Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

 At vælge den rigtige uddannelse..
Forfatter: 
Dato:  23-12-2012 16:48

Hej til jer derude

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt omkring jeres valg af uddannelse, og hvordan det efterfølgende har været at sige farvel til skolkebænken for at træde ud på arbejdsmarkedet...

I tilfælde af at du studerer nu, hvad studerer du? Hvornår vidste du, at det var netop det, du ville læse?


Betød jobmulighederne indenfor den pågældende branche meget i forbindelse med dit valg af uddannelse? Eller er du gået benhårdt efter drømmeuddannelsen på trods af, at du vidste, at det kunne være ekstra svært at finde job indenfor dit fag, når du var/er færdiguddannet?

 

Hvis du er færdiguddannet og i arbejde, hvordan oplevede skiftet? Har du fået drømmeuddannelsen eller ville du ønske, at du havde valgt anderledes? Lærer du nyt på jobbet og føler du, at du udvikler dig?

Det blev til en del spørgsmål, men jeg håber, at der er nogle, som har lyst til at dele deres tanker og erfaringer. Jeg ved ikke selv, hvad jeg vil læse, når jeg er færdig på STX - der er så mange muligheder, hvor skal man lige starte?

Glædelig jul til jer alle


Don't tell me the sky's the limit
when there are footprints on the moon
...

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  23-12-2012 19:59

nu er jeg ikke færdig med andet end min HF.
men der er to/tre ting jeg kunne tænke mig, og mulighederne for job når jeg er færdig er ikke i mine overvejelser. jeg taar hvad jeg kan li at lave :)



..... .............LOUISE.

Hále Bob & Perle de Phantomic

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uddannelse
Forfatter: 
Dato:  01-01-2013 18:47

Jeg starter som hundefrisørelev fra i morgen, det er ikke det jeg altid har drømt om, men det er i hvert fald inden for det jeg gerne ville... Nemlig noget med dyrene...

 

Har altid gerne ville være berider, men det kan bare ikke lade sig gøre, så tog jeg dyrepassergrundforløbet m. speciale i hestene, men har måtte erkende at jeg pga. flere årsager ikke kan holde til det..

 

Så kom jeg på pproduktionsskole i 15mdr. inkl. 6 ugers praktik hos min nuværende læreplads.. Og gæt hvad, blev faktisk rigtig glad for at være der og fandt det rigtig spændende det der med at klippe hunde (:

 

Og som min mesters mand så fint siger "der vil altid være hunde, som skal klippes"

Mht. arb. efter afsluttet uddannelse, så vil min mester lave hendes salon om til et anpartsselskab (staves?) så jeg kan leje mig ind hos hende, når jeg er færdig (:

0
0
Svar på denne tråd
 
 alalalla
Forfatter: 
Dato:  02-01-2013 09:59

Jeg har selv taget en del forkerte valg mht uddannelse, hvilket betyder at jeg har "spildt" 2 år på intet nyttigt :)

 

Jeg bliver student til sommer, godt nok 1-2 år for sent i forhold til min årgang, men pyt, jeg glæder mig sgu :D Bedre sent end aldrig!

 

Derefter vil jeg læse til bioanalytiker, fordi jeg interesserer mig meget for det :) Jeg vil bare gerne have et job med en standard løn, og så kunne leve en velfungerende liv. Og så er jeg ikke en person som vil kunne bruge 5 år på et universitet, selvom der er flere ting derfra som lyder ekstremt spændende. Jobmulighederne betyder ikke det vilde, men det er da altid rart, at vide at der er mulighed for job indenfor sit fag :)



- Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalala
Forfatter: 
Dato:  02-01-2013 23:36

 

Jeg blev færdig med min bachelor i juni 2012 og har siden maj haft fuldtidsjob indenfor mit fag (kommunikation og arbejdsliv).

 

Betød jobmulighederne indenfor den pågældende branche meget i forbindelse med dit valg af uddannelse?
Nej, jeg havde ingen ide om hvad jeg ville beskæftige mig med, når jeg blev færdig. Interessen for kommunikation kom først to år inde i uddannelsen.

 

Eller er du gået benhårdt efter drømmeuddannelsen på trods af, at du vidste, at det kunne være ekstra svært at finde job indenfor dit fag, når du var/er færdiguddannet?

Jeg gad ikke begynde på en uddannelse, hvor jeg vidste jobmulighederne var små på den anden side. Jeg gik efter interesse, men i den grad osse efter fornuft, da det ikke ligefrem er tiden til at satse for meget i forhold til jobs.

 

Hvis du er færdiguddannet og i arbejde, hvordan oplevede skiftet?

Jeg er mere tilpas ved at bruge min viden i praksis og ikke bare sidde og læse bøger. Men kan da godt savne kun at skulle på uni 2-3 gange om ugen mod at arbejde 50-60 timer om ugen. Ansvaret man får i 'den virkelige verden', kan osse være lidt skræmmende.

 

Har du fået drømmeuddannelsen eller ville du ønske, at du havde valgt anderledes?

Jeg har den bachelor jeg gerne ville have, som giver mig de muligheder jeg drømmer om. Næste ting bliver at finde ud af hvilken videreuddannelse jeg vil gå efter (bliver deltids, da jeg ikke ønsker at gå fuldtid tilbage på skolebænken). Tankerne går på alt fra en coachuddannelse, så jeg kan coache erhvervsledere - eller en HR master. Dog vil jeg satse på at få mit eget konsulentfirma, uanset hvilken vej jeg går.

 

Lærer du nyt på jobbet og føler du, at du udvikler dig?

Helt klart! Har lært mere det sidste år, end jeg gjorde de tre år jeg brugte på uni. Arbejder desuden i London, hvilket betyder at mit engelske osse har fået et ordentlig nøk i den rigtige retning.



0
0
Svar på denne tråd
 
 svarsvar
Forfatter: 
Dato:  04-01-2013 21:32

Jeg vil altid mene at man bør vælge et job udfra de interesser man har - at nogle folk så har penge som interesse, det er straks en anden sag.

Det du uddanner dig til nu, skal du reelt set arbejde med resten af livet (firkantet sagt), derfor er det vigtigt, at det er noget du brænder for.

Det er også altid det jeg har fået fortalt hjemmefra. Hvor begge mine forældre er i den financielle sector - forholdsvist langt fra hvor jeg er endt.

 

Jeg læser pt. til arkitekt ved et universitet i London. Jeg har ville være arkitekt siden midten af folkeskolen og det har deraf altid været planen. Efterfølgende opstod der så en række problemer med at komme ind på uddannelsen, men efter lidt prøven frem og tilbage lykkedes det at blive optaget, ikke kun i Danmark men også i England og Norge, så afsted jeg tog :)
Jeg er virkelig glad for at jeg tog et valg, hvor jeg godt ved at jobmulighederne efterfølgende er en anelse sværre at regne med (pt. er 50% af alle nyuddannede arkitkter arbejdsløse), samtidig med at det er den kreative sektor hvorfra der først bliver renset ud, når en financiel krise presser på, som vi har set det i de sidste par år.
Jeg har dog en indstilling til tingene om at så længe man er en af de dygtigste, villig til at flytte og er god til at skabe forbindelser, ja så skal man nok finde et job indenfor min branche. Hvis de andre kan, så kan jeg helt sikkert også. Det skal i hvert fald ikke have indflydelse på mit valg af uddannelse. Og når jeg er færdig med min 8år lange universitetsuddannelse om godt og vel 4 år, ja så skal finanskrisen nok være ovre ;) Eller retttere sagt; det er i hvert fald min plan :)

 

Jeg sidder til tider og tænker at det da nogle gange nok bare havde været en bedre idé at være blevet pædagog og så have mulighed for at have et job hvorfra man ikke ender med en arbejdstid langt over 37 timer (som jeg kan se frem til), og hvor man så kan dyrke sine fritidsinteresser ved siden af og lege lykkelig almindelig villa-volvo-vovse Dansker. Jeg ved dog udenmærket godt at jeg ikke ville være tilfreds med sådan et liv, jeg nyder et liv hvor arbejde og fritid flyder sammen i et, hvor ens store passion er ens arbejde - et livsværk.

Jeg tror det handler om hvordan man ser på det. Har man en interesse, der kan blive et reelt erhverv (som eksempelvis arkitektur i mit tilfælde), ja så ligger muligheden for at have et liv hvor du lever af din interesse fremme foran dig, men er din hovedinteresse frimærkesamling eller edderkopper, så kan det være at det blot skal forblive en interesse, som du kan have tid til ved siden af dine 37 ugentlige timer på et arbejde som du måske brænder en anelse mindre for.

 

Men sørg for guds skyld at finde noget som du kan holde ud at studere i længere tid - undersøg fagplanerne, læs fagbeskrivelserne igennem, snak med folk på den pågældende uddannelse. Lyder uddanelsen som om den passer på dig, er der chance for at branchen også gør. Man bør dog være opmærksom på evt også at snakke med folk i branchen inden man vælger, så man har en idé om hvor man kan ende efter endt uddanelse.

 

Held og lykke med det :)

 




Don't imitate, innovate !
"Venner er som stille engle, der løfter os op,
når vores vinger har problemer med at flyve"
0
0
Svar på denne tråd
 
 Uddannelse
Forfatter: 
Dato:  20-01-2013 20:58

Hej,

Jeg læser Veterinærmedicin på Københavns Universitet, på første år. Jeg har siden jeg gik i 5. klasse vidst, at det var i den retning jeg ville. Her kan jeg kombinere både faglige interesser (naturvidenskab) og min store passion for dyr. Desuden var der vigtigt for mig, at vælge noget, hvor jeg ikke nødvendigvis skulle lave det samme resten af mit liv - der er mange sider af jobbet som Veterinær. Min uddannelse lever allerede op til mine forventninger, fagligt krævende og meget spændende. Jeg kom først ind anden gang jeg søgte, men det "ufrivillige" sabbatår jeg fik efter gymnasiet, ville jeg absolut ikke have byttet væk for en studieplads allerede første år (man kan altid være bagklog) ;o) jeg er lykkelig over min uddannelse, på trods af at jeg allerede har prøvet at dumpe en eksamen, og at mine dyre bøger gør, at jeg ikke har råd til nye bukser :p

 

Jeg tror at det er vigtigt at man finder sig en uddannelse der fanger en, samtidig med at man kan se sig selv i jobbet i sidste ende. Det er desværre ikke altid nemt i en krisetid.

Jeg vil anbefale dig at blive "studende for en dag" på de uddannelser jeg tilbyder det, tage til Åbent hus og diverse uddannelsesmesser.


//Rebekka

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider