Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Hest og pilot, størrelses forhold
Forfatter: 
Dato:  19-04-2018 23:41

Halløj der ude, jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer og meninger, med hensyn til størrelses forhold i mellem hest og rytter.

Kan hesten blive for stor, og hvornår er den for lille, når vi feks taler om en dressur ekvipage,

og har størrelsen i virkeligheden, slet ikke noget som helst med brugdegenskaber at gøre ? Jeg selv rider en forholdsvis stor hest i forhold til min egen højde. Han måler 173,5 cm, og jeg er 160 cm.

Og jeg høre tit, at folk siger at han er en kæmpe, men det tænker jeg ikke selv i det daglige, men nogen ting er selvfølgelig mere anstrengende, end med hans mor på 163 cm.

Feks udfordringer med at nå op og give trense på ude til et stævne, når han skal glo, eller at komme op på dyret.

Ridningen kan også være noget sværere end på hans mor, men faktisk er jeg i tvivl om det vanskelige ved at få en fin dressur mule ud af ham, overhovedet har noget med hans størrelse at gøre, eller måske bare er hans eksteriør og bevægelse, der er gør det lidt svære.

Jeg tænker nogen gange det er størrelse, Andre gange, syntes jeg slet ikke det er et problem.

Hvad er jeres erfaringer?

Lige lidt video af os, så i kan se størrelses forholdet.

Video

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Smiler....
Forfatter: 
Dato:  20-04-2018 00:01

Lige et billede i spring udstyr, her kan jeg godt få øje på, at han ser lidt stor ud.

Men blot at se stor ud, har jo ikke noget med brugdegenskaber at gøre eller hvad?

 

Billede

Og når jeg står ved siden af ham ?

Billede

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelse?
Forfatter: 
Dato:  20-04-2018 06:11
Godmorgen.

Jeg er på ingen måde ekspert - men jeg tænker selv, at størrelsen er en ud af de mange faktorer, som afgør brugsegenskaber.
Eksteriøret og bevægelser siger meget - men om hesten er 155 cm eller 175 cm tænker jeg ydmygt, har en del indflydelse på, hvordan hestens anatomi kan være. Og anatomi afgør fysiske egenskaber.
- Men erfaringer sammen, personlighed, opdragelse (Inkl taler vi samme dialekt?) betyder meget for, om der er "kemi" sammen - og hvis man ellers er et godt makkerpar kan man leve med meget.

Personlig rider jeg western og har fra november ledt efter hest og derfor prøvet mange forskellige.
Jeg har det bedst på paint/quarter omkring 150-155. (Måske endda gerne lidt mindre) Helst ikke større - jeg er selv 160 cm høj, og jeg kan simpelthen ikke nå de rigtige steder, hvor jeg burde presse med schenklerne, og selv have anatomi til at muskelfibrenes vinkler tillader, at jeg kan presse indad.
Større heste - jamen, muskuløs hest, stor sadel, og mine ben svæver ud for skulderen, når jeg bør presse til sidepass...

Men hvis man har det fantastisk sammen, er det jo det vigtigste.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Størrelsen
Forfatter: 
Dato:  20-04-2018 09:34

Nu er min 1.70m og jeg er 1.72m så det passer fint.

 

Min han er en stor dreng, selv om han ikke er meget høj. Jeg synes nogle gange at det med lige at få lagt et tungt vinterdækken på, kan være lidt hårdt.

 

Hest og rytter skal passe sammen, for at rytteren kan indvirke korrekt. Og det er lige meget om det er stor hest - lille rytter eller lille hest - stor rytter.

 

Så der skal være en vis hamoni mellem hest og rytter, for at samarbejdet kan fungere optimalt.

 

Jeg behøver nødvendigvis ikke en hest på 1.70m, min tidligere hest var 1.63m og der var masser af hest.

 


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2018 10:23

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at ridningen bliver sværere, når størrelsesforholdet ikke er optimalt. Det betyder ikke, at man skal lade være, men at man skal være klar over, at ens opgave bliver hårdere ;-)

 

For en del år siden sad en veninde og jeg og kiggede på et par klasser til et distriktstævne...Der var masser af unge piger på store heste - og en masse uskøn ridning. Hovedparten formåede ikke at få redet hestene pænt i hjørner osv.

 

Da jeg lærte at ride for cirka 30 år siden, var anbefalingerne i diverse hesteblade, at man skulle vælge en hest, som var 10-20 centimeter under ens egen højde...Jo slankere model, jo højere...Så en rubust hest kunne eks. være 20 centimeter mindre, mens en slank model skulle være cirka 10 centimeter mindre. Så firkantet mener jeg i dag ikke, man behøver at være, men det er et godt pejlemærke :-)

 

Jeg er selv 171 centimeter høj og har det bedst på heste, der er 155-165 centimeter i stang.


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

4
0
Svar på denne tråd
 
 Blabla
Forfatter: 
Dato:  20-04-2018 11:49

Jeg synes helt sikkert også at størrelsen har betydning for hvordan hesten er at ride. MEN jeg synes at selve bevægemønstret betyder mere, ligesom der også kan være stor forskel på hvor "stor" hesten er ift. stangmålet.

 

Mine to gamle heste (som var mor og søn) var hhv. 168 og 170 cm. Men ham på 170 var der meget mere hest i, og han havde nogle kæmpe bevægelser, som gjorde ham meget sværere at ride end hans mor.

 

Jeg er selv 166 cm og har det bedst på heste omkring de 170 (men det er jo nok også en vanesag )


 

... Sofie

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 størrelse
Forfatter: 
Dato:  20-04-2018 15:31

jeg har to heste, 185 cm og 163 cm. Den store er svær at ride i dressuren indtil hun får bagparten ind under sig (masser masser af overgange og traverse og renverse) men så bliver hun nemmere at indvirke fra sædet og benene (selvom mine ben ikke kan klemmes om hende som med den lille hest). Den lille er meget sværere at ride fordi hun kommer hurtigere omkring, altså prompte reaktion fra sæde og ben så der skal virkelig ikke ret meget til før man får en reaktion - og hun er så virkelig god til at komme ind under sig, hvilket øger hendes flexibilitet betydeligt.

 

Jeg er 167 cm, og finder det langt lettere at ride den store frem for den lille

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror....
Forfatter: 
Dato:  20-04-2018 16:42

Jeg tror der er en hel del spørgsmål i dette udover, kan en hest være for stor/lille til dressur.

 

Ekvipagemæssig er der vist ingen tvivl om, at det "pæneste/mest harmoniske" med et passende størrelsesforhold mellem hest og rytter.

I min ungdom fik jeg altid at vide, at fodsålen på rytterens fod i bøjlen skulle være i niveau med buglinien på hesten - i dressur Så var det harmonisk - men jeg tror reelt set også at der er tale om effektiv signalgivning.

Så vi har det rent "visuelle", og så det rent "effektive".

 

Nu kommer vi til skønne Gilbert, som jo er en stor dreng i højde og drøjde - og ifht til den "typiske ædle dv dressurdims" så er stor og tung. Sæt en lille rytter på, hvor benene flagre lidt, fordi det er svært at komme ned og ind om, og du vil give folk den oplevelse at Gilbert er større/tungere end han reelt er.

 

Er han så en dårlig dressurhest, fordi han er stor i højde og tung af type - nej da. MEN du kommer på arbejde med at præsenterer ham bedst mulig, hvis I skal få kredit for hvad han kan.

 

Jeg har jo selv de to dimentrale modsætninger gående hjemme "dressurdvdimsen" på 172 cm i stang og "tung ollebolle blanding" på en god dag i solskin, medvind og englestøv er 165 cm i stang - så vi kan jo starte med at se om jeg overholder mine egne regler ifht harmoni og effektivitet

Billede

 

Billede

 

Så to heste hvor brune er mindst 7 cm højere end sorte, men hvor jeg rent faktisk godt kunne ønske lidt mere krop på brune og lidt mindre dybde på sorte ( og så 20 kg mindre på min krop.....)

 

Så mht hestens højde er det lidt komsikomsa mht harmoni - det som betyder noget er dybde/tyngde på hesten. Og så nok også hvorvidt man som rytter har lange ben og/eller lang overkrop.

 

Det der så bare er "urimeligt" er, at med en tungtudseende hest ala Ollebolleblandingen der skal du bevise at det er en velredet dressurhest - mens dvdimsen præsenterer sig "smukt, let og elegant", selvom den ikke er lige så velredet. Den er bare designet til visuelt at præsenterer sig optimalt - eller som min berider siger :

Pinot starter på 60% og skal bevise han er bedre.

Caspian starter på 70% og skal bevise at han er dårlig.

 

Jeg er jo den samme rytter, og rider ikke bedre på den ene ifht den anden - men det er lykkedes mig at ligge på 58% i LA-klasser på Pinot, mens jeg har fået placeringer på Caspian i de samme klasser. Selvfølgelig er Caspian gangmæssigt især i trav MEGET bedre end Pinot, men ikke i skridt eller galop

 

Det jeg og min berider arbejder meget med Pinot op til et stævne er, at han ALDRIG må gå bag lod - for så tænker alle (dommere og tilskuere) at han er "tung, tvær og ligger på biddet den tæt-på-rideskole-tag-biddet-hest" - så hellere præsenteres " næsten ovenud"

Vi træner benhårdt på at præsenterer ham som "kvik i bentøjet" til stævner - han får IKKE bonuspoint for at være rolig og lidt dvælende i sine bevægelser til et stævne. Så det kan vi træner de perioder han har stævnefri.

 

Og så har min berider også hele tiden sagt, at vi skal "op i klasserne" for at få kredit for hvad han reelt kan dressurmæssigt.

Vi kan IKKE konkurrere med smukt designede dressurheste i gangartsklasser - og det er altså hele vejen op igennem la-klasserne og også MB0 at du får kredit for en gangmaskine.

Det er først, når der begynder at ligges linieføringer og øvelser ind, hvor det kræver en velredet og lydig hest, at gangmaskinerne får problemer, hvis ikke de er velredet og lydig, men "bare" skidegode til at vise travøgninger

I efteråret mødte vi en A-dommer som til et C-stævne var begejstret for den bette sorte, og hvor vi tog en snak med hende om fremtiden - hendes anbefaling var "kom op i PSG og videre, fordi det er der han får gode karakterer for det han kan" Og det havde hun helt ret i da han 1,5 måned senere gik sin første INT1 til 66%

 

Og så er vi så tilbage til rytteren - for det er min berider, som kan ride stævner, og derfor kan præsenterer hesten bedst mulig. Jeg nuller rundt i MB0-1 og synes det er svært at huske både at trække vejret OG huske et helt program

MEN jeg har en SUPER lærerhest i ham, og han er jo en fantastisk velafbalanceret hest, hvor fx Caspian kan man knap slå en lille vind i sædet før han vælter groft sagt.

Så et godt sind, og god arbejdsvilje samt god balance og taktfaste gangarter man kan forbedre - DET er jo en fantastisk dressurhest, og her er Gilbert da en udemærket repræsentant for oldenborgens force

 

Behøver jeg at sige, at min næste hest gerne skal være en DOA

 

mvh Charlotte

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler....
Forfatter: 
Dato:  21-04-2018 00:06

Tak for jeres gode og interessante svar. Det er dejligt i vil give jer tid til at komme med input og inspiration til mine tanker om størrelse og hvad det kan betyde.

Jeg Kan forstå på flere af jeres indlæg, at Gilbert og jeg jo nok høre til i klassen for "lidt for stor pony, til lidt for lille rytter"

Det der med at mine schinkeler, hopper og svinger,som de aldrig gjorder på hans mor, har jeg aldrig tænkt over, kunne have noget med størrelse forholdet at gøre. Men selvfølgelig kan det være derfor, heldigvis for mig, fordi så er jeg måske aligevel ikke, blevet en "dårligere" ryttere lige pludselig.

Og det med at presset fra schinke, kommer til at ligge rigeligt højt, og der med knap så effektivt, er da også værd at tænke over.

Gilbert har jo både højde og drøjde, samt stor bevægelse, så måske jeg skal give mig selv lidt kredit, frem for at slå mig selv i hovedet over hvor dårligt jeg pludselig rider nogen gange.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelse
Forfatter: 
Dato:  21-04-2018 00:17

Jeg tænker det har meget at gøre med, hvad det er for en hest man sidder på. Jeg har redet alt fra små ponyer til heste på op til knapt 190. Er hesten tilpas sensitiv/følsom/reaktiv, så føles den ikke nødvendigvis kæmpe, selvom den er det. Sådan rigtig lille har jeg mest følt mig på heste, som samtidig har været lidt træge og tunge at danse med, så føles en stor hest bare MEGET større.

 

Men jeg foretrækker da en hest, der ikke er gigantisk. Jeg er selv kun 163, og når ridningen mest foregår for hygge og fornøjelse, så foretrækker jeg en hest, der størrelsesmæssigt passer fornuftigt til mig.

 

Min lille nips af en fuldblod er 165, men der er jo ikke meget hest, og jeg føler mig rigtig godt tilpas på hende - hun er også ganske følsom og reaktioner kommer promte, så det føles ikke som at manøvrere rundt med ret meget under sig

Billede

 

Min fars DV er 170 og egentligt ikke ret bred. Men han føles netop som en KÆMPE at være på, synes jeg. Han er sådan set følsom og kvik for vogn, men noget mere tung under rytter og lader ikke til at synes det er særligt sjovt at være ridehest (i hvert fald ikke med mig som rytter) og jeg føler det er en KÆMPE skude der skal flyttes rundt på, selvom jeg egentligt ikke synes, jeg ser voldsomt lille ud på ham.

Billede

 

Axel er den af de tre, hvor der er mest hest - han er 165, men noget kraftigere af bygning, har lidt kortere ben osv. Men han er bare super opmærksom, følsom og har fra første dag som ridehest reagere for selv de mindste vægtforskydninger mm. Så selv nu, hvor han er gammel, grå og pensioneret og højst ser en dressurøvelse 3 gange om året, er han så let at flytte rundt på og få reaktioner fra. For mig betyder den følelse af lethed i hestens reaktioner, bevægelser mm. meget mere for, om hesten føles (for)stor end det egentlige størrelsesforhold.

Jeg synes også, der er forskel på om hesten går "ned i jorden" eller "ovenpå jorden", hvis det da giver mening. Ved førstnævnte føles bevægelserne bare lidt lettere og finere, nå man sidder deroppe.

 

Jeg tænker ikke størrelsen har så meget at sige i forhold til, hvor ridelig hesten er eller hvor let den lærer tingene. Det er, synes jeg, meget mere et spørgsmål om personlighed, bevægelsesmønster og selvfølge om eksteriøret gør det let for den at gøre det, vi ønsker at den.

 

I forhold til det rent praktiske med opsadling osv. så kan kræet jo ret hurtigt lære at blive sadlet fra skammel, sænke hovedet når trensen skal på osv

 


 

Mvh Michelle

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  21-04-2018 17:18

Jeg er 155 kort - et lille nips

 

Og jeg synes, det mest af alt handler om hestens drøjde.

 

Jeg har redet to dv'er - en på 161 og en anden på 163. Begge varme, vimse modeller, perfekte til mig trods højdeforskellen på +6/+8 cm, fordi de var spinkle og lette fortil.

 

Havde en new forest på 150 og bastant, alt for bred og bestemt ikke selvkørende på ridebanen... Det var slet ikke godt. Men jeg købte ham for hans sind. Dressurmæssigt blev det aldrig godt. Han var bare for tung, og jeg sloges altid med opstillingen, ben og hofter på konstant overarbejde pga bredden Jeg mistede faktisk lysten til at ride - han var en skøn hest, og jeg købte undervisning i dyre domme, alligevel blev det aldrig rigtig bedre...

 

Hvis jeg en dag får ridelysten tilbage og køber hest igen, vil jeg prioritere det at hesten er rar at være på - der er jo mange ting, der spiller ind her - højde, drøjde, gangarter, hvordan hesten er sat sammen... :-)

 


PAAtvaers

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelse på hest
Forfatter: 
Dato:  21-04-2018 19:13

JEg tænker at ikke alt kommer an på højden af hesten. JEg selv er 160 og har redet min mors gamle oldenborger, der også var ca. 160. Han var lidt som en tankskib - 4 kilometer lang og nærmest lige så bred. Han var væsentlig svære at samle end min nuværende hest på 168 samt andre heste jeg har redet på 170.

 

Jeg vil aldrig selv vælge en hest der er 10-20 cm lavere end jeg selv - så vil jeg simpelthen kun kunne få en pony, og det er jeg ikke interesseret i. Jeg føler mig godt tilpas på en hest omkring 170.

 

Jeg har ikke lige nogle nyere ridebilleder, men kan da lægge lidt op. Har desværre ikke rigtigt billeder lige fra siden.

 

Min egen dv hoppe, 168 cm:

Billede

 

Dv hoppe 170-173 cm:

Billede

 

Dv/oldenborg vallak 175-176 cm:

Billede

 

De næste to billeder er samme vallak blot med springsadel:

Billede

 

Billede

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 et mere..
Forfatter: 
Dato:  21-04-2018 19:26

Og kan også tilføje et billede af min gamle vallak, der var blanding af alt muligt og ca. 155 cm.

Billede

 

 

Ironisk nok har jeg følt mig mindst tilpas på den mindste af dem alle.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hestestørrelse
Forfatter: 
Dato:  21-04-2018 22:59

Lidt sjovt det der med, at hvis hesten skal være mindre end en selv, kan man nærmest kun få en pony - ok, er man 150 høj, så er vi jo derhenne af. Men hvor høj er den gennemsnitlige rytter mon? 165-170? Da jeg var ynge, var 160-165 en helt almindelig, standard middel størrelse heste, i dag ryger sådan nogen jo nærmest under betegnelsen småheste og en almindelig ridehest er gerne omkring de 170. Hvorfor er det mon? Det er vel næppe fordi rytteren er vokset helt vildt lige pludseligt, så det må handle mere om præferencer, modeluner, hvad der avles efter, hvad man er vant til osv. end rytterstørrelse.

- hvis man ellers ville have dem, ville det jo for ret mange ryttere være fuldt ud muligt at finde en hest en smule mindre end en selv, uden at det betød pony... i hvert fald for de ryttere, der ikke har sat r*v for tidligt, sådan som det er tilfældet for nogen af os

 


 

Mvh Michelle

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Rytteren
Forfatter: 
Dato:  23-04-2018 21:42

Tænker at også rytterens kropsbygning spiller ind og nogle gange give en modsætning mellem harmoni og effektivitet.

 

Jeg er 173 cm, men med lange ben, og synes selv at jeg ser temmelig fjollet ud på lidt mindre heste. Jeg vil helst have dem omkring 170-175 i stg. Min nuværende hest på 170 cm har et meget markeret lansemærke og er dermed egentlig ikke så stor igen.

 

Hvis man forestiller sig en rytter med lang overkrop og korte ben, så kan det vel godt blive et valg mellem effektivitet og harmoni (i det ekstreme tilfælde). På en hest, hvor schenklen sidder det rigtige sted, virker overkroppen måske meget stor - så skal man have en hest med noget højde, men ikke for meget dybde.

 

Vh Line

1
0
Svar på denne tråd
 
 Højde og drøjde
Forfatter: 
Dato:  24-04-2018 09:26

For mig er drøjde absolut det afgørende.

 

Jeg er en lille rytter på 150 cm og mine korte ben har det svært med at nå rundt om de brede typer, mens det går meget nemmere på de spinkle typer.

 

Min nuværende pony er 145 og desværre fået lidt mere krop med alderen, så hun faktisk er til den brede side. Hendes søn var 155 men med meget mindre krop og han passede faktisk bedre til mig.

 

Desværre er der også noget der hedder kemi, og jeg har brug for en cool hest pga skavanker. Det er lidt en udfordring når man samtidig skal finde en spinkel sporty type.

 

Jeg rider ikke stævner, så har ikke længere helt føling med hvad der belønnes, men da jeg stoppede syntes jeg sjældent der blev dømt ned på små ryttere på store heste. Det modsatte blev ofte kommenteret. Og så var det som regel de ædle spjættende typer, der scorede de høje point, mens stabile velredne men lidt tungere heste lå i bunden.

 

Måske derfor det nu er langbenede 170+ heste der laves flest af.

 


Mvh

Mette

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2018 10:12

Hej alle i skønne debatørrer, hvor er det skønt med så mange input og tanker fra jeg. Det er interessant, at få så mange forskellige svar og erfaringeringer fra jer jævnfør mit indlæg om størrelse og ridelighed.

Jeg er jo, som i kan læse, og se på videoen, selv lige midt i "problemstillingen" jeg vil jo ikke bytte ham for en hest i mere passende størrelse, da jeg på alle andre måder er meget glad for min venlige kæmpe, men som flere også skriver, er mit job som pilot og "handler" på og af min supertanker, lidt mere udfordret end det ellers ville være.

Jeres svar har både beroliget mig, jævnfør min selvtillid, og udpeget ting jeg må fokusere mere på, hvis jeg skal lykkes med projekt dressur ekvipage.

Mon nogen af jer har lyst til at kommenter på min konkrete video, øverst i tråden, og måske komme med et par tips, hvis i har nogen, jævnfør hvad jeg kan gøre bedre, i forhold til stor hest lille pilot?

Pft tak fra mig og Gilbert mr. Cool guy him self.

 

Video

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelse på hest og rytter
Forfatter: 
Dato:  01-05-2018 11:02

Jeg er lidt splittet på det område...

På den ene side har højde noget at side og på den anden ikke.

 

Jo mere velreden hesten er, jo "mindre" er den at ride i min erfaring. Men det kan være svært at lave en velreden hest, hvis benene ikke kan nå ned under sadelklapperne

 

Min vallak er 168 cm og jeg selv er 162 cm med korte ben.

Han er blevet en del "mindre" at ride på, jo bedre, vi begge er blevet.

Ja, faktisk synes jeg vores ridehus er vokset, jo mere vi flytter os

Han var meget "stor" og tung at få rundt i starten, da jeg ikke var en ret god rytter dengang.

 

Billede

 

Samtidig har jeg en DSP hoppe på 146 cm.

Hun er lille, men næsten "stor" at ride, da hun ikke helt ved hvordan man drejer endnu.

Men hun er "let" da hun svarer fint frem for mine ben.

 

Billede

 

Så for mig er højde et mindre problem end ridelighed og uddannelse.

Men selvfølgelig kan rytteren være for lille eller for stor til hestene, hvilket heller ikke er optimalt.

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ponystørrelse
Forfatter: 
Dato:  02-05-2018 22:13

For mig handler det om, at jeg kan lægge sadel på dyret og stige op uden nødvendigvis at skulle bruge en stige. Derfor er min absolutte maxhøjde 160 og gerne 5cm mindre.

Jeg rider så heller ikke så seriøs dressur at det der med at kunne nå ned om den nogensinde får betydning.

 

Men da jeg har korte ben og en lang overkrop, burde jeg egentlig undgå de brede heste, som jeg af en eller anden grund altid falder for. Og selvom jeg i princippet godt kunne ride en 2'er pony, så betyder min lange overkrop, at det bliver uharmonisk med korte heste...

 

De to jeg har nu (om som nok bliver mine sidste heste) er hhv 147 og 155. De er nogenlunde lige brede, så mine ben når ca. lige langt ned, men den røde (den på 155) har meget mere hals og føles derfor mere passende i størrelsen end den brogede, hvor jeg nærmest intet har foran, når hun går bag biddet, og det med at ride i let sæde går slet ikke.

 

Billede

 

Billede

 


Nu med skovtursquarter

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Da vi havde hest...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2018 07:51

Da vi havde hest var hun 1.75 i stang, og jeg er selv 1.75 - i dag kan jeg undre mig over at jeg kunne komme op på hende - det tror jeg ikke jeg ville kunne i dag (altså at får benet op i stigbøjlen og svinge mig op - det hjalp så heller ikke at hun ikke kunne finde ud af at stå stille når jeg skulle op på hende )

 

Hun var en spinkel model (fuldblods).

Her sidder jeg på hende mens hun er drægtig (vi købte hende med indhold da vi købte hende hos en hestehandler vi kom hos på daværende tidspunkt):

Billede

 


Mvh Maia

Frøken Stjerneskud - I hjertet gemt, men aldrig glemt! (1999- 9/5/2005)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Passende størrelse
Forfatter: 
Dato:  03-05-2018 10:43

Jeg er selv 170 cm og købte en fin spinkel DV vallak på 171. Han var muskelfattig og til den tynde side, var nyligt tilredet og lige fyldt 5 år, så jeg regnede med at han måske ville vokse en cm og så bare fylde ud kropsmæssigt uden at blive bred.

 

Her 4 år senere har jeg en skøn vallak på 176 cm (når han står afslappet og bliver målt, er han anspændt går han nærmere til 179, han har taget ca. 200 kg krops- og muskelmasse på og er gået en dækkenstørrelse op. Sadlen er tilpasset utallige gange og ja der er bare noget mere hest end forventet. Da jeg købte ham kunne jeg have en samlet hånd på bringen, nu er det vist tættere på to helt spredte hænder.

 

Heldigvis passer han stadig rigtig fint og det ser harmonisk ud når jeg sidder deroppe. Når jeg står ved siden af ser det helt dumt ud - han er kæmpe og tårner sig op over mig, han er meget højt rejst, kæmpe skulderparti osv. Men når jeg sidder i sadlen, så passer han bare, jeg har benene om ham og han føles kun stor, hvis han laver ballade.

 

Før jeg købte ham her, havde keg part på en DV hoppe på 167 og med en dækken størrelse 15 cm kortere end ham jeg har nu. Hun føltes altid alt for stor og bred. Men hun var også altid godt tyk, rund og jeg kunne bare ikke få benene ned om hende på samme måde. Så selv om min egen jo er en markant større hest, så passer han bare bedre og jeg er mere tilpas på ham.

 

Jeg tror at sadlen til dels kan være en hjælp. Parthestens sadel befandt jeg mig ikke så godt i. For stor knæstøtte og dermed sværere at få benene ned og ind om hesten. Så måske det er værd at overveje sadelvalget lidt nøjere, hvis man har lidt udfordringer i forhold til størrelses forholdet og det at få benene ind om hesten?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-07-2018 05:58

Selvom det er ved at være noget tid siden indlægget blevbiprettet - og også lang tid siden der sidst blev kommenteret, så vil jeg alligevel pippe lidt med

 

pippene kommer fra en rytter på 173-175 cm, som gennem årene har redet alle størrelser

som barn var jeg høj- faktisk er jeg kun vokset få cm siden jeg var 11 - hvis jeg da overhovedet er vokset i højden

mine lange ben var medvirkende til jeg aldrig rigtig fandt mig til rette på min spinkle maks 1'er - det svingede bare ikke. Men fra de første gange jeg SD på en "rigtig" hest føltes det bare rigtigt! Mange ryttere har svært ved den overgang, men for mig var det en fornøjelse at ride hest!

 

jeg har redet pony siden og kan også uden det ser helt tosset ud, godt ride selv små 1'ere, men jeg føler mig stor og klumpet og skal kæmpe for at give rigtige signaler. Jeg får ondt i mine knæ fordi jeg skal bøje så meget i mine ben for at nå ponyen - og ja det er bare ikke nogen fed fest - men det er sjovt at ride pony

 

mht om størrelsen kan gøre det sværere i dressuren er min oplevelse JA!

tilbage i december 2013, købte jeg mig en ung dv hoppe på ca 176 cm med meget krop ig generelt bare en stor - men venlig dame! Hun havde enorm kapacitet, der var bare rigtig meget hest at få med rundt og hun tog bare lang tid "at lave"- alt tog ligesom bare lang tid med hende, hun skulle virkelig virkelig samles for ikkke st se lang ud - faktisk skulle hendes samlingsgrad bære noget højere end den lille korte model- hvilket jo krævede noget mere af store røde.

Hun stoppede ikke på 176- endte nok tættere på 178 og med den størrelse er der bare ikke meget plads på en dressurbane! Var hub ikke blevet skadet er jeg dog ikke i tvivl om, at jeg havde haft mig en fantastisk hest idag, fordi hun med styrke ig rutine ville kunne shine på en helt anden måde end de mindre.

 

mit nuværende ridedyr - er Pandoras modsætning, en "lille" smart dv sag, hun er godt nok næsten 170 cm, men smal og kort. Med hende er tingene gået hurtigt - alt kommer nemmere med hende - der er rigeligt bevægelse i hende, men der er ikke så meget hest at få med rundt, som Pandora. G-Stars udfordring er dig hun nemt kommer til at se snæver og "forholdt" ud.

for at sammenligne de tog heste niveau mæssigt, kan siges at Pandora som 6 års lige inden skaden så småt var klar til LA3 - SÅ SMÅT. G-Star vandt som 6 års en LA4 på c-plan med 70% og er nu som 7 års mulehår fra en MB start.

her havde jeg absolut ikke været på den store.

 

jeg har allerede nævnt at jeg godt kan ride pony uden det ser tosset ud- jeg kunne også tide Pandora på 178 uden jeg lignede en mus - men hvad føler jeg så selv er mest optimalt?

jou jeg finder mig bedst tilpas på en hest på 170-172 med en lille smule fylde, ikke for lang ig ikke for kort. Der er her jeg føler det spiller aller bedst for mig!

 

Men "min" spinkle dv mule føler jeg mig nu også fantastisk tilpas på og det er et makkerskab jeg ikke vil undvære!

Billede

Her først på Pandora på 178 cm

 

Billede

Her madame - DV 165 cm med en DDL krop (her også til den runde side )

 

Billede

Her en DV dreng på 172 cm og noget krop, uden det er for voldsomt

 

Billede

Her er det så en maks 1'er jeg er på

 

 

Billede

Sidst men ikke mindst -G-Star på 168 VM og noget dmallere og kortere end de andre

 

Billede

G-Star igen - hendes størrelse er uden tvivl med til at gøre hende sindssyg nem at få med rundt på banen - og tror hun er en som alle vil føle sig tilpas på!

 


Mvh Kathrine

Med 4 smukke stjerner på himlen og tre i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

Vestergårdens Madame 13/07/01 - 12/05/17

1
1
Svar på denne tråd
 
 Smiler....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2018 20:04

Tak for input Kathrine, det ser absolut harmonisk ud på G.Star.

Men også på de andre stor heste. På ponyen kniber det efter min smag, lidt mere med harmonien.

Men en ting er jo hvordan det ser ud, noget andet er jo hvordan det føles.

Og jeg føler mig jo fint nok tilpas på min kæmpe, selv om han er sværere at samle og sidde pænt på, i forhold til hans mor på de 163 brede cm.

Men når først ham er på plads, er det en fantastisk følelse, med den store hest, der bare spadsere der ud af, og i overgange tager mig med i bevægelsen. Hans store motor og gode sving, gør jo at det virkelig blir rigtig godt, når det blir godt


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Store heste
Forfatter: 
Dato:  17-07-2018 12:18

Jeg foretrækker personligt store heste ?

 

Jeg er 168 cm og min hest Celtic Cruising er 180 cm i stg,

 

Det er jo ikke kun højden på hest og rytter der afgører om man passer sammen, men også bygningtypen ?

 

Jeg føler mig super tilpas på min kæmpe dreng ?

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


M.V.H Natasja


Military Ridningens Formel 1

GINSBORG


www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 iiiiii
Forfatter: 
Dato:  18-07-2018 08:01

Jeg føler mig også bedst tilpas på de store, rider heste i alle slags størrelser men min egen er 182 og jeg er 168 høj Hvis hesten er meget ridelig og nem for hjælpen er det for mig ingen problem at være der oppe hvor luften er lidt renere Her er min store dreng Blue

Billede

 


Stor smuk og blid Østerhovs Blue Star.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider