Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Skal der være en måtte i boksen
Forfatter: 
Dato:  21-07-2022 15:36

Hej

jeg er itvivl om der skal være en mått i en spåner boks

skal der være det ?

 

og skal der også være en måtte i en hø boks


En hest er en hest en pony er en pony

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen krav
Forfatter: 
Dato:  22-07-2022 07:50

Der er ingen krav om måtter i spænebokse eller nogen bokse for den sags skyld, og jag har været i en stald hvor der er det.

 

Hø er jo grovfoder, ikke noget hesten skal stå/ligge på, så tænker at du mener halm? Halm danner en måtte/madras hvis det bliver passet rigtigt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  22-07-2022 07:53

Er det ikke bedst at have måtte om vinteren

 


En hest er en hest en pony er en pony

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måtte i boks
Forfatter: 
Dato:  24-07-2022 10:05

Der er som regel kun én grund til at lægge en måtte i boksen: for at spare strøelse. Så lægger man gummimåtten dér hvor hesten ynder at lægge sig, og strør (som regel med spåner) rundt om måtten. Det fungerer for nogle heste, men det var ikke noget, jeg ville byde min.

 

Når du skriver "hø boks", så gætter jeg på at du mener "halm boks" - som Charlotte skriver, så giver det slet ingen mening at strø i hø. Dels suger det ikke, og dels vil det være temmelig dyrt.

 

Som Charlotte også skriver, så er det nemt at lave madras i halmstrøelse, og det varmer dejligt om vinteren. Her kan det anbefales at hælde en pose spåner i bunden, når man starter op, så går det vældig hurtigt med at blive en fast og god madras.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Høboks?
Forfatter: 
Dato:  24-07-2022 22:09
Hø - det er grovfoder og suger elendigt.

Du mener halm, ikk?

Halm kan man gøre på to måder.
1)
Dybstrøelse.
Man strøer godt dag 1.
Strøer ovenpå hver dag.
Med måneder imellem muger man helt ud - gerne med maskine, ellers er det tungt arbejde. Har man maskine til det, er det den nemmeste måde at strø på!
Jeg gør selv en variant.
Løsdrift skure.
Stiller en hel bigballe ind en gang imellem, fjerner snore.
Dyrene (heste og køer) splitter der selv ad, når de æder og leger.
Jeg bruger 20 min pr halvår på at passe madrassen.
2) Dag 1 strøer man godt op. Så piller man pøller ud hver dag. Lægger ren halm til siden. Tager en tot halm fra bunden med sin greb , vender det om. Våd halm et mørk. Så, det våde / mørke smider du op i trillebøren, resten lægger du til side.
Næste grebfuld, vender, fjern det mørke, det tørre til siden. Osv, til du har kigget madrassen igennem.
Spred halmen, gerne det halvbrugte nederst, meget lavpraktisk så suger det faktisk bedre end helt ny halm. Nok fordi stråene er knækket af at blive tråd på, og halm suger fra enderne.
Det lyder besværligt, men det er med korrekt teknik næsten lige så nemt som træpiller.

Spåner, træpiller og så videre.
Du starter med at fylde op med et TYKT lag af strøelse. Fx en pose træpiller pr kvadratmeter boks.
Hver dag fjerner man pøller og gennemvædigt strøelse.
Urin bliver suget op ad bunden - men, er der rigeligt med strøelse, så bliver det jo aldrig gennemvædet og væske fordamper jo igen.

Gummi madras er til heste, som skraber strøelse væk, og så lægger man gummi måtte, så dyret ikke lægger direkte på beton.

Nogen lægger gummimåtter ud og så strøer de ikke med ret meget i starten.
Men, når der ikke er ret meget strøelse, så bliver strøelsen jo hurtigt våd og man skal derfor smide strøelse ud hver dag, så, på sigt er det dyrt.

Man kan også bruge gummimåtter til løsdrift skure, hvor man ikke vil have dyrene tisser indenfor.
Lyder smart, eller??
Når dyrene tisser på beton eller gummimåtter, så sprøjter det op på benene. Det gider dyrene jo ikke.
Så tisser de udenfor.
Du får al urin ud på marken - folk, der ikke har råd til /vil bruge penge på strøelsen, har sjældent store folde - det er nemlig det rigtig dyre at have jord.
Så, samme folk har ofte meget mudder.
Så får mudder iblandet meget urin og møg... Mmm...
Hvis man har løsdrift og fjerner pøller fra en lille veldrænet vinterfold, så er det lettest hvis alle pøller lægger indenfor, så skal man ikke vandre rundt med skovl og trillebør....
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider