Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Læsehestens Bogforum (Arkiv)

 "Hulernes sang" Jean Auel
Forfatter: 
Dato:  19-08-2011 06:29

Jeg har lige købt (av!) og læst den.


Hun bliver aldrig min yndlingsforfatter, hun har en uvane med at gentage ting (jeg KAN ALTSÅ GODT HUSKE DET, der stod i de andre bøger- eller 30 sider før). Hun takker i bagordet igen sin redaktør- jeg forstår ikke, hvorfor?!

Der er mindre kønsliv. (Tak).


Tilgengæld virker det forvirrende, da der ellers altid er pindet meget ud om alting, at der hoppes i tid- flere år ad gangen.

Mange personer optræder, for at forsvinde igen, hvorfor omtale en dværg, der intet betyder for resten af historien?


Ayla er mor- men spædbørn, skal fodres og skiftes- og lægges fra sig/passes af andre. Det gør naturfolk ikke. Hverken inuitter eller indianere- eller afrikanere. Ingen udover nutidige civiliserede finder på den slags. Fædre hos disse er heller ikke "gode" med små. De tager sig af små, når de er ved at være lidt selvhjulpne.


Øhm- MS Auel- er du ikke ligesom lidt for middelklasse amerikaner her?


Når folk skal spise, er det ret ligegyldigt, hvad de spiser af, når det nu er nævnt til kvalmestadiet, hvordan det fremstilles. Det vigtige er da, personerne, som åbenbart, ikke kan huske fra næse til mund. Ayla nævner roden fra klanen flere gange for Zelandoni Første- i en anden bog, men de skal hele tiden tale om det- en anden gang.

Der er fortsat de samme kedelige gentagne forklaringer om skind-, kød- , mad tilberedning og værktøjsfremstilling. Og dårlig botanik. Hov- i den danske oversættelse er bynke lig med malurt, der er altså temmelig meget forskel.


Jondalar går umotiveret i seng med sin gamle kæreste, Ayla opdager dem- og bing- return to Mammothhunters...

Ayala boller med Laramar (meget sandsynligt!), som bliver lammetævet- og alt ender i fryd og gammen. Monogamiet vinder, og i Aylas vision- er alle Jesus-kristne.


Wow! Og Ayla, der er så omhyggelig griber den første og bedste pakke med myntesmag. Det er IKKE konsistent med resten af bøgerne, hvor hun jo tydeligt knudemærker/duft tilsætter stærke urter.


Vidste I, at man for mange tusinde år siden vidste, at befrugtning kræver en mand? Og at man vidste aborterede foste afspejlede evolutionen?

Desuden spolerer Kundskaben, et helt kulturelt system med matriliniær arv, som hun pinpointer i Mammutjægerne.


Bogen er bedre på nogen punkter end forgængerne, men værre på andre.

Den virker uinspireret, gentagende og kedelig. Faktisk ufærdig- når det er en forfatter, der går op i detaljer, som hun har gjort.


Hvis man ikke har haft en guided tour til de i bogen nævnte hulemalerier, så er Ayalas doniertour kedsommelig. Hvad Ms Auel er, så er hun ikke kunstner- eller musisk. Hvorfor danser de ikke mere i bøgerne? Spiller musik?


Bogen ender sært uforløst. Madroman er afsløret som svindler, men det fremgår INGEN steder, at "kaldet" kræver faste og visioner. Brukeval stikker af pga Kundskaben og nogen diffuse drømme om Ayla. De har åbenbart delt grotte i 4 år, men han hænger sig i deres første møde?!


Joplayas fødsel, som der i foregående bog er lagt op til, kunne blive et drama... Ja hun har et toårigt barn, da man møder hende igen.


Flad og uinspireret.


Jo, jeg tæskede den igennem, da den nu har været længe undervejs.





Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 spoilere???
Forfatter: 
Dato:  26-08-2011 15:39

jeg er fuldstændig enig med dig mht bogen, men jeg synes ikke det er fair at oprette en tråd med så mange spoilere uden at komme med (mange) advarsler


Blessed are those who can laugh at themselves, for they shall never cease to be amused

Unknown

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay SORRY- SPOILER
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 05:20

Jeg har læst nogen danske anmeldelser af bogen, og de fokuserer på noget andet. (Mest det med middelklasse-amerikaneren)


Du har nok ret i- at jeg spurte have SPOILER med i mit indlæg. Det røg i farten, da jeg var så skuffet over, at en bog til 300 kr (paperback), kunne være så ringe.


Ms Auel er blevet meget rig på serien, det har åbenbart ikke forbedret hendes forfatterskab.

Modsat JK Rowlings, hvor de to sidste er de bedste. Den sidste er den bedste! Hun er modnet i sit forfatterskab, og har lært at kassere med hård hånd. (ikke helt hård nok, men historien er meget mere konsistent!).



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 elsker den serie
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 14:25

og syntes også at denne sidste bog greb mig om hjertet, med sit malende sprog og temaet om at være anderledes, dog ikke lige så voldsomt de første par bind. Er til dels enig i noget af kritikken, bla det med personer der virker vigtige, man så forsvinder ud i ingen ting ligesom jeg blev irreteret over at Ayla tager den forkerte pose med urter, det virker komplet utroværdigt i forhold til den person hun er blevet til i alle de andre bøger.

Detaljerne omkring hvorfor hun kun har et barn og ikke flere er også fraværende, og klart det virker mærkeligt, når nu vi i alle de andre bøger har hørt om hendes tanker og føelser omkring de svangerskabs undertrykkende urter.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.


"Buger" forever Blå Brava

0
0
Svar på denne tråd
 
 skuffet
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 12:09

Ja jeg synes også den sidste bog skuffede gevaldigt, lidt som om der ikke var en historie, eller en rød tråd. Følte lidt at den sidste bog blot var skrevet fordi der skulle være en til i serien og ikke fordi der var en god historie som ville ud.

Elskede de andre bøger den her føler jeg bare rider på bølgen fra de andre. den er intet værd i sig selv.

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  29-10-2011 00:22

Jeg er heller ikke imponeret

 

Auel har aldrig været særlig god til at skrive, så det overrasker mig ikke - man vidste ligesom, hvad man gik ind til.

Men hendes historier har tidligere haft noget fængende over sig på en næsten Robinson Crusoe-agtig måde. Denne bog mangler totalt spænding: Det er som om hun har glemt, at der skal noget til at drive historien. Hvor det historiske før dannede baggrunden for Aylas liv, er det nu Aylas liv, der danner baggrund for det historiske.

 

Guderne skal vide, at jeg ikke er den der afviser dårligt skrevne bøger, hvis der da bare er en god historie! Jeg kan også sagtens sætte mig og læse Twilight, men igen, der er en historie..

 

Jeg savner historien i centrum, som i de tre første bøger, og det er rigtig trist, at det skulle ende sådan.

 

Jeg kan til min død ikke forstå, at der ikke er en redaktør, der har grebet ind i det her, og edited nogle af Auels absurt kedelige irelevante beskrivelser væk. Det er jo grotesk, at den slags kan forekomme.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er igang med
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 07:36

hulebjørnens klan af samme forfatter.

Måske man skulle stoppe ved den bog og så finde en anden god forfatter.

Nu hører jeg den jo som lydbog, når jeg sidder ved mikroskopet og arbejder på jobbet, så jeg får en del ud af den. altid rart at få læst op især når det er en super god fortæller.





IMC

 

 

SÅ ER DER IGEN FRISKE SPÅNER TIL SALG. 20285450



prinsesse pony sælges.

Emdegårds Amira.

 

Wrap sælges. pakket i de helt små pakker. ca 50 kg. pris 80 kr.stk. 20285450. 4370. St.merløse

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 12:53

Jeg synes nu roligt, du kan gå igang med også Hestenes Dal. Der er lidt mere Robinson Crusoe over den, end de andre bøger, og det er faktisk på en måde spændende. Også 3'eren Mammutjægeren vil jeg anbefale uden tøven, hvis man kan lide Hulebjørnens Klan.

Det ville være synd at betegne Auels evner som forfatter som "god", men kan man leve med det i Hulebjørnens Klan, kan du nok også leve med det i de næste par stykker.
Det er den sidste, som er helt ekceptionelt ringe, primært fordi Auel fuldstændig har forladt BERETNINGEN til fordel for sin egen historiske interesse, der altid har været dominerende, men aldrig det eneste indhold i bøgerne - og vel også derfor, at så mange trofaste læsere er dybt skuffede, den lever simpelthen ikke op til de andre bøger

 

Du kan imidlertid sagtens holde med at læse serien efter bog 5, det mister du ikke noget af, og den virker også relativt afsluttet her.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hulerne Sang
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 07:29

Jeg er gået i stå

Jeg kan simpelthen ikke drive mig selv forbi side 150

Nøøøøøøj hvor finder jeg den uinspirerende

Den må vist desværre tilbage på hylden, eller ud på WC-et til lokumslæsning


Mvh

Charlotte


T-shirtbutikken.dk

Portrættegninger udføres i A4 (evt. A3) se min præsentation

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med jer andre
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 21:18

Jeg er igang med bogen, og er netop nået til det sted hvor Ayla opdager Jondalars sidespring. Og endelig sker der da noget. Jeg var faktisk for de tidligere bøger, især de første, men denne her, gaaaaab. Og selvom jeg nu ved at Ayla meget sansynligt boller med Laramar (vildt sansynligt ja) så har det ikke ødelagt resten for mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ej for sysda
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 01:52

Jeg læste hulebjørnens klan og er stolt over at jeg endda færdiggjorde sådan en gennemgående råden bog, med ringe sprog og minus sans for prioritering..

 

Tror bare jeg dropper de næste og så springer vidre til noget Follet eller sådan noget..

 

 

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider