Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Hvad betyder fortolkning?
Forfatter: 
Dato:  28-02-2006 17:40

Hej.


Her i morgen skal jeg have terminsprøve i dansk skriftlig fremstilling. Der kommer jo nok et stileemne, hvor man kan fortolke en tekst. Men nu så spørgsmålet - hvad er forskellen på fortolkning og analyse? Jeg vil jo nødig gå galt i byen, fordi (hvis det bliver aktuelt) jeg kommer til at analysere noget, der skulle fortolkes. :-)


Håber, der er nogle med en forklaring :-)


:-) Nobody is perfect - Pablo is nobody :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 En overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-02-2006 18:02

Altså de to ting hænger jo sammen, faktisk er det meget svært at lave en analyse uden overhovedet at fortolke, ja jeg mener slet ikke det kan lade sig gøre.


Men kort sagt er analyse at se på den tekniske side af teksten, altså hvordan den er skrevet (sprog, opbygning, stil, genre, tema osv), mens en fortolkning er at finde ud af hvad alt det så betyder.


Så et godt råd er at fokusere på begge dele. Hvis du har en rigtig god fornemmelse af hvad teksten betyder, så begrund det med analysen. Hvis du lægger mærke til noget mere teknisk ved teksten (f.eks. at den bruger talesprog/ står i nutid/ er opbygget af 3 afsnit etc.) så find ud af hvad det betyder for teksten.


Held og lykke!


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 analyse vs fortolkning
Forfatter: 
Dato:  28-02-2006 18:20

Hej Maria

En analyse må ikke indeholde dine egne "jeg synes, jeg tror, jeg mener, jeg fornemmer osv, det er en fortolkning. Analysen skal være neutral og objektiv ud fra teksten, kun analyser på det som du kan læse dig til, såsnart du bevæger dig væk de skrevne facts er det en fortolkning.

Hmm.. svært at forklare, er det overhoved til at forstå eller bliver du bare mere forvirret?




Har du for mange penge så køb en hest, Har du stadig for mange penge, så køb 4 !

0
0
Svar på denne tråd
 
 En analyse..
Forfatter: 
Dato:  28-02-2006 20:55

I en analyse skal du være objektiv, altså du må ikke sige dine meninger, hvor imod i en fortolkning skal du sige dine meninger og samle sammen på alt det du har fundet ud af i analysen, derfor er det svært og lave en analyse uden en fortolkning..!

Har I virkelig aldrig lavet en fortolkning før når i kan komme til terminsprøve i det?



Hilsen Jette med drømme hesten
Tjek lige:
Jernløse Rideklub...!
0
0
Svar på denne tråd
 
 svarene
Forfatter: 
Dato:  28-02-2006 22:32

Mange tak for svarene :-)


Jette: Joo, det har vi. Men grunden til, at jeg spørger er, at vi aldrig har fået defineret de grundlæggende forskelle i analyse og fortolkning. Vores lærer går meget op i, at vi ikke må analysere, når der står, vi skal fortolke en tekst.


Men jeg tror, jeg forstår det :-) Analyse = objektiv og "facts" og fortolkning = mening.


Men må man så også snakke om symboler osv. i en fortolkning?


:-) Nobody is perfect - Pablo is nobody :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2006 23:32

Ja efter min mening må man gerne snakke om symboler under fortolkning.


Og så forstår jeg da overhovedet ikke din lærer, jeg mener ikke man kan komme med en kvalificeret fortolkning, hvis ikke man laver en analyse først. For mig er analyse og fortolkning ligesom trin 1 og trin 2 af det at forstå (og forklare) en tekst.


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 fortolkning
Forfatter: 
Dato:  01-03-2006 06:58
Okay. Ja, det er lidt underligt, men det er sådan hun vil have det. Tak for svaret :-)

:-) Nobody is perfect - Pablo is nobody :-)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider