Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Placering af eng-brandbæger
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 13:26

Hej,

Jeg er studerende ved Københavns Universitet og jeg er lige gået i gang med at skrive mit speciale, som omhandler planten eng-brandbæger. Planten er, som nok mange af jer ved, især problemtisk for heste og de kan dø hvis de indtaget den i alt for store mængder. Jeg vil derfor høre Jer om I kender nogle områder hvor disse planter vokser (specifikke områder på sælland, og meget gerne tættest muligt på København) - da jeg har brug for at udtage prøver, som jeg videre kan undersøge.


På forhånd tak.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas på fingrene
Forfatter: 
Dato:  18-10-2017 10:21

Det er nu ikke kun heste, der tager skade af den. Det gør andre dyr også - og vi mennesker kan heller ikke tåle den. Pas på, npr du håndterer den, og sørg for at bære handsker.

Hvis du vil have det menneskeligt aspekt med i din opgave, så var der en større sag i Nordtyskland for et par år siden, hvor man fandt doser af den i bihonning - det kan sikkert googles.

 

Jeg ved ikke, hvor du kan finde den i nærheden af Kbh., men jeg fristes til at sige: kig på en græsmark, en grøftekant, eller et af kommunens grønne områder... Så udbredt er den i store dele af Jylland, og mon ikke det gælder resten af landet også.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vassingerød
Forfatter: 
Dato:  25-11-2017 22:17

Jeg kan godt se, at det er mere end en måned siden, at du har stillet dit spørgsmål her, og min observation er såmænd heller ikke helt ny.... men da jeg for nogle år siden havde en pony stående ved Allerød, kørte jeg tit ad Nymøllevej omkring Vassingerød. Og der var der rigeligt med engbrandbæger, både langsvejkanten og - desværre - på hestefoldene. Der er flere opstaldingssteder i omegnen, og jeg ved ikke, om de har fundet ud af at løse problemet. Det virkede umiddelbart uoverskueligt.

Her syd for Helsinge gror de også i store mængder på et areal ("Ammendrup Bygade")som blev delvis byggemodnet til parcelhuse før krisen og siden har ligget upasset hen. Vi som bor i nærheden kan lige akkurat holde bæsterne væk ved hele tiden at holde jorden bevokset og gå markerne igennem hele sommerhalvåret. Men jeg så da, at der blev høstet wrap på en mark med spredte brandbæger her i sensommeren .

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider