Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
JHN Hesteracer (Arkiv)

 Forskellen på Nordbagge og Fjordhest?
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 21:06

Blev lidt små irriteret da jeg i et andet indlæg læser en kommentar nogle billeder:

"Der er lige så meget forskel på din hest og et æsel, som der er på en fjordhest og en nordbagge".


øh, vi er da en del der ikke kender forskellen på fjordhest og nordbagge= ikke kan se forskel. men tror da alle, selv folk der ikke har forstand på heste, kan kende forskel på en hest og et æsel!!


Så bliver nysgerrig efter forklaringen på forskellen, kom med den?

:D



ICE BLUE Rynkeby
-Natascha Stilling.


Klintens Maia, Red morning, & Vedkiærs Capetto<3


We don't need money for true feelings, wherever & whenever, we always follow the Odense IK.


0
0
Svar på denne tråd
 
 scfsdfsdf
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 21:08

Hvad hedder det indlæg hvor du har læst den kommentar? Ville da gerne se den hest :)


-Bolero1


Valhallas Bolero&Gismo Silk

Mine 2 Guldklumper


- Jeg lever og ånder for hestene........





0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 21:16

Tror det var ment for at sætte det lidt i perspektiv. Så synes ikke det er noget at blive irriteret over :) men det må man jo selv om.


"Nordbagge" er i mange fjordhest rytters øjne et skældsord, der referer til en tung, doven og stædig fjordhest.

Så vidt jeg har forstået. :)


Jeg synes dog det er lidt en over reaktion at blive sur fordi man vælger at kalde en fjordhest een nordbagge. Idet der jo ikke mange der ved, hvad der ligger i ordene. :)


JHN-a-holic #1

Annsofisk


0
0
Svar på denne tråd
 
 kdlflfvn
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 21:20

bolero: lurito bliver redet for 17. gang.

den minder overhovedet ikke om et æsel, tror hun sagde det for at sætte tingene i perspektiv.

- men jeg forstår det stadig ikke:)



ICE BLUE Rynkeby
-Natascha Stilling.


Klintens Maia, Red morning, & Vedkiærs Capetto<3


We don't need money for true feelings, wherever & whenever, we always follow the Odense IK.


0
0
Svar på denne tråd
 
 wlkdwalfc
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 21:25

annsofisk: havde ikke lige set du havde svaret.

nu må du heller ikke tro at jeg sidder og bobler inden i, det var nok mere fordi jeg undrede mig;)


men nu skal det her indlæg ikke kun være rettet på det andet indlæg, det var bare det som gjorde mig nysgerrig, da jeg ikke vidste at der var en forskel.


for hvis den eneste forskel der er, er at det er et skældsord/slang, sys jeg bare at det er en mærkelig sammenligning..



ICE BLUE Rynkeby
-Natascha Stilling.


Klintens Maia, Red morning, & Vedkiærs Capetto<3


We don't need money for true feelings, wherever & whenever, we always follow the Odense IK.


0
0
Svar på denne tråd
 
 alalallala
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 22:26

Det hedder en fjordhest.

Navnet 'nordbagge' er et skælsord for fjordhest.


Så helt korrekt findes racen 'nordbagge' ikke :)



- Camilla Douglas

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 01:55

Nordbagge og fjordhest er samme race, men nordbagge blev fjordhesten kaldt i "gamle dage" (for 35 år siden da min mor havde fjordheste blev de kaldt nordbaggere, så helt gamle dage er det altså heller ikke ).. Og dengang var den såkaldte nordbagge jo mere kraftig og 'gammeldags' i typen, end den mere sporty type man avler nu tildags, så derfor er der mange der tager det ilde op, når man kalder en fjordhest for nordbagge - nemlig fordi de tænker på den gammeldags type.


Men det er jo helt den samme hest, der bare, ligesom mange andre racer, er blevet forædlet en del med tiden.



Carina

- Med den skønne Omira

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en

0
0
Svar på denne tråd
 
 skældsord...?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 12:29

jeg har selv 2 nordbaggere/fjordheste


Jeg har aldrig hørt før at nordbagge er et skældsord...


Jeg har intet imod at man kalder dem for nordbaggere, for det er de jo!



Jeg har også hørt om at man kalder fjordhestene uden papirer for nordbaggere...


Jeg kalder bare mine for nordheste eller fjordbaggere ups




Løsdrift/sommergræs tilbydes (lige ned til vandet, i 5881)! Se min præsentation...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordhest..
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 10:23

Det hedder en Fjordhest og det er den korrekte betegnelse for racen :)
Nordbagger er blot et "kælenavn", som stammer fra en norsk hingst der hed Nordbakk/ Norbakk.


MVH Jette


Kan du ikke se det smukke ved Fjordheste?

Så trænger du godt nok til briller!


Med Fjordbassen Aladdin og Shetlandsponyen Hannibal <3 <3

Elsker jer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa :)
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 10:37

Det er den samme race men nogle vil ha' at den skal hedde Nordbaggen fordi en hingst som er stamfar til racen. Mens nogle vil ha' at den skal hedde fjordhest som jeg mener er det rigtig navn men det samme hest .


Malle 11 år

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider