Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 bortsakffelse af møddingen
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 12:46

Hej :)


Hvad giver i for at få tømt jeres container med hestemøg ?

Hvor tit skal i have den tømt ?

Hvem henter containeren?

Hvor kommer møget hen ?

Hvordan betaler evt lejere til afhentningen. Som en del af staldleejen ? Eller på spånerne ?


Grunden til at jeg spørger er at vi har meget dyre spåner hos os 135,- pr spåne pga der er bortskaffelse med i prisen.

Så kom endelig med lidt gode ideer til hvordan man kan gøre det billigere. Hvis det overhovedet kan gøres billigere ?


Hilsen Heidi


Just do it !

DV/Oldenborger/Hannoveraner

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halm..
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 17:44

Hos mine forældre står hestene i halm, og containeren tømmes nok 1 gang ugentlig i snit, hvilket koster 500 pr gang.


Der er ca. 30 heste, når stalden er fuld, og det betales via staldlejen.


Kristina


0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 20:55

okay.

Er det er vognamd der kommer og henter eller en lokal ?

For synes da det lyder billigt.

Synes de sagde at de betalte om området af 7000 for at få afhentet en container sidste år :-0

Der står så kun 8 heste så vores bliver tømt hver anden måned ca.


Men tak for svar. :)


Just do it !

DV/Oldenborger/Hannoveraner

0
0
Svar på denne tråd
 
 vindekilde
Forfatter: 
Dato:  06-02-2009 07:18

jeg har haft containerløsning gennem vindekilde de sidste 2,5 år.


prisen er :

leje af container: 400+moms pr mdr = 500 dkk

tømining: 1600+moms = 2000 dkk


Tømning sker sjovt nok når containeren er fuld, hvilket er 3-4x pr år.


Så groft omregent koster det mog 6000 i leje + 6/8000 i tømning= ca 1000 dkk pr mdr fordelt på 3 heste


En dyr løsning, men det har været min eneste mulighed når vi ikek vil have mødding for 1 år på matriklen der også er vores firmadomicil.


Nu er ny løsning påbegyndt. Vi har fået lavet en aftale med den maskinstation der wrapper for os om at aflvere det hos dem. Så vi har købt en brugt vogn med tip til 4000 dkk, den skal så tilgengæld tømmes hver mdr, hvilket min mand skal bruge 2 timer på (kørsel til/fra maskinstationen + den tid der nok bruges på smaltalk)

Vil han få gjort det?.... det kan kun tiden vise.....

Hvad vi skal betale for dumpning af møddingen er ikke fastlagt endnu, men besparelse må der være kontra containerløsningen.


Jeg har mine egne heste hjemme, så de er kun 1 til at betale for gildet


Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-02-2009 13:39

Ok.


Ja det er da godt nok også en del penge du har måtte ud med for container løsningen.


Jeg er ikke helt sikker men mener der er kommet nye regler for bortskaffelse af møddinger. Noget med at det ikke må ligge pga mulighed for sygdom. Men er ikke helt sikker.


Lyder ellers til en god løsning du har fundet med maskinstationen. Så må tiden jo vise om din mand også synes det er en god løsning.




Just do it !

DV/Oldenborger/Hannoveraner

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mødding
Forfatter: 
Dato:  04-03-2009 19:02

Hvad giver i for at få tømt jeres container med hestemøg?

550,- kr pr. gang


Hvor tit skal i have den tømt?

2 x årligt


Hvem henter containeren?

Vognmandsfirmaet som vi har lejet container af. Containerleje er 225,- pr. måned.


Hvor kommer møget hen?

På "den store mødding" hos bonden vi har lejet gården af. Han har flere gårde i området.


Hvordan betaler evt lejere til afhentningen. Som en del af staldleejen ? Eller på spånerne?

Jeg har ingen lejere. Har selv 3 heste som står på halm.


MVH Pia

nu med egen hjemmeside


Næsten ny, mørkeblå "Horseguard" dækkenundertrøje sælges,

str. COB (til smal hest/pony...), 150 kr, jeg betaler porto. Skriv PB.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 08:25

det gamle sted jeg var havde vi en ganske alm større trailer... og der gik det på "omgang" hvem der havde "tømning" vi kørte det op på genbrugsstationenen... det er en billig løsning da det er "gratis" hvis man ser bort fra benzinenen og tiden...den blev tømt hver uge... mener at der var 12 heste i stalden... eller var det 14...??? det er SUPER fedt om sommeren for der er næsten ingen fluer...


skal lige sige at det var en selvpasser stald... så vi havde jo i forvejen en del andrer "plikter" men det fungeret super fint... man kunne så "købe" en tømning for 200 kr mener jeg det var, mest hvis man ikke havde så meget forældrer opbakning eller ikke havde bil... og det er ca 4-5 gange om året pr box man skulle tømme...


www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 boble79
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 09:42

på genbrugsstationen? det er ikke tilladt her hvor jeg bor(Roskilde amt). kun grenaffald.


Karina


Søges: kopi af et gødningsregnskab så jeg kan se hvilke rubrikker der skal udfyldes. Gerne fra mindre ejendom, men intet krav. Send gerne PB.

0
0
Svar på denne tråd
 
 karinae
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 14:53

ok ja så dur det jo nok ikke... jeg ved ikke om reglerne er ændrede... det er omkring 10-12 år siden vi var i førnævnte stald... jeg har set hestegødning oppe på vores egen genbrugsstation... men det var ikke MEGET... kun en lille trailer tror jeg... så det foregår vist stadigt... ellers kan i måske finde en gl bonde som vil sætte et område til rådighed sådan så i kan køre det ud... jeg kender dog ikke regler på dette punkt...


www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 vi giver 500 kr
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 21:17

kr. pr gang den skal tømmes.. hvad der sker med den ved jeg ikke, da det er vognmanden som tager sig af det..


Mvh Tina


0
0
Svar på denne tråd
 
 takker
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 23:30

Takker for svar.


kan se at vores nok koster ca det samme som andres.


Just do it !

DV/Oldenborger/Hannoveraner

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kavo...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 09:40

Jeg vil nok undersøge om du må læsse hestemøg af på genbrugsstationen nær dig.


Jeg ser ihvertfald, når jeg er på Kavo i Slagelse, at der kommer folk med alm. trailer og læsser hestemøg af, og det er ihvertfald en billig løsning hvis man selv vil bruge lidt tid på det.



Mvh Rikke



www.123hjemmeside.dk/rideklub- vestsjaelland


Klubben uden grænser




0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 08:57

Hvorfor ikke sælge sin gødning, eller få den hentet gratis.

Der er mange der gerne betaler for gødningen.


Nu har jeg ikke container, men en støbt plads og en gang om året kommer der en landmand og henter det ganske gratis.

Ellers kunne man jo lave en annonce om afhentning i avisen.




To dejlige vallaker udlånes af længere varighed.

Se beskrivelsen af dem på min profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 betaler for gødningen???
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 07:26

Hvem vil betale for ens mødding?


fkes på hele amger står der sække ved vejen med hestepærer i, til gtrais afhentning. ja en del hentes til haverne, men der står skisme mange tilbage......


Kender en eneklt der har aftale med en champigningartner om at aftage møddingen, men der modtages ikke pengen for den.


Så hvem vil betale for mødding?


Så vil jeg da gerne sælge



Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Møding på jord
Forfatter: 
Dato:  08-08-2016 16:01

Hej.

Har man til og med 4 heste, så må man gerne ligge det direkte på jorden, uden overdækning og uden at skal flytte den år for år.

 

Har man over 4 heste skal

de gå i dybstrøelse, hvor man kun muger ud ca hver 2 - 3 mdr. den skal overdækkes og flyttes for hver år.

 

Dog skal man tage hensyn til naboer mm. mindt 15 m fra vandløb, mener 25 el 50 meter til nærmeste nabo.

 

Så kan man i de fleste tilfælde, få lov af en bonde, til at køre det på marken. Der findes også møgspredder der spredder det så fint, at men kan køre det direkte på fold/ græsmark


Gør ik´ting svære end de er.

Logik er tit en løsning.

0
1
Svar på denne tråd
 
 dybstrøelse et krav ???
Forfatter: 
Dato:  09-08-2016 11:11

LDS det er da vidst ikke sandt at hvis man har over 4 heste skal de gå på dybstrøelse- kun at de skal gå på dybstrøelse hvis man ønsker at lave markmødding. Der er krav til overdækning af mødding, opsamlingsbeholder etc ved større dyrehold, men strøelse er altid valgfri.

 

Mht markmødding har du ret det afhænger af hvor mange DE man har på ejendommen.

 

Men landmænd der henter mødding skal indregne det i deres gødningsregnskab, derfor er de færreste i mit område feks interesseret for det koster dem meget tid at læsse+ sprede kontra den gevinst der er rent gødningsgmæssigt.

 

nedenstående link giver let læselig info om reglerne

 

www.frederikssund.dk/media/fb94bec2- 26fd-4c3e-8134-c27182d41030/uMiUGw/ Dokumenter/Teknik%20og%20milj%C3%B8/ Natur%20og%20milj%C3%B8/Landbrug/ Vejledning%20om%20hestehold.pdf

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mødding
Forfatter: 
Dato:  13-08-2016 11:22

vi bruger halmpiller som strøelse, det er faktisk omdannet til kompost efter få måneder, da vi brugte container modellen var prisen 2016 priser

 

mdr leje 600 inkl moms

tømning 1875 inkl moms

 

hvor mange tømninger er svært at sige det afhænger jo af antal heste på stald, vi købte vores egen container som blev lagt i et stort sandhul der sku fyldes op alligevel det gjorde vores vognmand når den var fuld.

 

vi kører det ud på marken ca hver 2. År hvis der er nok, der er det ren jord.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et ældre opslag...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2016 08:11

Et ældre opslag godt nok, men...

 

Jer der er fra vestsjælland, hvor lejer I container?

 

Vi har netop købt ejendom og har hestene hjemme, vi overvejer løsningen med containermødding. Pt. er det en markmødding, men på et tidspunkt skal den jo fjernes og startes ny op.

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 vestsjælland
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 07:30

Både Vindekilde og Sædder Fourage dækker dette område mht afhentning af mødding i container

 

 

Ellers skal du finde en lokal maskinstation der måske vil aftage......

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 gratisgødning.dk
Forfatter: 
Dato:  02-03-2017 10:08

Måske man kan nedsætte sine udgifter ved at tilmelde sig på www.gratisgødning.dk så havefolk kan komme og hente gødning.

 


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider