Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Læsehestens Bogforum (Arkiv)

 Victoria Holt - Noget der ligner?
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 09:50

Jeg er stor fan af Victoria Holt og har læst ALLE de bøger der er oversat til Dansk. Mange af bøgerne har jeg læst flere gange, men nu kan jeg dem jo snart udenad :-) Derfor leder jeg efter noget der ligner, gerne en forfatter der skriver i samme stil.


Er der nogen der har nogle gode bud?


Jeg ved at Victoria Holt er pseudonym for Eleanor Alice Burford Hibbert og at hun har skrevet flere bøger under andre navne.

Hun har f.eks. brugt:

- Eleanor Burford

- Jean Plaidy

- Elbur Ford

- Kathleen Kellow

- Ellalice Tate

- Anna Percival

- Philippa Carr


Men det er ikke lykkedes mig at finde danske bøger på andre forfatter-navne end Victoria Holt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så må du vel læse
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 05:09

Dem på engelsk!


Fat mod, de fleste bøger er billigere og kommer meget hurtigt ud som paperbacks- på engelsk.


Prøv fx: www.alibris.com/ booksearch?keyword=Victoria+ Holt&mtype=B&h...;hs=Submit


Hold bare øje med om, det er US eller UK. Det sidste er billigst i fragt, told og momsfrit!


Og jo- for 11 år siden startede jeg på MIN ynglingsforfatter, der ikke var oversat- eller havde udsigt til det. Den første bog tog en uge- og mange opslag i ordbogen. I dag kan jeg ikke mærke forskel på om, jeg læser dansk eller engelsk. US-engelsk er lidt anderledes mht slang/vendinger.


God læselyst!



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Pinny
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 08:02

Tak for dit input.


Problemet er at stort set alle bøger af Victoria Holt er oversat, og jeg har læst dem :-)


Men så må jeg igang med de andre pseudonymer - tak for linket!


Pt. er jeg gået igang med Hellesta-serien af Margit Söderholm, som indtil videre har været god. (Jeg har kun læst den 1. bog og venter på at biblioteket får de næste hjem)

Denne serie omfatter 8 eller 9 bøger, så nu kan jeg klare mig lidt igen :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Margit Söderholm er dejlig
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 06:22

Og romantisk. Udover "Hellesta-serien" er der "Driver dug falder regn" , "Provstens datter", "Al jordens herlighed"- og flere.


Af mere nutidige (knap så romantisk) er Marit Paulsens "Syv slags blomster", som er en lille bog, men jeg lægger den altid fra mig som om det havde været en meget tyk roman. Den føles sådan, men på en god måde!


Og for at blive i det svenske, så er Moa Martinsson heller ikke ringe, men mere politisk.


Af gamle romantikere: Olav Tryggveson- "Det blæser på Dødningefjeld" (3 bøger) og Tora Feuk: "Storm over Braaviken" mfl- de er lidt gammeldags i sproget, men masser af drama og romantik.


Der er også sådan en som Mary Stewart, der romantik for alle pengene! Og hvis man kan lide Kong Arthur universet, så har hun skrevet et par stykker (eller 5), de tre første er oversat. "Krystalgrotten"...

"Airs above the ground" handler om bla en lippizanerhingst.


Hun bliver desværre frygtelig banal og blomstrende i sproget i oversættelse, det er meget bedre på engelsk! ;-)



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Pinny
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 10:02

Tak for input endnu en gang :-)


Jeg har læst den 1. bog i Hellesta-serien, og fandt den ganske god og letlæselig. Så mon ikke jeg "pløjer" hele serien, jeg skal hente bog 2 og 3 på biblioteket i dag. (biblioteket i Dronninglund har åbent for selvbetjening alle dage kl. 7-21, hvilket jo gør det super nemt at låne på biblioteket :-) )


I mit arbejde læser/skriver jeg en del engelsk så evnerne burde være der, men jeg slapper bare så meget bedre af med en dansksproget...


At bøgerne er gammeldags i sproget finder jeg bare charmerende, men banalt og blomstrende sprog bliver hurtigt for meget for mig. Jeg skaber mit eget billede inde i hovedet og hvis det ikke stemmer overens med teksten bliver det bare irriterende :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Philippa
Forfatter: 
Dato:  07-09-2011 19:58

Hvad med Philippa Gregorys bøger?


Jeg troede egentlig at Philippa Gregory var et af de navne, som Victoria Holt skrev under, men det var så ikke rigtigt.

Jeg læser "Kongens frille" som slap-af-læsning pt og som jeg husker nogle af Victoria Holts bøger, så kunne det som lige så godt have været Victoria Holts.


Da jeg var yngre læste jeg også alle Victoria Holts bøger og Hellesta-serien stod i min mors bogreol - den blev læst i laser.


Mvh Tina


R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010


"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hellesta
Forfatter: 
Dato:  11-09-2011 09:56

Hellesta-serien omfatter 8 bøger og en uafhængig efterfølger. De første er klart de bedste, men sådan er det vist i de fleste serier.


Jeg har også været glad for Jalna-serien, men den skal man vist låne på biblioteket.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for tips
Forfatter: 
Dato:  11-09-2011 10:20

Hej Tina og Charlotte


Tak for jeres tips :-)


Når jeg er færdig med Söderholm vil jeg kigge nærmere på Philippa Gregory.


Jeg har spurgt på biblioteket, men de kan ikke fortælle mig rækkefølgen på Hellesta-bøgerne. Derfor har jeg søgt lidt på nettet, og fundet denne rækkefølge:


Den unge brud - 1

Den unge enke - 2

Brødrene -3

Familien på Hellesta - 4

Sommer på Hellesta - 5

Foråret kommer til Tyrsta - 6

Caroline - 7

Søstrene Anckarberg - 8

Skyer over Hellesta - 9


Men i en af bøgerne er der en liste over Söderholms bøger, og her står Søstrene Anckarberg til sidst.

Hvilken rækkefølge har I læst bøgerne i?


Udover Hellesta serien har Söderholm skrevet:

Gylden Høst

Livets Krone

Driver dug, falder regn

Al jordens herlighed

Provstens datter


Har I læst nogle af disse?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hellesta
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 03:45

Søstrene Ankarberg er den sidste.


Jeg synes at serien er god, men kan endnu bedre lide de andre bøger.


Driver dug, Falder regn og Al jordens herlighed hænger i øvrigt også sammen - men kan sagtens læses uafhængigt af hinanden.


Så vidt jeg husker er Gylden Høst og Livets Krone også sammenhængende - men jeg husker ikke hvilken der er den første.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 13:06

Tak for tippet!


Jeg må hellere forsøge at få dem læst i rigtig rækkefølge :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skyer over Hellesta
Forfatter: 
Dato:  14-09-2011 08:23

Den oprindelige serie om familien på Hellesta består som sagt af 8 bøger. Skyerne over Hellesta er den 9. og uafhængige forsættelse, den foregår mange generationer senere end de øvrige.


Jeg har iøvrigt også en Söderholm-roman der hedder Møde i Wien, i en lidt anden stil end de andre af hendes bøger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Charlotte...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2011 17:44

Jeg var lidt i tvivl om Skygerne over Hellesta er den sidste, og det er den så :-) Eftersom det er en "efter-nøler"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Victoria og alle de andre.
Forfatter: 
Dato:  16-09-2011 11:20

Hej..undskyld jeg blander mig :-) Jeg har også læst diverse Victoria Holt bøger, Margit Söderholm og Philippa Gregory...og holder meget af genren :-)

Jeg går snart igang med at læse serien om Isfolket af Margit Sandemo...jeg har læst den for ca 25 år siden..hvor jeg lånte den af en arbejdskammerat..men nu har jeg efterhånden fundet hele serien, på nær nr 45 ud af 47....og jeg kan huske jeg var ret vild med den dengang...så hvis du er til lange serier...jeg tror også man kan låne dem på biblioteket :-)

Det er romantik og mystik :-)


Mvh Rie.


Intet er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Rie
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 14:09

Dejligt at du blander dig! :-)


Jeg må indrømme jeg lige var forbi google og wikipedia, for en serie på 47 bøger ?!?!


Men det lyder rigtig godt, hvis jeg bliver fanget af den har jeg jo læsestof til et helt år :-) (jeg "sluger" en god bog pr. weekend)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen Rie
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 14:16

Glemte at skrive.... Jeg kan låne hele serien på det lokale bibliotek. Så hvis du stadig søger nr. 45 kan du jo prøve på dit bibliotek :-)


Medmindre du selvfølgelig ikke kun vil låne den, personligt køber jeg aldrig bøger, jeg gider ikke læse dem ret mange gange :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Livets Krone
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 23:06

Er efterfølger til "Gylden Høst".


Jeg har lige genlæst den første.


Og bøgerne er i det samme univers, Tolfmans Lisbeth og Mats er nævnt, ligesom Jon (fra Driver Dug falder Regn) og Germundsfar er nævnt i andre bøger.


Nu har jeg "Grevinden på Tyrsta" (Der er "Den unge brud" og "Den unge enke"- bare i et bind). Og ja- en gang syntes jeg, det var mægtig synd for hende, men ved genlæsning er hun en intrigant strigle. Der røg romantikken.. ;-D


"Søstrene Anckarberg" er den sidste. "Skyer over Hellesta" er historien ført op i nutiden, den er ikke særlig god efter min mening. Den kan sagtens undværes.



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er jeg igennem serien om Isfolket
Forfatter: 
Dato:  11-10-2012 11:35

Og den kan bestemt anbefales - Tak for tippet Rie :-)

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider