Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Oktobershow med ponyerne
Forfatter: 
Dato:  07-10-2019 19:45

Hej H-ænder

I weekenden drog vi afsted til oktobershow 2019 i fredericia med begge shetlandsponyerne - det var et KÆMPE show, og det var virkelig en oplevelse at være med til!
Sikke et arrangement - 224 "starter" fordelt på welsh ponyer og heste fra alle sectioner, shetlandsponyer og engelske rideklasser.
Jeg har aldrig været med til et lignende event, så jeg var MEGET spændt og forventede både det bedste og det værste :P
Det var så flot arrangeret, og top professionelt hele vejen igennem, så det er bestemt ikke sidste gang vi tager den lange tur.

Fredag aften startede klargøringen af to ponyer med hvidt på - det er med tungen lige i munden, masser af vand, showshine, ketchup (ja!), pletfjerner og tålmodighed at man gør den slags bedst ;)
Tasken blev pakket med både strigler, børster, supershine, godbidder, pletfjerner, katalog og hestepas (og alt muligt andet uundværligt!)

Billede

 

Anastacia endte med at se helt hæderlig ud, omend hun nok selv følte sig lidt druknet og fimset...
"helt ærligt, er jeg ikke fin nok nu, hva?"

Billede

 

Calle er heldigvis af den støbning som ELSKER at blive pussenullet, så han tog det med ophøjet ro - jeg kunne bare sprøjte og regere, kunne jeg.
Heldigvis er han ikke typen der gør alt hvad han kan for at mudre sig til (og i øvrigt sætter jeg ret stor pris på en mudderfri fold!)
"Du skal ikke tage billeder, du skal NULRE, sagde jeg!"

Billede

 

Afsted mod Fredericia det gik (klokken 6.00 dut!), og det gik godt nok, lige indtil vi på motorvejen var lige ved at hidse os op over en bilist som dyttede og blinkede som en gal af os... ind til siden og undre os over hvad han syntes der var galt, og så gik det op for ponymor og påhæng at det nok var fordi lyset på traileren ikke lyste mere
Ponyernes dybe suk kunne næsten høres inde fra traileren... nå... ud og vrikke lidt med stikket og så gik det ellers igen - vi ankom lige tids nok til at få hentet numre og få Anastacia piftet op til sin klasse, hvor hun gik nummer 5 ud af 5 - ikke videre imponerende på papiret, MEN jeg var pavestolt af hende.
Hendes bedømmelse blev muligvis lidt præget af at jeg som handler ikke løb stærkt nok, og det betyder altså en HEL del for ponys overlinje og bevægelse...

Hun fik beskrivelsen:
Tilfredsstillende type, v-formet hals, lidt tung kropsbygning i forhold til ben, gode føre lemmer, god lige bevægelse i skridt og trav - dog ønskes mere energi i bevægelsen

Hun opførte sig som en lille stjerne og gjorde ALT hvad hun blev bedt om til UG - og det er jeg meget stolt af da det er første gang jeg selv løber med hende.

 

Billede

Da vi kom ud til traileren igen, opdagede vi at den var punkteret på det ene hjul.... efter et opkald til min kære fader og dækmand, fik vi lidt styr på problemet (nok til at kunne køre hjem når vi var færdige i hvert fald....... i sådan en situation er det rart at have en far med dækværksted!)

 

Lidt senere på dagen blev det Lille Calles tur.
Jeg havde fået Anastacias avler til at løbe med ham, da jeg simpelthen var så nervøs og ked af måske at komme til at klokke i det, når det var hans første oplevelse til et show.
Allerede på vej ind til ringen blev vi stoppet af flere som bare MÅTTE nusse lidt med ham, fordi de syntes han var så sød - og flere mendte at kunne man vinde på nuttethed, så havde han gjort det med flere længder.


Calle gjorde alle mine bekymringer til skamme, han var en vaskeægte superhelt inde i ringen, og han både løb ved siden af handler, stillede sig op, var tålmodig og i øvrigt HAMMER lækker og dygtig.
Han endte med at gå nummer 3 ud af 3 i et ganske stærkt felt (hvor den ene endte med at blive dagens reserve følchampion) - som eneste føl der ikke var i standard størrelse (og avlen i standard er bare længere fremme eksteriørmæssigt og kvalitetsmæssigt end mini og medium er, i min optik!)


Han fik beskrivelsen:
god mindre shetlandstype - lidt ujævnt bid, god overlinje, gode lemmer for sin størrelse- dog tvister højre forben, lidt snæver fortil, men god aktiv bevægelse.

I øvrigt sagde dommeren til hende der havde løbet med ham, at han var et "well dressaged and well mannered foal!"

Billede

 

Jeg var PAVEstolt af Calle - første føl af egen avl, og afsted som eneste føl uden sin mor.. og han klarede det bare til UG med kyds og slange. Han sugede alle indtrykkene til sig som en magnet, og var så dygtig til at være i det, og selv når der kom børn stillede han gladeligt op til både nus og krammere - og det er altså meget at kræve af et føl på knap 6 måneder, til et kæmpe hesteshow med larm, hujen, klapsalver og heste over det hele.

Billedet herunder blev taget af en dame, hvis børn var helt vilde med Calle... den lille dreng der nusser på billedet dristede sig endda til at spørge, med lys i øjnene, om man kunne vinde ponyen og der måtte jeg så desværre skuffe ham

Billede


Lige efter Calles klasse blev banerne lavet om til en stor bane, og så var det tid til stutteriklassen hvor Anastacia skulle være med for Stald Dalsgaard.
Også her fandt vi en anden til at løbe med min pony, for jeg var bange for at klokke i det, især i denne klasse, det det jo faktisk var en anden der havde tilmeldt, så det ville ikke kun gå ud over mig selv
Heldigvis viste alle 3 ponyer sig fantastisk fint, og da Anastacia fik en anden handler skal jeg love for at hun kunne rende stærkt! energien manglede ikke mere i hvert fald
Det endte med en 2. plads til Stald Dalsgaard, så jeg var meget stolt af at min pony var med til at hive den hjem

 

Billede


Til sidst var det tid til et gruppebillede for ponyerne i stutteriklassen, og lille Calle fik lov at være med

 

Billede

 

Og så dragede vi ellers hjem, gennem det halve kongerige, med en punkteret trailer uden lys ,2 fantastiske ponyer der havde givet alt hvad de havde i sig, en træt ponymor og en fantastisk dejlig oplevelse rigere <3
Vi var hjemme i gårdspladsen klokken ca. 19.00 og ponymor lå i sin seng kl 22 - det var en LANG dag for en ponymor

Næste weekend skal ponymor med til hingstekåring som moralsk støtte og tovholder på en stand med brugt shetlandspony-udstyr - og dét glæder jeg mig OGSÅ til!


Juelsgaard Shetlandsponyer
* Med ponyerne Hjalte, Anastacia og Excalibur *

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor ser...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2019 17:36

det bare hyggeligt ud - har tidligere haft shetter, og har i dag en WM som "underholdning" til de store, og har da ind i mellem leget med tanken om, at det ku' være sjovt at ha' lidt hyggeavl på de små...

 

Indtil videre er det blevet ved tanken (og vores nuværende pivedyr er vallak, så det ligger heller ikke lige til højrebenet... ), men helt begravet er den ikke - og billeder som dine er bestemt med til at holde den i live.

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejlig læsning
Forfatter: 
Dato:  27-10-2019 22:10
Hvor er det bare dejligt at læse om jeres fantastiske oplevelser! Og seje lille Calle!!

Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider