Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Ny 3 års og ridevideo
Forfatter: 
Dato:  04-09-2017 21:17

Hej HN

Nu gør jeg lige noget jeg på ingen måder kan huske hvornår jeg sidst har vovet mig ud i - jeg lægger en video op med ridning af min nye hest .

Engang var jeg meget aktiv herinde, men det er sjældent jeg poster noget længere. Men nu får I altså et lille pip herfra - og oven i købet med en hest der ikke har været vist frem herinde tidligere :-)

Min nye hest, Hill Top Rioja er 3 år gammel og har sammenlagt været redet et par måneder. 1 1/2 måned inden jeg købte hende og ca 6 gange siden jeg fik hende hjem for knap 2 mdr siden.

Planen er at hun skal holdes ganske let i gang med jordarbejde, gåture og en ridetur på ca 15 min hver 10.-14. dag indtil hun er blevet lidt ældre, så vi tager det stille og roligt :-).

 

Billede

 

De gange jeg har longeret Rioja har det foregået uden nogen former for indspænding eller bare i rebgrimen. Jeg tror aldrig jeg har haft en hest der arbejder så korrekt gennem sin krop i longen som Rioja gør. Det er simpelthen en fornøjelse at se hvordan hun svinger gennem hele overlinjen og placerer sin hals i en naturlig rund form mens bagparten arbejder effektivt som den skal.

 

Da jeg ikke har kendt hende så godt under rytter og jo kun har redet hver 10.-14. Dag, har jeg ikke helt haft modet til at forlænge tøjlerne så meget som jeg måske burde. Men i dag tænkte jeg at det måtte komme an på en prøve om jeg kunne få den flotte form og de gode tendenser fra longearbejdet flyttet med over til ridningen.

Jeg prøver at hjælpe hende til at "huske sine bagben" ved at støtte hende med pisken når hun kommer bag min schenkel og så prøver jeg at finde balancegangen mellem at bevare kontakten til biddet og samtidig give hende friheden til at finde den rette form.

 

Under rytter dykker hun en del ind bag lod og bevæger sig ikke lige så stabilt i de gode momenter som hun gør i longen... men det er jo fair nok... hun har trods alt lige min vægt og balance at forholde sig til også ?.

Målet er at kunne veksle mellem en længere og kortere form for at styrke alle muskelgrupper, men Rom blev jo ikke bygget på én dag - og så længe hun kun er 3 år og jeg ikke rider hende mere end jeg gør, så er målet bare en afslappet og glad hest ???.

 

Billede

 

Rioja er forresten efter Blue Hors Zatchmo/Blue Hors Hotline/Come Back II.

I får her et link til videoen på youtube. Det er ikke perfekt, så husk gerne på at det kun er et lille skridt frem mod målet, og at jeg ikke kender hende så godt endnu :-).

 

www.youtube.com/ watch?v=Ox0d1nVeeqA&t=45s

 

 



*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



13
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt med video
Forfatter: 
Dato:  04-09-2017 21:21

Dejligt at se en ridevideo herinde...

Hun skal nok blive en stjerne en dag ( det er hun vist allerede, så pænt som hun går rundt )

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Video...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2017 08:02

Hun er sørme fin :) - og efter min ydmyge mening, så gør du lige nøjagtigt hvad du skal på nuværende tidspunkt

Man skal ikke have så travlt med at nå alt muligt, men tage sig tid til at nyde processen og lægge mærke til de små fremskridt. Hvis vi var noget bedre til det som ryttere, så var der nok ikke så mange heste, som "gik i stykker" på vejen mod ridehest

Jeg glæder mig til at se noget mere senere.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 iiiiiiiiiiiii
Forfatter: 
Dato:  05-09-2017 08:59

Det var da en utrolig dejlig hest ,super smuk og afslappet, nyder dine billeder og video og Sif skriver det jeg tænker


Stor smuk og blid Østerhovs Blue Star.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fine hest
Forfatter: 
Dato:  07-09-2017 13:16

Hvor ser det bare godt ud Mette! Dejlig afslappet. Hun ser helt stor ud med dig på ryggen - mindes du skrev den ikke var så stor? :)


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

Baggesgaards Amazing

Baggesgaards Floriziana

Baggesgaards Vinzelia

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak....
Forfatter: 
Dato:  07-09-2017 13:54

Tusind tak for jeres virkelig søde kommentarer. De varmer .

Jeg husker fra tidligere herinde at det altid var lidt et sats at lægge ridevideoer op herinde, så det var lidt et sats at jeg vovede pelsen.

Er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg får næsen mere frem på hende når hun strækker halsen ned? Her vil hun jo gerne gå ind og putte sig lidt bag lod. Egentlig tager jeg det ikke så tungt fordi jeg netop synes at hun samtidig bruger sin bagpart så fint, men hvis det skal være helt efter bogen, så skulle snuden jo gerne ud i stedet for ind.

Jeg vil gerne bevare den helt lette kontakt til tøjlen og jeg føler ikke selv at det er det der hæmmer hende, da jeg prøver at give hende al den plads hun "beder" om... lige nu prøver jeg at drive ganske let på hende når hun dykker ind bag lod, men er der andre guldkorn jeg kunne have nytte af?

 

Jannie: Tusind tak for din søde kommentar også :-). Sjovt... jeg havde ikke selv tænkt at jeg så lille ud på hende :-D. Vi målte hende til ca 165 nede ved avleren, men hun er stadig meget spinkel :-).

 

Og så får I lige et par billeder mere af babyen

Billede

 

Billede

 


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



2
0
Svar på denne tråd
 
 for lækker lækkermås
Forfatter: 
Dato:  07-09-2017 22:35

Hvor er hun altså fiiinn og hvor rider du hende følsomt. Håber du vil vise løbende hvordan I udvikler jer sammen - for hold fest det er en dejlig "musse" du har fået dig!!

 

hvordan går hun hvis du giver hende hele tøjlen? - tænker hun måske skal have lov at gå med længere hals til hun lige er det stærkere med rytter. Altså så hun kan gå som hun gør i longe?


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-09-2017 01:58

Det er de søde, der er tilbage, så lav trygt flere tråde

 

 

Tillykke med din super flotte mule - i ser ud til at passe rigtig godt sammen!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Håber i får mange gode år sammen og du husker at smide en tråd i ny og næ !!

 

Tak for kigget!!!!


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 smiler
Forfatter: 
Dato:  13-09-2017 00:06

Sikke en dejlig hest og hvor ser hun fin afslappet ud. og så kan jeg altså rigtig godt lide når rytteren "tænker" ridning, og på den måde forsøger at imødekomme det, der skal til, for at hesten får de bedste betingelser, for at udvikle sig.

Når du spørg om guldkorn, ved jeg egentlig ikke om jeg har nogen, du ser jo ud til at have helt styr på hvor du arbejder dig hen, og hvorfor du tager de valg du tager, respekt for det.

Men jeg vil da gerne give mit bud på, hvad jeg tænker, når jeg ser din ridevideo, når du nu direkte spørg. Men måske er det ikke helt det samme, som de øvrige svar du har fået.

jeg ser:

-En afslappet tilidsfuld unghest.

-En følsom rytter med rolige hænder, og en rytter der passer super fint til hesten.

-God takt og gå lyst

-Til tider en my for lidt støtte på tøjlen.

 

Hesten søger for mig og se, rigtig fint frem mod hånden og biddet, for at holde balancen, men bliver ikke helt mødt, som jeg ville møde den. Med en rolig og blød hånd, men dog med stabil længde på tøjlen, understøttet af fremad hjælp, og der med en let hjælp til at finde balancen "under og foran hjælpen",uden at "gå på næsen"

 

sagt på en anden måde, så kunne jeg godt tænke mig, at hun fik en smule tydligere støtte til at bevæge sig frem ad, med mere jævnt kontakt til hånden, og selvfølgelig stadig rund og dyb, frem for lang og bag lod, som du jo også selv er inde på, særligt når du fortæller, at hun er god til det i longe, tænker jeg, at hun måske ville reagere fint, på en smule mere stabil kontakt, frem for den "megen plads" til at stikke næsen ned og ind.

Hvad sker der hvis du traver på hende i longe?

jeg vil lige understrege, at jeg intet forkert ser i din ridning, men blot forsøger at peger på hvad jeg tænkte, jævnfør ungheste ridning og balance.

jeg har en del erfaring med tilriding, men skal ikke gøre mig klog på, om det ene er mere korrekt end det andet, jeg tror nemlig det kommer meget an på hesten, og lige præcis det den enkelt hest har brug for, kan efter min erfaring, netop være meget forskelligt.

 

Det galop billede du har lagt op, syntes jeg viser lidt af det jeg mener.

keep up the god work, og held og lykke med træningen, det skal nok blive rigtig godt

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  16-09-2017 14:52

Hvor er I fine sammen - og jeg synes nu altså slet ikke, du virker lille på hende

 

Ang. at hun dykker. Nu er jeg jo ikke ekspert, men jeg tænker: hun har nogle rigtig fine momenter, hvor hovedet er placeret MEGET korrekt = hun har fanget, hvordan man gør hvad du beder om... det jeg tænker er, at hun blot synes, det er hårdt at gå der hele tiden, og derfor ændrer position af hals og hovedet, simpelthen fordi, hun mangler styrke. Jeg observerer også, at hun svarer positivt for, hvis du driver og ser ud til her at have lettere ved at holde balancen. Hvad med at prøve nogle lidt kortere intervaller af trav, hvor du fokuserer på at holde tempo lidt oppe, og så gradvis øge intervallernes længde? Der er sikkert tusind måder at gøre det på. Uanset hvad er jeg sikker på, det nok skal komme, når hun bliver stærkere. Hun er godt sat sammen til at arbejde i dressuren, og du rider hende rigtig fint og nænsomt :-)

 


PAAtvaers

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  19-09-2017 13:36

Kære alle

Så fik jeg tid til at svare på jeres søde kommentarer. Hold op hvor er jeg glad for jeres søde ord og jeres gode råd, som helt sikkert skal afprøves. Dog rider jeg hende jo ikke så ofte, så det må prøves af lidt hen ad vejen, men de bliver helt sikkert husket og gemt på lystavlen .

 

Svensen:

Tusind tak for dine søde ord og dit råd. Jeg tænker det måske kunne være sjovt at se hvordan hun ville gå i longen uden tøjlekontakt, men med rytter på. Normalt vil jeg helst bevare en ganske let kontakt på tøjlen, så hun stadig suger på biddet og jeg får følelsen af at hun arbejder bagfra og frem til min hånd. Det var det jeg prøvede på videoen, men jo - det kunne være interessant at se i første omgang om hun undgår at dykke bag lod hvis hun bliver sluppet helt - og så derfra arbejde på at etablere kontakten uden hun krøller sig sammen :-)

 

MrsHeaven: Tusind tak for dine søde ord. Jeg skal nok holde jer opdateret herinde undervejs i hendes udvikling. Når HN er bedst er det jo nemlig et genialt sted at få konstruktiv feedback og gode råd :-)

 

Blå Brava: Wow... jeg blev virkelig helt rørt over dine flotte ord. Tusind tak . Jeg synes faktisk du "tolker" videoen ret godt og rammer ret meget plet med min vision for ridningen. Jeg vil jo netop gerne have et let, men stabilt sug på tøjlen og en hest der arbejder bagfra, gennem overlinjen og frem til hånden. Jeg synes også der er virkelig gode momenter, men så er der også dem hvor hun dykker. Jeg tror jeg vil prøve at se hvordan hun går i longe uden tøjlekontakt, men med rytter og så sammenligne hendes holdning ud fra det. Om fremgangsmåden er mere kontakt end på videon eller om det er at slippe hende og så langsomt bygge kontakten på har jeg ikke helt gennemskuet, men som jeg lige umiddelbar kender hesten, er det mit bud at hun befinder sig godt med støtte på tøjlen. Galopbilledet er taget da jeg var nede og prøve hende. Der er hun næsten lige kommet hjem fra tilridning. Der er et link til videoen her, hvis det har interesse :-)

 

www.youtube.com/ watch?v=Akk5KyBkzEE&fe...e=youtu.be

 

Jeg er ihvertfald enig i det du siger, og kunne jeg ramme en tøjlelængde så hun går som på det første billede jeg lagde ind, så vil jeg være ovenud tilfreds. PÅ videoen fra da jeg prøvede hende går hun mere samlet, men med en super kontakt fortil... jeg vil gerne bevare den kontakt, men have hende lidt mere frem i halsen.

Gav det mening? :-D

 

Paatvaers:

Tusind tak for dine flotte ord og dit gode råde... som jeg også er helt enig i. Jeg vil virkelig gerne kunne fastholde hende i de gode momenter hun har, og jeg er enig i at hun virker til at dykke fordi hun trænger til et "break". Det er en super ide med koretere intervaller i trav. Jeg har nok lidt tendens til at ride derud af når det går godt, men overgange er jo netop også en god ting der kun er med til at styrke hende. Så det råd vil jeg helt sikkert tage med på næste ridetur.

 

Endnu engang stor tak for jeres feedback. Der er kommet så mange gode råd på banen som jeg glæder mig til at afprøve, og I skal nok få en update herinde på et senere tidspunkt :-)


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler.....
Forfatter: 
Dato:  22-09-2017 09:21

Dejligt med en tråd der "lever" mere end et par dage

Det er skønt når ens komentare og oplæg bliver læst og kommenteret

jeg syntes at din "nye" video, fra da du prøvede hende, viser lidt af det, som jeg mener i min første komentar, men du har også ret i at hun måske nok momentvis i denne video, blir rigeligt samlet for hendes alder og uddanelses grad. Og ryger da også både bag lod og kniber nakken op, ind i mellem.

Som jeg ser det, er hun bedst gående i travdelen, efter du har galoperet, her ser hun ud til at tage støtte i hånden, uden at hun trækker næsen ind, og du kan få lov at ride lidt på med schenkel og sæde, uden at kontakten forsvinder foran.

alt i alt, tænker jeg en mellem ting mellem de to "stilarter" ville være mit mål, på sådan en fint gående ung hest.

det kunne være spænende at høre lidt om, hvad du egentlig selv følte var forskellen på hendes og dit samarbejde i de to videoer?

keep Up the good work i skal nok nå en masse godt sammen

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Må lige blande mig.....
Forfatter: 
Dato:  20-11-2017 20:29

Kommer her ikke så tit - men må lige blande mig....

 

Sikke en skøn hest - sikke en flot takt.

 

Meget sympatisk ridning - super sympatisk tankegang bag ved hvad man ønsker at træne.

 

Jeg tænker at Blå Brava beskriver hvad jeg også tænker ville være godt - lidt mere støtte på tøjlen, tror jeg ville give hende mere ro og tro på at gå "ud i hånden". Du har så let en hånd, at det skal nok blive fint.

 

Men en skøn hest du har fået dig - og hesten har da vist også fået en skøn ejer !

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider