Hej
Her er den mest almindelige analysemodel til noveller. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er denne din lærer mener er den rigtige.
Hvis du inddrager størstedelen af disse punkter i din analyse, så er du kommet rundt om de vigtigste elementer i teksten. Fortolkningen kommer automatisk ind i analysen i punkt 16.
Du bør ikke lave analysen punktvis, sådan at du skriver 1: titlen på novellen. 5: Teksten handler om... Det er bedre hvis du kan flette det sammen til en sammenhængende tekst. Men dette er svært især hvis man ikke er trænet.
Derfor vil jeg råde dig til at notere alt det ned du kan komme i tanke om ud for hvert punkt og så efterfølgende sætte der sammen ti len flydende tekst.
Når du laver f.eks. miljø og personkarakteristik er det en super god ide at komme med eksempler i teksten. Eksempelvis hvis du skrver "Damen i novellen er ked af det", så kommer du efterfølgende med et eksempel direkte fra teksten, " Det kan man se fordi hun på s.xx linie x græder og pudser næse.
Du mp gerne skrive hvis du vil have mere hjælp
Hvad hedder den novelle du skal analysere?? Måske jeg kender den og kan give et et par ledetråde
- Titel?
- Forfatter?
(Kender du noget til forfatteren? Søg evt. oplysninger om ham/hende!) - Hvilken type novelle er det?
( Er det en Kærlighedsnovelleespændingsnovellel kriminovelle eller andre..?) - Hvornår er novellen skrevet? ( Hvis ikke det er angivet, så kom med et realistisk bud)
- Handling?
(Giv et referat med dine egne ord! (ikke for langt en fingerregl er ca. ½- 1 hel side på computer. Kronologisk? Springende i tid? Flash back? ) - Opbygning: Hvordan er teksten teknisk set opbygget, i afsnit, ud i et? Hvor slutterHvilken del er spændende starten slutningen, midten? Er der et point of no return?
- Analyse af tekstens problemer:
Hvilke problemer rejses i teksten? Løses de? Er der tale om en ond cirkel? Gives der en løsning på, hvordan man kommer ud af denne onde cirkel? Har DU en løsning? Kan de løses? Vil problemerne efterlade spor i fremtiden? Er de involverede personer opmærksomme på eller skyld i problemerne? Hvem eller hvad er årsag til problemerne? - Tid?
(Historisk tid? Altså hvornår foregår novellen historiek, nu 2.verdenskrig..? Hvor lang tid strækker handlingen sig over?) - Sted?
(Hvor foregår handlingen?) - Miljøkarakteristik?
(Bolig? Mennesker? Samfund? Er der noget derkan fortælle dig om personerne er rige eller fattige, karrieremennesker, skoleelever, hvilken status de har osv.?) - Personkarakteristik?
(Hoved- og bipersoner? Statister? Alder? Udseende? Job?
Væremåde? Holdninger? Selvopfattelse? Din opfattelse
af personen? O.a.) - Fortællersynsvinkel?
(Jeg - fortæller? Alvidende fortæller? Indre? Ydre?) - Tema?
(Hvad er det vigtigste novellen handler om?) - Sproglige virkemidler?
(Tillægsord? Metaforer? Ironi? Slang? Floskler? O.a?) - Hensigt/ Budskab?
(Hvad er forfatterens budskab? Hvilke personer/handlinger/følelser
repræsenterer positive værdier? Negative? - Fortolkning/perspektivering?
(Modsætninger? Begreber? Hvilke tanker sætter
novellen i gang hos dig? Har du læst, set eller hørt
om emnet før? Hvad er din mening?)