Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Bladstængel på min orkide er knækket.
Forfatter: 
Dato:  05-12-2017 20:46
Hej.

Jeg har haft orkideer i 4 år og har egentlig aldrig haft problemer, men indenfor det sidste halve år er der en død 2 der er i råd og en baby orkide hvor alle bladene er kækket af samlet og helt nede ved den øverste rod. Nogle af rødderne er stadig i live og de andre ligner nogen der er enten døde eller gået i råd. De får kun vand en gang om måneden, men jeg spøjter dem med støvvand ca hver anden dag. Jeg fjerner vandet fra bladene, men det er som om de stadig får for meget vand, eller dør af anden grund. Babyorkideen er taget fra en af min mormors orkideer for ca 4-5 måneder siden. Lige pt har jeg kun 2 orkideer der er sunde.
Mit største problem er hvordan redder jeg babyen? Min mormor er død så den betyder ret meget.
Kan de to andre orkideer redes ?
0
0
Svar på denne tråd
 
 For meget vand
Forfatter: 
Dato:  06-12-2017 21:19

Dine orkideer får alt for meget vand, og så rådner rødderne. De skal vandes en gang om ugen.

Det allerbedste er at tage dem ud af potteskjuleren og sætte dem i vandbad et kvarters tid - og så kan du give dem en tur med forstøveren, mens de står der.

Og så skal de ikke have mere vand før om en uge.

 

Om du kan redde den skadede baby ved jeg ikke, men jeg ville nok forsøge at fjerne evt. vand fra bunden af potteskjuleren (de kan ikke lide våde fødder), sætte den et sted, hvor den får lys men ingen sol, og så ellers glemme den i halvanden til to uger, før den kommer i fodbad igen.

 

Prøv at google på pasning af orkideer (phalaenopsis) for inspiration.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  06-12-2017 21:26

Tusind tak for svar. Tænkte på, nu hvor alle bladene er knækket af babyen kan der så godt komme nogle nye ? De plejer jo at vokse op fra de sidste blad.

0
0
Svar på denne tråd
 
 orkideer og vand
Forfatter: 
Dato:  07-12-2017 00:15

jeg har hørt at orkideer helst skal have regnvand. Nu bor jeg et sted med meget hårdt kalkholdigt vand; og regnvand er helt fint til vanding en gang om ugen eller en gang hver anden uge her.

 

-Tjaldur


Hestekundskab for børn og begyndere

Afspænding - få løsnet hestens kranie, kæbe og over/underlinie

Dyrekommunikation, clairvoyance og healing til dyr og mennesker

www.facebook.com/heste-theisen

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  07-12-2017 00:25
Nu bor jeg i lejlighed uden have eller altan, så jeg har ikke store muligheder for at samle regnvand. Men jeg vil prøve med kogt vand i stedet.
Tusind tak for svar.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kogt vand
Forfatter: 
Dato:  27-12-2017 18:57

 

indeholder INGEN næring så det er heller ikke godt! Så er hanevand nok bedre.

 

 

Den eneste plante jeg kan holde liv i er orkider.

 

* De står i klare eller gennemsigtige potter af hvidt eller klart glas, da de også optager næring med rødderne (fotosyntese).

 

* De står i de vinduer de helst vil, det er feks. mod Syd i stueplan men ikke på 1 sal. Der står de mod Øst eller Vest og dét fungere ikke i stueplan...

 

* Gerne regnvand.

 

* Vandes 1 - 2 x pr. måned.

 

* Husk gødning i blomstringsperioder, ikke hele tiden.

 

Tror godt du kan redde din orkidé men prøv at finde en plads med godt lys. Her om vinteren er sol fra Syd ikke så hårdt som om sommeren. :)

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  27-12-2017 19:36
Tusind tak for svar, nu har jeg desværre kun vinduer mod sydøst så det kan jeg ikke gøre så meget ved, men jeg vil helt sikkert prøve de andre ting :D
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider