Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Privatkørsel med hestetrailer
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 23:43

jeg har lige fået min nye "brugte" hestetrailer. Synsmanden sagde at så længe jeg skal bruge traileren privat, så skal den ikke godkendes til dyretransport. Er dette rigtigt og hvor kan man finde de præcise regler? Der skulle være kommet nye regler i januar 2008. I registringsattesten står den som "godstransport"


Øv øv jeg håber ikke den skal synes igen, og hvis den skal, er det så ikke synsmanden der har taget fejl. Han stod og læste reglerne igennem da vi fik den synet.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 dyretransport
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 11:20

nå men jeg har selv løst mysteriet (forhåbetnligt)


Min trailer er åbenbart godkendt til godstransport med supplerende oplysning "til dyretransport"


Så politiet siger at ikke jeg får en bøde hvis jeg bliver stoppet.


Noget helt andet er de nye regler om dyretransport. Hvis jeg køre med min egen hest er det okay. Men hvis jeg også har min venindes hest med i traileren, kan jeg jo måske få penge for det, og så er det erhverv , det samme gælder hvis jeg køre til et stævne, så kan det jo være jeg vinder lidt penge, et lille krus eller måske et underlag, arrggg

Hvem pokker sidder og laver de regler. Det er jo tosset


Nå men heldigvis rider jeg ikke de pointgivende klasser endnu i distance, så de kan jo ikke komme og sige at jeg kan vinde noget ved et stævne.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
1
Svar på denne tråd
 
 Stævner
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 11:36

Reglerne om erhverv i forbindelse med stævner gælder først hvis man rider FEI-stævner. Hvis du kører med din venindes hest, så skal hun bare selv være med i bilen.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 godstransport/dyretransport
Forfatter: 
Dato:  28-05-2008 15:04

Hej Line,


Jeg har det samme problem. Jeg har i feb. købt en brugt hestetrailer og på registeringen står der godstransport og under supplerende står der dyretransport.


Jeg gik så til en der udlejer hestetrailer til dagligt og fik at vide at man skal have den godkendt til at transportere levende dyr. Hvorpå han viste mig en ekstra attest som man udover registringsattesten skal kunne vise politiet hvis man bliver stoppet. Jeg ringede også til dem der har synet min trailer for at høre hvorfor den ikke have fået dette bevis med og fik svaret at den skal til syn igen for at få denne attest. Så nu tager jeg til syn med den i morgen for at få dette attest bevis. Da jeg ikke kan forklare hvordan attesten ser ud. Håber jeg at det er i orden at scanne det ind til dig når jeg selv har fået den. Jeg kan sende det til en mail hvis det har interesse.


Vedr. privatekørsel så må man køre 65 km pr vej eller som de også skriver under 8 timer uden at du tjener på det. Men hvis du tager benzin penge eller andet fra din veninde så er det erhverv. Også skal man på kursus. Det skal også siges at hvis man køre med sin egen hest til et stævne hvor hestens værdi stigere så er der også fortjeneste på hesten og du skal køre erhverv.


Jeg har selv været ved at rive mit hår af men det er hvad jeg har fået at vide. (Efter 1 uges søgen og en masse opring). Jeg håber du kan bruge dette til noget.


Mvh Dorthe

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyretransport
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 22:43

Hvorfor ikke få traileren godkendt til dyretransport?

Det koster nærmest ingenting at få de sidste papirer i orden.

Jeg har lige synet vores, så jeg kan køre verden rundt og køre med de dyr jeg har lyst til og mener kun det kostede 75 kr. i merafgift.

De penge er givet godt ud.

1
0
Svar på denne tråd
 
 reglerne
Forfatter: 
Dato:  29-04-2009 15:59

www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/ Transport%20af%20heste/ Transportforordning


Her er reglerne og man kan bare skrive til dansk rideforbund hvis man er i tvivl... de er gode til at forklare :)


Marie Juncher

www.123hjemmeside.dk/mariejuncher

-en ægte horze-girl

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erhverv
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 19:16

Hvad er det for tåbelige regler. Så kan man vel også trække sin trailer fra når den nu bliver brugt til erhverv... Eller nåh nej


------------

0
0
Svar på denne tråd
 
 ØH registrering
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 07:24

Hej

Vil bare lige fortælle, at vi røg ind i en en dyretransport razzia for ca 4 uger siden. I den forbindelse blev alle papirer m.m. gennemgået, og på vores registreringsattest står det samme som tidligere beskrevet altså supplerende oplysninger om dyretransport. Der var ingen kommentarer til vores papirer eller noget andet. Det de var mest interesseret i var om det var privat kørsel samt strøelse og foder i traileren, såvel som kørekortet.


M.V.H

Janne

0
0
Svar på denne tråd
 
 attesten
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 23:32

Kan man undgå denne attest, skal man da absolut gøre det, for når først man har fået attesten til godkendelse til dyretransport, er ens trailer jo pludselig underlagt "periodisk syn" attesten er gyldigt i 5 år og så skal traileren jo igen til syn for at få tilladelsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 udlandet
Forfatter: 
Dato:  09-09-2010 15:38

Nu har jeg et spørgsmål gælder de danske regler også når man kører over grænsen. Og dette er ikke i stævne øjne men simpel flytning af ejer og hest til udlandet.


Mette Bang Christensen

medlem af DI og Snegla

og den lykkelige ejer af Röskva fra Baverslund

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 18:57

Reglerne er EU regler, så de må også gælde i de øvrige EU lande.

Prisen forøvrigt for ikke at have den godkendelse til dyretransport på ens trailer, som aldrig vil stå på registreringsattesten, men som står på et selvstændigt stykke A-4, er kr. 7000 i bøde, hvis politiet ser, du ikke medbringer papiret.

Det er faktisk noget misvisende, at der kan stå på registreringsattesten, at en trailer er godkendt til dyretransport, når det ikke er gældende i lovens forstand, og dermed kan give bødeforlæg. Men synshallerne er åbenbart ikke alle lige godt opdaterede på, hvad som kræves.


Mvh


Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingste af super afstamning til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fartskriver
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 22:42

der er endnu en regel omkring det ved erhversmæssigtransport


for hvis du kører med din trailer efter bilen og du så tager totalvægten af bilen og totalvægten af trailer og lægger sammen og disse overstiger 3500 kg,

1) så kræver det et lille trailerkørekort ( men det har du nok )

2) her kommer så endnu en regel for hvis du får penge som du siger for at transportere en anden hest så skal du faktisk have en fartskriver ( tachograf ) monteret i bilen og køre efter køre/hviletider ligesom lastbiler.

det samme gælder hvis du vinder penge til det stævne du kører din egen hest til. det vil sige at du kan køre din egen hest ud uden køre/hviletid og uden fartskriver, men er du heldig at vinde penge så kan du kun komme hjem igen hvis du har en fartskriver..... ja det er regeldanmark i en nødeskald

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyretransport
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 22:57

Vil da bare lige tilføje en lille bemærkning mere,

nu er det jo ikke synshallen der skal sætte sig ind i reglerne, synshallen skal syne og godkende det medbragte materiel, at der står på registreringsattesten at traileren er til gods og dyretransport er bare en betydning af brugsformålet, og har intet med selve synet at gøre, for selve synet af traileren går på det trafiksikkerhedsmæssige dvs. bærende dele, bremser, sammenkobling, osv.

den ekstra attest, handler så om sikkerhed for selve hesten og dyrevelfærd i traileren, her gennemgår man så tråbunden for huller, om skillevæg sidder forsvarligt fast, om der er noget inde i traileren som kan skade dyret.

hvilket man som ejer af trailer selv skal have sat sig ind i inden syn,


kim

0
0
Svar på denne tråd
 
 det værste er
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 14:55

Min kæreste har taget hele molevitten så han lovligt må køre med min hest, sagen er bare den, at hvis jeg nu skal til stævne fx. så er der økonomisk vinding, og ja så kører man ikke længere privat men erhverv, som en anden også skrev, og så kræver det vognmandstilladelse.


Det næste er så, at jeg ikke på noget tidspunkt indenfor 48 timer før og kan ikke huske om det var 24 timer efter transporten må have noget med min hest at gøre. Jeg skal altså leje en boks for min. 2 dage før jeg må ride min hest til stævnet. Jeg må ikke engang trække min hest fra trailer til stald, eller læsse den i trailer. Det må kun han.

Åndssvagt! Så nu tager jeg som ikke har trailerkort, et dyretransportkursus her til september, så jeg faktisk også må ride den efter min kæreste har kørt den, OG så jeg selv må læsse den i traileren.


- Og så kommer trailerkortet nok bagefter, andet kan jo ikke betale sig..

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar vognmandstilldelse
Forfatter: 
Dato:  27-07-2011 22:23

hej Maria


Det kræver ikke en vognmandstilladelse at transportere din egen hest uanset om du vinder eller ej med hesten, der kræves kun vognmandstilladelse ved det der kaldes " godskørsel for fremmed regning " og det er kun fremmede regning hvis du transporterer en andens hest og tjener på det

en virksomhed kan også godt have en lastbil som kun transportere virksomhedens egne produkter, altså så udfører de ikke godskørsel for fremmed regning. og udfra den regel vil jeg heller ikke mene at der er noget galt i at du kører din egen hest og kan arbejde med den med det samme.


mvh kim

0
0
Svar på denne tråd
 
 Attest hvornår
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 15:19

Jeg har lige fået synet min "nye" brugte trailer igår. Idag troppede jeg så glædesstrålende op på motorkontoret. Der ville de have en attest, så tilbage til syneshallen. Men så længe jeg KUN kører med min egen hest, behøver jeg ikke en godkendelse til dyretransport. Så altså er min trailer godkend til godstransport uden at der i supplerende oplysninger står dyretransport. Bliver jeg så stoppet af politiet, skal jeg bare kunne bevise at det er min egen hest, så er der ingen ko på isen.


Men jeg fik da lige en dobbelt tur til motorkontoret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 logbog
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 22:49

I skal også altid huske at føre logbog.det er nok bare at skrive ned på et stykke papir,hvad tid transport er startet,forventet køretid og hvad der står på vognen.+destination.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godkendt til dyretransport
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 08:29

Der skal stå på trailerens registreringsattest at den er godkendt til dyretransport. Ellers er hesten at regne for gods, og så gælder der helt særlige regler for fastgørelse osv.


Men du skal IKKE have den særlige attest der hedder Godkendelse af køretøj til vejtransport af dyr.


Der er stor forskel på vognmandstilladelse og så den autorisation, som man skal have som fx stutteriejer eller professionel rytter.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider