|
Lotus, opereret for sædstrengsadherance |
|
Ja, jeg har med vilje valgt ikke at skrive om dette herinde før operationen var vel overstået og han var hjemme igen... Mange husker nok tydeligt hvordan det endte sidst med Big og Bobber.... Jeg vidste jo Lotus også led af dette, da han blev tjekket af Søren fra Frijsenborg kort efter jeg fik ham hjem.. Da anbefalede han ikke operationen, da Lotus ikke virkede generet af det Nu har Lotus så småt været igang i 5 måneder.. Det der gjorde mig opmærksom på at han måske var generet af det, har været nogle bestemte ting, nogle af de samme tegn som jeg fik fra Big og Bobber.. Tynde såler der ikke rigtig ville udvikle sig Værgen ved trav under rytter Buk ved galop med rytter Skævt bækken Stram-låst lænd Højre forhov blev ved med lige at være en tand anderledes/dårligere end venstre Samlet bagben ved løsspring første gang han skulle prøve små tempospring Han har været behandlet af dyrlæge Sibylla Langaker, der så noget med højre bagben, intet i bøjeprøve dog.. Hun fandt stram-låst lænd.. Han fik akupunktur og kiropraktik af hende... Gav ikke rigtig nogen ændring... Så fik han Equine Touch af Christina Young 2 gange, hun fandt det skæve bækken og så det samme med højre bagben der ikke helt blev brugt korrekt som venstre, dét hjalp ham gevaldigt og han blev meget friere i sine bevægelser og spookede ikke så meget mere.. Så begyndte han ikke at ville gå frem, stoppede helt op og med hovedet højt til vejrs i bevægelsen stop... Trave værgede han sig ved... Konsulterede Søren, efter forklaring om hans adfærd, mente han jeg skulle gøre det meget tydeligt for Lotus at han skulle gå frem, når jeg bad om det og hvis adfærden så fortsatte ville han gerne ud og tjekke om der var forværring ved hans adherancer... Lotus fik meget pænt klar besked på at svare FREM og dette hjalp.. Vi fik taget hul på galoppen fra ryggen, han bukkede lidt ved anspringene... Så stoppede han med det, bukkede så lidt når jeg bad ham blive i galoppen... Så var det kun ved højre galoppen han gjorde det.. Små tegn på at ville værge sig ved traven kom igen... Og så talte mavefornemmelsen klart... Søren ud at tjekke i mandags og ganske rigtigt.. Forværring og anbefalingen var meget klar: operation nu, hvis du vil bruge ham... Han så ligeledes Lotus gå på staldgangen, og som de 2 andre, bemærkede han det højre bagben.. Søren er også kiropraktor Der var ingen tvivl i mit sind og jeg bookede en tid til operation i onsdags, vi havde taget blodprøve af ham mandag, for at sikre hans lever-nyre tal var tip top til narkosen og at han ikke kæmpede med en infektion, alt var super fint... Jeg havde trænet med trailer inden (da han faktisk om tirsdagen skulle til Hammerthor og prøve at svømme, da jeg havde vundet en gratis tur) så han gik direkte op og vi kom afsted som planlagt og ud til Frijsenborg det gik.. Heldigvis kun 15 minutter fra stalden Alt forløb LIGE efter bogen, Lotus har klaret det hele som en ren STJERNE og kom hjem idag.. Han kom på deres lille græsfold allerede igår efter operationen og stod også derude da vi kom for at hente ham Han skal i 5 dage stå på sygefold og have så mange trækture som jeg kan komme afsted med, derefter må han komme på alm fold og træningen genoptages lige så stille... Jeg har hentet antibiotika og smertestillende til ham og er LETTET over han nu er smertefri og jeg ikke skal hjemsøges af "er det mon fordi det gør ondt nu at han gør sådan og sådan"... Der var adherancer i begge sider, og som forventet var det i højre side det der fik hans puls til at stige under narkosen, da Søren manipulerede med det... Her ses hvad de fjernede: Og SÅ flot skal en hest se ud efter dette indgreb Og en meget glad, tilfreds og skøn Lotus hjemme på sygefolden Jeg var til aften ude at tjekke han var ok stadig og det var han bestemt... Han er stadig ikke hævet, selvom det er normalt hvis det kommer i dagene efter, og sting ser fine ud, trods han havde taget et par trav-galop ture på folden... Jeg er så heldig at en masse med opstaldere gider hjælpe mig med at trække ham når de er ude ved deres heste, så han får gået en HULENS masse små ture i disse 5 dage og vi dermed mindsker risikoen for ny arvævsdannelse Jeg slapper nok først helt af, når vi er ovre disse 5 dage, Big og Bobber lignede godt nok løgn fra dag 1, men de blev først syge og døde efter 1-1½ uge... Bare for at sammenligne kan i se her hvordan det ikke skal se ud efter dette indgreb, Bobber demonstrerer... Klagen mod Nørlund der opererede Big og Bobber kører stadig, jeg kan forvente afgørelse i Juni.... Nu skal al fokus ligges hos Lotus, så han kan hele og vi kan fortsætte vores eventyr sammen... Jeg er meget spændt på at få ham igang efter dette, så god som han egentlig har været trods smerterne, kan jeg forestille mig han bliver HELT fantastisk nu med træning, ny tillid til tingene ikke gør ondt mere og masser af kærlighed og respekt
*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her * Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P* *Man skal aldrig gå ned på udstyr!*
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
6 tegn |
Forfatter:  |
AnjaPrice |
Dato:  |
20-02-2015 06:56 |
|
Godt at det gik godt. Jeg krydser fingrer for at alt heler op efter planen
"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.
ATTEN'ZION
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Operation |
|
Uuuh.. Der gik lige et sus igennem mig, da jeg så overskriften på dit indlæg. Nej, Big og Bobber og deres forløb, glemmer man ikke sådan lige Det bliver spændende, om du får en retfærdig afgørelse til juni. Jeg vil i hvert fald krydse fingre. Dejligt det hele er forløbet godt med Lotus Der er da også en verden til forskel, når man ser hans operationssår i forhold til Big og Bobbers Det skal nok ende rigtig fint, selvom jeg da godt kan forstå, at du er lidt nervøs. Det må ikke have været rart at overlade ham til dyrlægerne til operation efter din oplevelse sidste gang! Det bliver virkelig (endnu mere) spændende at følge din træning herefter, hvor vi forhåbentlig kan se, at indgrebet har hjulpet Spændende.. Spændende
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Godformiddag |
|
Hvor er det godt for dig og Lotus, at operationen er gået som håbet og forventet, og at det forhåbentlig nu er overstået med de problemer, du har mærket hos ham. Han er en skøn hest at se på, og hans søde måde at spise hø på er da slet ikke til at stå for - han bryder sig åbenbart ikke om, at maden er for tør. Fortsat held og lykke til jer begge.
Dit liv er et resultat af de valg, du foretager. Hvis du ikke er tilfreds med dit liv, er det på tide at foretage bedre valg.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Anja: Tusind tak Rosen: Tak! Ja, jeg og tusind andre håber virkelig også på jeg får medhold i den groteske sag! Jeg var faktisk helt rolig og tryg ved at overlade ham til Søren og Frijsenborg teamet, for denne gang vidste jeg at jeg havde fat i den bedste dyrlæge til dette indgreb og har set flere flotte resultater derfra Jeg er da også ovenud tilfreds med deres kompetencer, service og resultatet af indgrebet! Det er dagene nu her efter jeg har lidt ondt i maven, frygten for infektion/forgiftning som hos drengene vil være der... Men mavefornemmelsen er heldigvis god Uha ja, jeg er meget spændt på hvor meget han nu giver, den smukke Lotus, nu han er smertefri og ikke længere hæmmet Ikke at jeg tror det bliver en ren dans på roser, men nu kan hans potentiale komme til udtryk for fulde gardiner igen! Jytte: Mange tak Lotus har fra første bid grovfoder som føl, skyllet det.. Han elsker det.. Han er en klog hest og bestemt ikke til at stå for når han vasker sit wrap
*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her * Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P* *Man skal aldrig gå ned på udstyr!*
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Lotus har det stadig super godt, frisk glad og sig selv Og det ser stadig vildt fint ud, han er ikke hævet op og er ikke generet af det Så 1 dag mere gået og nu kun 4 tilbage før de 2 sting skal klippes af og "bleen" fjernes og han må komme ud på sin alm fold til vennerne...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
hmmmmm |
|
jeg forstår altså ikke nogen ryger på den og udsætter sin hest for en operation, og din pengepung ... efter min mening så er du taget tykt i røven... hvad er lige chancen for du får 3 heste med det?????? nogle burde faneme skamme sig.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Den nogen, er dig Ride tanten.....
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
2 af 3 |
|
Jag har 2 vallakker, de er begge opereret for sædstrengsadhærancer af hhv. Søren fra Frijsenborg og Jens fra Nørhald, vellykkede operationer uden komplikationer, og velfungerende heste bagefter. Den ældste blev opereret for 4 år siden og springer nu LB** og går CNC90 Military, planer om 100 i år. Inden operation kunne han kun springe an i højregalop. Den yngste er lige startet indspringningen, blev opereret i Juli sidste år. De er begge kastreret stående inden jeg købte dem. ? Min 3 vallak blev kastreret liggende og udviklede ingen adhærancer og havde ikke skyggen af de forstyrrelser de andre to havde. (Han måtte desværre aflives af helt andre årsager) Fedt at Lotus ser ud til at komme godt igennem det, så skal det nok blive godt! ? Forfærdeligt forløb med Big og Bobber, det smertede ind i hjertekulen da jeg læste deres historie ?
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Hopalong: Hvor dejligt at læse om dine 2 heste der nu fungerer bedre end før.. Hvis jeg ikke havde valgt Søren, var det blevet Nørhald Er du på Facebook? Jeg har jo lavet en gruppe "Sædstrengsadherancer hos vallakker" hvor jeg gerne vil have folk til at dele deres erfaringer Ja, jeg er også så glad for Lotus' forløb er lige efter bogen indtil videre.. Og glæder mig til at få ham igang igen
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
123456 |
|
Jeanette: Jeg kommenterer sjældent herinde efterhånden, men har fulgt med i hele dit mareridt med Big og Bobber, og glædet mig på dine vejne da du fandt Lotus. Jeg håber virkelig at i slipper gnidningsfrit igennem de næste par dage så du kan få lov til at nyde din dejlige dreng de næste mange år, men for pokker, der er er jo en verden til forskel på de sår, så hvorfor i alverden skulle det ikke gå fuldstændig fint Jeg har selv aldrig haft andet end hopper, men på lige fod med det større fokus på hoppernes hormonelle problemer så synes jeg det er fantastisk at der er kommet fokus på denne problematik og skulle jeg nogensinde anskaffe mig en vallak, så vil det klart ligge i baghovedet, skulle den vise symptomer i den retning. Ride tanten: Arrg, så lad dog være og skriv hvis du bare skal være ondskabsfuld. Med det Jeanette har gennemgået så udsætter hun for pokker da ikke sin nye hest for dette letsindigt. Jeg er overbevidst om at det har gjort hammer ondt i maven og krævet sit at tage denne beslutning, og jeg syntes personligt at det er vildt flot at hun på trods af denne frygt alligevel gør hvad hun mener er bedst for Lotus. Hvis DU mener det er spild af penge, så klap dig selv på skulderen over ikke at have spildt de penge, og lad andre gøre hvad de føler er bedst. Det er ikke dig der kender hesten, så du ved absolut intet om hvorvidt Lotus vil få gavn af operationen eller ej, og du kan faktisk også være fuldstændig ligeglad.
Nu med hafferlaffen Hoya I er savnet mine piger - Escape & Artesia
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Tinne: Tusind tak for dit indlæg Det går stadig lige efter bogen, han er nu på 3 dagen stadig ikke hævet op og har det så godt Han savnede dog sine venner ret meget, det var tydeligt at han ikke kunne forstå han skulle stå helt alene på sygefolden, så idag fik han sin gode ponyven Hamilton ud til sig, de deler normalt frostfolden sammen og fungerer bare super godt sammen, så det gik som forventet, Lotus lyste op og så blev der nusset og spist wrap side om side Så jeg har ikke længere ondt i maven, når jeg kører derud af frygt for hvad jeg finder under dækkenet, det er rart!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
|
Jo jo da |
|
Kommenterer sjældent men Ridetanten det var dog en usmagelig kommentar. Er sikker på at Jeanette ikke opererer Lotus med mindre at det er nødvendigt. Ih hvor dejligt, at Lotus er ok <3. Holdt lige vejret en gang da jeg læste han skulle opereres. Glæder mig til, at følge jeres videre færd.
Mange hilsner AnetteE Med smukhesten Salina Brorstrup (Oldenborger)
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Hopalong: Du er tilføjet Anette: Mod uvidenhed kæmper selv guderne forgæves så Ride Tantens indlæg kan ikke rigtig få mig til andet, end at ryste opgivende med hovedet... At der stadig er mange der ikke forstår hvor stort et problem sædstrengsadherance er hos de danske vallakker, forstår jeg ikke, men heldigvis er der efter Big og Bobber's tragiske historie allerede sket en stor forandring på den front... Flere kender nu til dette og jeg kommer selv løbende i dialog med flere og flere fagfolk der anerkender dette... Ja, selv Sibylla der er norsk dyrlæge, som behandlede Lotus, anerkender dette Tak, jeg glæder mig til at kunne fortælle om hvordan det går fremadrettet og jeg er sikker på jeg vil hurtigt vil kunne mærke og se en forskel på min blomst
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
ærlige mening |
|
jeg mener helt ærligt det ikke kan være sandt at du er havnet med 3 heste i rap med det problem, samt alle dem i din stald der havde en ude og tjekke også havde dagnosen, de er simpelthen for suspekt i min verden, den video du viste var det tydeligt at hesten reagerede normalt..selvfølgelig flytter den sig når der skubbes til den og mange heste kan ikke lide man rører dem dernede og løfter lige benet, så på de videoer ser jeg intet der gør de skal udsættes for en operation. det er dit valg, dine heste, din pengepung og dig der beslutter om du vil udsætte dine heste for det, men jeg må have ret til at give min mening ? jeg er selvfølgeli frygtlig ked af du mistede 2 heste, det var urimeligt forfærdelgt....2 raske unge skønne smukke drenge måtte lade livet at heste har de små problemer du nævner som har gjort du opererede er helt normale ting der er ved heste og ridning og de kan komme af mange andre årsager, tro flytter bjerge. alt held fremover til dig.....
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Ride Tanten: Jeg er faktisk ret ligeglad med hvad du tror er "sandt", jeg forholder mig til dyrlægernes udsagn og kompetencer og ved du hvad? Jeg tror at en dyrlæge der har arbejdet med dette i så mange år, ved en HEL del mere end du gør med din lægmands mening Jeg glæder mig til den dag kommer, hvor det er gået op for folk hvor stort et problem det er... For det ER bare noget rigtig rigtig mange vallakker døjer med... Og de "små ting" jeg oplever er ikke normale, hverken på Big, Bobber eller Lotus... Men det er normalt at de udspringer af problemerne fra sædstrengsadherancerne... Hvorfor tror du dyrlægerne kunne se på puls måleren at den steg, trods Lotus var i fuld narkose, da Søren manipulerede med det i højre side? Nok ikke fordi det var rart vel Du kan have din mening, det er du i din fulde ret til, men nogen gange bør man overveje om den er relevant eller om man bare skal holde sig til de tommel op og ned knapper..... Sædstrengsadherancer ER en lidelse, det er ikke hokus pokus... Og det ER noget mange døjer med... Jeg syntes da ikke det er sjovt at have haft 3 i rap, men ikke desto mindre er det sådan landet ligger og jeg glæder mig faktisk til at opleve Lotus kunne bevæge sig frit igen og lur mig om ikke hans adfærd også ændres ganske som forventet, det bliver nu rart at kunne fremvise dette, så skeptikerne som dig, kan få syn for sagen.... Det nåede jeg jo kun at kunne ganske lidt med, med Big og Bobber... Og lige en sidste gang for Kong Knud... De 3 første videoer jeg fremviste dengang var af heste der alle var helt ok med at blive rørt og pillet dernede normalt, der blev IKKE skubbet til nogen af dem.. De næste 3 jeg fremviste, med en anden til at tjekke dem, ses det tydeligt!! at der ikke skubbes her heller og her havde vi ponyen Fandango, som havde TYDELIGT ondt!!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Min mening |
|
Jeg kom lige til at tænke på om Henry er testet??
VH Pernille Leder efter bogen Dødt løb af Dick Francis 2011 Livet er for kort til at undgå Pernille
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Operation |
Plovbæstet |
22-02-2015 18:28 |
|
Hej. Nu skriver jeg for første gang i de her tråde, hvor operationen diskuteres. Naturligvis var jeg selv skeptisk, da jeg læste om det første gang, men jeg synes, at billederne fra operationen taler deres tydelige sprog. Der opereres store mængder arvæv ud - det må jo gøre ondt for en vallak at have det siddende mellem bagbenene! Det kan der vel ikke rigtigt stilles spørgsmålstegn ved - eller hvad? Jeg passede engang en vallak, som fik et lille, ubetydeligt sår på koden. Fordi det ikke helede ordentligt, måtte vi have dyrlæge ud og i løbet af 3 måender, måtte dyrlægen ud og skære arvæv af hesten 2 gange! Det er altså utroligt, så meget arvæv de kan danne på kort tid. Jeg har meget svært ved at se, at det skulle være hokus pokus det her. Hestene viser tegn på, at de ikke har det godt og en opmærksom hesteejer vil ikke bare "træne" hesten ud af noget, som umiddelbart er tegn på ubehag og smerte. Det undersøges, hesten reagerer negativt på tryk og berøring - og når man så åbner hesten fysisk er der dannelse af arvæv. Det er vel bare først nu, vi har opdaget at den gamle måde at kastrere på, ikke er optimal på længere sigt? Hvor mange af os, har ikke redet vallakker, der viste de symptomer og bare slået det hen som frækhed eller manglende opdragelse? Jeg siger bestemt ikke at alle vallakker, der er småt gående og bukker ved galopanspring har det - men det er da værd at undersøge. Det MÅ jo gøre ondt at have så store mængder arvæv siddende i klemme... Og ja, der er jo også mange hopper, som kan vise lignende symptomer, men i nyere tid er vi jo også blevet opmærksom på de mange problemer de kan have i deres underliv! Heidi
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Pernille: Nej, det er han ikke Heidi: Du har fat i den lange ende... Ligesom der med hopperne nu oftere og oftere kommer forklaring for "den er bare mega hoppet", via cyster i underlivet osvvvv Heste har slet ikke behov for at være frække, på tværs, ugidelige eller lign, udviser de adfærd og bevægemønster som beskrevet bare her med Lotus, og alle behandlere kunne se der er noget med fremføringen af højre bagben (bemærk længere oppe sætningen med pulsen der steg ved manipulation ved arvævet i den side), så er det da oplagt at problemet her stammede fra arvævet... Men for at udelukke blev Lotus jo også gennemgået af 2 forskellige behandlere, og når det kun hjalp kortvarigt, er det logik, at problemet stammer et andet sted fra når de ydre problemer ikke længere var der... Sadlerne blev gennemgået osv... Fuldstændig ligesom Big og Bobber der var igennem røngten, massør, kiropraktore og dyrlæger...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Overskrift |
|
Jeg håber fremtiden kommer til at bringe dig det du søger! Men derudover må jeg indrømme jeg er lidt enig med Ride Tanten, for jeg tror simpelthen ikke at andelen af vallakker med problemer med arvæv fra kasterationen er så høj. Self vil der være en risiko ved at kasterere (også) i første omgang. Men der er i min verden SÅ meget andet, der kan give de samme/ligeså diffuse symptomer. At vi ikke er enige, bør vel ikke resultere i man ikke må følge med eller kommentere? Det virker lidt til, at man kun må skrive, hvis man er enig med Jeanette - men hvorfor så poste et indlæg på et offentligt fora? Dertil forstår jeg ikke hvordan Lotus havde problemer med højregalopen, når højre bag var det 'dårlige' ben. Vil du forklare det lidt mere specifikt?
MVH Lone - hesteejer igen, til den unge knægt Cassino
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Lone: Man må det hele, der er jo ytringsfrihed... Giver det ikke sig selv? Højre galoppen var den han oftest viste problemer med og bukkede hårdest i? Og det var i højre side han reagerede på manipulationen af arvævet/sædstrengene i narkosen? Højre bagben er aktivt-bærende og fremføres mere i højre galop end venstre, og det har selvfølgelig gjort mest ondt, fremfor i venstre galoppen hvor venstre bagben er det bærende-aktive bagben.... Forstår du nu? Lidt rodet forklaret
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
galop... |
|
Ja, jeg kan godt læse hvad du skriver. Men er ikk enig; i højre galop er det udvendige og derfor venstre bagben, der er bærende. Derfor jeg ikk forstår, han bukkede og reagerede mest på højre volte.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Højre galop |
|
vil kræve højre bag mere ind under hesten end venstre bag. Måske det så har strammet mere? Tænker ikke, arvævet har betydning for vægt, men mere stræk. Men så burde der næsten også have været noget i traven - på venstre diagonalen - hvis det har strammet i noget arvæv i forbindelse med fremføringen af højre bag? - Alternativt har hesten bare været kortere i bevægelsen?
Cirkelinemus
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Lone: Ikke enig, i højre galoppen er højre bagben det bærende bagben, der yder et større stræk end venstre og har derfor gjort mere ondt på ham, ja dyrlægen var da også selv inde på dette med hans højre galop, da han fortalte hvad der var sket under narkosen... Han havde sværere ved at slå i højre galop, og når jeg bad ham blive i den, fik jeg nogle meget markante buk! Da jeg lige havde fået ham, havde han nemmere ved højre i longen, men da havde han jo heller ikke været brugt og dermed ingen irritation via dette... Cirkelinemus: Korrekt, og han havde netop problemer med at komme frem og ned i trav på venstre volte, hvor højre var langt nemmere... Dette glemte jeg at få med i første indlæg... Hvilket blev betydeligt bedre efter Christina Young havde givet ham 2 behandlinger... Men dette begyndte så småt at komme igen her til sidst i longen kunne jeg se...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Højre galop |
|
Alle ben er jo bærende, men i højre galop bærer højre bagben sammen med venstre for.
Et moment i højre galop er med venstre bag alene i jorden og med højre for alene i jorden.
Der er ikke så meget at være enige om.
Cirkelinemus
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Højre galop |
|
Der vil jo altid være forskellige meninger. Min hest har nogle problemer i bagparten, der gør han har sværest ved højre galop. Han døjer med venstre bagben. I højre galop vil højre bagben være i jorden samtidig med venstre forben. Venstre bagben har i et moment al' vægt fra hesten. Dertil kommer at det er langt mere belastning på en volte, da det kræver noget mere bæring og derfor styrke. Så jeg har redet meget ligeud i mit galoparbejde - for at give ham troen på kroppen tilbage og det arbejder vi stadig med, da han indimellem kan blive frustreret på banen. Det er dog kun højre volte. Hvor han gerne vil kigge lidt ud og så er der noget mindre reaktion, hvis han får lov til det.
Men han har ikke problemer med arvæv. Det er faktisk tjecket.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Cirkelinemus: Korrekt Lone: Ja, jeg burde have lagt vægt (høhø) på at det intet havde med vægten at gøre, men strækket-fremføringen med højre bagben i højre galoppen der gav ham problemer Hvem har tjekket din vallak? Så du er ikke kommet nærmere roden til hans problem, kun hvad der virker for ham?
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Overskrift |
|
Jo, jeg kender godt min hests problem. Det der ligesom er afgørende i hans tilfælde er netop at venstre bagben skal holde vægten i højregalop. Fik engang en god forklaring på hvorfor flere heste ofte har problemer med det udvendige bagben i en given galop på volte/bane: Lidt hvis vi selv løber en runde med hesten på højre volte, forudsat man løber på hestens venstre side, så skal man altså arbejde noget mere, for at følge med. Fordi 'banen' er længere. Hesten har et større stræk på udvendig side, mens indvendig er samlet. Og galop er den gangart hvor ét bagben har vægten alene. På udvendig. Det gav god mening på den hest, som blev beskrevet. Og det passer fint på ham af min. Han blev tjecket for arvævsproblemer, da behandler alligevel var ude. Men det blev kigget efter fordi det er så meget oppe i tiden, problemet var lokaliseret andetsteds.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
123456 |
|
Ride Tanten: Så hvad, dyrlægen har bare åbnet hesten og pillet et eller andet tilfældigt ud og tænkt, "ja det her har han ikke brug for" og fundet på et fancy navn til det? Den tror jeg ikke helt på. Jeanette: Har fulgt dig på sidelinien lige siden du fik Big for en hel del år siden. Jeg er imponeret over din tilgang til dine heste. Du må have sovet så dårligt den natn Lotus var indlagt. Har selv sidder og krydset fingre og ventet på en opdatering på facebook. Men hold da op hvor ser det bare pænt ud. Dog synes min kæreste at det er mærkeligt at der heletiden dukker billeder op af hestetissemænd på min facebook og hvad det egentlig er jeg sidder og kigger på
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Lone: Så er det mig der ikke forstår hvad du mener... Hvad er hans problem? Bare at han er bedre på den ene side end den anden? Det er logisk i min optik, heste er som mennesker højre eller venstre håndet, og derfor skal man sørge for at træne mindst lige meget på begge sider, hvor nogle gemmer den dårlige lidt væk, fordi det er svært... Lotus er jo ikke "bare" venstre håndet så at sige, så havde han ikke haft den tydelige konfliktadfærd... Og når det skæve bækken og stramme lænd var løsnet og rettet, men problemerne kom tilbage, så kunne man jo konkludere at disse issues er tilbagevendende fordi han aflaster og har smerter... Og tadaaaa søreme om ikke der var noget som ikke burde være derinde, som gav forhøjet puls i narkosen Sofie: Tak og tak Uha altså. det værste var faktisk dagene lige efter, om jeg ville komme ud til en hest der under dækkenet gemte på nogle frygtelige hævelser og væske der stod ud til alle sider som på B&B... Men efter igår, har jeg været HELT rolig igen Hahahahaha... Du er sjovt nok ikke den første der nævner det med at "de aldrig har set så meget på heste dil****" Han er jo som du har set, idag stadig helt super og der er ikke skyggen af hævelse eller infektion af nogen art, han er SUPER glad og tilpas.. Gik på ovalbanen med ham idag og holdt øje med hvordan han satte især bagben, de blev umiddelbart (svært at se når man går med på siden) fremført fuldstændig ens og begge med 3-4 hove over eget spor Imorgen vil jeg prøve at få en til at gå med ham på staldgangen, så jeg kan sammenligne med da Søren var ude for at tjekke ham i mandags, hvor han fortalte mig hvordan jeg skulle kigge på hofterne-bækkenet i forhold til fremføringen af bagbenene... Kunne selv se at højre ikke kom med frem på samme måde som venstre... Så vil lige se det nu Fra idag
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
6 tegn |
|
Tak for endnu en opdatering, jeg følger spændt med. Jeg glæder mig i øvrigt til der kommer mere forskning om dette, altså nogle egentlige studier, der tester heste før, under og efter operationen, som kan standardisere om de bliver "bedre". (Jeg ved godt mange dyrlæger støtter op om disse operationer rent fagligt, men det er stadig bedst med solide fakta på bordet også). Med den stadigt sparsomme information vi har nu, ved vi reelt set ikke om der er tale om placebo, eller en egentlig effekt. Jeg VED godt "man" føler at ens hest er blevet bedre, men rigtig videnskab er jo nødt til at udelukke placebo Hvor spændende det måtte være, at skrive speciale eller PhD, og udforme nogle let målbare parametre, og se om de ændrer sig efter en operation. Virkelig interessant. Jeg synes vores forelæser var lidt vag, da jeg spurgtte specifikt ind til det her, i vores forelæsning om kastration og kryptorkisme. Men der er ingen tvivl om, at heste som art danner ekstremt meget arvæv (i særdeleshed på benene!). Og nu ser vi så klumper af arvæv opereret ud af vallakker. Igen kunne det være dejligt at åbne nogle hingste op, og se hvad man finder hos dem, da de jo ikke er kastrerede. Og sammenligndende undersøgelser mellem stående og liggende kastrationer. Der er mange ting at tage fat på. Og det med hopperne. Det er netop interessant, man ved i dag at det kan skyldes mange ting, de kan blive hypersensitive ("hvinskhed" i gamle dage), og man ser gode resultater efter terapi rettet mod dette. Det er sjældent heste er "hoppede" eller "umulige" uden grund. Dog synes jeg også der er grænser. Intet i biologi er symmetrisk, og der vil altid være små sjove skævheder og andet i kroppen. Vi mennesker har det samme, nogle slider lige den ene sko lidt mere end den anden, nogle er skæve omkring kravebenene. Jeg tænker at den her operation kun bør udføres når der er velfærdsmæssige problemer (fx smerte forbundet med bevægelse), og ikke for at rette "småfejl" som er et udtryk for naturens variation. Lotus ser rigtig fin ud, det er sødt at det ligner han ikke ved om han skal spise eller drikke
Mvh. Sophie (: The Mad Hatter: Have I gone mad? Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Sofie: Helt enig!! Jeg er en af dem der venter mest spændt på reel forskning som du beskriver, jeg ved Frijsenborg er i samarbejde med et Sjællandsk hospital, som også opererer en masse heste for dette, de vil lave en statistik over forbedringer efter denne operation.. Der går jeg ud fra de laver noget målbart og reelt statistik De er ihvertfald ovre 90% i heste der har vist forbedringer indtil videre! Jeg tror ikke på placebo effekten i dette, ikke medmindre man ændrer på en masse andre ting i hestens dagligdag samtidig, såsom træningsform og opstaldning etc... Lotus vil ingen ændringer opleve på nogen fronter, andet end han har været lagt ned og fået fjernet disse adherancer med sædstrengsrester i Og så er jeg enig i at små tings problemer, såsom lidt svært ved højre galop eller små skævheder ikke alene kan udgøre det for grundlag til operation... Men når en hest som Big og Bobber, samt Lotus har tydelige problemer så er den "nem" for mig.. Især fordi Lotus på sølle 5 måneder, hvor han har lavet noget reelt i 3 af dem, allerede viste så store gener, ville jeg ikke kunne se mig selv i øjnene hvis jeg fortsatte med at bruge ham, samt intensiverede hans træning med henblik på jagtsæsonen der starter om 3 måneder og de kommende springstævner vi skal til.. Og det var meget tydeligt fra Sørens side, med forværring på så kort tid og hvis jeg ville blive ved med at bruge ham uden at støde på disse "kampe og problemer med ham", skulle han opereres nu her Samme mand der ikke anbefalede operationen for 5 måneder siden, hvor han tjekkede ham første gang Hehe... Han skyller sit grovfoder, derfor det ligner han ikke kan vælge, men dette har han gjort fra første bid grovfoder som føl, han gør det ligeså snart han kan komme til det
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Overskrift |
|
Jeg ved ikke 100% hvad min hests historie er, men jeg har efterhånden ret godt styr på en hypotese. Han har diverse ar, som tyder på en større skade. Fysisk er korsbenet involveret, men mest af alt er det muskler og bindevæv i bagparten, som påvirker hele bækkenet. Det er ikke nyt og hans reaktioner er derfor ret 'psykiske', da forandringer jo er svære. Men det er lidt mere end almindelig acceptabel skævhed
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Lone: Ja okey, puha, gad vide hvad der er sket med ham... Så har du vel også været igennem den del forskellige behandlinger med ham? Noget der har virket bedre end andet? Jeg prøver kraftigt at finde pengene til laserbehandling til Lotus, hende jeg vil bruge har brugt det på 7 "sædstrengspatienter" med succes, så det ville jeg gerne... Men, pengene vokser desværre stadig ikke på træerne! Så jeg forlader mig på motion, motion og atter motion og er så heldig at have de bedste med opstaldere der sørger for at gå med ham i løbet af hele dagen
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
video.... |
|
ld os se videoerne og så ka vi diskutere og bedømme hver især hvad vi ser? det kunne være meget interresant.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Ride Tanten: De debatter om videoerne er kørt igennem møllen en del gange, du er velkommen til at tage dem igen inde i den tråd hvor de ligger: www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1127878/1127878/ Sjovt som du ignorerer folks spørgsmål til dig egentlig?
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
|
overskrift |
|
Ride Tanten: Det er de samme videoer der ligger i den tråd jeg linkede til, samt videoer med 3 andre heste, der undersøges af en dyrlæge.... Og som reagerer på samme vis... Jeg beder dig om at holde diskussionen om disse videoer i den tråd jeg linker til.... Derinde kan du så svare på hvorfor disse heste reagerede som de gjorde, når der blev skåret en masse! sædstrengsadherancer ud på de 3 første? Hvordan kan disse to ting ikke hænge sammen....
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
sidste video |
|
her er sidste video om den 3 hest i stalden der blev undersøgt den da for sædstrengsadherance... og eg ser hesten blie løftet med et skub og den reagerer naturligt, derefter "nives" de ved tissetøjet og subbes tilsiden, og også her reagerer hesten helt naturligt, ikke noget her kan overbevise mig om hesten fejler noget, hvad siger i? hvad ser i? www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1128184/1127878/#mediaoverlay
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
ismedfløde |
|
Jeg vil slet ikke blande mig i debatten, der lige nu er kørende heri. Vil bare rette henvendelse til dig, Jeanette. Jeg syntes det er super flot at du, trods dine oplevelser, vælger at operere Lotus. Følger dig flittigt på facebook hver gang du poster og jeg nyder det hver gang. Lotus er en skøn hest og er sikker på at I får mange rigtig dejlige år sammen! Og så glæder jeg mig simpelthen sådan til at se jer komme igang med det spring der sammen - det skal nok blive et spændende forløb.
Og skøøøønt at Lotus' sår er så fint og lige efter bogen. Dejligt at der er gjort et godt stykke arbejde under operationen og efterfølgende. Viser at der er styr på tingene.
Han er nu lækker ham Lotus! Og hvor er han bare skøn som han dypper wrappen i vand. Måtte lige fortælle mine veninder på gården det idag, da det simpelthen er lidt for skørt - på den søde måde selvfølgelig
Held og lykke med ham fremover og jeg bliver ved med at følge jer, både her og på facebook!
Sara Larsen Du ved ikke hvad du har, før du mister det...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Det var dog utroligt! Ride Tanten... Gider du ikke godt læse det jeg skriver til dig og respektere dette? Der er ingen grund til at lægge videoerne herind i Lotus' tråd, når jeg HAR linket til tråden hvor alle 6 videoer befinder sig!!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Sara: Tusind tak Lotus er en skøøøøøn hest med den sødeste teenager personlighed! Han blev også rost for at være "sådan en behagelig hest at være omkring" af Søren og personalet på Frijsenborg... Men han var dælme også eksemplarisk ud over alle ønskelige grænser.. SÅ stolt af ham! Og du forstår slet IKKE hvor meget jeg glæder mig til at indspringe ham... Uha! Det bliver det vildeste, når vi tager vores første spring! Og ja... Den 3 Maj skal vi jo gerne starte vores første jagt, så håber jeg der kommer en masse gode billeder derfra, som jeg kan dele
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Min vallak |
|
For Jeanettes skyld, tænker jeg, jeg lige vil give mit besyv med jeg står også med en vallak, der blev opereret for adherancer sidste oktober. Det blev han, efter Jeanette operetter sit indlæg med Big og Bobber, og derfor gjorde mig opmærksom på, at denne sygdom eksisterede. Han er stående kastreret som 5 års, og er en fuldblodspræget trakehner. Der er derfor også en del temperament og blod i ham. han har været igennem, så meget gennem årene, da vi bare ikke kunne finde ud af, hvad der var galt med ham. Han blev endda erklæret ulidelig af en berider, da han var 7 år han har været igennem røntgen flere gange, har lidt tætsiddende torntappe, men intet der forklarer hans adfærd. Han har aldrig kunnet holde balance i galop, heller ikke i longe, og ked diverse støtte og hjælp. Han er endda styrtet i longen på 20 m et par gange.. Han løber bare, ind imellem, og efter ca 20 mins ridning, kan han gå helt rodeo amok. Han har været igennem så meget Kiro, da de mente han var øm i lænden (et sædstrengssymptom), men det hjalp aldrig på ham. vi har startet ham meget langsomt efter operationen.. 2 mdr longe, før jeg overhovedet satte mig op. Jeg ville være sikker på det var muskler til at bære mig (og jeg er en lille pige på 167, 56 kg). Allerede der var det tydeligt at styrken og balancen i galop, var noget helt andet. Han kunne meget hurtigt galoppere fint og kontrolleret indtil 10 m i longen! Så begyndte vi at ride. Jeg har haft mange rodeo ture med ham, og har brækket en del knogler, og det kan sidde i kroppen stadigvæk. Så tingene er også taget, så jeg kan være med. Hvor han før er løbet frem, så snart det var vægt i sadlen, kunne jeg allerede første gang, hoppe op, imens han stod pænt stille. Skridt og trav var nemt, der var intet her. Vi begyndte så at galoppere for et par uger siden, efter et par mdr ridning i kun skridt og trav. Første gang, var jeg ret spændt. Jeg drev lidt ekstra på, og lagde kun et blødt anspring, for at han selv kunne finde tempo og balance. Og han spring så fint an, i kontrol og BLEV hos mig. Vi kunne ride lidt frem og tilbage, imens han forblev blød, lækker og kontrolleret. Jeg græd af glæde! Samtidig, gm havde jeg dyrlægen uden et par mdr efter op. Hun mærkede lænd og inde ved arret. Hvor han før var så øm, så øm, kunne hun ingen spændinger mærke. Ved berøring ved skridt før op, sparkede han efter dyrlægen. Nu vippede han ikke et øre. Jeg havde hestemassør ude, for en uge siden. Hun var så imponeret over hvor afspændt, og blød han var i alle muskler. De spændinger som ses som almindelige, har han ikke engang ! Det må da ses som beviser for, at denne operation altså virker!
Shanie&Baloo - også ejer af Skovlunds Flying Nazgül (Tut) - Rødhøjs Chopstar og meget snart Sumika Søttrupgård
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Jeg har også |
|
en vallak der har fået denne operation. Han havde været uridelig stort set altid, vi har selv avlet og tilredet ham. Han ville ikke gå frem, og prøvede man at presse ham bukkede og stejlede han. Han har været igennem ALT fra røngten i stort set hele kroppen, kiro, massør, kranio sekral, magnetmand, 2 stk "der kan snakke med dyr", alt sammen uden resultat. Efter at have læst om Big og Bobber tog jeg kontakt til Rikke og hun var ikke i tvivl om hvor problemet sad. Så blev han opereret og der blev fundet en kanal fyldt med pus samt store mængder arvæv der blev fjernet. Og har det så hjulpet ? Svaret er ja, hesten har fået 3 helt andre gangarter og nu kan man faktisk ride på ham. Han har netop vundet en LA1 på c-plan med 74% og 8 i gangarter. Så jeg er så lykkelig for at vi endelig vandt årsagen til hans problemer. Jeanette tak for at du gjorde mig opmærksom på dette problem som har redet vores hest fra at blive aflivet som håbløs. Held og lykke med Lotus
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Kastration |
|
Følger interesseret med på sidelinien. Har ikke selv en vallak, men kunne nok i fremtiden komme ud i en situation hvor jeg skal have en hingst kastereret. Hvordan sikrer jeg mig at ikke komme til at skulle have ham lukket op 2 gange? Har de dyrlæger der arbejder med det her taget deres kastrationsteknik op til revidering og lavet ændringer, og i så fald vurderet på resultatet af ændringerne i forhold til prævalensen af sædstrengsadhærance?
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Shanie og Lene: Tak, af hjertet tak for jeres indlæg... Sidder her med tårer i øjnene over at jeres heste blev hjulpet og især din Lene, tanken om at han nu går stævner istedet for at rende rundt i hestehimlen... Åh Hvis i ikke allerede er meldt ind i gruppen på Facebook, ville det være fedt hvis vil fortælle jeres historier derinde
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Mrs Mereweather: Jeg ved at Frijsenborg kastrerer liggende hvis ejeren er med på den, hvilket også giver de optimale arbejdsbetingelser... En såkaldt liggende, lukket kastration Jeg er ikke i tvivl, får jeg nogensinde en hingst, skal den have denne form for kastration og kun ved en dyrlæge som er yderst omhyggelig, samt anerkender sædstrengs problematikken...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Sædstrengsadherance |
|
Hejsa Først og fremmest.. Hvor er det skønt, at det går så fint med Lotus Dejligt, når alt går godt.. Min lille Carmen gør nøjagtig det samme som ham med hendes wrap.. En lille mundfuld ind, og så over og dyb i vandkoppen Et værre svineri nogen gange Men sådan må det være.. Dog har jeg oplevet en enkelt gang, hvor en dyrlæge(kan ikke huske hvem) forsøgte at tjene penge på min venindes vallak, som også havde diffuse symptomer.. Han mente også, at det var sædstrengsadherance, men da det er/var mange penge for min veninde, valgte hun en second opnion, og her trykkede dyrlæge nummer 2 samme steder, som de gør i dine videoer, men absolut ingen reaktioner. Det endte med, at Mads fra PetVet kom ud, og konkluderede, at hesten havde problemer med hoften, bækken og diverse, og at han faktisk var for farlig at ride på, da han ikke rigtig havde kontakt til hans bagpart.. Så hesten endte med en aflivning. Så selvom jeg rent faktisk tror på, at der kan være sædstrengsadherance, er det sundt, også at lytte til ens egen mavefornemmelse omkring det. For nogen dyrlæger ser det lidt som nemme penge i følge min mening.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Pia: Oh yes, når Lotus ikke har spand med vand i boksen, er det også tot wrap, hen i vandkop og dyp Jeg har jo desværre oplevet dyrlæger som ikke kunne finde nogen problemer ved sædstrengene-kastrationsarret, se bare Big og Bobber der blev tjekket af 2 forskellige dyrlæger, som intet kunne finde, hvor der blev opereret store mængder ud Jeg tror desværre, at der stadig er mange dyrlæger som ikke ved hvor de skal tjekke for dette helt præcist... Hører om mange der oplever det samme nemlig Så ja, ligesom når man har fået ens vallak tjekket for dette af 1 dyrlæge der intet kunne finde, opfordrer jeg til en second opinion hvis hesten har div.symptomer, da jeg selv har oplevet at en third opinion var nødvendig før kompetencerne var til stede for at tjekke for dette...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
6 tegn |
|
Nu har jeg læst hele tråden og fik derved tanken om, skal hesten ikke opereres flere gange, jeg tænker når hesten har tildens til meget arvæv, kommer der så ikke arvæv igen selvom hesten er opereret for det? for så bliver det da en ret dyr fornøjelse
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
sædstrengsadherance |
|
Carajo: Jeg kan godt forstå du tænker sådan Men, det man lige skal skelne imellem er, at når man opererer hesten for sædstrengsadherance, er det ikke det arvæv som har dannet sig i selve operationssåret, tilbage fra kastrationen man fjerner. Det arvæv er meget sjældent noget der generer hesten. Der hvor problemet opstår, er når sædstrengen for det første ikke er fjernet tilstrækkeligt (ofte pga. dårlige arbejdsforhold ved stående kastrationer) og fordi hygiejnen ikke er lige så høj. Derved kommer der flere bakterier ind i såret, og op hvor de afskårne sædstrenge sidder. Heroppe danner der sig arvæv som griber fat i bl.a. sædstrengene, og også kan lave strengdannelser som griber fat i lårmuskulaturen på begge sidder. Dvs. ved en sædstrengsadherance operation ligger man hesten ned, får fjernet alt hvad der skulle være af sædstrenge tilbage, samt det arvæv som har dannet sig pga. en betændelsestildtand. Så sørger man for yderst høj hygiejne, og derfor vil der ikke danne sig arvæv igen. I selve operationsaret kan der godt danne sig arvæv på ny, men det er som sagt ikke dette som generer hesten
Nynne med Grumse - RIP Celeste Liva
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
6 tegn |
|
Jeanette: helt sikkert! Og min kommentar om "småting" var skam heller ikke myntet på dig eller dine 3 heste, det var sådan en generel statement, som jeg jo vidste du sikkert også var helt enig i Når der kommer noget nyt og banebrydende, så skal "man" (som i samfundet) passe på ikke at over-operere, men bare operere på dem der trænger Det lyder rigtig spændende med statistisk data, fra det hospital Lotus var på, det glæder jeg mig til at læse. Jeg er på sådan en dejlig middel-grund, jeg er hverken for eller imod i denne debat jeg har hørt om flere heste nu der har oplevet forbedringer, og det synes jeg tegner positivt. Så kan man jo kun vente endnu mere spændt på nogle reelle forskningsdata, for tænk om der decideret var noget om snakken, og der var bevis herfor. Det ville højst sandsynligt ændre hele vores praksis omkring kastrationer. Det er jo faktisk meget unikt for Danmark, at så mange kastrerer stående, det ser man ikke ret mange andre steder i verden. Fordelene er jo en billig pris for ejer, hesten behøves ikke fragtes til hospitalet, det kan gøres i/omkring stalden i dens vante omgivelser, den skal ikke under fuld anæstesi med de riscici der følger, osv. Og så er der ulemperne, blandt andet at det er meget svært (umuligt i praksis) at udføre stående kastration helt sterilt. Det kan man bare ikke, når man står på i en stald og ikke et operationsrum, og kun med et har handsker osv. Derudover er det en rigtig skidt arbejdsstilling for dyrlægen (især jo lavere hestene er!) og så er der det her med, at man ikke får helt så meget af sædstrengen med, og om dette kan give øget forekomst af sædstrengsfibrose. Spændende ihvertfald! Okay, så han væder lige sin mad, haha hvor sødt
Mvh. Sophie (: The Mad Hatter: Have I gone mad? Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Nynne: Tak for at du gad at skrive forklaringen til Carajo Sofie: Præcis! Jeg kan virkelig heller ikke forestille mig, at der ikke kommer noget evidens baseret fakta fra en undersøgelse på et tidspunkt.. Tror mere det er et spørgsmål om, hvem der har tiden/finanserne til sådanne et projekt
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Nu har jeg også en vallak der er opereret for det samme, også opdaget af den samme dame der tjekkede B&B. Og samme dame har tjekket flere af hestene i stalden. Mit svar går nu mest til ridetanten, og hendes kommentarer om at alle jo vil flytte sig for det tryk... Lux sparkede hul i betonvæggen og blev edderspændt gal! Bagefter blev en anden hest tjekket som stod mussestille... Men det burde den vel ikke??? Ridetanten? Sjovt nok har damen været til behandling (kiropraktik) af Lux efterfølgende, og han kunne ikke være mere ligeglad når hun trykker ham der! Så nej ikke alle reagerer, som du skriver ridetanten. Jeg gider ikke gå ind i en diskussion om hele fænomenet med adhærancer... jeg er bare glad for at Lux blev opereret.
Vh Anja. <3 Med luxus ridedyret - Lux <3 <3 R.I.P Ozzie <3 2008-2010 <3
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
For pokker da altså |
|
Kære Jeanette. Det glæder mig at Lotus har det godt, klap dig selv på skulderen fordi du handler på det du oplever. Jeg ville så gerne kunne se det bedste i alle mennesker, men hos nogle giver jeg altså op. Når jeg læser hvor ondskabsfuld "nogen" skriver, så får jeg bare lyst til at skrige !!! SÅ HOLD DOG OP !
Stutteri Rosengården ____________________________
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Skægt nok |
|
Lidt ironisk har omtalte Ridetante sjovt nok et indlæg om hvad der kan skyldes at en vallak bla. har problemer med venstre galop (tror jeg det er) inde under træning. Selvom det ville være synd for den vallak hvis det er hendes, så ville det være tragi-komisk hvis det skyldes det problem, hun påstår ikke eksisterer. Jeg kan ikke forstå at mennesker ikke kan sætte sig ind i at de er et reelt problem. Nogle siger (i de gamle tråde) at det så er underligt det nærmest kun findes i Dk og ikke har eksisteret altid, uden at tænke over at vi netop nærmest KUN i Dk kastrerer stående og at det netop IKKE altid har været praksis. Derfor vil der jo være flere i Dk og i nyere tid. Jeanette jeg synes det er stærkt gået at du vælger at ligge denne tråd ud med alt den usmagelige kritik der kommer. Ikke at man ikke må være uenig, det er man velkommen til, men der er personer både i denne og de gamle tråde, som jeg synes er lige ivrige nok og fremstår lidt usympatiske ved at blive ved med at komme med samme indvendinger
Med venlig hilsen Karen Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen. http://www.magnail.dk
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Rettelse |
|
retter lige det er under røgt og pleje, det gør det i mine øjne dog ikke mindre ironisk
Med venlig hilsen Karen Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen. http://www.magnail.dk
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Jeg har lige |
|
været til dyrlæge aften, hvor der var fokus på dette problem, fra en af de klinikker hvor de fortager mange operationer. Deres holdning til kastration var at så længe der kastreres inden hesten bliver mere end 2 år, så er det fint stående, men efter 2 års alderen, så er liggende og lukket det bedste valg, for at undgå efterfølgende problemer.
Træning og undervisning: Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser Palomino hoppe mf sælges Bedækning v araberpony tilbydes
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
æhhhhhhhhh |
|
Magnail (Magnetic Nail Design Danmark det er ikke min hest, og jeg er ihvertfald sikker på den ikke lider af sædstrengsadheadence
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Anja, Jessie og Karen: Tak! prelute: Spændende, hvilket hospital var dette? Som jeg forstår det, har det intet med alderen at gøre.. Mine 3 blev da også taget som føl-plage under 2 år, Bobber endda liggende og han hævede slet ikke op efterfølgende, men han var den der havde mest faktisk Imorgen skal Lotus have sin ble (kompress) fjernet, er lidt spændt på at se hvordan det ser ud indenunder! Der var desværre ikke nogen idag til lige at gå med ham på staldgangen, så jeg kunne sammenligne fremføringen af højre bagben nu kontra inden OP... Men hva, vi har masser af tid Han er ihvertfald stadig tip top, glad og i fuld vigør, vi gik i 30 minutter på ovalbanen idag og så blev der græsset i solen i 10 min efter... Han var idag hævet en mini my i forhuden, men det er jo heldigvis normalt at der kommer hævelse flere dage efter operationen Onsdag må jeg ride ham igen, så der skal vi på ovalbanen og skridte en masse, trave lidt og tage en føler på ham som dyrlægen sagde, hvis han er ok og villig, skal han bare igang igen som normalt efter 1½ uges fri
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Gjerlev |
|
Var dem der holdt info aften, og han sagde at til de fylder 2 år, ville han anbefale stående, da man burde kunne komme højt nok op uden problemer, og spare dem for evt. risiko ved narkose, men der efter ville han råde til liggende og lukket.
Selvfølgelig jo tidligere jo bedre, hvis hesten alligevel ikke skal bruges i avlen!
Træning og undervisning: Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser Palomino hoppe mf sælges Bedækning v araberpony tilbydes
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Tak for svar, dejligt at læse om endnu et sted der tager dette seriøst Jeg kunne ikke få mig selv til at tage stingene idag, så imorgen kommer dyrlægen ud og gør det for mig Så er jeg også lidt mere tryg, ved at de kan tjekke alt er som det skal være! Han er ikke præget af smerter eller lign, trods smertestillende er ude af systemet, så det er skønt! Han er ikke hævet mere op heller eller lign... Jeg fik at vide når kompresset kommer af, hæver de ofte lidt op, men blev jeg det mindste utryg skulle jeg bare ringe... Så glæder mig til det kommer af imorgen, så jeg kan se hvordan det ser ud og så må jeg ride ham igen også Som det ser ud idag:
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
dejligt at se |
|
Hvor er det bare godt at Lotus drengen er kommet så fint over sit indgreb! - og sejt at du har kunnet håndtere det oven på de tragiske hændelser med B&B - kan huske jeg tænkte at "sådan har jeg ALDRIG set nogle se ud ovenpå sådan en operation! - men hvad ved jeg....." Vores lille Sorte var også turen igennem for år tilbage. Så kender møllen - men kiropraktor, Kraniosekral der retter og retter - fror til sidst at Rikke A. heldigvis fik sporet sig ind på at det var den forbistrede kasteration der var lavet dårligt... - fik herefter Karsten fra Equivet ud - for så kunne han også tage billeder hvis der var noget i f.eks. benene - men han konklussion var meget klar - det var sædstrengsadheadence - at han så ikke mente vi skulle operere men bare nøjes med at bruge ham til det han ville... mens han beskrev hvordan Sortes smertemønster var - at når han blev stresset/forskrækket (i de situationer hvor han netop reagerede med sit buk/stejl) så trak han - ligesom en hingst gør - op i klokkeværket - dvs at sammenvoksningerne/inflamationerne - de gjorde AVS - som i at blive stukket af en flok hvepse deroppe... no wonder pony flippede....... Så efter en samtale med Rikke A blev jeg anbefalet Hørsholm - som ligeledes konkluderede at det var det han fejlede og efterfølgende opererede han - verdens bedste beslutning selv om det kostede en del... Men enig det er skræmmende så mange der lider af det. Nogle af dem er jo undersøgt i hoved og rø.. for alt muligt andet.... og når dyrlægen så tjekker for sædstrengsadheadence så synes de måske ikke der rigtigt er noget som kan forsvare en operation - men når så ejer insisterer - for det er det eller daka - så er dyrlægen efterfølgende dybt rystet over hvor galt det stod til derinde når der er blevet åbnet. Og så giver det pludselig mening at den stakkels hest har haft så store problemer. håber at dyrlægerne snart bliver klogere på problemet -også fordi det er en dyr fornøjelse for ejer - for forsikringen dækker jo ikke...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Svensen: Tusind tak Ja, enig.. Selv Søren der er om nogen anerkender dette og er lidt en ekspert på området fortalte at han havde haft nogle stykker, hvor de ikke reagerede ret voldsomt og ej heller havde voldsomme problemer i deres træning og han derfor faktisk ikke anbefalede operation, men hvor ejerne så har insisteret og Søren blev overrasket over hvor slemt det så stod til derinde... Nogle heste skjuler altså også smerte lidt for godt nogen gange Disse heste blev betydeligt bedre gående og trivedes generelt bedre efter operationen
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Sting med kompress blev fjernet idag af dyrlæge og det så så fint ud... Såret er lukket som det skal, nu skal det bare hele Han vil nok hæve lidt op, eller ned vil det falde nu kompresset er væk, så det hedder motion motion og atter motion det næste stykke tid Longerede ham i roundpen bagefter og han var totalt fjalet, rigtig i hopla, så det tegner lovende Jeg er ovenud tilfreds ihvertfald
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Nu er jeg jo lidt nysgerrig, og som forsker ret interesseret i den emperi som vel efterhånden må have samlet sig. Som jeg læser det, er den liggende kasteration ikke nogen sikkerhed- der bliver nævnt eksempler herinde med heste som er blevet kastereret liggende, men alligevel skal opereres og heste som er blevet kastereret stående og der er ingen problemer. Der må derfor være en del andre ting som spilder ind. Jeg er personligt meget forsigtig med at skulle lægge hest ned og i narkose. En hest er ikke bygget til at ligge ned længere tid af gangen og jeg har efterhånden set en del heste få bivirkninger i form af efterfølgende kolik, blodpropper og nedsat kredsløbsfunktioner. Plus der er en stor risiko for at hesten laver skade på sig selv under opvågning. Hvis en hest så tilmed er kasteret liggende i fuld narkose og derefter IGEN skal opereres, så ville det generelt holde mig fra at købe vallaker... Så ..er der lavet nogle studier af f.eks betydning af alder, teknik, racer ( måske danner nogle mere arvæv end andre?)alder hvor lidelsen blev opdaget ect? Det ville jo være rart, hvis man kunne komme omkring problemet med en retidig kasteration udført korrekt..
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
leonidas: Der er så vidt jeg ved endnu ikke publiceret noget forskning på området som sådan... Med hensyn til at ligge ned, det er meget kort tid at de ligger ned i forhold til narkosen til dette indgreb... Søren fortalte at de netop ved det er usundt for dem, så ved alle hvad de skal og hvornår, så hesten hurtigst muligt kan komme op igen... Tror Lotus lå ned i max 1½ time sammenlagt med at han blev kastet og vågnede op Det er ikke mere end når han tager en lur i boksen Det er ikke kun metoden der spiller ind nej, dyrlægerne tager en kastration lidt lempligt nogen gange og når de så ikke får al sædstrenge med ud, sørger for at det er sterilt, samt ikke oplyser ejeren om hvor über vigtigt det er at hesten skal motioneres meget bagefter, så får man problemerne... Så det handler om at finde en dyrlæge der kastrerer liggende, men som også er omhyggelig og respekterer at hesten helst ikke skal i samme situation igen om nogle år
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
QQQQQQQQQQQQ |
|
Hej jeanette,har fulgt dine tråede men aldrig fået givet en kommentar,jeg er en af dem som bare læser og nyder billeder m.m. Jeg græd meget da jeg læste dine tråede med Big og Bobber,kan slet ikke begribe hvor svært det må have været for dig at miste de smukke dejlige heste.Jeg købte mig en ny lille hest sidste sommer,han var ren i røngten men fandt ud af at tidligere ejer kun havde haft ham i 7 måneder da han var uridelig,var han også da jeg købte ham,men han var så oppereret for sædstrengsf. lige inden hun købte ham.Jeg har redet ham bidløs de første mange måneder og han kunne slet ikke galloper til højre, men det går stille fremaf og som min dyrlæge har sagt så har han haft meget ondt og lidt under det længe så det tager tid.Idag har jeg en glad lille hest som altid har JA hatten på og kan rides på bid i alle 3 gangarter En anden dyrlæge fortalte mig idag at rigtige mange vallaker går rund og har ondt så håber heste ejerne lytter til deres heste når de siger fra.Alt held og lykke til dig Jeanette som gør alt for at hendes hest trives og har det godt Mange hilsen fra Lotte.
R.I.P Valentino.Min smukke glas hest.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Charlotte: Tusind tak for din besked og hvor dejligt at læse om din hest Lotus er stjerne top klar, red ham idag på ovalbanen... Jeg tør næsten ikke tro på det endnu, men sikke en trav og galop på begge volter, endda 2 på den trælse højre, rene anspring og ingen buk på nogen af volterne!! Men det tager nok en del rideture, inden jeg virkelig tror på at vi allerede har opnået så stor en effekt af operationen! Og det ser smukt ud!! Glade drengen var blevet tørstig efter vores lille tur... Men kun vennen Hamilton der var træt åbenbart Den 17 marts kommer Christina Young og går ham igennem fra top til tå og behandler hvor der nu måtte være nogle ting fra siden hun var der sidst og efter at have været lagt ned
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Det går over al forventning med Lotus blomsten... Red igår på ovalbanen for 2 gang og denne gang var der heller intet der mindede om buk eller sure miner, tværtimod kunne jeg endda bede ham blive i galoppen på begge volter uden han blev sur, førhen udløste dette gerne buk mange af gangene... Men ikke igår En lille sludre video fra vi skridtede af igår Han heler lige efter bogen forneden... Billede fra igår... Vi har været på dejlig skovtur på 8 km, hvor han for første gang udviste normal fjalet ungheste adfærd Lille video fra vi forcerede en bro for anden gang... Idag longerede jeg ham i ridehuset og sikke en gnist!! Ingen problemer med galoppen og igen kunne jeg bede ham blive i den med ganske stille lyd signal.. Han bukkede for første gang i longen, men nu var det tydeligvis overskuds glædelses udbrud.. Så anderledes end før Han er lidt stiv-låst venstre om, men det er ikke noget Christina Young ikke kan klare den 17, når hun kommer til ham Han blev behandlet for alm orm og bændelorm igår, så nu skulle han gerne være tip top fra ende til anden
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Dejligt at det ser ud til at gå godt med din dreng. Vi glæder os til at se jer på jagterne i år. Du må hellere få trænet vand, for hvis vi ikke får et mega tørt forår, så bliver den første jagt en rigtig vandjagt Til dem der mener alle heste vil reagere som dem i videoerne, når de bliver tjekket for sædstrengs adherence, kan jeg sige, at vores 2 vallaker blev tjekket den her uge, ingen af dem viste nogen reaktion overhovedet.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
6 tegn |
AnjaPrice |
08-03-2015 13:14 |
|
Ikke Om jeg begriber hvordan det sidste indlæg fra jeanette kan give en tommel ned? Det er da på alle måder et glædeligt indlæg. Sidder der virkelig en her på HN, der synes at det er rigtigt dårligt at Lotus' operationssår er helet flot op og at han udviser livsglæde? Grunden til operationssåret og til at han udviser livsglæde kan da være fuldstændigt lige meget på det her tidspunkt. Hesten er glad, er det ikke det vigtigste?
"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.
ATTEN'ZION
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
forårsglad |
|
Det kan man da kun blive glad i låget over. Dejlige nyheder, og fantastisk så fint det går fremad. I er så seje
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Apollo: Jaaaa, jeg glæder mig også som et lille barn til at komme igang med jagterne, denne sæson skal vi opleve dem alle og ikke kun 1 som det blev til med Big Hehe, jeg tror IKKE det bliver et problem med vand på ham her heller, men jeg læser hvad du skriver! Anja: Tak... Jeg tror desværre der sidder nogle mennesker derude, som uanset hvad jeg poster eller skriver i et indlæg, en tråd, vil give tommel ned Men jeg er ligeglad, for jeg har den gladeste unghest igen, han bobler af livsglæde og lyst til at lave noget nu! Red alene i skoven for første gang igår og han var bare sej Line: Tusind tak!! Bliver også selv helt glad når jeg læser denne tråd, at kunne mærke mine egne følelser fra hvert indlæg igennem disse uger, er eminemt
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Og glæden vil ingen ende tage.... Red idag over travbomme og hævede cavaletties... Han var så fin og fremadgående, så valgte at lave et 60 cm spring ud af cavaletties og så tog vi vores første spring! Han bukkede ikke en eneste gang, og vi fik en masse anspring og runder og kun 1 gang ud af 5 passede afstanden ikke på springet, men ellers var han bare SÅ fin og dygtig!! Valgte med vilje at have ham i galop mod springet og at det havde en højde der ville mene "spring" og ikke "gå over forhindring" og ganske rigtigt, han sprang så FINT... Han ER bare springhest af blod Trætte unge mand... Det er hårdt man skal prøve noget nyt Hans hævelse forneden er næsten helt væk, så det er herligtttttt
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
123456 |
|
Hvor godt at se det går godt med Lotus! Jeg har ikke fået tid at være særlig meget på HN i det seneste, og da jeg så tråden om at han var opereret, og med mange svar, så blev jeg næsten lidt bekymret (flashback fra en tid tilbage...), men heldigvis er det gået godt Godt det er vel overstået, og at du hygger dig med Lotus! Så er det jo bare at gå foråret i møde med en glad hest
Marit - hestemassage tilbydes på Sjælland -
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Marrit, også i den grad Og igår fandt jeg vores nye sted at stå opstaldet... Vi rykker til Vilhelmsborg den 30 marts... Hvor vi er nu fungerer det desværre bare ikke i forhold til sikkerheden for Lotus i sin dagligdag... Men nu håber jeg vi kommer det rette sted hen, hvor vi begge kan trives og hvor vi ovenikøbet vil have alle tænkelige faciliteter udenfor døren Glæder mig som et lille barn til at indvie det hele derude... Har allerede fundet en fast foldkammerat til Lotus, en sød fjordbolle og det hele er på plads.. Så nu skal vi bare snart afsted, så vi kan starte et nyt kapitel i vores liv, og så bliver det en smal sag at få ham i jagtform derude Savlede noget, da jeg kom kørende og så deres terrænbane og galopbane... Ja, travbanen der må rides på, den kæmpe udendørs springbane, ridehusene, udendørs banerne, skoven klods op af stedet og selv strand der er i rideafstand... Uha, det bliver FEDT!!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
6 tegn |
AnjaPrice |
16-03-2015 18:50 |
|
Argh for helvede Jeanette, det har smittet!!!! Nu har jeg også af uforklarlige årsager fået en dislike. Mon antibiotika hjælper, eller er der allerede udviklet resistens?
ATTEN'ZION
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
flere dyrlæger |
|
Jeg har de sidste uger talt med 3 dyrlæger (kirurger). Problemet med vallaker og især de stående kastrationer er så stort, at to af de dyrlæger jeg talte med helst ikke laver dem mere, men anbefaler liggende også under 2 år. Hesten skal jo ikke ligge ned ret længe (kortere tid end ved fjernelse af arvæv) og arbejdet bliver mange gange bedre, for både hest og ikke mindst dyrlæge. Har oplevet vallaker bla. min egen have arvæv på sædstrengene af meget generende karakter, trods hesten var kastreret som 10 mdr føl, men tilgengæld stående. Så jeg vil følge de to dyrlægers udsagn om ikke at kastrere stående mere, hvis jeg skulle komme i den situation igen. Den ene dyrlæge er jeg i familie med, så jeg regner ikke med, der er sagt noget mht reklame, og han plejer ellers at være meget large med det meste. super fint sår og heling hos Lotus dejligt at det går godt.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Anja: @!#$!! Perlen: Hvor er det skøn læsning!!! Der er ret mange vallakker pt, der enten lige er opereret eller skal meget snart.. Der sker så stor en udvikling på dette område ligenu, så jeg er simpelthen så glad!! Endnu en hest var klar til aflivning, men er nu af 2 dyrlæger diagnosticeret med dette, samt skal opereres Jeg glæder mig så meget til at følge med i alle disse hestes historier! Lotus er helet perfekt op, der er intet tilbage af hævelse eller lign Vi er flyttet til Vilhelmsborg i mandags, det er gået over AL forventning og vi er begge så glade for at være der.... Imorgen kommer han igang igen efter disse par falden til dage, og så ser vi frem mod vores første jagt den 1 Maj I får lidt billeder fra de første dage derude, Lotus har fået en ny god ven, de faldt i hak med det samme Deres fold er lille, men den dræner godt og jeg håber vi kan holde den anstændig vinteren over.. Mit kompromi da jeg valgte nyt opstaldningssted denne gang var foldens str, men det er jeg ret fortrøstningsfuld med... Han kommer 1 måned på sommergræs 1 km derfra, hvor folden er så stor at du ikke kan se den anden ende, med skov og sø! Og så får han lov at strække ud når vi træner kondition-interval Lotus og Fjolle Spiser såååå afslappet Boksen der idag fik en pressening op, så Lotus kan have lidt fred fra bare en af siderne Springbanen Travbanen der løber rundt om springbanen Travbanen Terrænspring Dressurbane 1 Dressurbane 2 Terrænspring Terrænspring Dressurbane 3, med islænder bane udenom Galopbanen Dressurbanen i gårdspladsen.... Jeg mangler stadig billeder af de 3 ridehuse, roundpen og så er der nok 10 terrænspring der ikke er kommet med, men terrænbanen er lidt stor på gåben Lørdag skal vi på første skovtur, er så heldig at en gammel garvet jagt-military rytter derude vil elske at guide os rundt og vise vejen ned til stranden ligeledes!! Så ham hægter vi os på første gang på lørdag
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Og i skal ikke snydes for dette smukke billede fra vores 2 skovtur alene inden vi flyttede.... Han har endnu ikke bukket en eneste gang siden operationen... Til gengæld har han changeret hvor vi blev presset ud fra ovalbanen og skulle tilbage igen
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
6 tegn |
|
Hvor er det dejligt han har fået det så meget bedre efter operationen! Skønne billeder, og stop nu et lækkert sted at stå opstaldet! Det lyder rigtig godt, at det er ved at komme ud at liggende operationer er bedre for både hest og dyrlæge. Jeg tror der kan komme problemer med økonomi, fordi mange ejere måske har været vant til stående kastration i så mange år, og så kan det måske være svært at forstå hvorfor man pludselig skal betale mere for en liggende. Forhåbentligt kan der komme en masse oplysning ud, og jeg glæder mig til at se de første forskningsresultater, den slags plejer at sætte skub i tingene
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
hejhej |
|
Jeg synes godt nok det er meget, der er blevet flyttet rundt med den hest, siden du fik den. Og så lige en operation oveni hatten. Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes det er rigtig meget at udsætte sin hest for på så kort tid!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Hestevelfærd . . . |
|
Jeg må erklære mig enig i overstående. Det er godt nok meget den hest bliver flyttet rundt . . . . Og Wilhelsborg er smukt . . . For mennesker. Det er vist ikke det mest hestevenlige sted. Du giver køb på mange af dine standpunkter, Jeanette. Men man har et stand punkt indtil, man tager et nyt Hestene skal gå i løsdrift . . . Hestene skal have store folde. Hvad bliver det næste? Og det er selvfølgeligt dit valg, men jeg synes den opfattelse af hestevelfærd var så god . . . Måske er det det bedste for Lotus - eller er det det bedste for dig? Med venlig hilsen Maria.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
xxxxxxxxxxxxx |
|
Jeg kender godt til det med at flytte rundt - nogle gange passer tingene ikke altid sammen. Jeg overtog pony pr. 1 april 2013 og siden da har hun stået 6 steder inkl. det sted hun står nu og det sted hun stod da jeg overtog hende.
Ikke flytninger med min gode vilje, men når ens siuation ændre sig så passer opstaldningen ikke altid ind i det, ligesom nogle opstaldningssteder ikke er som lovet. Og jeg har også altid været pro lang fold tid og store folde, helst løsdrift. Men nu er pony kommet et sted hen med en fold på størrelse med en 20x60 ridebane max hvor de går tre ponyer og hun går ude fra 9-10 om formiddagen til 16-17 om eftermiddagen, i vinteres kortere tid. Og pony trives bedre end nogensinde! Nogle gange, så kan man have en masse tanker om hvad man gerne vil, men det er ikke altid det hesten synes bedst om.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
123456 |
|
synes nu altid Jeanettes heste er blevet flyttet meget rundt, så det er der vel ikke noget nyt i. Til gengæld er jeg sikker på, at jeannette er overbevist om, at hun gør det bedste for sin hest.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Tak Sofie, det var det helt rigtige for Lotus at blive opereret! Imaginations og Maria: "den hest"? Lotus er en ham... Ja, kunne jeg dog bare være herre over alting, så var vi heller ikke blevet nødsaget til at flytte fra hverken Peterslyst eller Smingegården.. Men, første sted var ikke længere rart efter det der skete med Big og Bobber... Smingegården var ikke som annonceret/lovet og det var ikke længere sikkert for Lotus at være der... Mere behøver jeg egentlig ikke at forklare... Lotus vil ikke i løsdrift, dette har han ytret flere gange, han elsker sin boks.. Det har været svært for mig, da jeg jo helst vil have hestene i løsdrift, men når HAN vil i boks, hvem skal jeg så tilfredsstille? Hestevelfærden på VB er som man betaler sig fra... Det eneste der er gået på kompromi med her, er foldens størrelse... Det er ikke en mudderhul, der bliver sat grovfoder ud hele året, de går ude fra 8 til 16 her om vinteren, og så snart det er muligt kommer de på døgnfold, ind for natten de dage med heldagsregn... Og så kommer de ind hver dag fra 15.30 til jeg/Michelle kommer om aftenen og lukker dem ud igen til natten... Det er et større regnestykke jeg skal have til at gå op, for at Lotus kan være ude længst muligt, hele året og det giver en hulens masse planlægning af min hverdag, at lukke ud-ind så det tjener ham bedst... Ikke min hverdag... Jeg planlægger hans træning så vidt muligt efter at han har stået inde lidt, inden jeg kommer, så jeg ikke tager af hans foldtid og så der ikke er så mange timer til han skal ud igen... Hans boks er fin stor, han har ad libitum grovfoder derinde for det betaler jeg selvfølgelig ekstra for at han har... Han er super glad for sin Fjolle ven og rånyder at det kun er de 2, som kan deles om mad og vand uden sure miner... Ja... Puha... Mine heste har altid flyttet meget rundt... Men, lad os nu se... Har jeg nogensinde haft stressede, sure heste af den grund? Nej, det har jeg sjovt nok ikke.... Skægt som folk har travlt med hvad andre gør, selvom det faktisk fungerer for hestene? Man skal da aldrig være i tvivl om at jeg gør ALT for at mine heste trives, står på den anden ende for at få deres liv til at være så optimalt som muligt! Men opstaldningssteder som er GODE, hænger ikke på træerne.. Jeg var ude og se en del steder denne gang.. Jeg kunne sikkert godt have fundet en boks ude på bøhlandet med kæmpe græsfolde, og søde staldejere, men så skulle jeg give afkald på faciliteter... Og ikke for at træde nogen over fødderne, men jeg har ambitioner og de kræver altså en del faciliteter for at optimere disse... På VB kan jeg træne Lotus så afsindigt alsidigt og varieret, så hans krop og psyke bliver bedst rustet til livet som jagt og springhest... Skulle han ikke trives derude som tiden går, jamen så må jeg jo tage den derfra... Men vi er alle kun mennesker, vi vælger opstaldning efter bedste overbevisning.. Jeg vælger at spørge Lotus og tage hans ønsker med i mine overvejelser, sammenholdt med behovet for faciliteter... Jeg drømmer om en dag, at have vores eget sted, hvor han vil kunne trives med enten løsdrift eller foldtid fra tidlig morgen til sennn aften hele året, hvor vi kan ride hen til faciliteter eller har dem på stedet... Men indtil dette er en mulighed, vælger jeg at prøve at have en hest der skal gå i sporten, der samtidig får et godt hesteliv, selvom det desværre ikke også er med store kuperede folde fra tidlig morgen til sen aften... Sikke en lang smøre.... Men glad, det er Lotus!!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
MRJN: Præcis... Man kan have de BEDSTE intentioner om hvad der er bedst for hesten... Men hvis hesten ikke er enig? Skal man så holde fast i det, selvom hesten ikke trives? Nej, det mener jeg heller ikke man skal
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Hesteliv |
|
Hvor-om-alting-er, så imponere Jeanette mig, med sin evige evne til at give sig selv tumbh up! Super!
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! Man skal ikke gå ned på former.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Anette: I min tråd må du skam gerne tiltale mig, jeg er lige her Og ja selvfølgelig giver jeg mig selv "thumbs up"? Ellers var jeg skidt stillet, hvis jeg ikke engang selv kunne stå inde for mine valg....
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
123456 |
|
"Jeanettes heste har altid flyttet meget rundt" , var bare en faktuel oplysning, at du tager det som kritik, må stå for egen regning!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
De kære heste. |
|
Ja de kære heste og især os som ejere har altid forskellige måder at se tingene på. Jeg kan kun være godhjertet misundelig over de forhold som du nu har fået på VB. Og jeg ved selvfølgelig ikke hvor langt du køre efter stederne, men jeg er mindst lige så misundelig over at du kan vælge mellem SÅ mange fantastiske steder indenfor en (tror jeg) overskuelig radius fra dit hjem. Her på Sjælland tror jeg ikke jeg kan finde et eneste sted i 30 km radius, som kan leve op til de ridefaciliteter,og ikke mindst de skov områder du tit viser frem. Der skal du vide at du er heldig og privilligeret. Mht debatten om flytning, så kommer det hele nok lidt af, at du selv er hurtig til at tilkendegive din uforbeholden mening om du synes heste går under forhold med for lidt fold, heste bliver redet til eller indsprunget for hurtigt osv. Efter min mening er det for let at sige at Lotus siger at han vil være bokshest. Du har været så stor fortaler for løsdrift og så stor anti boks menneske, så alle dine, mine og andres heste, kun kunne have et godt liv, hvis de gik i løsdrift. Mener også din signatur var noget i stil med: Aldrig mere bokshest Jeg tror ikke at du ville ikke give meget for mig, hvis jeg skriver at min 3 års hoppe har fortalt at hun vil bare springe hele tiden, og hun gider ikke springe mindre end 100 cm, for hun siger at det keder hende. Så derfor springer jeg hende 6 gange om ugen for hun har selv sagt det skal være sådan. Lotus kan ikke tale i ord, han har et kropssprog, og jeg selv er meget bevidst om at læse mine heste og deres velbefindende og forsøge at rette mig efter det. Jeg har selv erfaring med både løsdrift og boks, men er selv blevet overbevist om at løsdrift i mine øjne kræver ekstremt meget, og selv om jeg selv synes min egen løsdrift var god, så har jeg idag opgivet og hestene står i boks, da jeg synes det var svært for de heste som var nederst i hirakiet, de heste som er meget kuldskær, de problemer som opstår når hestene har forskelligt foderbehov osv osv. Så jeg har fuld forståelse for din beslutning og aflæsning af Lotus. Ikke alle heste egner sig løsdrift under de forhold vi kan byde hestene i Danmark. Så i mine øjne er det ikke fordi at Lotus har stampet i jorden og sagt at han er altså bokshest. Der er det fordi du nu er blevet denne hest klogere, Lotus trivedes ikke som dine andre i løsdrift, ligesom manges andres heste ikke gør. Du har opdaget at verden ikke er sort/hvid som du før har givet udtryk for. Det synes jeg jo kun er dejligt at læse. Vi lære jo hele tiden. At vi andre så har et behov for at sige: Hvad sagde jeg...... Eller du har da nok et standpunkt til du tar et nyt...... Det er jo så vores problem. Det er vel også en egenskab man på sigt kan træne sig ud af Det jeg prøver at sige med denne lange smørre, er egentligt bare, at du Jeanette har kunne provokere mig meget gennem tiden, med din lidt bedrevidende holdning til forskellige emner. Jeg synes at det er flot at du trods alt er så "stor", at du kan indrømme at du har taget fejl, indrømme at du også kan blive nødt til at træffe beslutninger, som måske koster på nogle ønsker, men opfylder andre ønsker. At du så giver Lotus "skylden" for de valg, det kan jeg godt leve med. Held og lykke til de ophold på fantastiske VB. Jeg gad godt have en militarybane i baghaven. Hilsen Ane
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
cooper: Du blev slet ikke nævnt, så det var ikke din kommentar der som sådan afledte mit svar Ane: Jo, Lotus kan godt tale, der er der du ikke helt er med... Jeg har kun selv kunne kommunikere med ham 1 gang, men han er jævnligt i "dialog" med mine veninder der er clairyovante, om man tror på det eller ej, er ikke mit bord... Han har dog ikke desto mindre bedt om boks og takket for at jeg lytter.. Hvis jeg bare kunne se at han slappede af i boksen, ville jeg ikke tage det som at han ikke trivedes i løsdrift, så ville jeg bare tænke at det var dejligt han kunne begge dele... Han var ikke "utrivelig" i løsdriften førhen, men han slappede sjovt nok heller ikke af når jeg havde ham inde i boks, der var altid lige en lille ting der skulle til, så kaldte han og blev urolig... Ikke siden sådan set... Jeg har bestemt på et tidspunkt, været meget anti boks heste osv, men syntes du tager det lidt ud af kontekst at sammenligne med en hest ville springe x antal gange osv.... Jeg er stadig meget! principfast omkring hvad man bør byde heste, både af opstaldning og træning og nogle ting vil jeg ALDRIG byde min hest indenfor disse ting... Men bestemt, jeg er blevet mere voksen/realistisk, og forhåbentligt også klogere med årene... Dette vil jeg håbe på aldrig ændrer sig, jeg vil helst ikke være færdig med at lære i så ung en alder.. Jeg har skam ikke ret mange fede steder tæt på... Jeg kører til VB, det tager 45 min og der er små 50 km... Smingegården lå 40 minutter væk osv... Jeg vælger altså ikke fede steder ud fra at det er nemt og tæt på, ej heller om det er billigt...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Godt skrevet Ane! |
|
Det er noget FIS!! at Lotus kan sige; "Jeg vil i en boks!" Men det er selvfølgeligt bekvemmeligt for dig, Jeanette. Også er det jo ikke DIN SKYLD; "For Lotus sagde!" Yeah right! Og lur mig om Lotus ikke bliver flyttet igen, når du enten bruger det at Blue (Big og Bobbes mor) står der på stedet, eller at du er træt af at køre vand til folden eller at folden er for lille? Du e velkommen til at bruge en af følgende 3 undskyldninger Så ikke nok med, at Lotus står på en MEGET lille fold, hvor han ikke engang kan få en langstrakt galop, vis det billede på facebook af "grisen", Jeanette, så kan man virkeligt se hvor LILLE folden er Så får han også "skylden" for ikke at være løsdrift hest mere. Med venlig hilsen Maria.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Tak for svar. |
|
Jeg ved godt at du "taler" med Lotus. Men så længe at i ikke kan tale samme sprog, så mener jeg ikke at du mere end mig, kan sige at du ved Lotus har sagt han vil stå i boks, end jeg f.eks. kan tale med min hest om at den ønsker at springe selv om den kun er 3 år (Bare så der ikke opstår misforståelser, så har jeg ikke en 3 års som vil springe) Jeg har læst/læser mine heste ud fra deres adfærd, ud fra min egen mavefornemmelse, og de indskydelser jeg ind imellem får. Heste kan ikke tale det danske sprog eller engelsk, tysk osv, så jeg går ud fra at du/I taler ud fra de impulser som i (mener) modtager. Så længe vi ikke taler det samme sprog vil der altid være en portion gætværk med. Derfor synes jeg det er lidt tyndt grundlag, hvis det ikke især er din egen udvikling som gør at bokse nu er ok. Når min datter på 5 år mener hun kan cykel selv i børnehave ud af vores halvfarlige vej, handler jeg jo stadig ud fra egen erfaring, overbevisning og bestemmer at hun stadig er for lille. Også selv om hun kan tale samme sprog som jeg og insistere på at hun er stor nok. Det er nok derfor jeg ikke køber at det udelukkende er Lotus som har truffet beslutningen. I min verden må det mindst lige så meget være dig selv som har ændre holdning, ellers ville du vel forklare Lotus at løsdriften er det sundeste for ham, samt den eneste rigtige beslutning. Jeg tager hatten af for at du kører så langt hver eneste dag. Det er sejt. Men det er altså også nogle lækre steder du finder. De ser ud til at være værd at køre efter. Jeg ville aldrig selv kører så langt efter mine heste. Men det er jo nok fordi jeg har dem hjemme og er vant til at have dem lige uden for døren. Men når man er så flytbar som du er, åbner det jo bestemt muligheden for at stå de fede steder. Det må være sjovt at prøve. Hilsen Ane
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
xxxxxxxxxxxxx |
|
Ja puha mig og flytte hesten rundt, det kan jeg godt se er noget skidt når hesten eller jeg ikke trives, min situation ændrede sig eller stederne ikke holdte det lovede Jeg skulle da ha' lade pony stå i løsdrift, selvom hun frøs, ikke gik ind i læskuret og ikke altid kunne komme til høet. Og jeg skulle da også have ladet pony stå i en mudderpøl uden grovfoder i 8 timer pr. dag! Det er klart bedst, for pony må jo ikke flyttes rundt på. Jeg har fået en glad pony, der trives og jeg selv trives. Hun har været ligeglad med flytningerne og ikke påvirket af at være flyttet nogle gange. Men den er sjov den dislike knap - der burde skulle følge en lille kommentar med, hvis man skulle smide den . Heste ændre mennesker. Min pony har ændret mig fra at mene at løsdrift altid er løsningen, en hest fryser aldrig hvis forholdene er gode nok, at bruge tøjlen under ridning er no go og kort foldtid er = ingen grovfoder og mudder. Så fik jeg pony, som lavede om på mine tanker - hun passede ikke ind også måtte jeg jo sluge en kamel eller 17 . Men derfor kan jeg godt se det fra den anden side så og sige. Jeg har før slået folk oven i hovedet fordi, at deres heste frøs og fordi de ikke altid red for løse tøjler. Så jeg kan godt forstå, hvis folk rynker lidt på næsen over at jeg nu gør anderledes - hvis de ikke ved, at jeg har ændret mening om tingene og ser på det, på en anden måde.
Så jeg kan godt se, at Jeanettes formuleringer ind imellem har været og stadig væk kan være meget firkantede og folk kan rynke på næsen over det. Som jeg som sagt selv har været, men længe leve at hitte ud af, at tingene også kan være anderledes .
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Maria: Really? Og du har da ret, skulle det ikke fungere for os derude af en eller anden grund, så er det jo sådan det er og en flytning kan blive en realitet... And so @!#$ what's it to you?? Er du en kende misundelig? Og ja, jeg benægter jo ingen steder at folden er lille? Og der ligger flere billeder i denne tråd hvor man kan se folden? Jeg fanger slet ikke hvorfra din negative interesse kommer fra... Pavia: Sorry, men vi er slet ikke på samme side i forhold til mulig kommunikation med dyrene, så den lader vi bare ligge her Og nej, for løsdrift er ikke den eneste rigtige løsning, det er det kun hvis man kan strikke den rigtige flok sammen, under ordentlige forhold... Den mening har jeg ALLE dage haft.. Jeg forstår SLET ikke hvorfor der skal stilles spørgsmålstegn ved mine valg? Jo, hvis mine heste var utrivelige, blev syge konstant osv, så kunne jeg.. Men dette er jo ikke tilfældet? Jeg fanger virkelig ikke pointen!?! Rosen til at jeg gider køre så langt for mine heste og gode faciliteter, tak... Men det føles sq lidt letkøbt i denne tråd... Sorry... Men det er spøjst som det KUN er herinde på HN at stemningen i mine tråde ofte tager disse drejninger... Går der mon lidt "grupperæs" i den når de negative indlæg får en masse og så er der nogle få som tør skrive noget? Hvor der på FB ikke er mulighed for at gemme sig? Uanset.... Dette bliver nok sidste tråd fra mig omkring Lotus i en lang periode herinde, de reelt interesserede kan følge med på hans FB side... Jeg gider ærlig talt ikke hver evig eneste gang skulle bruge en masse energi på at processere alle de negative indlæg og skulle "forsvare" mig.... Til alle de positive og relevante indlæg herinde, tak
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Nu må den her Jeanette-hetz rigtig gerne stoppe!!!! Er der nogen af Jer herinde, der snakker for at holde Jer vågne eller er I bare ekstremt lidt empatiske!!??? Ville I virkelig selv vælge, at lade Jeres hest stå et sted, der ikke fungerede for hverken Jer eller hesten??? Er det smålig misundelse over, at Jeanette agerer i den situation hun er i og rent faktisk handler, uden at lade stå til eller er det de økonomiske ressourcer.Jeanette er så heldig at kunne råde over der oppuneres imod??Er forholdene liiiige lidt for lækre til, at I kan lad den grønøjede djævel sove?? Hold nu k¤ft, hvor må det dog være ekstremt træls, på godt jysk, at være så usigeligt smålig og meget lidt forstående, men vidunderligt dømmende, overfor mennesker man aller højest kender perifert..Adrr!!!!! Hesten trives det nye sted (falder til med samme), Jeanette trives det nye sted, hesten er restitueret oven på en nervepirrende og stor operation, alt er gået mere end fantastisk godt...Ville det virkelig gøre meget ondt, at være bare en anelse glad på andre folks vegne, og unde dem den lykke, der bør være alle forundt???? Jeg undres..jeg undres såre. Jeanette: ..Bare
Zahrah Hamrah El Azraff..Hvorfor ride kopierne, når man kan få originalen? (;
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Det ser godt.. |
|
Det ser godt nok lækkert ud Jeg har kun været på VB en enkelt gang, og hold nu op nogle forhold. Jeg håber, I bliver glade for at stå der. Det er godt nok trist, hvis dette bliver din sidste tråd Jeg nyder virkelig at følge jer, men så må jeg jo finde jer på FB Come on folkens.. Lotus har ikke på noget tidspunkt lidt overlast i Jeanettes hænder, og så længe han er hos hende, vil han heller ikke komme til det! Der er vidst mange andre heste, I kunne bruge jeres tid på at redde i stedet
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Jøsse da! |
Coriander |
21-03-2015 07:36 |
|
Jeg kan egentlig ik lade være med at sidde og grine lidt af jer. I min verden er det kun folk der prøver at forsvare sin egen misundelse eller dårlige samvittighed for ik, at kunne gøre tingene som man egentlig gerne ville, der skriver såen som jer. Jeg har den dybeste respekt for Jeanette, selvom jeg ik altid er enig med hendes måde at gøre tingene på. Men en ting er sikker. Alt hvad hun gør, gør hun ud fra hvad hun mener er det bedste for hende og hendes hest. Det gør i vel også? Eller??? Jeanette grin af dem, brug af andre kræfter er spild af tid!
Hilsen Pia Inkarneret Connemarafan! Nu igen med DV!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Min mening |
|
Hvis det er mig som Jeanette skal grine af, eller det er mig, som nogen mener er misundelig, eller mig som nogen tror tænker dårligt om Jeanette, så bliver jeg da snart frustereret. Jeg har lige læst mine egne indlæg igennem. Jeg synes selv, og de er ment som et skulderklap til dig Jeanette. Jeg er fløjtende ligeglad om Lotus får ny adresse hver uge, jeg synes dine heste har stået under de fedeste forhold, hvad enten de har stået i løsdrift, boks, med eller uden faciliteter. Jeg synes altid at jeg ser pæne velpassede heste i flot foderstand på billederne. At jeg bliver opfattet negativ er egentligt ret ærgerligt. Jeg har prøvet at fortælle at jeg har været negativ på dine meget stålfaste holdninger. Følelsen af at der er din mening og de forkerte meninger. MEN........Jeg synes du er vokset med dit hestehold. Længere oppe skriver du at der er ting du ALDRIG vil byde dine heste. Et af de ALDRIG var før i tiden boks. Men du er blevet klogere, og jeg prøvede faktisk i mit første indlæg at skrive at jeg synes det er sejt, at du for det første har opdaget at verden ikke er sort/hvid, men endnu mere at du også skriver det højt, velvidende at en del af os tænker: nå for søren, det troede jeg da hun var stærk modstander af. Tag det nu som en ros. Prøv at tage de positive briller på når du læser mit indlæg. Det er faktisk positivt. Med hensyn til tale med heste, kunne det være fedt, hvis du ville forklare lidt om det. Jeg VED heste ikke kan tale dansk. Det er umuligt. Papegøjer og visse fugle kan lære det. Ikke heste. Derfor tror jeg at det må være impulser, indskydelser osv. Måske er det forkert opfattet, men vil du så ikke kort forklare det? Jeg tror bestemt på mere mellem himmel og jord, jeg har en veninde som jeg stoler meget på, som oplever de vildeste ting i hendes hjem, så det er ikke fordi det er fjernt for mig. At du også mener at jeg er negativ omkring din kørsel til opstaldningssteder, det er altså også for egen regning. Det jeg var mest imponeret over, var at du fremtryllede det ene mere fantastiske sted efter det andet. Da jeg aldrig selv ville bruge 1.5 time på at transportere mig til min hest, troede jeg at alle stederne lå indenfor en radius af nok ca 30 km. Det var mest det jeg var imponeret over. At jeg så stadig (positivt) synes det er sejt at du rent faktisk åbner døre for dig selv, ved ikke at have kørslen som et problem, det synes jeg er ærgerligt at du ikke bare kan opfatte som pænt. Jeg er altså ikke Jeanette hader. Men jeg stiller mig gerne kritisk og at du ikke vil lave tråde herinde er dit valg, jeg følger dig skam også på face-book, så det betyder ikke så meget Dette gør jeg, da du er meget opdaterende, ind imellem tager du emner op som jeg kan lære af, du viser nogle gode billeder fra nogle fede ridesteder, hvor jeg via billederne finder inspiration til hvad jeg kan forbedre på min egen lille bondegård osv osv. Hilsen Ane
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Connie, Rosen og Pia: Tak!! Pavia: Jeg har læst dine indlæg lidt med de forkerte briller, det beklager jeg.. Men hver evig eneste gang jeg laver en tråd herinde, kommer der nogle mennesker på banen som er usandsynligt nedladende, smålige og direkte ubehagelige, i min optik, jeg er træt af det og magter det ikke mere, det har haft indflydelse på mit svar til dig, igen, det beklager jeg... Tak for skulderklap! Om jeg poster noget igen med Lotus skal jeg ikke kunne sige, men pt, laaaaang pause fra HN.... Telepati med dyr foregår på det sprog der bydes ind med, her er det dansk samt der sendes følelser, billeder, impulser og ord... Ligesom du VED at heste ikke kan dansk, VED jeg at de kan... Jeg ved det virker SÅ nemt at sige "Lotus vil have en boks", men for dem der kender mig, sådan rigtigt, ved også at det har været noget af en omvæltning for mig, at have hest i boks igen efter så mange år med heste i løsdrift.... Jeg ville da ELSKE at der var gode løsdriftssteder med fede faciliteter, over det hele, for så havde jeg haft større mulighed for at spørge Lotus om vi ikke skulle afprøve det igen, men det er desværre ikke sådan landet ligger... Den løsdrift han fik afprøvet på Peterslyst, var en meget uharmionisk flok, drengenes død og ulykkelige omstændigheder, samt Dyrlæge død som jeg følte han var, gav super dårlig energi til stedet, jeg og Lotus med sin tilstedeværelse.... Alt dette holdt op mod hinanden gav ikke Lotus en fair chance for at falde til i den løsdrift... Han vil gerne prøve igen på et andet tidspunkt, men ligenu, er han meget glad for de trygge rammer de fire vægge i boksen giver ham og så må jeg jo gøre hvad der står i min magt og økonomiske muligheder, for at give ham et godt liv som bokshest... Og når han nu skal være i boks, har jeg bevidst gået efter et sted med gode faciliteter, så vi kan komme videre med alle mine drømme for os.... Og ja, gu er det nedern at hans fold ikke er større, men så gør jeg alt jeg kan for at hans tid på den opfylder alle andre behov for vand, mad og selskab med en god ven, samt at han får bevæget sig under træning... Det er det eneste kompromi jeg skulle indgå på dette sted, og det syntes jeg faktisk er ok sluppet... Og vil glæde mig til den måned han skal på sommergræs med rideskolehestene, så går jeg gerne den 1 km frem og tilbage hver dag for at give ham foder og træne Når jeg skriver aldrig, er det klart i ikke kan se min mimik og hvor trykket ligges, men der er forskel på betydningen, men hvor skulle i vide det fra, det er jo kun inde i mit hovede dette er en selvfølge... Jeg vil ALDRIG give min hest glidetøjle på f.eks.. Jeg vil ALDRIG byde ham en lille mudderfold uden vand eller grovfoder om vinteren og heller ALDRIG kun 2-4 timer på fold... ALDRIG.... Som jeg har skrevet tidligere, var det løsdrift til mine heste fremover, korrekt, men jeg har valgt at give Lotus det han ønsker i øjeblikket... Jeg kunne sikkert bruge flere måneder på at rykke ham i forskellige løsdrifts, for at finde en flok han trivedes i, men det er ikke det vores liv skal gå med nu... Jeg har erkendt han trives i boks og slugt den kamel, for selvom jeg syntes løsdrift er bedst for hestene, må jeg også tage med at Lotus er et levende væsen med egen personlighed, ønsker, meninger og behov... Og hvem siger jeg har ret i at løsdrift er det bedste, sundeste for heste? Det er jo bare min mening.....
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Ihhhhhhhh |
|
HESTE KAN IKKE TALE!I GUDER!!!! Men heldig nok at det så er en DANSK og ikke en hollansk varmblod impoteret fra Tyskland, for så talte Lotus vel tysk eller hollansk! Men nåeh nej, så kunne den da også mestre det danske sprog . . . Og det er meget firkantet skrevet, at du ikke byder din heste glidetøjle, mudderet fold uden vand og grovfoder eller 2 - 4 timer på en fold . . . Det er jo så at gå fuldstændig i den anden grøft af heste velfærd spekteret. Men at du har fundet en middelvej det er jeg ikke enig i. Det synes du så, men Lotus er i min optik så begrænset af det menneskelige at det gør helt ondt: En lille luset fold, som du forsvarede som hyggelig . . . . Han har kun mulighed for at bruge sig selv fysisk, (som heste gerne vil i en langstrakt galop på en fair stor mark med heste venner), og denne fysiske udfoldelse kan han kun få med dig på ryggen eller forenden af et tov/ line? En lille fold er jo kun "underholdning" (LÆS: skridte rundt), ligesom en baghave er for en hund. Det kan aldrig erstatte at hunden skal ud og løbe frit med artsfæller, og hesten skal kunne have et heste liv på en fair nok stor fold med artsfæller. Også skriver du, at du kunne bruge flere måneder på at rykke ham rundt i en løsdrift indtil, at han kunne i flokken. Beklager med så længe bliver du jo ikke på stederne . . . Det tager tid for heste at falde til i flokke - som det gør med mennesker, og det konstante flytteri gør det jo svært, det gør det for alle væsener. Du har bare en hest der tilfældigvis finder sig i det, og det er jo heldigt for dig, når du nu selv er så rodløs . . . Maria.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
telepatispørgsmål |
|
Kan man telepatere med mennesker på samme måde som med dyr?
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
HVORFOR M O, er du så fjendtlig og modbydelig???? Whats in it for you??? Er det bare så vidunderligt,lækkert at sparke til folk, at du slet ikke kan styre dig selv??? Jeanettes heste er, og har ALTID fået 1.ste prioritet i hendes liv. Man kan sætte sig ned, og vælge at være enig eller uenig med hendes meninger. Nogle af dem, er meget principfaste og stålfaste, og self. bliver nogle af dem reviderede.Har du alle de samme holdninger og meninger som du havde for 5-10 år tilbage?? I det tilfælde, vil jeg næsten kalde det en smule sørgeligt. Jeg forestiller mig,at alle med et åbent sind, også lader sig påvirke hvad der findes af nye svar, det være sig forskningsmæssigt, men da i den grad også, at mærke efter hvad ens hest har behov for..De er jo individer som alle andre dyr er. Om man kan tale med heste eller ej, aner jeg da virkelig ikke. Men jeg VED, at man kan FØLE ens hest behov..at man kan føle, at ens hest trives bedst i trygge rammer (boksen), fremfor eks.vis en løsdrift.Min hoppe er bestemt ikke løsdriftsmateriale. Heller ikke selvom, hun går med en fornuftig flok, som hun socialiserer med, at der er læskur, grovfoder m.m. For det første er hun mundkurvshest fra..nå ja..nu af og frem til oktober, og hun ville aldrig kunne tåle at få grovfoder ad libitum. I øvrigt vil hun IND, når jeg viser mig på gården, eller hun fornemmer aktivitet omkring "hendes" fold, såfremt at temperaturen er under 16 grader.Jeg kan da både se og mærke/føle min hest behov/hvad hun helst vil. Nej, foldene er ikke optimale, men det har Jeanette jo heller ikke på noget tidspunkt forsømt at fortælle..Christ... Hvorfor skal det være sådan en led lynch-stemning, blot fordi man har stærke holdninger eller en anderledes tro? Er det bare svært, at være glad på andres vegne, være positivt indstillet, tage ja-hatten på og så for f¤nden da tro på, at den her hest ALDRIG kommer til at lide nogen form for overlast, så længe den er ved Jeanette.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Maria: Hmmm... Jeg har lidt svært ved at tage dig seriøst, du skriver uden at have så meget som en profil... For alt hvad jeg ved, kan du være én som netop har et horn i siden på mig fra et tidligere opstaldningssted... Come on, det virker da lidt suspekt at du skal være SÅ latterlig grov? Men det nytter jo ikke noget at skrive til dig, at man kan telepatere på tværs af alle arter og sprog/land.. Telepati med dyr har ingen nationalitet... Du har sat dig for at det er humbug, færdig slut... Skægt du ved så meget om hvad MIN hest gerne vil? Det eneste jeg nogensinde har set Lotus lave på fold er at lege grimeleg, æde, sove eller lege lidt mere grimeleg... Har endnu ikke set ham tage en langstrakt galop ud over 1 gang da der lå sne og jeg gejlede ham og ven op.. 1 gang... Men det er jo osse ligemeget, for nu har du bestemt hvad min hest trives med.... Hvorfor er DIN mening om hvad MIN hest trives med, den endegydige sandhed? Du kender hverken ham eller jeg... Du har bare ondt et vist sted, af en eller anden grund.. Du skulle hellere se at bruge al den krudt på alle de heste der aldrig kommer ud, eller som kommer ud 2 timer på en lille jordfold uden mad og vand og aldrig i dårligt vejr... Dér ville det give mening med din fremtoning! Line: Det ved jeg faktisk ikke om man kan, det har jeg endnu ikke interesseret mig for, så må være dig svar skyldig.. Connie: Men det er spild af energi, Maria har besluttet at mine heste er stakler, som skal leve under min "rodløse" tilværelse.. Og så gider vi slet ikke kigge på at mine heste aldrig har været syge, stressede og nårh nej, vi glemmer da bare de 2 stress vævere jeg fik til at stoppe fuldstændig med denne stereotyp adfærd.. Det var rent held, ford det burde jo ikke kunne lade sig gøre med mig som ejer...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
jjjjjjjjjjjjjjj |
|
Hej Jeg plejer egnetlig ikke at skrive så meget på tråde ( men kan lide at læse dem hehe) Jeg har intet at sige til jeanettes måde at holde hest på eller jer andres måde for den sags skyld, for er bedøvende ligeglad med hvor lange stråene i høet er. MEN Her bliver jeg nødt! til at spørge hvad pokker er forskellen på at flytte opstaldningssted lidt ofte og så på de tusindvis af heste der bliver kørt til undervisnings flere gange om ugen et nyt sted, bliver kørt land og rige rundt til stævner i en hel weekend HVER weekend i lange perioder, show heste som bliver kørt VERDEN rundt til shows ? jeg tog i min pony dage til stævne næsten hver weekend i stævne sæsonen og han var da ligeglad med at stå "opstaldet" i en weekend. nej jeg talte godt nok ikke lige med ham, men for fanden, altså de er altså ikke så skrøbelige, i naturen bor de sku da heller ikke under samme tag hele livet. jeg forstår simpelhent ikke forskellen, men oplys mig gerne jeg vil altid gerne lære nyt
Venlig Hilsen Leandra
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Kuuk kuuk |
|
Tak, Jeanette, stop dit telepati - halløj overfor mig. Det er næsten værre end meget kristne mennesker. Lev dog på denne jord! Og med hovedet på halsen og ikke under armen, tak!:-( Jeg opfatter mig ikke som fjentlig eller særlig grov, jo måske overfor det telepati - halløj. Okay så, at Lotus ikke løber rundt, og godt for den hest for det har den da overhovedet heller ikke mulighed for nu, hvis den skulle få lyst eller behov. Hvis du synes, at det er så perfekt for ham, hvorfor så lukke ham på græsfold med elevhestene? Er det for at du kan sige; "SEEE! Jeg gider gå 1 km for min hest!" 1 km? Det tager jo så MAKS 10 min . . . Så ja, giv dig selv thumps up for det. . . . Det er sgu noget der rykker i heste velfæren, det kan jeg godt se . . . Jeg er da selvfølgelig også STÆRKT imod bur - heste, ligesom kaniner der er ene kaniner, katte der er indekatte, hunde der kun går i snor, bur høns, inde køer, fisk i latterlig små akvarier osv. Det er måske rigtigt, at jeg er en fra dine tidligere opstaldningssteder (Pick one) . . . Og det ville i dén grad ikke undre mig, hvis der er rigtig mange der har et horn i siden på dig. Det har du jo også givet udtryk for, især med Big og Bobber (R.I.P) da der var nogle der ville trække dig igennem sølet som uansvarlig hesteejer. Når man kører til undervisning eller stævne, så UDSKIFTER man ikke hestens BASE eller HJEM. Der er en væsentlig forskel. Maria.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Svar ... |
|
Gud hvor er du dog modbydelig Maria.
Hvorfor må Jeanette ikke tro på det hun har lyst til? Er det kun din opfattelse af verden, der er den rigtige?
Om jeg fatter hvad du får ud af at hælde din galde af her.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
fcffffffff |
|
ahh Maria, jeg håber der kommer nogle med en bedre svar for jeg er stadig på bar bund, med mit spørgsmål. Ja okai undervisning fint nok lad os tage den ud af samligningen, men der er heste særligt i mere seriøse konkurrence heste som bliver kørt7 sejlet fløjet what ever rundt i hele verden, tvivler på at de kommer hjem til deres base i dagen efter, og ligeledes heste der bliver brugt i shows, ja fx gallashowet herning. Jeg forstår simpelhent ikke at man kan blive harm over ( særligt dit hysteri maria) over at et opstaldningssted bliver ændret et par gange mere end normalen. Altså skal vi ikke lige se i et større perspektiv, jeg tror der er mange der fortjener mange af jeres verbale slag mere end hende her trådstarter ? Og til at den står i boks, nej jeg synes heller ikke det er optimalt mine går selv i løsdrift og HÅBER aldrig de skal i boks, MEN for helved man må vel skifte mening i hænge jer utrolig meget i at hun engang synes og hun skulle i hvertfald ikke sagde hun osv. Altså vi er mennesker vi skifter sku holdninger fra tid til anden. Jeg vil gerne møde det ophøjede menneske der kan sige at de har haft den samme tankegang hele livet. Det er utrolig trist hvis ens verdens billede er så indsnævret til ikke at åbne op for nye veje. OGSÅ selvom der er nogle der er uenige. og til trådstarter jeg synes det ville være trist hvis du ikke ville lave flere indlæg, bare fordi der er en ( eller ret mange ) har gjort det til en sport at sidde og nedgøre dig, for ved du hvad det er så nemt at sidde her bag skærmen og fortælle DIG hvordan du skal holde din hest for deres måde er den HELT rigtige og din måde er bare så ond og bla bla bla. MAN KAN IKKE ligge ting op på HN uden at der følger skideballer, sådan er det desværre bare.
Venlig Hilsen Leandra
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
123456 |
|
Måske er det fordi Jeanette før selv har fortalt andre om, at netop hendes måde at holde hest på er den helt rigtige og at andre er så forkert på den ? Ved det ikke, men bare et bud på hvorfor nogle reagerer som de gør.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Søde Jeanette..Jeg ved jeg spilder min energi, men come on..Tænk at det er ok for administratorer på HN, at der er en der får lov til at hate den SÅ grelt!!! Tænk at være så..Stupid, er det første ord der falder mig ind, sorry to say, at man føler man har RET til, at sidde og forsøge at diktere den endegyldige sandhed!!! DU Maria, eller whatever, kan på ingen måde sidde og beslutte, at Lotus ville have det bedre på en større fold, hvilken tro Jeanette skal have med henblik på telepati eller anden kommunikation med dyr ELLER hvor tit hun vil skifte opstaldningssted!!! Har du nogle aktier i Lotus på nogen måde?? Nej, det har du vist ikke, men lad os da igen, en gang mere for freaking Kong Hans, ridse de mest elementære highlights op!! _ Lotus er kommet sig formidabelt ovenpå sin operation, uden men og allerede med synlige forbedringer af de ting, der før faldt ham svært - Lotus er faldet til det nye sted, med det samme, med bravour, uden problemer. - Han hygger sig på sin lille,tørre fold med vand og drikke og en foldkammerat - Jeanette og Lotus trivedes IKKE det forhenværende sted/steder, eller noget spillede ikke som det helt skulle. - Stedet rummer en fantastisk og usammenlignelige natur samt skønne faciliteter, der tilgodeser både Lotus og *Jeanettes behov. Hoooold da op..Det er dæleme svært at forholde sig til hva?? Er det helt umuligt for dig, bare at, nå ja, måske ikke ligefrem glæde dig på Jeanettes vegne (det er åbenbart et meget stort og urealistisk krav), men så i det mindste lade det fare??
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
"Maria": Har du det bedre med dig selv nu efter den svada? Så din mening og dit synspunkt er den endegyldige sandhed? Fordi du ikke tror på telepati, så er det sådan det hænger sammen? For, ja så er du jo SÅ meget bedre end jeg angiveligt skulle have været med mine stærke meninger?? Kan du ikke selv se det?? Men ved du hvad? Jeg har godt nok aldrig været så modbydelig overfor nogen, bare fordi jeg ikke var enig med dem, eller ikke brød mig om deres måde at holde hest, ride, eller anskue hesteholdet på... Aldrig! Heldigvis, for hvor er det dog grimt af en helt særlig karakter, når folk er SÅ dobbeltmoralske som dig!!! Hold nu kæft altså, ja det er da KUN for at jeg kan skrive jeg går den 1 km, hvad tror du selv?? Hvis du vidste hvor meget jeg går, slæber, muger, henter, bringer osv for at tingene fungerer de steder jeg står, ville du æde dine latterlige ord igen!! Jeg ved da godt at folden kunne være langt bedre, det benægter jeg ingen steder? Og derfor skal han da have lov at nyde den 1 måned på sommergræs... Men det er da også forkert at jeg står ved dette, det kan jeg godt se! Du er LANGT ude og jeg vil IKKE nedværdige mig til at svare dig efter dette, for du er simpelthen udenfor pædagogisk rækkevidde med dine indlæg...... Og du behøver ikke komme flere flyvske svar på mine spørgsmål, for jeg tror ikke der kommer noget validt alligevel.... Leandra: Præcis, jeg har jo ikke på noget tidspunkt benægtet at have været meget firkantet med nogle ting, men til gengæld har jeg også offentligt erkendt at nogle heste, som Lotus pt, gerne vil have boks.. Og så kan jeg mene nok så meget at løsdrift ville være bedre, men det ændrer ikke på at jeg har en hest der STOR trives i sin boks, han stor trives på sin lille fold.. Jeg håber da det bliver ved, men man skal jo aldrig være i tvivl om at jeg ikke handler på det, skulle han ikke trives med det på et tidspunkt... Og bliver folden et mudderhelvede næste vinter, må jeg tage den derfra, for selvfølgelig skal han ikke stå på en lille fold der så samtidig bliver ren mudder... Men.. Den tid, den sorg! Og så ser jeg fremadrettet og Lotus skal på sommergræsset den 1 måned, både for at han kan få lov at nyde en kæmpe fold med skov og sø, men også så deres fold kan få den måneds fred til at gro lidt græs igen og være bedre rustet til næste vinter cooper: Ja selvfølgelig har jeg haft (har jeg stadig) stærke meninger om tingene, men jeg har dælme godt nok aldrig været så styg som nogle ofte er i mine tråde.... Så at det skulle retfærdiggøre at folk skriver på den måde? Nej.... Connie: Amen!!! Men de kolde facts ER bare ikke sjove for de negative.. Men tak for at du skrev dem alligevel
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Jeg er sgu en idiot. UNDSKYD. |
|
Hved I hvad? Jeg har lige siddet og set "nethaderne" og har en dårlig smag i munden. Jeg synes stadig, at folden er latterlig lille, og at telepati med dyr er noget fis, men jeg er nok én af de mennesker der er for HÅRD til nogensinde at kunne høre og fornemme det . . . Der er du helt sikkert lysår foran mig, Jeanette, og I har bestemt ret, MIN sandhed er ikke den rigtige og lige her er den usmagelig. Det BEKLAGER jeg. Godt at der findes mere følsomme og åbne og fordomsfrie mennesker end jeg . Og folden er jo ikke Jeanettes ansvar, det er wilhelsborgs ansvar. Så kunne jeg jo skrive en klage til dem . . . UNDSKYLD at jeg lukkede mit mund @!#$ ud i dette forum. Jeg har ikke fået nogen advasel og det er ikke derfor, at jeg skriver. Jeg kom til at gelje mig selv mere og mere op og kørte ud af en LATTERLIG tangent. Mit liv er kedeligt og ensomt, og jeg ville skabe lidt røre i andedammen. Jeg har ikke været på forummet før og ville nok bare underholdes og høres. Det beklager jeg. Det er både dumt og hamrende usympatisk. Med venlig hilsen Maria.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Min mening |
|
Maria Knus
VH Pernille "Sig aldrig Nej til en fristelse.... Den kommer måske aldrig igen!!" "Tænk hvis der blev krig og ingen mødte op" Livet er for kort til at undgå Pernille
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Maria: Jeg tager hatten af for din undskyldning og den er hermed godtaget!! Og det er ok du ikke er enig med mig i div ting... Vi er jo alle forskellige
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Hatten af for dig Maria! |
Coriander |
22-03-2015 07:42 |
|
Det er en selverkendelse der vil noget.. Vildt flot af dig!
Hilsen Pia Inkarneret Connemarafan! Nu igen med DV!
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Taakkk |
|
Tak skal I have, specielt dig, Jeanette. (Kigger flovt) Har stadig en dårlig smag i munden. Føler ikke at jeg fortjener "klap på skulderen". Det er utroligt, at det er mere skræmmende at kigge på tråden ligenu, end det var i kampens hede. Det er sårbarheden der selvfølgeligt gør det. Kan man tilgives, eller afvises man endnu mere og ville "ønske",at man havde beholdt skjoldet oppe? Jeg er glad for, at jeg lagde mit skjold. Rigtig god søndag til alle! Maria.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Min mening |
|
Tak for de 2 Mit indlæg var faktisk pænt ment. Jeg synes det er stort at Maria står frem og undskylder. Ikke mange der får gjort det i dag. Enten lader man som ingenting eller oxo skriver man Undskyld i en PB.
VH Pernille "Sig aldrig Nej til en fristelse.... Den kommer måske aldrig igen!!" "Tænk hvis der blev krig og ingen mødte op" Livet er for kort til at undgå Pernille
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Maria Jeg er altså ikke det "monster" du gerne ville have mig til at være i starten... Så jeg kan sagtens tilgive og især fordi du som jeg, kun er et menneske.. Du tog et valg om at "angribe" mig herinde, det var måske ikke et klogt valg, men ikke desto mindre var det det rigtige for dig at gøre på det givne tidspunkt... Ligesom jeg har valgt at Lotus og jeg skal være hvor vi er, det er valg vi tager og det er ikke altid de er rigtige, men vi kan jo ikke vide det før "vi springer ud i det" Rigtig dejlig søndag til dig ligeledes Og så får i lige en lille video fra "stakkels" Lotus på sin lille frimærke fold her til morgen, hvor jeg var ude og lukke dem på fold 7.30... De kommer ind iaften ved 18 tiden
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
dddddddddd |
|
Ej okai, ved godt det ikke er ti Hektar fold men jeg troede ( som det blev omtalt) at folden var meget meget mindre, det lød jo som om han ikke kunne løbe og lege på den, som jeg umiddelbart ser det, ser den da næsten lige så stor ud som min vinterfold, mine kommer godt nok ofte på et stor stykke græs, men ikke alle dage og de tonser da rundt og leger på deres vinterfold, Jesus ej altså troede virkelig vi snakkede en fold på maks 15 gange 15 altså..
Venlig Hilsen Leandra
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Leandra: Lotus kan da næsten gå et dressur program på sin fold om ikke andet Vil næsten skyde på den er 20x40-50
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
123456 |
|
Hvor er det godt at høre at det er gået så godt med Lotus. Vores sidste hest måtte vi tage hjem, fra den ene dag til den anden, så vi nåede ikke at finde det rigtige sted til ham . Salgsstald og ejer var kommet på kant. Så han blev installeret på en lille pension, som langt fra kunne tilbyde hvad vi ønskede, men vi kendte dem og de ville gerne hjælpe . Efter 2 måneder flyttede vi ham til et sted, som vi havde fået varmt anbefalet, men desværre viste det sig, at hende der lige havde overtaget stedet, ikke viste hvad hun havde med at gøre, var doven, sladdervorn og digtede historier, så der flygtede vi fra efter 5 måneder.(Hun er senere blevet smidt ud) Hesten kom på voksesommerferie på en gård hos nogen venner sommeren over sommeren og blev herefter flyttet til det sted, hvor han stadig står å 4. år. Så på 8½ måned stod han 4 steder og det var rædselsfuldt at byde ham. Vores anden hest, som vi har haft i 14 år, har kun stået 2 steder. Når man bliver nød til at flytte sin hest, får man frygtelig dårlig samvittighed og forsøger at gå på kompromis med forskellige ting, som man ellers ville have forsvoret, at man ville lægge navn og hest til, men det kan man bare ikke i længden. Men for pokker- man kan jo hverken stille hesten på stand by eller tage den med hjem i haven. Noget andet er - når man har en kæmpe unghest i voksealderen, så kan man bare ikke stå alle steder, for der er simpelthen ikke plads. Så Jeanette, jeg håber du har fundet det sted, hvor du og Lotus kan trives og udvikle jeres ridning. Det er så surt, at flytte sine heste, men det er bare nødvndigt en gang imellem.
Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker - Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
dejlige lotus |
|
Er også så glad for at se og høre, hvor godt det går med Lotus. Han er vel nok dejlig og MEGET heldig at have DIG i sit liv Jeg vil være ked af ikke længere at høre nyt fra jer, men kan godt forstå, at du er træt. Du har lagt op til nogle spændende diskutioner og god ny viden og spændende debatter er kommet på banen takket være dig. og kan kun være enig med ponymor i, at man sommetider må flytte hesten uden at det var intentionen fra starten. Jeg flyttede min hest tre gange på 1 1/2 år pga uindfriede løfter og en hest, der ikke trivedes under de givne forhold. Den har det ganske glimrende trods det. HNs anonyme cyber bullies....grow up. Det er sådejlig bekvemt at være ubehagelig, når man er anonym. En god debat er lærerig, halvanonyme tilsvinelser er ikke godt for nogen. pøjpøj med Lotus
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Ponymor og Line: Tusind tak for det delte og søde ord Og ja, vi er ikke altid herre over omstændighederne, men vi kan handle i bedste tro ud fra dette og jeg håber sådan at vi er landet på STEDET nu... Både for Lotus' og min egen skyld.. Vil gerne have en base nu... Indtil videre er jeg ovenud tilfreds og faktisk positivt overrasket... Alle folk derude er så venlige og imødekommende.. Ingen mærkelige blikke over jeg kommer ridende i kapsun, at Lotus trækkes i halsrem, at han har grønne dimser på forhovene osv.. Virker som om folk er RET åbensindet derude, selvom jeg da kan se nogle f.eks ikke aner hvad det grønne på hovene dog ER for noget, så er der ingen "rysten på hovedet" Tingene/omgivelserne derude bliver der taget hånd om, så det virker ikke til at ting får lov at "flyde-svæve" ret længe, så er det fixet Så alt i alt... Går det rigtig, rigtig godt på VB
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Nu er der gået lidt tid.. |
|
Hej Jeanette Nu er der gået lidt tid efter operationen. Har du så set de forbedringer du håbede på? Har du stadig en glad og frisk Lotus-hest, som er bedre gående end tidligere? Jeg synes, at det er et spændende emne med sædstrengsadherance, men et eller andet i mig tænker selvfølgelig over, om det blot er et "modefænomen".
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Hej Gry Ja det kan du tro jeg har, han har ikke bukket siden operationen, lige bortset fra da vi skulle springe terrænspring forleden, da blev han mega ivrig og så kom et helt normalt ungheste "lopper i pelsen" udbrud Men ellers så bukker han aldrig mere! Han springer med stor lyst og og har generelt ja hatten på til alt arbejde nu.... Han har langt nemmere ved at bruge sig korrekt bagfra, især i trav er det nemmere for ham at komme med bagfra uden at miste balancen-flowet, han kan bruge sig i et godt grund tempo Hans hove forbedres ligeså stille nu også, så alt i alt har det bestemt hjulpet ham at blive opereret Han blev ironisk nok stresset af at være på fold, og jeg blev ganske bekymret og rådvild... Men heldigvis er han nu faldet til dernede efter en god snak med min veninde Winnie og han er ligeså stille ved at lande derude, sådan rigtig.. Det er et stort sted for en ung hest, så det tager lidt tid for ham at finde roen i de forskellige områder derude, men det kommer ligeså stille nu Vi har været på stranden igen igen og han var langt mere tryg denne 3 gang og vi fik nogle gode galopper Lille video fra vi skridter i vandet Vi har skiftet springsadlen ud, den anden var knækket i bommen, han er behandlet af Christina Young og han fik løsnet og rettet de ting der nu var siden sidst hun var der (før operationen) Han er ved at være i suværen form, vi er begyndt på dressur undervisning nu hos Signe Hansen og spring undervisning ved Johnny Hansen meget snart og så er vi KLAR til hans første jagt om 15 dage
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
Hvor skønt |
|
Jeg har slet ikke set din tråd før nu, og var da ved at få et hjertestop da jeg så overskriften, men pu ha... den endte godt. Sikke nogle dejlige billeder, og hvor er det godt at se han har det så godt igen. Som ansvarlig hesteejer skal man lytte til sin hest, og sin 6. sans, for så hører man altså nogle ting, som andre overser. Der er bestemt ingen tvivl om at du er lige sådan en ansvarlig hesteejer, så jeg håber alle jeres komplikationer er slut nu, for du fortjener virkelig en masse ukomplicerede år med din skønne basse.
Hilsen Mette Der har spist sig rask fra leddegigt Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag og barfodstrimmere burde forbydes....
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
overskrift |
|
Tusind tak Mette Jeg ser virkelig også bare frem til at have ham i mindst 20 år endnu og gerne uden de store komplikationer Magter ikke rigtig mere af den anden kaliber.... Lotus er en guttermand og han er sådan en god læremester for mig... Uvurderligt venskab...
|
Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|