Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Læsehestens Bogforum (Arkiv)

 Ebogslæser
Forfatter: 
Dato:  29-06-2011 10:03

Jeg overvejer at købe en ebogslæser. Er der nogen af jer der har sådan en? Bruger i den? Hvordan er den at læse på? Hvad type kan i anbefale? Og hvor mange NYE bøger er til at få på ebog?


Jeg regner ikke med at det bliver en Kindle, nok nærmere en lidt billigere model..


Jeg har set lidt på Ebib.dk - der er jo ikke det store udvalg - men det kan jo være det kommer på længere sigt.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kindle
Forfatter: 
Dato:  29-06-2011 22:00

Jeg har en kindle og jeg er MEGET glad for min! Jeg synes faktisk ikke den er så dyr, jeg gav ca 1000 kr for min inkl fragt fra USA - de billigste jeg har set har været til omkring 800,-


Jeg kender ikke til så mange andre ebogs-læsere, så jeg kan ikke sammenligne, men kan da fortælle lidt om kindlen.


Den bruger jo e-ink, hvilket gør at du ikke får ondt i hovedet af at læse på den i mange timer som kan ske hvis du kigger på en computerskærm. For øjnene føles det ligesom at læse en rigtig bog. De første 10 min. jeg læste på den skulle jeg lige vende mig til, at hver gang der skiftes side bliver hele skærmen sort for derefter at forme de nye bogstaver (pga e-ink), men nu lægger jeg overhovedet ikke mærke til det. Jeg var en lille smule bange for i starten at det ville ødelægge min læserytme, men som sagt ser jeg det slet ikke nu.


Der er indbygget engelsk ordbog på, både "Oxford Dictionary English" og "The New Oxford American Dictionary", hvilket gør det utrolig nemt at slå et ord op hvis du er lidt i tvivl. Faktisk skal du bare føre curseren hen til ordet, så kommer forklaringen nederst på siden uden du behøver gå væk fra bogen :)


Der er ikke så mange danske bøger, der kommer på ebog endnu, selvom de større forlag vidst så småt er igang, men jeg tror alle nye engelske bøger bliver udgivet som ebog - så er det bare om de bliver udgivet i EU - det er desværre ikke alle der gør det. Hvis du bruger nogle forskellige sider til at købe ebøger, kan du være heldig at finde et sted der vil sælge bogen til dig :)


"Problemet" med kindle er at den kun godtager amazons format, nemlig MOBI, mens de fleste andre ebogsforhandlere bruger adobes epub format (undtagen Barnes og Nobles Nook - den bruger vidst deres helt eget format, men de sælger slet ikke til EU). Du kan komme uden om problemet ved at fjerne DRM på ebøgerne med et program og derefter bruge programmet calibre til at lave formatet om. Så du kan sagtens købe bøger på andre sider (hvor det ofte kan være en del billigere end på amazon), men du bliver så bare nødt til at have bøgerne en tur over computeren.


Der er internet på. Du kan få både med eget internet så du kan gå på overalt, og med muligheden for at gå på et allerede eksisterende trådløst netværk. Min kræver at der er trådløst netværk, hvilket jeg lidt har fortrudt, da jeg så ikke kan købe bøger hvis jeg er steder hvor det ikke er tilgængeligt (f.eks. på ferie osv.). Nettet er ret dårligt og langsomt, så jeg bruger det kun hvis jeg skal købe bøger i amazons shop eller jeg skal tjekke noget meget hurtigt, som f.eks. vejrudsigten.


Bortset fra det, så er jeg blevet ganske afhængig af min kindle! Det er så utrolig nemt at få fat i bøger - det tager fra 1-10 minutter (afhængig af om jeg køber på amazon eller en anden side og skal igennem computeren), og så kan jeg gå igang med at læse! Jeg har i lang tid købt de fleste af mine bøger fra England, men nu skal jeg ikke vente flere dage på fragt osv! Den er utrolig nem at have med. Jeg kører i bus hver morgen, og der er det altså nemt at sidde med en ebogslæser. Den holder batteri i lang tid - men jeg tror dog ikke helt så lang tid som de siger. Jeg mener amazon siger omkring 14 dage, men tror jeg oplader min ca en gang om ugen. Den bliver dog også brugt meget.


Det blev en længere omgang, men som du kan se er jeg meget glad for min :) En lille advarsel dog: det kan være din pengepung bliver knap så glad for ebogslæseren som du er ;) Mit bog-budget er i hvert tilfælde røget voldsomt i vejret siden :)


Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.

Ayn Rand

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er netop...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2011 12:45

... det med formatet der gør at jeg indtil nu ikek har været vild med ideen om Kindle.


Det gør mig ikke noget at det skal ind via min pc - men hvis jeg skal sidde og lave formater om, synes jeg det begynder at være besværligt (jeg har meget lidt tålmodighed med ting der ikke taler sammen. Det er også derfor jeg ikke skal have flere Ipods eller lignende der vil have alt ind via Itunes).


Jeg er ikke en haj til at sidde og lave formater om - og kunne meget let blive så tosset over det at jeg slet ikke ville få den brugt, hvis jeg skulle gøre det. Og jeg synes at Amazons Kindlebøger er noget dyre (ikke så meget læseren - men bøgerne)


Mit bogbudget er i forvejen alt for højt - men det med at få ventetiden ned ville være dejligt. Nu har jeg ventet 1½ uge på en pakke fra Amazon.co.uk - og skal rykke for den hvis den ikke er kommet i aften. Så det ville have været skønt at have bøgerne med det samme...


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kindle
Forfatter: 
Dato:  30-06-2011 23:54

Det tager ikke mere end 5 minutter at lave formatet om - men du skal bruge 2 forskellige programmer, og det at finde de rigtige programmer tog en del tid for mig. Jeg bruger ePUBee DRM removal til at fjerne DRM på bøgerne og calibre til at omformattere.


Du har ret i at amazon tit er ret dyre med deres ebøger. Derfor kan det ofte godt svare sig at kigge lidt rundt på andre sider. Jeg har vel en 4-5 forskellige steder jeg handler, og med mindre jeg føler mig rig og doven plejer jeg at være en tur forbi dem alle før jeg køber ;)


Alternativt kan du læse ebøger på din computer. Det gjorde jeg et stykke tid før jeg fik mig taget sammen og købt min kindle. Alle læseprogrammerne (kindle, epub, sony osv) er gratis at installere og passer fint på computeren. Jeg bruger stadig min computer engang imellem når jeg har glemt at lade kindlen op og ikke kan vente med at læse bogen færdig. Det er helt klart noget mere besværligt, men det kan sagtens lade sig gøre.


Jeg kan slet ikke overskue at skulle vente på bøger med fragt længere! Jeg fandt en ældre bog jeg gerne ville have fat i, og blev helt frustreret da jeg opdagede den ikke kom som ebog! Jeg har ikke fået taget mig sammen til at bestille den endnu, men det må jeg nok hellere snart gøre. En anden god ting er, at rigtig mange af de gamle klassikere er gratis at hente - det er så uanset om du bruger amazon, kobobooks, B&N eller en af de andre :)


Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.

Ayn Rand

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror nu..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2011 08:39

... at jeg stadig vil købe en del bøger som papirbøger.


Men det er helt sikkert at dem som jeg kun læser en gang - eller som jeg vil have med som underholdning på rejser osv - dem skal jeg have på ebog. Det gælder også nok en del af favoritterne som jeg allerede har som papirbøger ;-)



HVIS jeg ender med en Kindle, skal jeg vist have et kursus i det der med omformattering. Som sagt har jeg meget lidt tålmodighed med den slags ;-)


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 e- vs. papirbøger
Forfatter: 
Dato:  01-07-2011 10:16

Ja, jeg tænkte også at jeg stadig ville have mange papir-bøger - de ser nu engang pænere ud i reolen ;) Men efter jeg har fået kindlen kan jeg altså ikke vente på fragt osv, plus jeg synes det er irriterende at læse en tyk bog når jeg nu er vandt til kindle der intet vejer og som ikke skifter side hvis du slipper lidt :)


Hvis du ender med en kindle skal du bare sige til, så skal jeg nok prøve at komme med et lynkursus i hvordan jeg skifter formaterne :)


Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.

Ayn Rand

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det frister...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2011 12:58

... mere og mere med den kindle. Specielt hvis jeg kan få et lynkursus i "Kindle for dummies"


Jeg må lige overveje lidt - og vente til jeg HAR læst de 5-6 "papirbøger" der er på vej fra Amazon. (de er lidt forsinkede, men det motiverer jo bare yderligere til en ebogslæser af en eller anden art...)



Det jeg hovedsagligt regner med at købe på papir fremover er antikvariske bøger - dem kan jeg jo nok ikke proppe i maskinen ;-)


Men min bogreol vil være mig taknemmelig hvis jg begrænser hvor meget det er. Med 5 reoler der er så fyldt som jeg vil have dem (flere steder i to lag) synes jeg egentlig heller ikke det ser så pænt ud mere ;-)


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Se me fue la mano...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 10:42

... som de siger på Cuba nor de gør noget sådan lidt "hovsa, jeg kom til..."


Ups... Der faldt en Kindle i min indkøbskurv på Amazon - og den er hjemme hos mig i næste uge...


Så nu vil jeg begynde at lede efter e-bøger på nettet og hente dem hjem til computeren - så må jeg have et kursus i det med konvertering så jeg kan læse dem straks på onsdag når den kommer :-)



;-D



£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 15:14

.. med din nye kindle, den tror jeg bestemt du bliver glad for :)


Du siger bare til når den kommer og du får brug for hjælp, så skal jeg nok fortælle hvordan jeg omformatterer osv.


Jeg ved ikke om du har undersøgt hvor du vil handle, men jeg plejer at købe på www.booksonboard.com, der plejer at være det billigste og du desuden optjener rewards hver gang du køber en bog. Rewards kan du bruge til at gøre din næste ebog billigere :) Dog er deres kundeservice ikke supergod!


Der er også www.kobobooks.com, hvor jeg har handlet en del, og www.ebooks.com, men de plejer at være rimelig dyre (jeg synes også kobobooks er blevet dyre på det sidste - deres priser er næsten på højde med amazons nu). Hvis du kender andre steder med gode/billige ebøger vil jeg da gerne høre :)


Lige et tip: Når du handler andre steder end amazon, så vær sikker på du får det i adobes epub format og ikke i pdf eller andre formater. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre at fjerne DRM derfra, men jeg ved ikke hvordan og jeg er blevet fanget med nogle bøger jeg kun kan læse på computeren fordi jeg ikke kan fjerne DRM fra pdf med det program jeg bruger.


Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.

Ayn Rand

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nøj den er smart!
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 12:22

Hvordan har jeg dog kunnet leve uden den i så mange år. Genial ting - og fantastisk at det kun tager et øjeblik at hente bøger. Det kan godt gå hen og blive dyrt det her ;-D


Men fantastisk at man kan hente et preview af en bog, og lige læse de første par kapitler før man bruger penge på den - så ender man ikke med bøger hvor man slet ikke kan lide forfatterens måde at skrive på - og man er mere "modig" med lige at prøve flere nye forfattere - for det koster ikke noget (før man altså ER lokket, og er nødt til at købe bogen)


Foreløbig har jeg hentet en del gratisbøger fra Amazon og et par jeg har betalt for. Jeg har endnu ikke haft brug for at hente fra andre sites (har sammenlignet priser) - men det kommer helt sikkert.


Jeg har hentet programmet Calibre - men hvad hed det andet jeg skal bruge - og hvad gør jeg når jeg først har dem??



£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 at konvertere
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 10:09

Ja, det er simpelthen en fantastisk opfindelse :)


Jeg har nu i lang tid læst excerpts af de forskellige bøger - de fleste forfattere ligger de første par kapitler ud på deres hjemmesider, og som du siger: ret smart, at få en forsmag på bøgerne!


Til at fjerne DRM bruger jeg epubee DRM removal som du kan finde her: http://epubee.com/


Hvis du henter en bog i adobes epub format skal du først installere adobe digital editions (ADE) på din computer www.adobe.com/products/ digitaleditions/. Det er vigtigt at du autoriserer ADE til den samme emailkonto som du bruger til at købe bøgerne med! (Det betyder også at du skal bruge den samme emailkonto ved alle de forskellige eboghandlere)


Når du så har købt bogen, trykker du på download-knappen på sælgerens hjemmeside, og du bliver så spurgt om du vil åbne, gemme eller annullere. Vælg åben, og nu startes ADE, som downloader bogen og åbner den i ADE-vinduet.


Herefter kan du starte epubee (hvis du bruger et nyere windows skal du åbne det som administrator: højreklik og vælg "kør som administrator). Du skal trykke "browse" og finde mappen hvor bogen bliver gemt. Hos mig hedder stien: Line-Dokumenter-My Digital Editions.

Du trykker nu på "My Digital Editions", tykker OK og tilbage i epubee-vinduet vælger du "unDRM directory". Dette betyder at alle epub-filer i den mappe får fjernet DRM, og det betyder også at jo flere bøger du henter, jo længere tid tager det da alle bøger bliver gemt i den mappe, og den kan åbenbart ikke finde ud af kun at fjerne DRM på den nye bog. Det tager dog stadig ikke lang tid, jeg har ca 100 bøger liggende pt og tror det tager omkring 30 sekunder.


Når du har gjort det, skal du åbne calibre, vælg "tilføj bøger" og så skal du finde den mappe hvor epubee gemmer bøgerne. Hos mig hedder stien: Computer-OS(C:)-programmer-epubee DRM removal-decrypt.


Nu kan du tilføje bøgerne, konvertere dem til MOBI-format og overføre dem til din enhed (kindle) via calibre (husk at have din kindle sat til computeren).


Det kan måske se lidt overvældende ud første gang du skal igennem det, men det er det ikke, og f.eks. calibre husker hvilken mappe du henter bøger fra, så når du een gang har fundet den, skal du ikke igennem hele systemet igen. Alt i alt tager hele processen ca omkring 5 minutter, hvilket jeg synes er udmærket givet ud, hvis der kan spares penge :)


God fornøjelse, og hvis der er noget der ikke virker, kan du bare skrive igen, når du engang kommer til at prøve det af :)


Blessed are those who can laugh at themselves, for they shall never cease to be amused

Unknown

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder indviklet...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 11:21

... men mon ikke det går.


Foreløbig skal jeg alliere mig med en der kan hjælpe mig med at få min virusbeskyttelse til at virke (på min anden computer, da den ikke er beskyttet bruger jeg min netbook lige nu) - og hvis jeg alligevel har en nørd på visit til at hjælpe med det - så finder jeg nok en bog jeg skal købe ved samme lejlighed, så jeg kan få assistance til det ;-)


Tak for instruktionen.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 forvirrende
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 11:29

Ja, jeg synes også altid det er mere indviklet at læse om den slags end at gøre det! Når du sidder med det og kan følge skridtene som de kommer, tror jeg slet ikke det bliver så forvirrende.


Men nok en meget god idé at få en computer-person til at se på det hele og vise dig hvordan det skal fungere - det er nemmere at få det vist "live" end at prøve at læse sig til det :)


Blessed are those who can laugh at themselves, for they shall never cease to be amused

Unknown

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2012 20:07

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om det stadig er svært at finde bøger på dansk til kindle? overvejer meget at investere i sådan en, men orker ikke at læse på engelsk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøger på dansk...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 15:29

... har jeg slet ikke forsøgt mig med. Men mon ikke de danske e-bøger kan sendes gennem calibre som Line beskriver?

 

Jeg har stadig kun fået købt bøger via amazon - jeg har ikke SÅ meget tålmodighed til at sidde og lave formater om - så virker det ikke fra jeg klikker køb - så gider jeg ikke.

 

Vil dog lige sige at jeg er vældigt glad for min kindle selv om jeg "nøjes" med amazon-bøger.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider