)


Inter album et nigrum, varietate

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 20:51

Jeg ved desværre ikke om hun er berettiget til en enlig forsørger-SU, men helt ærlig kan jeg ikke forestille mig at hun er det før til 1.mar.


Derudover har hun så søgt om boligsikring som enlig forsørger, samt biddrag fra faderen og ordinært samt ekstraordinært børnetilskud hver 3.måned? Der er jo en del at hente økonomisk som enlig ikke kun igennem en SU.


Hun må vel også kunne snakke lidt med banken hvis hun har så lidt til sig selv denne måned, for det kan jo kun lysne i fremtiden når hun får høj su osv.


Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne



Seje billige strømper på

www.thissocks.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 okay...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 22:05

Okay... tror nu nok I skal møde su vejlederen før man dømmer...

Hun er dén type vejleder, der sidder og kigger på én der snakker og fortæller situationen, hvor hun afbryder og siger" Du skal lige stille dig derud på gulvet og ikke herind... " Øhh hvad?


magen til frækhed og manglende høflighed har jeg ikke mødt længe!


Nå men dvs. hun så bare skal høre kommunen ad?

Syns godt nok det er forvirrende det her...


Hun har en datter på 5år og står reg. i RKI for en mobilregning fra eks´en... sølle 2700kr. men én hun ikke kan betale- kun afdrage...


Hun har søgt om det her ordinært tilskud hvert 3. måned så det er kommunen hun skal kontakte nu?

Hun fik en ny støttemedelelse d. 7/3 hvor der stadig kun stod de 9000kr. og ikke andet... fordi, vi havde været inde og søge det her forsørgertillæg...

Nederst stod der at man ikke kunne ansøge om forsørger tillæg når man er samboende osv.... om den var møntet på hende præcis eller om det står alle steder, er jeg ikke klar over...


Men vi forsøger igen så


Mor til Emma i 14/02-06 og Christoffer 24/12-02.


Hair Extensions tilbydes i Slagelse - www.ljhairdesign.dk


Snart med smukke Gando og Cameroo

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 23:51

Først og fremmest, så skal i altså have styr på detaljerne.

- Ordinært børnetilskud vil ikke hjælpe din venindes situation i forhold til SU. Hun skal have søgt ekstra SU også, og har hun ikke gjort det, skal hun ned på kommunen og snakke om, om hun kan få det tildelt, og hvad tidsperspektivet er i det - så hun kan planlægge sin økonomi indtil da.


Selvom det virker uretfærdigt, er der bare ikke noget forsøgertillæg at hente før hun opfylder kravene. Det nytter ikke noget, at søge 15 gange, hvis det fremgår klart og tydeligt, at hun ikke lever op til kravene om forsøgertillæg til enlige. Endnu.


SU systemet holder sig normalt meget tæt til det, de beskriver i loven /på deres hjemmeside. Og det er ikke altid hverken retfærdigt eller rimeligt, men sådan er systemet. Jeg kan give et eksempel fra min egen sag. Sagen er, at der har været nogle forskellige muligheder for, hvilke diagnoser, jeg kunne ende ud med, da lægerne har været lidt i tvivl. Diagnoserne betyder i praksis stort set det samme i forhold til arbejdsevne (tillægget tildeles på baggrund af nedsat arbejdsevne, dvs. man ikke kan have et studiejob), man kan sige, at det er "årsagen", der er forskellig på de to diagnoser. Den ene anser man imidlertid for at være kronisk, mens den andens natur gør, at man ikke anser den som kronisk - selvom der er meget spinkle behandlingsmuligheder. Den "kroniske" berettiger til SU-tillæg, den anden gør ikke. Nu fik jeg "heldigvis" den kroniske, men de mange mennesker, der har den anden diagnose og står i stort set samme situation som mig, de er altså henvist til at leve på en sten under deres uddannelse. På ingen måde rimeligt eller retfærdigt, at man diskriminerer sådan.
Men SU-systemet har bare ikke plads til at bøje reglerne, hvis man ikke lever helt op til deres krav. Der er enkelte ting, hvor de tager højde for nogle "særlige situationer". Men hvis man ikke lever op til reglerne, så er det bare surt.


Sagen er jo, at den sure (og nej, jeg synes ikke, hun har udført sit arbejde godt i forhold til din veninde!) studievejleder har ret i, at hun ikke kan få det høje forsøgertillæg lige nu, ikke før tingene går i orden med kommunen.

Og sagen er også, at det burde hun faktisk have haft styr på, da hun startede udd. og da hun smed kæresten ud. Når man bygger sin økonomi op på, at man er to om udgifterne, må man også have en back-up plan, hvis man pludselig kun er sig selv.

Det er selvfølgelig frygteligt synd for din veninde, men det hjælper hende jo ingen steder.


- Har i søgt forhøjet SU-lån til forsøgere, og har i fået svar der? Det er jo "kun" 1400 kr, men i den situation din veninde står i, er hvert lille bidrag jo af stor betydning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ½½½½½½½½½½½½½½½½½½½
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 07:30

RKI har ingen betydning for SU-udbetalinger.


gentager lige mig selv: Hun kan først få forsørgertillæg( de ekstra 5400) fra næste kvartal. Men det kræver at der er styr på kommunen inden 1. april. Har hun ikke det, så er det først fra 3. kvartal hun kan få det. Sådan er det bare. Hvis hun var alene, og flyttede sammen med en, så ville hendes SU også først forandre sig til det kommende kvartal.


Så:

Februar og marts: Alm su + su lån+ekstra su lån for forsørger.

April: alm su + forsørger takst´+ su lån+ su lån for forsørger.


Det er ikke noget med at hun er blevet nægtet det, sådan er reglerne bare.


0
0
Svar på denne tråd
 
 nå okay...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 10:30

Nu tror jeg, vi er med...


Hun har fået tildelt det ekstra forhøjet sulån og har også modtaget det osv... så dér er den ikke galt med.


Så vi skal altså ha fat på kommunen igen?


Hun har jo søgt om ekstra ordinært børnetilskud som kommer hvert kvartal, så det her forhøjet su, det er noget der kommer HVER måned? Hun blev helt glad i tlf, da jg læste dit indlæg op, Katja :-) Tak for en uddybende besked :-)


Nu må vi lige se hvad der sker, nu forsøger vi lige at få fat i kommunen og su vejlederen igen og høre ad...


Tak for svar!


Mor til Emma i 14/02-06 og Christoffer 24/12-02.


Hair Extensions tilbydes i Slagelse - www.ljhairdesign.dk


Snart med smukke Gando og Cameroo

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er der egentlig nogen
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 15:18

der har NÆGTET hende SU sådan som overskriften siger - så vidt jeg kan læse mig frem til er "problemet" at hun endnu ikke officielt regnes for enlig forsørger og derfor må vente lidt med at få diverse tillæg..


Gik der lidt meget Ekstra Bladet i den - bombastisk overskrift - lidt tyndere indhold..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 hver måned, ja
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 18:09

Hvis hun får tildelt forsøgertillæg, så er det 5500 ekstra, hver måned.

Det følges ad med alm SU, så når du får udbetalt 5500 i alm. SU, får hun samtidig de ekstra penge fra tillægget oveni. (der skal self. betales skat). Så der skulle meget gerne være lys forude i tunellen, hvis hun kan holde skinnet på næsen indtil da..


Held og lykke med det hele

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider