Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Mavesår - " det sker aldrig for min hest
Forfatter: 
Dato:  10-12-2017 00:26

Indlægget er egentligt et jeg har lavet på min facebook side, men jeg synes det er super relevant og få delt mest muligt, så derfor smider jeg der herind også :)

www.facebook.com/krikkenHG/

 

Jeg vil gerne slå et slag for mavesår.

 

Billede

 


I diverse grupper på facebook og andre sider på internettet dukker der jævnligt emner op, der fortæller at deres heste har forskellige symptomer og hvad det mon kan være - hvor mange svare mavesår.

Men af en eller anden årsag, så er det som om hestefolk tyr til det som aller aller sidste udvej at tjekke for det - vi gør hellere alverdens krumspring før vi tjekker det.

Vi prøver behandlere, vi prøver ny sadel, vi prøver 117 tilskud, vi prøver en masse ting - og måske vi slet ikke når til at få hesten tjekket for mavesår, fordi " den er nok bare sådan ".

Mavesår er en træls ting, der desværre kan have mange "ansigter". Og eftersom symptomerne er så mange, er der desværre mange der finder andre ting og skyde skylden på fx hvis deres hest er kræsen eller sur på gjorden.
Og mange fejer det til siden, fordi de så googler mavesår og der kommer en liste symptomer op som hesten ikke har - eller måske kun har et af.
" Nå, men så er det jo ikke det " konkludere ejeren.

Symptomerne på mavesår kan være disse:
- Nedsat appetit ( virker kræsen, gider ikke spise noget foder mere end 1 uge - 1 måned ad gangen, vil kun spise foder med korn fx )
- Taber sig i vægt uanset hvor meget foder den bliver proppet med som burde fede
- Diarré/løs mave
- Får ofte kolik
- Grim i pels og huld
- Dårlig præstation
- Krybbebidning

Det er de klassiske, hvis ens hest så ikke passer ind i det, fejer mange det til siden " jamen den har jo fin mave, fin huld og spiser fint ".

Men desværre kan mavesår give mange symptomer, så det kan også være ting som:
- Sur på gjorden
- Sur på sadelen
- Sart overfor berøring eller at blive striglet
- Sur på benene under ridning, går måske i vejret, bukker, stejler
- Ændre adfærd fx tidligere opmærksomhedssøgende, glad og nusse hest men nu bider, irriteret og vil ikke snakke
- Aggressiv over for mennesker

Og der er sikkert også mange andre symptomer. Hesten behøver slet ikke have alle symptomer, den kan have nogle af dem eller bare et enkelt.

Mange af jer har nok fulgt med i Fleurs forløb - hvor hun gik fra at være fuldt ridebar, til at gå i vejret, bukke og sparke hvis jeg pressede med ben under ridning. Det var det eneste der var med hende. Ellers ingenting. Pæn huld, fine klatter og ingen klassiske symptomer. Men alligevel stod hun med mavesår i grad 4 i den hvide del af mavesækken, det kom bag på min egen dyrlæge og dyrlægen der undersøgte hende på Højgård.

Og hvad er det så der giver mavesår? Der er lavet forskellige studier på området bla. af Nanna Lutherson.

- For meget stivelse i foderet.
Ved fodring med mere end 2 gram stivelse per kilo hest per dag (svarende til 2,4 kg havre til en 500 kg hest) fordobles risikoen for skader på mavesækkens slimhinde og dannelse af mavesår.
Yderligere er det vigtigt at fordele stivelsesholdige fodermidler på flere fodringer, da indtag af mere end 1 gram stivelse per kilo hest per måltid (svarende til 1,2 kg havre til en 500 kg hest)
Men for mange heste, skal der meget mindre korn til før det går galt.

- Manglende adgang til vand
I forsøg med mavesår har man fundet ud af at heste der havde begrænset adgang til vand havde 2,5 større risiko for mavesår end dem med fri adgang til vand.

- Manglende tyggetid
Ved sammenligning af korn og hø's effekt på spytdannelsen hos heste, er det fundet at 1 kg hø medfører produktion af 12 liter spyt, hvorimod 1 kg havre kun resulterer i dannelse 3 liter spyt.
Derfor er det så vigtigt med adgang til grovfoder. Modsat mennesker så kan heste ikke spise sig mætte og lade være med at spise. Maven producere konstant syre, så derfor er de nød til at have noget spyt til at neutralisere den syre med.
De nyeste anbefalinger på grovfoder hedder minimum 1,75-2 kg hø/wrap per 100 kg hest pr. dag.

- For lang tid uden grovfoder
Undersøgelser har vist, at ved adgang til hø eller græs er pH i mavesækken omkring 4, men ved mere end 4 timers faste falder pH til 1,6. Det betyder at efter kun få timer uden foder, har mavesækkens indhold så lavt pH, at det betegnes som en stærk syre, og risikoen for ætsningsskader er væsentlig forøget.
Det samme gælder krybbefoder - des flere gange man fordeler det på døgnet, des bedre.

- Stress
Det kan være heste er flyttet til en ny stald som den ikke finder sig tilpas i, det kan være den stresser under transport og ikke får spist. Måske den stresser på folden osv.

" Jamen det er så dyrt, det med mavesår "

Mja, både og. Vi hestefolk bruger hjertens gerne 15.000 kr på en ny sadel, 1500 på lækkert underlag og matchende gamacher, 5000 kr på en ny ridehjelm, 1000 kr på stævner, 10.000 kr på halthedsundersøgelser og røntgen, 1500 kr på tandtjek og 2000 kr på behandlere.

Hvorfor så ikke ofre de 2000 kr en gastroskopi koster og finde ud af om årsagen til ens hests adfærd ligger der?
Med en gastroskopi kan man se om hesten HAR mavesår og hvis den har så i hvilken grad/hvor.
Man kan godt give medicin uden, men man har bare ikke nogen fornemmelse af hvilken grad hesten havde mavesår og derfor ikke hvornår behandlingen burde virke eller virker.

Jeg gav 1800 kr for Equinor pasta til 400 kg hest i 4 uger.

En kontrol gastroskopi er også vigtig, fordi man så kan se om mavesåret er væk eller om det er i bedring - om den skal have længere tid på medicin.

Det er vigtigt at mavesåret er helt væk og man er sikker på det, for at man ikke bliver sur på en hest eller rider videre på en hest der ikke har det godt. Da Fleur var gastroskopret fri for mavesår var hun stadig sur, men jeg vidste at hun ikke længere havde ondt men istedet skulle lære at det ikke gør ondt, lære ikke at forbinde ridebanen med av.

Mange er bange for det at faste hesten. Jeg valgte at gøre det hjemme, da min stresser let ved nye steder. Så x antal timer før undersøgelsen ( mener det var 12, husker det ikke ), kom hun over i en træpilleboks uden grovfoder og stod så der til hun skulle afsted - man kan så planlægge det, så undersøgelsen fx ligger inden de andre heste lukkes ud eller der står nogle inde ved hesten så den ikke stresser.

Ved kontrol gastroskopien havde min også fastet og der var ikke noget mavesår og se - trods hun var vant til ad libitum grovfoder. Mavesækken var lidt irriteret, men intet mavesår.

" Min heste får foder med lav stivelse og grovfoder ad libitum så den kan da ikke have mavesår "

Jo, det kan den sagtens. Fleur har altid fået masser af grovfoder og foder med lav stivelse og hun havde stadig mavesår. Det er nok flere år gammelt fra før jeg fik hende, hvor der så igennem de år er kommet flere dråber i glasset og til sidst gjorde det bare for ondt. Dråben ved hende, var at jeg forsøgte 3 dage på foder med lidt mere stivelse end normalt.

Jeg håber det lille skriv, kan sætte nogle tanker i gang, så vi kan få ryddet ud i fordommene :)

Læs evt her for at se mere. Nanna Luthersons studier kan også findes på google i PDF form.
www.brogaarden.eu/Da/Hest/Artikler/ Mavesår-hos-heste

horsedoc.dk/grader-mavesaar-ved- hest/


Nu med eget ponydyr

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Genetikken
Forfatter: 
Dato:  11-12-2017 14:43

Jeg synes langt de fleste glemmer at der faktisk også er en del genetik indblandet, i hvert fald er det sådan at interesserer man sig for avl, så er det generelt de samme afstamninger der bliver krybbebidere, og da det ofte skyldes mavesår, så må dispositionen for mavesår være arvelig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-12-2017 18:26

 

Det er ikke bevist arveligt, derimod så holdes heste tit ens ( fx på et stutteri ) og dermed kan flere let udvikle det på samme sted fordi de fx alle udsættes for samme stress, manglede grovfoder o.l

 

Det er også forskelligt hvordan og hvornår heste viser det - langt fra alle mavesårs heste krybbebider og mange heste går rundt med mavesår uden at vise det særligt meget, andet end fx at være lidt sure på gjorden ( så køber man en Equisoft gjord også er problemet jo løst... ).

 

Nogle heste er af natur mere følsomme - det er tit dem der i forvejen fx som min siger kraftigt fra hvis noget gør ondt, man taler med store bogstaver e.l og andre skal virkelig pines og plages før de viser noget gør ondt.

 


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Faderhingste
Forfatter: 
Dato:  11-12-2017 20:09

Nu er det afkom efter de samme fædre og dermed afkom spredt over i dette tilfælde hele DK, altså IKKE heste der bevisligt har haft samme forhold.

 

Jeg er sikker på at det ligger i temperamentet, jeg havde selv et afkom efter en trakehnerhingst som var krybbebider, jeg talte med flere der havde afkom efter samme hingst som var krybbebidere + jeg ved at yderligt to hingste med samme afstamning begge har været fædre til mange krybbebidere. Men ja, det er sikkert afkom der er meget følsomme, min var lidt hypokonder med mange andre ting.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider