Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 vikingetidens hest søges!
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 13:44

I mit arbejde som arkæolog, har jeg - naturligvis - interesseret mig meget for hestens rolle i vores kultur, især den yngre jernalder og vikingetidsstridshest.

og godt hjulpet på vej af mine kollegaer, er jeg flere gange blevet spurgt: kan man ikke træne og udstyre en nutidig hest, som en vikingtidshest? Og jo det kan man godt, men det kræver bare man finder den rette hest....Så jeg er gået i gang med et privat forskiningsprojekt, hvor hvis jeg finder den rette hest, vil kaste mig ud i at lave kopier af sadel, hovedtøj, sporer ect og så at sige demonstrerere det in real life. Men det med hesten er lidt et problem...De billeder vi har, viser selvfølgelig hvad fortidens mennesker syntes, var den ideelle hest. Det ville jo svare til, at vi andre kun red rundt på top 10 fra Herning...

Men DNA, knogler og isotopanalyser fortæller alligevel noget:

Vikingetidens stridshest var mellem 145 og 157 cm, ikke broget, højt rejs og uden voldsom hårvækst, et pibe mål på min 19 cm og med lang nakke. Sådan gengav man hestene dengang:


Billede



Ja, de har altså normanlt ikke 8 ben - dette er Odins hest..


Billede



Jernalderes hest ( al kamp forgik sandsyneligvis i galop)


Billede



Den smukke hingst fra Veggerslev


Billede



kriger til hest..Der er masser af billeder, men vi kan konkludere at der er tale om en hest med relativ kort krop, slanke ben og skrå skulder. Hvordan man præcis har trænet dem, er svært at vide, men hestene har skullet være udholdende og modige. Man kæmpede med en hånd på tøjlen, masser har hurtige stop og vendinger, så det har nok mindet om en kombination af western og akademisk dressur.

 

Men mit spørgsmål er: er der nogle på HN, som rider rundt på en hest, som kunne have levet i vikingetiden?

Jeg forstiller mig lidt en lille hest omkring 155 cm, uden nogle særlige racepræg, brun/skimmel/sort el rød, muligvis med arabisk blod i årene ( import af hingste fra øst er kendt siden bronzealderen) hængeman, god galop og muskuløs krop. Er der nogen derude, som rider rundt på dette? har masser af billeder på lager, men gad godt se et bud på dette i virkeligheden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åhja, da
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 15:49

jeg har en stald fuld af lipizzanere der fuldt ud lever op til beskrivelsen.

 

De tre af mine egne drenge er dog 158 cm, men vi har dem fra 148 cm (2 stk) til 152 cm (to) 155 cm (et par stykker), 158 cm (cirka tre) og så en der er 160+ cm.

De to er delvis stridshest-trænet og kan godt kapere al udklædning, våben osv........jeg har bare ikke gjort så meget i det.

 

De kan jo på hoppeside føres tilbage til KARST-hesten som huserede for ca. 2000 år siden og blev ført med krigstogterne rundt.

 

De kan også bevæge sig så det ser ud som om de har 8 ben (fnis) inkl alt det der op i luften-noget..............og de har en god galop.

 

Jeg kan sende dig nogen billeder hvis du giver mig din mail i en PB.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Femøre
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 16:58

Det er et interessant projekt og jeg glæder mig til at se, hvad du får ud af det.

 

Men hvorfra ved du, at de ikke var brogede?

 

Og det med hængemanen: jeg synes netop, dem du afbilleder, ser ud, som om de har stritman.

 

Især den anden, du viser, fik mig intuitivt til at tænke fjordhest, men når du siger skrå kraftig skulder, tænker jeg lidt på en Welsh cob eller en spansk heste-type...

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum :-)
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 17:07

Det lyder godt nok yders spændende :-)
Da jeg læste det kom jeg sådan til at tænke på min nye unghest.
Han er en blandnings hest, uden papir men helt sikkert med arabisk blod i årene. Han har et stg. på 1.57 er avlet ædel og let, med kort ryg nemtop for hurtige vendinger med mere.
Han er dog stadigvæk fuld af muskler.
Avleren har været cowboy i Usa, og har af siden vide kombineret forskellige hest.

 

Han ligner dog umiddelbart ikke hestene på billeder, da jeg altid har synes de ser kraftige ud - lidt mere allá fjordheste type.

 

 


Venlig hilsen

Josefine Albin

....



Der er tidspunkter hvor vi

kan stole på en hest

Tidspunkter hvor vi

ikke kan

Tidspunkter hvor vi

bliver nødt til det!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum bum....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 17:24

Mon ikke den Islandske hest er det der kommer tættest på vikingernes heste rent genetisk.
Det var jo eftersigende dem der tog dem med til Island, og racen har så været holdt helt ren siden hen.

Derudover synes jeg da altid man har fået fortalt at Odin's hest Sleipner, med de 8 ben, i virkeligheden var en afbilding af en Islænder i flyvende pas (her kan det nemlig godt ligne at der er 8 ben så hurtigt som det går ;)

 

Nå det var bare lidt strø tanker og hvad jeg altid har forbundet med vikingernes heste :)


www.shadyacres.dk


Avl af mini shetlændere i spændende farver

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 17:55

....jeg vil nu nok tro at det skal være enten islændere eller fjordheste der er "ægte" vikingeheste...


Mvh Nina Nielsen


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og

* Kirstine Vårby *


 


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 18:04

Tror bestemt ikke det var fjordheste - men islændere jo. Det tror jeg bestemt . Eller noget ligende islændere.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islændere og
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 19:08

fjordheste er for små og de har bestemt ikke lang hals og nakke, ej heller romernæse. De gammeldags islændere er endda ekstremt kortnakkede.

 

Vikingerne kom RIGTIG langt omkring på togter, herunder midteuropa,sydeuropa, langt ind i Rusland og så vidt jeg husker til Asien ?

 

De kan have haft bragt heste rundt langvejs til og fra.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 19:21

Vi er ret sikre på at de ikke var brogede, da intet af dette er omtalt i skriftlige kilder, plus de genetiske analyser peger på at genet først kommer ind efter vikingetid.

 

Islændere har fysisk set ret lidt tilfælles med vikingetidens store heste, de er rigtigt at nogle heste blev bragt til island og derefter formerede sig, men denne hest har brugt 1000 år på at blive fuldstændigt tilpasset i størrelse og form til det islandske klima. I vikingetiden avlede man på præstation, så der krydsede man alt hvad man havde a la DV. Så den islandske hest er hverken genetisk eller fysisk tættere på vikingetidens heste end andre. Rent faktisk er den alt for ensartet! og gangarterne specielt fremavlet.

Det samme kan man sige for fjordhesten: den er med tiden blevet avlet med et bestemt eksteriør for øje, så kun bestemte farver og farvekombier accepteres.

 

jeg kan fortælle at vi indtil videre har min tre typer heste i vikingetid: en lille let hest 130 cm i stand, spinkel af bygning, en kraftig koldblodslignende model 132-138 cm og så den store, mere højbenede type på de 145-155 cm. Alle må dog havde været nøjsomme, da de går i løsdrift det meste af året.

 

Lipizzanere er ikke noget dumt bud - men er de nøjsomme?

ellers så er der disse eksempler fra Bayeuxtapetet:


Billede


ja-altså på nær den blå (en skimmel) er de vel ret realistik gengivet?

 

Jeg overvejer at anskaffe en hest af hver type, lade dem leve i overensstemmelse med vikingetidens heste (løsdrift sommer, stald vinter for kampheste)men de er jo også nødt til at kunne klare både dansk vinter og god sommer. Foderet -der ville man gå på kompromis, men heste i vikingetid har levet overvejende af græs og hø.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Andre end mig
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 19:37

Ville bar elige sige jeg synes det er hyggeligt der er andre end mig som har kastets sig over arkæologien :-) Skal aflevere BA til september i Forhistorisk Arkæologi.

 

Synes det lyder super spændene det projekt du har gang i!! Vil gerne læse med på det!! Hvor henne er du tilknyttet med din forskning?



Hilsen Maria


Nu med Enghavens Fiona <3


" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"


Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 19:39


Jeg er ude i noget ala lusitano hesten, uden at skulle kunne sige meget om hvorvidt de kom så vidt omkring dengang, men de er efterkommere af Sorraian hesten som også kunne være et godt bud , måske faktisk endnu bedre. Lusitanoen er kendt for at være lille og hurtig, slank, nøjsom og modig.

 

Lusitano:

Billede




Billede



og Sorraianhesten:


Billede




"Sorraia har ikke en historie som tamhest, men den er den sidste rest af den type vildhest der levede i oldtidens sydeuropa.
Den er ca 140 - 150 cm høj og let af bygning. Den er en hest og ikke en pony. Hovedet er klassisk iberisk med let konveks næseryg (romernæse) . Farverne er altid enten musegrå eller gul med ål, halefjer og striber på ben og skulder. Aftegn forekommer men er ikke velset. Det er tegn på for intensiv indavl for at bevare racen. Der er kun ca 200 tilbage i hele verden. Den er meget hårdfør og sund."


"Why breed and buy, when homeless die?"


Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed

...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 19:44

Læse med på det, der mener jeg, jeg vil gerne følge med i dit projekt :-) Synes det lyder rigtig spændene.

Vil du selv udføre rekonstruktionerne af udstyret?



Hilsen Maria


Nu med Enghavens Fiona <3


" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"


Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kilder
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 19:55

Lige et par kommentarer mere:

 

Det er måske lidt langt ude at konkludere for meget om vikingernes heste udfra Bayeuxtapetet, eftersom normannerne jo havde været temmelig længe i Normandiet før 1066. I den mellemliggende tid kan de snildt have tilranet sig lokale heste, ligesom de gjorde det med sprog og kultur.

 

Man skal måske også være påpasselig med at konkludere noget om hårvæksten udfra idealfremstillingerne - vikingerne var jo efter sigende selv forfængelige (selvom de tilsyneladende satte pris på kraftigt hår hos dem selv), så hvem ved, om det ikke var mode at trimme hestenes hovskæg?

 

Mht hårdfør og nøjsomhed, så er rene arabere faktisk også temmelig hårdføre, og min sportsponyblanding med masser af araber i sig lever ganske fint på en sten og i løsdrift året rundt.

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 20:00

Frederiksborger kom jeg til at tænke på.

 

www.frederiksborger.dk/ Frederiksborghingste.html

 


Billede


Avlsmål for frederiksborger er passende lang nakke, god skulder, velrejst hals. Nogle har sådan en "romer næse".

Højde fra 160 cm.

Men "alle" heste ønskes jo nærmest højere i dag. Ligesom fjordheste ikke var så høje, da min bedstefar var avler.


Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 wiki.....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 20:10

From Wikipedia, the free encyclopedia:

 

The Frederiksborger is Denmark's oldest horse breed. They were tremendously popular throughout the Renaissance and Baroque periods and were considered luxury items.

 

The Royal Frederiksborg Stud was founded in 1562 under King Frederik II, who populated it with the Neapolitan horse and the Iberian forerunners of the Andalusian horse. As the Norfolk Roadster and Arab-bred horses gained popularity later on, they too were selected to stand at the royal stud

 

They contributed to the formation of the heavy warmbloods, but also to the Lipizzaner.

 

en.wikipedia.org/wiki/ Frederiksborg_horse

 

The modern Danish Warmblood often traces back to the Frederiksborger


Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalla
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 20:32

Spændene projekt! Det vil jeg helt sikkert gerne følge med.

 

Jeg synes jo også at kunne se lidt fjordhest i nogle af billederne.

Der er ihvert falde også en som ligner i farven. Men fjrodheste idag er jo ikke at sammenligne med hvad de engang var. Og jeg skal da ærligt indrømme at jeg ikke kender deres historie særlig godt.

 

Man skal dog også huske at sådanne billeder jo altid er pyntet lidt på og gjort smukkere end virkeligheden. Måske er hestene gjort højere, og rytterne større end de var. Bare et eksempel :)

 

Men jeg tror også der kunne være islænder indeover, eller sorraian


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tænkte..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 21:23

jeg tænkte straks på denne video da jeg læste det:
hestegalleri.dk/ vid_vis.aspx?VideoID=279685


Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid



Hvil i fred, elskede og savnede Nobi
1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vikingehest
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 21:24


Billede



Hmm... Hvorfor ikke stritman? På guldbrakteater fra jernalderen som den ovenfor ser det ud til, at de fleste har stritman.

 

Det er også hvad min chef, der har en ph.d. i arkæologi mener :-) Ikke for det, man kan jo klippe stritman på en lang række heste, så det er selvfølgelig ikke afgørende mht. race, bare lige en tanke :-)


Portrættegninger tilbydes efter foto -

se præsentation for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 21:36

Spøjst emne. :)

Men nærmest alle maner bliver vel til "stritmaner" i galop, mon ikke?.. :)

 

Nå, men ihvertfald, hvis det skal være en lille hest og skimmel, så har jeg den her:

 


Billede




Billede




Billede




Billede



Om det er en decideret vikingehest ved jeg ikke, men han er grålig-grumset, robust bygget, 154,5 i stang og efter sigende blandet af New Forrest, Araber og Frederiksborg. :P

 

 


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 qwerty
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 22:13

 

Nu måtte jeg på jagt efter den hest jeg så til salg den anden dag, for da tænkte jeg nemlig straks på noget stridshest (eller stor pony som det jo er...)

 

En highland pony!

 

Billedet er fundet via google billeder, og er fra en engelsk foderreklame...

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 22:29

Uh, jeg gad godt se nogle af de forskningresultater der omhandler fortidens nordiske heste. Hvor kan man få fat i det?

 

Når jeg læser beskrivelsen tænker jeg koldblodstraver eller en langbenet dølehest. Begge racer har samme udspring, som igen bygger fortidens nordiske hestemateriale. Der er hen af vejen blandet andet blod ind. Både ædlere og tungere hingste er trukket ind over.

 

Begge racer har et stangmål der passer. De er nøjsomme og man kan finde eksemplarer med kort ryg, lang nakke og relativt skrå skulder (men individer med lang ryg, kort nakke og stejl skulder findes også). Men det er hårdfagre heste med tydeligt racepræg.

 

Koldblodstraverne kan være udfordrede på galoppen, hvis de er travtrænet.

 

Du kunne også kigge på nogle af de andre nordiske racer. Ud over fjordhesten og islænderen er der også den finske hest, nordlandshesten/lyngshesten, Den nordsvenske brugshest og Gotlandsrussen.

 

Ellers synes jeg Highland ponyen er et godt bud. Den har også rødder i vikingetidens hest så vidt jeg husker.

 

Sorraiaen kunne også ligne noget.

 

Anyway, jeg vil mege gerne høre mere om projektet og hvad ved om fortidens nordiske hest .


Nordis-nørden Johanne


S
ällskapet Nordiskt Kallblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 rtyuikl
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 07:57

nu jeg mest interesseret i middelalderen men alle steder her i dk hvor man har heste til vikinge ting bruger man islænderen, fordi vikingerne red på islændere ihvertfald er det det man læser, det var selvfølgelig en meget mere kompakt type dengang.

 

 

mit bud er sådan her så de ca ud

 

Billede

 

og nej det her er faktisk ikke engang en tyk islænder, den blir brugt til show i turneringer hvor han bla skal stejle meget derfor har han udviklet den meget muskelfyldte bagdel, han har en bred hals og en kort muskuløs krop.

 

 



JEG ER NY TILFLYTTER TIL KARUP/DOLLERUP OMRÅDET OG SØGER RIDEVENINDER I ALDEREN 20-? ÅR JEG HAR EVT HEST TIL RÅDIGHED ( ISLÆNDER) HVIS DU IKKE HAR, ER SELV 26 ÅR

0
0
Svar på denne tråd
 
 overkskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 08:27

sikke mange gode ideer og kommentarer, jeg prøver om jeg kan tage dem en ad gangen:

 

Først: der er ikke meget publiceret forskning, min viden er indsamlet over de sidste 10 år, og da jeg er så heldig at mine kollegaer kender til min "hestemani" deler og diskuterer de meget gerne deres fundsresultater med mig - tak for det! Så jeg har efterhånden et stort privat bibliotek med "hest". Før arbejdede jeg mest med heste fra Bronzealderen, men på Moesgård Museum (hvor jeg arbejder) vil vi gerne lave noget mere levende formidling med udganspunkt i vikingetid, og da vi har et rekonstruktionsværksted, ja så er det bare at gå igang. Forskningen er vel stadig i pionerstadie, men når jeg skaffer midler, skal der nok komme noget på bordet! (isotopanalyser er dyre...og det er DNA også)

 

For det andet: Fortidens heste var blandingsprodukter, så race, som vi kender det, har nok været et mere elastisk begreb. En rigtig "rundkørsel" som Micheals skimmel, er nok ikke noget dårligt bud.

 

Heste fra den iberiske halvø kunne også være et bud, vi har jo kendskab til at man igennem den romerske jernalder importerede våben, så hvorfor ikke heste? og Rommerne kom jo ganske tæt på norden med grænsen langs Limesfæstningen. Ser vi på hesteudstyret fra våbenofrene i yngre jernalder, er der en del romersk inspiration ( skal nok komme med billeder)

 

ang. Stritman: masser af heste blev klippet til stritman i oldtiden, det jeg mente, var at en hest hvor avlsidealet var en "ståman" er lidt for specifik i udseendet.

 

Og det med udseenet: jeg arbejder hårdt med at sammenholde vores fund med billedverdenen, for selvfølgelig pyntes der massivt på sandheden, også i fortiden. For mig at se, er de billidlige gengivelser en understregning af et ideal man har haft, men måske ikke opnået. Et andet eksempel på ideal kan man se her:


Billede



Dette er et smukt hellinistisk håndværk fra cia 140 Før Kristi, jokeyen fra Artemision - der er hesten klippet i stritman..

 

Men for at vende tilbage til islænder: at sige at alle vikinger red islændere, ville være at sige at vi alle red DV idag, og det gør vi jo ikke..

 

Highland pony, Sorraria og andre lignende typer er også en mulighed - igen racetypiskheden må ikke være for stor. Jeg har set fjordhest/araberkryds, som svarer godt til målet..

En lille shagya ville måske også være en mulighed.

 

ps: har en spændende artikel om brakteater og tølt hos islændere, hvis nogen er interesserede.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overkskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 08:34

og Maya: tak for linket!

 

ja, sådan en hest ( og så med en mand med svedigt hår på) kunne være et godt bud, sadeltypen er ikke så langt fra de fund vi har fra den sidste del af vikingetid.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vikingehest
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 13:07

Jeg vil meget gerne se artiklen om brakteater og tølt - jeg arbejder på Lindholm Høje Museet, hvor vi bla. holder Islandshestens dag, netop fordi "alle ved" at islænderen er en vikingehest. Så det ville være meget spændende!

 

Alle vores illustrationer af vikinger til hest viser desuden islandske heste, hvilket sikkert ikke er usædvanligt, så der skal nok tegnes en del om på de historiske museer, hvis du får midler til et forskningsprojekt ;-)


Portrættegninger tilbydes efter foto -

se præsentation for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hæ hæ hæ
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 13:26

jeg der burde være en skilling at tjene...

 

Det var faktisk pga. alle disse islændere til vikingemarkederne, jeg begyndte at snuse rundt i den yngre jernalders heste.

Islænderen er jo interessant, da den som flere andre hesteracer er en såkaldt "gaited horse".

At tølte kaldes på engelsk "amble" og det gamle danske ord "ambulator" betyder faktisk en stor hest som tølter ( meget populær som damehest i 1600 tallet)

At fremavle en tøltene hest er ikke så svært, men det kræver at man gør det bevist. Derfor har vi alle de sydstatsheste og sydamerikanske heste som tølter - de var lavet til plantageejerens behagelige transport.

 

Anyway, jeg synes det er ret problematisk at vise islænderen som vikingernes hest. Så tror folk jo, at alle heste så sådan ud i vikingetiden? plus -islænderen i dag er jo underlagt en moderne smag og ridestil, som nok ligger noget fra vikingernes.

 

Det skandinaviske udstyr i 300 tallet er stærkt inspireret af det romerske som ses her:


Billede




Billede



Vikingetidens udstyr rummer mange af de samme elementer, men jeg er stadig ved at tygge mig igennem "studien zu merovingerzeitlichen pferdegeschier" som kan være inspirationskilder til det danske. Der er ingen tvivl om at en del af udstyret har unikke skandinaviske træk, men det bliver interessant og se hvor der er hentet heste og evt. udstyr fra.

 

ja, kilder er der nok af, nu mangler jeg bare en stridshest....(og to pakheste til al det udstyr man jo som hirdsmand har med sig)

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sagaerne
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 14:29

altså i de islændske sagaer kan du jo læse ret meget om hestene, der er beskrevet meget om størrelsen, hvor tykke (tynde..) de skulle være om vinteren ect ect... tror som andre siger at den islandske hest er den der passer bedst, jeg tror slet ikke der fandtes store heste dengang.. nogen steder i verden.....

 

 

 



For where your treasure is, your heart will be also.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123454
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 14:55

Stritmanen har vel også været for at undgå at komme i kamp mod en lang lang man, når man egentligt skulle kæmpe mod sin modstander.... der er ikke plads til mange fejl når man rider med en hånd på tøjlen og et sværd i den anden. Så en tøjler der vikler sig ind i manen, har jo været ret problemastisk, hvis ikke grænsende til det livstruende. Kan man ikke styre sin hest, så er der også større chance for fjenden, for at såre/dræbe hesten. Og kæmpe til fods, der har man ikke så store chance.... som Hamlet skrev en hest, en hest, mit kongerige for en hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 15:22

Jeg er enig i at det er problematisk entydigt at fremstille vikingehesten som en islænder (der har vel også været flere slags, der havde forskellige formål (krig, transport, landbrug?)). Den moderne islænder ser jo ikke præcis ud som den mere gammeldags type, fordi piberne fx avles længere og smallere, så den kan næppe bare sidestilles med vikingernes hestetype.

 

Leonidas: Har du nogle links til artikler eller andet? Jeg har brug for gode argumenter, når jeg skal præsentere min chef for debatten (og muligheden for, at der hænger uhensigtsmæssige billeder på væggene) ;-)


Portrættegninger tilbydes efter foto -

se præsentation for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit bud..
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 15:34

.. er Akhal-Tekiner :-) De har altid stritman og de har lange ben.


Hilsen fra Julie Fog Møller

Det er ikke bidet der skal være blødere, men hånden...

0
0
Svar på denne tråd
 
 store heste
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 15:52

fandets skam, spørgsmålet er bare hvad man kalder "stor" - en hest på 155 cm er vel stadig en "stor"hest og ikke en pony.

 

Kalos: hvis du arbejder på Lindholm, kender du sikkert Elisabeth (som har skrevet en afhandling om Brakteater) Hun kender mig selvdeles godt, da jeg lånte hendes klassifikationskatalog som baggrund for min analyse. Der er ret få publikationer om hestes udseende, men vores afdeling for animalsk osteologi har lavet en række undersøgelser, bla af et fund fra Egå nord for Aarhus, som måske har huset et stutteri. Der kan vi tydeligt se de forskellige typer heste i knoglematerialet. Tror faktisk at den er publiceret på nettet, ser lige om ikke jeg kan finde et link og sende det.

 

Illerup ådal hestene er vi netop ved at få analyseret: de er mod forventning ikke norske, men Danske heste! så jeg glæder mig som en vild til at se resultaterne...

 

Det som er problematisk med de fremstillinger af heste og ryttere, der findes på museerne, er at det er vikinger på moderne islændere, som vises, hvilket jo er lidt anakronistisk.

Prøv blot at se hvor aldeledes det hele ser ud, når man viser det med fjordhest:


Billede



Det eneste problem ved at bruge moderne fjordheste i dag, er at de er - ja, for moderne, dvs for ens i farve og form, ellers er det er godt bud!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste og kongeriger
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 16:30

FrkAloe (Aloe): Det var ikke Hamlet der skrev det. Det var William Shakespeare; og det var ikke Hamlet der sagde det, det var Richard III.

 

 

Jeg har Monsen, DSP-registreret e. Cansas, men med en ukendt moderlinie:

 

 

 

 

 

Her leger vi Valkyrie paa den Sydengelske hede.

 


Portrætter males efter foto:


luxmondy.daportfolio.com/



Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Deb Bennett
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 17:14

Deb Bennett er pattedyrs palæntolog og er hvert år en måned i Vindolanda for at katalogisere knogler.

Hun har skrevet et artikel og araberens, berberens og den spanske hests oprindelse - umiddelbart et stykke væk fra det du søger, men hun starter beskrivelsen med distributionen af de forskellige underarter af heste under sidste istid og nævner da også vikingerne på et tidspunkt.

 

Her er artiklen:

 

www.equinestudies.org/ origin_mustang_arab/ origin_mustang_arab_barb_pdf1.pdf

Hun har også nogle beretninger om sit arbejde på Vindolanda - jeg har ikke læst dem, så jeg ved ikke om de er relevante, men her er de:

www.equinestudies.org/vindolanda/ vindolanda_equusmag_pdf.pdf

www.equinestudies.org/vindolanda/ vindolanda_journey_pdf.pdf



Mvh Nanna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mht gangarter
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 19:48

Spændende projekt du har gang i. Jeg faldt dog lige over nogle udtalelser du kommer med vedr gangarter. Du skriver, at de ekstra gangarter (fx tølt og pas) er fremavlet. Det er nu omvendt, de ekstra gangarter er bibeholdt. Urheste kunne alle gå laterale gangarter (ligesom mange andre dyrearter iøvrigt, fx elefanter og giraffer), men da man begyndte at domesticere hestene, og primært, da man begyndte at bruge dem til kørsel, avlede man de laterale gangarter væk, da de ikke var praktiske.

 

Men i afsidesliggende steder, som fx Island og flere steder i Afrika og Sydamerika, bibeholdte man de ekstra gangarter, da de var praktiske, når hestene skulle bruges til lange transporter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja tak, leonidas...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 20:55

..Jeg vil meget gerne have artiklen om brakteater og tølt hos islændere sendt til mortensau@hotmail.com

 

Tanja Sau


Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!


www.ridakademisk.nu


0
0
Svar på denne tråd
 
 overkskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 21:58

arhg, må snart lære at formulere mig. Rigtig set, tølt/pas og versioner af dette lille naturligt for mange heste, det kræver dog en selektion fra mennesket side at fremelske et træk - det værende god galop eller running walk. Så nutidens "gaitet horses" er noget anderledes gående end de eksempler vi ser på feral horses.

 

Nanna:Tak for link! jeg har læst noget om hestelinjer i Holocæen og pleistocæn tid, men er desværre lidt bagud på dette punkt, da vi som arkæologer næsten kun har med det at gøre, hvor mennesket er involveret - men kan fortælle, at nye DNA analyser viser, at vore tamheste nestammer fra flere forskellige vildhestehopper, men kun få hingste.

 

hvilket betyder at hesten må være domesticert flere steder samtidig, og man derefter har indført hingste med de ønskede egenskaber. Nærmest som idag!

 

det er også derfor at min kommende stridshest, skal være så "john Doe" som muligt.(brun rundkørsel, sikkert med traverblod...) Den skal være alle og ingen hest på en gang.

 

skal nok finde en måde at lægge min afhandling om brakteater ud på. den handler faktisk om at flyvende pas kunne have eksisteret og blevet afbilledet i germansk jernalder(lidt nørdet ja, men sjov)

 

ps:monsen holder 100% som vikingehest...

 

og til dem som ikke ved hvad brakteater er: små amuletter, udelukkende båret af kvinder(tænk lige over det) i den germanske jernalder omkring 500 E.kr.


Billede



Her står: Jeg kaldes Hæruin, den ulykkesvise - jeg bringer lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 23:54

Lux: jeps den er jeg med på og du ved hvad jeg mente.... tingene går nogle gange lidt hurtigt. specielt nu hvor heste-nettet er en overspringshandling fra læsningen

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 11:42

så tror jeg måske jeg har et bud på en race, som kunne være vikingetidens hest:

 

jeg sad og så fjernsyn hele dagen i går med mit syge barn og faldt derfor over en svensk kanal med koldblodstrav! der var en flink studievært som viste rundt i staldene, og disse heste var ikke helt ved siden af: 150-155 cm, højrejste, skrå skulder og kvadradisk krop, og frem for alt nøjsomme, men alligevel fremadgående.

 

så faldt jeg over denne equipage:


Billede



og dette lille spænde fra Bjørkø:


Billede



jeg synes egentlig ikke det er helt dumt? Lidt meget hår, men det er vel et koldblodstræk, som vi kan forvente hos nordiske heste.

Nogen derude som har erfaringer med Nordsvendske koldblodstravere? - ikke at forveksle med den nordsvenske brugshest, som er kraftigere og tit større.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, vi har haft to
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 12:25

- men du mangler altså evnen til en rigtig god galop der kan rides på een hånd i kamp, i den model.

 

De skal have mere mad end lipizzanerne, så top-nøjsomme er de ikke.

 

de er lavet over samme skabelon som de andre fra middelalderen og op: En lokal hoppestamme og importeret hingst.

 

Der er INGEN af afbildningerne der overhovedet er i nærheden af islænder eller fjordhest og de har næppe heller haft galop nok til kamp-formål. Det er transportheste.

 

Nu er jeg ikke vikingeekspert, men de har formentlig i høj grad brugt lokale heste. Det har ikke været een slags......de sejlede jo ud og så har de gaflet nogle heste hvor de kom frem ??

 

Highland er lavet allerede i Romertiden på lokal hoppe og romersk stridshest, men er senere iblandet fjordhest (hvilket er ærgerligt, de er så tunge, mange af dem, men de kan godt galoppere).

 

Alt det bliver du vældig meget klogere på, når du får tygget dig igennem forskningen på mitokondrieDNA (altså hoppestammerne).

 

Der er intet der tyder på at islændere er blevet "spredt ud" over europa/nær-asien af vikingerne.

 

Koldblodstraveren er mig bekendt ikke mtDNA´et endnu.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dna....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 12:51

det jeg har af mDNA analyser instil videre viser bare meget hetegogen hoppemDNA og overaskende homogent hos Hingstene, så teorien om at lokalt domesticerede hoppestammer har været tilført et fåtal af udvalgte muligvis importerede hingste, holder vand.

 

Derfor må fortidens hestemateriale havde været meget forskelligartet at se til.

Den svenske koldblodstraver tiltale mig lidt, på grund af sin historie som en dybest set forædlet arbejdshest, men som "traver" er der nok langt imellem eksemplarerne som er godt galloperende.

 

Jeg indrømmer blankt at jeg gik efter en umiddelbar fænotypisk lighed, men nok også fordi jeg ubevidst leder efter en nordisk hest?

Den skotske Highland pony har også været i kikkerten, men den er idag som type lidt for lille og kraft, men der kan jo være eksemplarer som falder lidt ved siden af.

 

I virkeligheden er en lippizzaner heller ikke helt ved siden af, jeg tænker bare om dens bygning af spejler en større viden om ridning og mere udviklede avlsmetoder end man regulært har rådet over i yngre jernalder.

Vi har desværre ikke overblik over alle knogleanalyser på hest i vikingetiden, men bare dem vi har på museet viser meget store udsving i typer og størrelse. Så man kunne i teorien have en koldblodstraver, en lippizzaner og en lille highland gående sammen og det ville stadig være lige rigtigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 13:49

Nu er connemaraponyen jo fra Irland, så det har nok ikke lige været den vikingerne har redet rundt på, men hvis du skulle finde dig typen, så kan det være du kan finde noget egnet blandt nogle forvoksede connemaraponyer, dem er der efterhånden en del af, så det burde være muligt at finde en der ikke ser alt for connemaraagtig ud.

 

Som hende her:

Billede

Hun er godt nok dun (som det stadig hedder i connemararegi), og ikke brun, men ret meget connemara er der ikke over hende ellers i hvert fald. Hun er 155 cm høj (sådan ca.) og hun skal bare kigge på et græsstrå, så kan hun trille - ligesom næsten alle vores connemaraponyer. De er sikre på benene og oftest modige, lydhøre og lærenemme - eksemplaret her er dog ikke lige nogen løve q;

 

 

Men det er da et spændende projekt. Når du har fundet hesten og lavet udstyret, så skulle du da næsten smide en ny tråd op, så vi kan se resultatet (:


www.auriklen.dk


Rigtige ryttere rider Connemara

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det forstår jeg godt
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 13:55

...koldblodstraveren har jo formentlig også først fået selektivt fokus på trav-egenskaberne i dette århundrede, ligesom Orloff-traveren lidt tidligere.

 

Begge ER rideheste der kan samles til kampridning, de er ikke trav-trav-heste overhovedet.

 

Hvilke mtDNA grupper har du repræsenteret i vikinge-hestene??

 

Jeg har læst vildt meget videnskabeligt om emnet, fordi der er så mange påstande, fx den om at Luso lige stammer fra Sorraia......det var os som havde Sorraiaerne da de var her og billedet af Enano ovenfor er taget i vores have.

 

De iberiske trives ikke godt med regn, så måske skal man kaste en klima-vinkle på, også. Det var jo ihvertfald meget varmere i middelalderen og de meget langpelsede ville ikke have fungeret til hårdt arbejde i et varmere klima.

 

Lipizzaneren er interessant fordi man IKKE har lavet en masse om på den avlsmæssigt, siden de blev stambogsført for + 400 år siden.

Det er altså overordnet samme type som dengang og samme som Karsthesten der eksisterede i romertiden - de er ikke moderniseret eller selekteret for ekstreme egenskaber som fx traven i koldblodstraveren, tølten i islænderen eller trækhesten i fjordhesten.

 

Camargue er iø også interessant.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Leonidas
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 16:17

Ja, Elisabeth er min chef, og da jeg nævnte dit projekt for hende i dag vidste hun godt hvem du måtte være ;-)

 

Det er vel nok et spændende projekt!


Portrættegninger tilbydes efter foto -

se præsentation for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang connamare
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 16:53

til dem som har "forvoksede" connamare, kan jeg glæde jer med at vikingerne i den grad var i Irland: analyse af Havhingstens træ har vist at det er fældet i de irske skove og ikke i Danmark, så de Irske og engelske "ponnier" er bestemt i søgelyset.

 

Som Eva jo så klogt gør opmærksom på, betyder pels og natur meget.

I mit projekt skal hesten jo kunne leve som en "vikingehest", dvs helst uden sko, løsdrift med stald i perioder og de folde jeg har til rådighed ligger idyllisk midt i skoven - hvilket også betyder at de kommende heste ikke må lide af sommereksem! eller være alt for trivelig, da vores græs er godt!

 

jeg skal nok smide et par billeder op af det udstyr jeg vil forsøge at lave. det bliver en "fattigmandsversion" da originalen var udstyret med over et ½ kg sølv....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Koldblodstraveren
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 20:30

Ja, jeg hepper jo på koldblodstraveren. Jeg ved en del om dem og har et eksemplar selv.

 

Der er både nøjsomme og mindre nøjsomme eksemplarer. De fås med mere eller mindre hårpragt. Hvis de ikke er travtrænede er det fuldt ud muligt at få en fornuftig galop på dem. De har rødder i de heste der fandtes i fortidens Norden. De har den perfekte størrelse og klarer vind og vejr så let som ingenting.

 

Men du kan godt risikere at de udvikler sommereksem når de importeres til et andet miljø end der hvor de er opvokset. Men det gælder vel de fleste heste.

 

De bliver i Norge og Sverige brugt til akademisk ridning, western, spring, distance, skovtur, tricks, buesjydning fra hesteryg og historiske reenactments i fuld kampuniform. Og så er de bare helt nogle helt fantastiske heste .


Nordis-nørden Johanne


S
ällskapet Nordiskt Kallblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Berber
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:38

Jeg tænker jo straks på berberen (ikke araber-berber eller araber men ren berber).

 

Det er den ældste kultiverede (fremavlede) hesterace i middelhavsområdet, og lagde grobunden for de iberiske heste. Dertil kommer at nogle renavlede berbere faktisk kan tølte. Jeg har prøvet at sidde på sådan en sag, som gik fra trav til tølt.

 

Stangmålet ligger 147-157. Den har romernæse, den er aldrig broget. Den mest dominerede farve er grå/mudderfarvet, men hvid, sort og brun findes også.

 

Den er tidligere brugt meget som krigshest, og blev i Europa nogle gange forvekslet med araberen (sker stadig).

 

På billedet er Rasulih el Hadi. Berberhingst (desværre ikke min....ellers en lækker fyr!)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:39

Så vidt jeg husker blev der hovedsagligt anvendt okser til tungere markarbejde, hvorfor en lettere køretype, måske forædlet med østblod, araber, vil være det mest logiske svar.

 

Når man avler for andet end nutidens hobbydyr, så skal afkommet være anvendeligt til både vogn som sadel, for det store flertals vedkommende, og en mellemstørrelse på de 150 cm giver både bærekraft/plads, samt hastighed og styrke for vogn.

 

Nu har vi herhjemme været ganske flittige bønder alle dage, og har haft en kornproduktion, der har muliggjort at holde en mere "luksuriøs" udgave af de engelske ponyracer, samtidig med at vi ikke har haft de store arealer, hvor bestandene kunne vokse vildt.

 

Hesten skal være balanceret, selvbærende og behageligt gående, så en lille PRE/Lippi (Og jeg ved godt det ikke er det samme), tror jeg er det mest sandsynlige, og at de, på Island efterladte, netop har degenereret sig til den lille transporthest, vi kender i dag.

 

Racer som koldblodstraveren tror jeg først er udviklet senere, af de grovere eksemplarer af "vikingehesten", i kraft af at træk/arbejdsbehovet steg.

 

(Og så har kloge folk siden 1200 tallet harceleret over at de "fattigfine" bønder ikke kunne nøjes med okserne, heste er rent blær til markbrug, hvis pengene er små).

 

Iøvrigt så kan kreaturer overvintre på lyng/marehalm/siv, blot vomfunktionen er intakt, hvilket blev praktiseret herovre vestpå så sent som i 30èrne, hvor vor gamle dyrlæge var vidne til at de trak dem ud om foråret, så afkræftede at de ikke kunne gå, for at gennemgå en, for det meste, mirakuløs genfødsel med græssets komme.

 

Hvis man har ejet, og fodret, på en hest i vikingeland, så har man haft penge til at få noget "bling" oveni handlen..

 

 

 

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovsasa
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:44

Hovsa...glemte at tilføje, at jeg tror den "berber" der er nået fram til norden, så har gennemgået lidt modifikationer.

 

Så jeg tror der ledes efter en hest der tager udgangspunkt i berberen, slutresultatet har måske lignet noget der er en mellemting mellem en koldblodtraver og en berber, eller en PRE og en koldblodtraver.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hov....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 23:06

Strøtanke..

 

I kraft af hestens altid nærmest medfødte mytologiske status, og den købekraft, der ligger bag erhvervelsen, så tror jeg man skal skele til tidens kunst og skønhedsopfattelse.

 

Det er elegante snoede ligner, der hvælver og rummer megen kraft, trods letheden.

 

Jeg tror vi skal kigge efter det samme hos datidens hest, den elegante lange hvælvede hals, med den kraftfulde krop, kombineret med lethed.

 

Ville man slæbe guld hjem, bestille smykker af et sådant udtryk, og så ride på en kortnakket lavstammet fætter?..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 overkskrift
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 09:14

næ, gu har de ej...

 

Det er interessant, at der i det kunstneriske udtryk/gengivelse af hesten i fortiden, tilsyneladende er en stor viden om de fysiske træk en god ridehest bør have ; ganachefrihed, skrå skulder, vinklede haser ect.

 

Hvis dette ikke kun er et ikonografisk træk, men en afspejling af en reel viden, så begynder det at blive spændende.

 

Skal nu bare finde en hest, som er 150-155 cm, et mix af lippizzaner, svensk koldblodstraver, berber, lidt PRE og måske en pony oveni...

 

Krydsningen mellem en koldblodstype og en ædel hest er ihvertfald ikke helt fra, hverken genetisk eller kulturelt. Det er nok det avlsmateriale, vikingerne har haft at gøre med for at lave dette:


Billede



Og til ære for HN kvinderne: dette er et af de sjældne eksempler på en kvinde til hest!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kvinde :b
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 10:02

Hvordan kan du se at det er en kvinde?


Julie Herold

Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present

 

Lige begyndt på BBH Basisinstruktør-uddannelsen. Søger forsøgskaninger. Se præsentation. ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 chuntao
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 12:23

...håret!

 

mht blandingshesten. Så har Lene fra Back in Balance avlet en blanding af PRE og svensk koldblod (så vidt jeg husker).

 

Og i Bückeburg (tyskland) har de avlet en Bückeburger rasse, som vist også er noget blandingsnoget -men dog kun med barokke heste som forbillede.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan som en ridehest skal se ud
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 12:26

er beskrevet helt fra Xenophon og når man ved hvordan det føles at ride på de forskellige typer så skal hesten da, med behov for mange timer i sadlen- være bygget og bevæge sig fornuftigt, samt være nøjsom ift at finde mad.

 

Den nordsvenske koldblodstraver er lavet mest på Ardenner (TUNG koldblod) og så med noget ædlere i, for ca 120 -130 år siden....men jeg har også læst at den oprindeligt er ældre og med lokal hoppe + spansk hingst.Det sidste kan jeg bare ikke finde videnskabeligt belæg for.

 

Det der var "spansk hingst" for 300-400 år siden er en berbertype/ neapolitanertype, det var ikke det som er PRE og Luso af idag, de er moderniseret temmelig meget.

 

Det "arkæologisk korrekte" er vel at vælge mtDNA så tæt på de vikingefund der er målt på og så finde en fænotype indenfor det, der minder om det afbildede.

 

Hvis man har mtDNA gruppe E i Janssen-klassifikationen så er vi ovre i shette, fjord og islænder.......har man mtDNA gruppe C så er det mere lipizzaner og Connemara....er det gruppe D så er vi mere ovre i berber og PRE osv........Frederiksborg er jo oplagt at se nærmere på, men de er ikke mtDNAét så vidt jeg ved.

 

NÅR man nu har nogle af de genetiske sammenhænge ret veludforsket, så er det vel ikke til at slippe udenom og køre kun på fænotypen ?


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 13:52

Ja, Eva har ret og man skel heller ikke som forsker hoppe over hvor gærderet er lavest!

 

Jeg har ikke faldet over noget publiceret endnu, ihvertfald ikke noget som specifikt er om vikingetidens heste fra Danmakr, men jeg vil forsøge at kontakte de forbindelser jeg har i sverige, de er nok længst fremme.

 

Det eneste jeg pt. kan tolke ud af teksten, er at variationen er ernorm stor? Så det er ikke bare at tage en hest, men også en hest i rette fundkontekst, måske fra en ryttergrav? Dem har vi ihvertfald nok af fra vikingetid.

 

Jeg går i tænkebox og prøver at finde mere materiale. Det jeg pt. vil gå efter er:

knogler: Kan fortælle os noget om højde og drøjde

DNA: Kan sige noget om type (vs de moderne)

Billeder: Kan sige noget om æstetisk ideal

 

hvad kan jeg sige: sæt i gang!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Highland pony
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 14:36

Min ene highland er ikke så kraftigt bygget, som de ellers skal være - altså lige bortset fra at hun er lidt overvægtig og der er ikke nogen tvivl om, at highland ponyen var en af de racer/typer, der kom med til Island dengang.

 

De er i hvert tilfælde højtstillet og særdeles selvgående - også dem, der syner tunge.


Billede



Hmmm... ikke det bedste billede, til at se det, men måske I kan se, hvad jeg mener.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 He- he, så er her lige
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 14:50

et par links mere:

http://iceryder.net/pony.html

www.pnas.org/content/99/16/ 10905.full

http://iceryder.net/ancestors.html

 

 

Det er sådan at i al den temmelig omfattende forskning der er lavet på MtDNA, altså hvor hopperne kom fra/boede osv....så er der et par ret klare sammenhænge:

 

Det hele antages at udspringe fra en oprindelig stamhoppe, som man kalder A. Derfra er der sket mutationer med måske 100.000 -300.000 års mellemrum og så kan man tælle antallet af mutationer hvor langt en hoppe/grupper/race er fra den oprindelige A.

 

MtDNA gruppe E er hidtil KUN fundet

hos shette, fjord og islænder= de antages at have et fælles, geografisk afgrænset ophav engang for længe siden i Nordskandinavien. Sådan ca 3 mutationsspring væk fra den oprindelige /uddøde A hoppe.

 

MtDNA gruppe C1-2-3-4 er 1-2 mutationsspring væk fra A og er som sådan lidt ældre end E. Her finder vi mange af de engelske og skandinaviske ponyracer,fx. Connemara og desuden lipizzaneren fra centraleuropa er enormt godt udforsket.

I Vikingegrave har man ihvertfald fundet C1.

 

 

From: PHYLOGENETIC NETWORK PROVIDES ANSWERS TO QUESTIONS REGARDING THE ORIGINS OF TODAY'S HORSES by Thomas Jansen und Hardy Oelke

"Of the genotypes which correspond with geographic areas, cluster C1 is the most striking one: It is geographically restricted to central Europe, the British Isles, and Scandinavia, including Iceland. 17 of 19 documented horses of the C1 type are North European ponies: Exmoor pony, Norwegian Fjord pony, Icelandic pony, and Scottish Highland pony. Furthermore, 14 of 27 insufficiently documented horses of C1 type were ponies, including Connemaras. Two ancient Viking horses were also found to have the C1 type. Another mtDNA type, cluster E, consisted entirely of Icelandic, Shetland, and Fjord ponies."

From: Mitochondrial DNA and the origins of the domestic horse
Thomas Jansen, Peter Forster, Marsha A. Levine, Hardy Oelke, Matthew Hurles, Colin Renfrew, J�rgen Weber, and Klaus Olek

The clearest association between cluster and breed is evidenced by cluster C1 (n = 48): in our sample, it is geographically restricted to central Europe, the British Isles, and Scandinavia, including Iceland. A total of 17 of 19 documented horses with C1 are northern European ponies (Exmoor, Fjord, Icelandic, and Scottish Highland). Additionally, 14 of 27 undocumented horses (3) with C1 are ponies, including Connemara ponies. The cluster is younger than perhaps 8,000 y, but definitely older than 1,500 y, because C1 was also found in two ancient Viking horses. Furthermore, mtDNA cluster E (n = 16) consists entirely of Icelandic, Shetland, and Fjord ponies. Taken together, this suggests a common late glacial or postglacial origin for these pony breeds.

 

 

Der er mange racer som IKKE er udforsket endnu, herunder koldblodstraver og frederiksborg. Berberen hører mere til i gruppe D, men hingste kan godt have været blandet ind, uden at man kan genfinde dem i den slags forskning.Fordi mitokondriet kun nedarves fra hoppen/moderen.

 

Sorraia er notorisk en gruppe A-sidegren og ikke fundet på de kanter her og PRE/ berber/Lusitano er langt overvejende i gruppe D.

 

Nu kender jeg lipizzaneren bedst og hvis man skal finde en C1-efterkommer (hvis det nu viser sig at det mest ER den man har fra vikingetiden her på vores kanter), så fisker man et afkom af en af de hoppelinier der bevisligt er C1.

 

Man kan også finde C1 andre steder, men det kræver jo at flere bliver udforsket.

 

Nå, det var nørden- beklager hvis jeg har hægtet nogen af.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 england!
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 16:39

c1 udbredelsen er meget interesset, da den geografik svarer til områder hvor vi har vikingebebyggelser.

 

det kunne være intereessant og se på russiske og slaviske områder, hvor vi også har en stor forkomst af skandinaviske bosættelser.

 

I england har man det såkaldte "danelagen" område, som var under skandinavisk besættelse, det udgør den nordlige del af england op mod Skotland, så dette område er faktisk ligeså "viking" som Danmark.

Vi har et meget stort fund fra Egå nord for århus, hvor der er mange store hesteknogler imellem, men om disse er blevet DNA-undersøgt, tvivler jeg på..selvom det jo ligger lige for.

 

Men hey, nu ved jeg da, hvad vi skal søge midler til!

0
0
Svar på denne tråd
 
 de dyre og de billige
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 16:45

Nu har jeg så lige fået den strøtanke, at der dengang, som nu, var forskel på dyre og billige heste.

Altså kunne man godt forestille sig, at den hestetype der afbilledes på smykker og des lignenede er den type hest, som de rige red på, og så var der en enorm masse af heste af "arbejdstypen", og de er nok ikke blevet fremstillet lige så ofte?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, nej....
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 20:47

Koldblodstraverens udspring er det norske lokale hestemateriale, iblandet mestendels ædlere blod i 1800-tallet. Det var før der var noget der hed koldblodstraver og dølehest. Dengang var benævnelsen Gudbrandsdalsk hest, og før det Østlandshest. Hestene fra Gudbrandsdalen var kendt for deres kvalitet, hurtige, selvgående og stærke. Det blev mest brugt til transport over længere distancer i hårdt terræn. Og avlsmålet var ikke en tung trækhest, men en hårdfør og selvgående hest. Faktisk bliver Veikle balder betragtet som stamfader til dølehesten og koldblodstraveren, og han havde en del fuldblodsblod i sig. I løbet af 1800tallet begynder man dog også at avle en tungere hest frem, med blandt andet ardennerblod, pga udviklingen af større landbrugsredskaber. Men man opdager relativt hurtigt at ardennerblodet ikke tilfører noget den norske hest noget godt. De bliver hurtigere gamle og slidte, og lider af diverse skanvanker.

Det er først i midten af 1900tallet at racen deles op med to stambøger, men inden da blev hestene registreret i to forskellige sektioner. En for de lettere og hurtige heste og en for de tungere og stærke heste. Det samme gælder for den nordsvenske brugshest.

Hele tiden har der eksisteret en let og hurtig type, og helt tilbage til 1500tallet har der været afholdt væddeløb på isen om vinteren.

Skeid og hingstekamp var også udbredt i Norge, ifølge de tidligste skrftlige kilder og helt fram til engang i starten af 1800tallet så vidt jeg husker. Der konkurrerede man både på hesten mod, hurtighed, styrke og kampgejst. Det gik hårdt for sig, men den vinderhingsten fik lov at hygge sig med hopperne på fjeldet derefter.... og ejeren blev nærmest en helt i området.

 

Det var bare lige fra hukommelsen

 

 


Nordis-nørden Johanne


S
ällskapet Nordiskt Kallblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 det med manen
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 20:53

Og det giver god mening, at man har valgt at klippe manen i strit hvis man har haft en hest med lang tyk man, for tøjler og hænder bliver meget hurtigt filtret ind i sådan en, og det er noget bøvl.

 

Jeg vælger dog at leve med bøvlet fordi jeg synes det er smukt, men hvis jeg skulle ride i kamp ville den nok blive studset .


Nordis-nørden Johanne


S
ällskapet Nordiskt Kallblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 hva med hun her
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 21:58


Billede



norsk koldblodstraver står oppstallet i Danmark er 19 år høyde 150+ dette bildet er tatt for noen år siden da hun var ifol

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 13:46

Jeg synes vi kommer nærmere hele tiden på hvilke heste der kan være i spil. Jeg har ladet jungletrommerne gå i de arkæologiske kredse og der er faktisk lavet nye undersøgelser af de heste fundet ved Trelleborg ( som er en ringborg fra 900 tallet, et samlingsted for konges hird) og de heste er noget større end gennemsnittet?

 

Så indtil videre ved vi:

 

Den eftersøgte hest er:

150-155 cm høj med et pibemål på min 19 c/dia

den er ikke broget

den kan være en blanding eller raceren eksemplar af engelske ponyracer, og muligvis også nordiske kraftige småheste racer, samt lipizzaner.

den er højtstillet, højt rejst hals m. god ganachefrihed og muligvis med noget kodehår ( hvis vi skal tolke billederne)

 

vi fra museet fortrækker en hest mellem 4 og 8 år, som gerne er tilredet, men behøver ikke "kunne noget". Vi skal blot kunne vurdere om den har sind og ridelighed til at kunne arbejdes med i forbindelse med rekontruktionen.

 

rent politisk tror jeg at en blandingsrace ville være et godt valg, da vi nemt kunne sælge budskabet med at "denne race var vikingernes hest" og sådan forholder det sig jo ikke. SÅ ville vi falde i "islænderfælden". Men på den anden side set, er rigtigt mange sportsheste idag jo blandinger af gud ved hvad, en DSP er jo en type mere end race.....

 

og så gælder det bare om at få det til at se sådan ud:


Billede



hjelm: tjek

skjold:tjek

0
0
Svar på denne tråd
 
 ******
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 16:54

Nu har jeg kun lige hurtig-læst alle indlægene men spottede at der stod fjordhest - evt med noget arabisk blod iblandet.
Og da jeg så, så billedet med de gule/brunblakke heste kom jeg til at tænke på min Dino, som tilfældigvis er Fjordhest/Araber.


Billede






Billede



Jeg ved ikke lige hvor meget "Vikingehest" der er over ham, men ellers syntes jeg at han passer meget godt til beskrivelsen

Han er desuden 151½ stg




 

Dino <3
There were times we stumbled
They thought they had us down
But we came around ..
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vikingehest
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 17:06

Jeg synes at din beskrivelse passer godt på min egen hest, Mox, som er en frieserblanding. :-)

 

 

 

 

 

 



Mvh Majken

Sygeplejestud. med fokus på sundhed, sundhedsfremme og forebyggelse


>> Med frieserblandingen Mox Diamond *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fellponyen
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 18:27

Ikke fordi jeg selv har dem, men the fellpony society har beskrevet det meget godt. Og lever op til de krav selv den dag i dag.

 

SITAT : I det 4 århundrede da romerne havde besat grænsen mellem England og Skotland, blev hjælpetropper kaldt ind for at bemande "Hadrians Wall" der delte de to lande og for at opretholde ro og orden i hele området. Franske, hollandske, spanske og østeuropææiske kavalerier var "udstationeret" her, og med dem også fremmede heste fra spinkle arabere til brede arbejdsheste som Friseren. Et kryds mellem disse heste og The Celtic Pony, menes at danne grundlag for mange af de engelske ponyracer vi har i dag inkl. Fell Ponyen.

 

Størrelsen på Fell Ponyen blev helt naturligt under 145 cm, da større heste ikke kunne overleve i det barske landskab, der var heller ikke føde nok til at give hvad en stor hest skal have, så naturen sorterede automatisk de store dyr fra og tilbage var Fell Ponyen. Vikingerne brugte Fell Ponyen til at pløje og trække slæder med, og Normannerne brugte dem til at hyrde får med. Under den Industrielle Revolution brugte man Fell Ponyen til at transportere jern fra minerne i nord vest England til fabrikkerne i nord øst England. Kilde: The Fellpony Society.

 


Fellponyer tilsalg

kik ind på min hjemmeside eller ring 22380462

Hilsen Malena

http://www.fellponyertilalt.dk

www.fellhingsten.dk

Motorcykelsæder ombetrækkes!

Klik ind på www.ombetraek.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glæder mig
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 20:46

Lige meget hvad så glæder jeg mig til at se resultatet. Hvad er tidshorisonten på projektet?

 

Og jeg glæder mig til at kunne læse noget mere faglitteratur om fortidens nordiske heste.

 

Jeg tror det er meget sandsynligt at der er vikingeblod i alle de keltiske ponier og nordiske heste. Hvis man ser på dem samlet, er det også som om de på en eller anden måde deler nogle træk på kryds og tværs. Det kunne jo skyldes ophav.....

 

Og det er godt at høre at I forsøger at undgå at falde i islænderfælden. Vikingernes hest findes ikke længere. men der er helt sikkert rigtig meget vikingeblod i islænderne og islænderfolket har været meget dygtige til at markedsføre racen. Det forstår man virkelig hvis man læser bogen "Den fantastiske historie om islænderen i Danmark". Det er på ingen måde negativt ment. Jeg elsker islænderen og alle der forsøger at markedsføre en hesterace kan bestemt lære meget af dem.

 

"Jeg kaldes Hæruin, den ulykkesvise - jeg bringer lykke!"

 

Virkelig fed inskription

 

 


Nordis-nørden Johanne


S
ällskapet Nordiskt Kallblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 21:23

Hold da op en spændende tråd, så spændende at jeg i nat drømte, at jeg var dukket uforberedt op til AT-eksamen og spontant fandt på, at mit emne var menneskets påvirkning på hestens udvikling med udgangspunkt i vikingehestene og denne tråd Tror jeg har for meget eksamens-stress, og bruger måske liiiidt for meget tid på HN i min læseferie


Med venlig hilsen Cecilie :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror da bestemt at der har været
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 09:26

flere slags heste: Stridsheste som i et vist omfang er blevet gravlagt og så "alle de almindelige", type keltisk pony som har været til pakhest, transportheste mm.

 

Det er muligt at man har "forædlet" på "keltisk pony" for at få de lidt større rideheste, så de har samme mtDNA som ponyerne ? - men helt oprindelig kom hestene flest nok fra de eurasiske stepper og Asien og så tilpassede de sig forskellige leveforhold over lang- lang tid og blev bragt rundt af krigstogterne.

 

Har I snakket om hvor langt I vil gå udannelsesmæssigt for at rekonstruere på selve stridshesten (de andre er jo nemmere) ??

 

Det er jo en betydelig uddannelse der skal lægges i en stridshest og derfor skal den have helbred/forventet lang levealder og bevægemønster der kan honorere det behov.Hvis den skal bruges til show og fremvisninger på sigt, er det nok en ide at have to.....

 

Frem for alt skal den have bæring, facon og galop nok til at kunne rides enhændigt. Den slags heste er rytter-tillidsfulde OG yderst følsomme, for at de kan komme til at gå SÅ let for hjælperne.Men de er ikke født koldblods-sten-rolige og det skal man vide.

 

 


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tidshorisont
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 12:46

tirdshorisonten er lang, vi er en arbejdsgruppe bestående af smede, snedker (til slæder og stavseler)sadelmager og undertegnede arkæolog, som er tilknyttet både museet og Aarhus Universitet. Så vi er ude i det felt man ville betegne rekonstruktion og eksperimental arkæologi.

Indtil videre har vi en tidshorisont på 2 år, til at fremstille selve udstyret og få det tilpasset en udvalgt hest.

Men vi er blevet enige om, at du kunne være interessant at have repræsentanter for både den alm. "all round" transportpony og overklassens ridehest/stridshest.

Pasningen og træningen af disse to heste vil blive varetaget af mig som rytter og repræsentanter for arbejdsgruppen som udstyrsansvalige. Jeg arbejder med at koordinere de udendørs publikumsativiter, så vi har i princippet uendelig tid til selve træningen af stridshesten.

 

Men Eva kommer ind på noget meget essentielt: en stridshest, som både skal kunne levere ridemæssigt og samtidig kunne håndtere publikum og andet virak, skal have et særligt sind. Vi har heldigvis mulighed for at miljøtræne dagligt, så hestene ikke skal kastes ind i situationer, de ikke er klar til.

Antallet af heste er desværre lidt afgjort af antallet af testryttere ( undertegnede) Men det kan være museet i fremtiden kan tiltrække andre, som har samme intersser?

 

Jeg har også læst lidt op på Welsh cob ponien, mange af deres avlshisgste er DNA testet, så der kunne man muligvis finde materiale at arbejde videre på. Deres alvshistorie er også interessant med andelen af arabisk og berberblod i kombination med lokale ponyer og senere kraftigere køreheste.

 

For hestenes skyld så jeg helst vi havde minimum to heste, så de kunne være hinanden til selvskab. Muligheden er også at antage at selv ridehestene i vikingetid har været brugt til lidt af hvert.

 

Vi har fundet både vogne og slæder i de fornemme kvindegrave og det kunne også været fremtidig projekt?


Billede



Denne vogn er fra Oseberg graven - vognfadingen er faktisk en kiste man løfter af, og placerer den afdøde i graven, så man går ved siden af vognen og styrer.


Billede



og forstil jer lige en tur gennem skoven en vinterdag i disse!


Billede



Og det er jo tydeligt, at selv hestene foran vognene har skullet være af samme høje kvalitet (læg mærke til den lille knude på halen, det har ogso fundet i skytiske grave, hvor hele hesten er bevaret grundet permafrost)

 

Men er der ikke også eksempler på tilkørte lipizzanere?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Joe, der er skam mange lipizzanere der
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 15:58

køres med: De er adrætte, hurtige, stærke og holdbare.De tåler virak godt og er ekstremt pålidelige når de kender deres rytter/pilot.

 

I sidste FEI world cup firspandsfinale var 3 ud af 7 spand helt eller delvis lipizzanere /Zoltan Lazar, Josef Dobrovitch, Ijsbrand Chardon. Resten varmblod- så når man tænker på hvor lille racen er er det en stærk overrepræsentation i køresport på højt niveau.

 

www.youtube.com/watch?v=dpvGk0GML4Y

 

Vi har også en lokal verdensmester i 1 spand pony, google Kristina Klindt som kører Pluto Callisto, halvbror til min den brune bisse.

 

Welsh køres også på højt pony-niveau, men ikke blandt hestene, efter hvad jeg ved.

 

Min unge hoppe er efter en tidligere 2 x VMsølvvinder i kørsel og vi har indtil nu lavet to afkom efter Lobri´s hingst C. Tisza som har vundet guld i flere World Cup kvalifikationer enspand. På trods af han holder ponymål, har han gået blandt hestene med Henrik Høper på bukken.

 

Min gamle hoppe er fra en kørestald i Belgien, på højt niveau.

De der kan holde til kørsel på det niveau, kan holde til alt- det er den hårdeste sport.

 

Tidl. 4 spands-verdensmester Felix Brasseur kører lipizzaner eller luso (han har ligget i toppen med begge slags i en årrække).

 

Det er de typer på afbildningerne.

 

Der er masser af videoer på YT.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hm........
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 23:15

Tror islænderen er tættest på pga. der ikke er indført gener, ja... vist siden vikingetiden plus minus.

----

Freden blev først lavet senere i middelalderen, godt nok på eksisterende danske materiale krydset med alle de hotte klassiske racer.

-----

Men tvivler meget på, at kongen og co. ville ride rundt på et mix.(har set en tegning af det de kaldte lokal hest fra den gang- ikke særlig smukt!!!)

Der har nok været en mega høj andel af de klassiske racer i freden, især fordi man så hurtig nåede frem til verdens bedste race(for den tid) ved at blande de andre racer sammen. Lidt som DV i dag. Iøvrigt er andelen af fredeblod i DV forsvindende lille.

De skulle ligesom bare bruge frede-delen, for at kunne kalde det dansk. Måske det samme den danske konge benyttede sig af da han skabte freden :-)

Men udover det kan jeg skrive under på, at freden er nøjsom, hårdfør, ligesom sine spanske/italianske/senere arabiske aner. Men fra en senere tid end vikingetiden.



frederiksborger.dk


en linksamling til frederiksborghestesider på nettet


Destrier.dk


mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 01:24

måske i snarere skulle kigge mod øst, her tænker jeg på Bomburs tråd med kosakhestene/rytterne.

 

Det er i den kaliber, hvis der skal action nok i krikken til krigsbrug.

 

Mht til halsen så tænker jeg på 1600/1700 tallets malerier af stamfædrene til fuldblodsavlen.

 

Der er hals for alle pengene..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 her....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 01:27

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 hov...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 02:19

Hvordan så det egentligt ud med datidens infrastruktur?. En af romernes genistreger var jo anlæggelse af vejnet, broer og deslige detaljer. De afbillede vogne er interessante, men næppe brugbare til megen kørsel på ujævn/mudredet/vandløb terræn, medmindre man enten har et par belgiere i baghånden, eller evt, et oksespand.

 

Hvor meget vinter havde de?. Kanerne er ligeledes afhængige af et rimeligt snedække, særligt uden en fast vejstruktur.

 

Avlen/indkøbet vil altid (undtagen i vor tid) afhængig af behovet, selv ved en form for halvblodsavl skulle man være rimelig sikker på brugsegenskaberne hos individet, og jo mere ensartet brugen, (lettere køre/ridebrug), jo større succes med krydsningsavl.

 

Måske skulle i lede efter en halvblods, af den lille tørre slags, fuldblodet giver også et godt hoved, (så kan man jo altid kalde den det man har lyst til).

 

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 They rode into Europe
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 11:08

Hvis man nu tænker på en bog som " They rode into Europe". Så kunne det jo være en god idé at alliere jer med en der kan ungarsk?

 

Der ligger et væld af historisk materiale, men sproget jo ikke er så tilgængeligt for de fleste.

 

De fleste kender nok bogen, men jeg tror nu alligevel den vil være god at tage fat i, da man vil finde navne og kontaktoplysninger på nogen som kan hjælpe med hestetyperne?

0
0
Svar på denne tråd
 
 klima og natur
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 11:10

Vikingetidens klima var en smule mere tørt end vores, men ogå noget koldere, Fund af slæder, skøjter, ski og Is-broder til heste viser at vinterridnig og kørselhar været udbredt.

MHt. vogne er de viste eksempler til parader og begravelser, bestemt ikke alm arbejdsvogne.

Der eksisterer et udbredt vejnet i vikingetiden, men det mest almindelige transport har nok været til fods og med pakheste, da tærrenet uden for de anlagte veje, kunne være meget utilgængeligt.

 

Landbrugsarbejde, dvs pløjning forgik med stude, men i slutningen af vikingetiden indføres hjulploven, der muliggør pløjning med heste.

 

Handel med heste og import af heste er udbredt, og da vikingerne ko langt omkring, incl middelhavsområdet og rusland, kan generne komme mange steder fra!

 

DERFOR: ISLÆNDER ER IKKE EN MULIGHED! den islandske hest nedstammer fra NOGLE heste, som blev bragt til øen i 900 tallet. Derefter isoleres den mere eller mindre og bruger 1000 år på at tilpasse sig et klima, som er meget barsk. Den nulevende islænder har en fælles forfader med vikingetidens heste, men det har en connamarepony også!

 

Så den nulevende islænder har fællestræk med VISSE af vikingetidens heste, men men hvad nu hvis det er arbejdshestene?

 

Vores mest spændende fund pt. er hirdens(kongens hær/mænd) heste fra Trelleborg. Min kollega som er osteolog stå for udredningen, så der håber vi på, at datering, DNA og morfologi kan hjælpe os.

 

Vi kigger selvfølgeig også på hvilken tradition, disse kampheste er avlet ud fra, hvilket materiale de bygger på. En af de ældre afbilledninger er dette, fra den keltiske jernalder (før kristi):


Billede



prikket ind i en urne

På hjelmene fra Vendel (450erne e-kr) har vi en hel lille tegneserie, som viser kamp til hest:


Billede



Vi håber på at de nyeste fund vil være behjælpelig omkring DNA, men vi er godt klar over at DNA vil pege på en bred vifte af nulevende heste, så vi får højst sandsyneligvis snare at vise, hvilke heste det IKKE kan være.

Projektet bliver derofr ikke blot en rekontruktion, men en jagt på den forstilling vikingerne selv havde om den ideelle hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med denne type?
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 11:21


Billede



Oprindelse Danmark ligesom vikingerne :-)

Fås i alle farver: Brun, rød, sort, hvid og plettede.

Pibemål: Hesten på billedet har et pibemål på 19

 

Beskrivelse/avlsmål: Den klassiske knabstrupper er en lille hest på omkring 155 i stang (148-160). Hovedet er af medium størrelse med et opmærksomt og intelligent, nærmest stolt blik. Næseryggen er lige eller med en svag konveks. Har god ganaschefrihed. Halsen er velrejst, højt ansat samt passende lang og går tilbage til lansemærket. Kroppen er gerne kvadratisk med skrå skuldre, afrundet kryds og lavt ansat hale. Man og hale er fyldig. Fundamentet er let og tørt. Bevægelsen er taktfast og indundergribende med bæring i alle gangarter. Traven er rummelig og med høj forbensaktion. Galoppen er samlet, som om hesten løber op af bakke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hm.....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 15:03

hm... det du beskriver er den perfekte klassiske knab. den er tæt på det jeg fornemmer, der ledes efter her !

Men den findes ikke! Racen er ikke typefast i dag og den er historisk yngre end freden.



frederiksborger.dk


en linksamling til frederiksborghestesider på nettet


Destrier.dk


mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd
 
 udstyr og andet
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 10:03

 

Nu er vi kommet så langt, at der er plantagt tur for at se det originale fund!

meget af det ligger på magasin, men jeg skal nok komme med billeder, når vi når så langt. Men her er lidt til inspirationen:


Billede



Dette er meget lig det bid vi har fra Grimstrup graven, en type som er ret unik for Danmark. Det er nok ikke tydeligt, men de brede sidestænger er belagt med sølv og guld...

En anden type som er mere udbredt i hele skandinavien, og de britiske øer, er denne:


Billede



Vi har også fundet tilstrækkeligt materiale til at samle en sadel, denne rekonstruktion viser det indre af en skandinavisk sadel fra sen vikingetid:


Billede



Stigbøjler og fortøj/bagtøj skal der naturligvis også til, denne type er fra den tidligere del af vikingetiden, lavet i kobberlegeringer, men vi har også jernbøjler med sølvdekorationer:


Billede



Og som noget ret interessant: En del af det danske udstyr fra Bronzealderen, viser at der har været kontakter så langt bort som til mesopotanien, vor vi i Nordirak finder disse heste:
Billede



her er fuldskala billede:
Billede



Disse billder stammer fra Apadana og Niniveh, er er vi altså over 700 år før kristi fødsel....men har allerede fine fine heste!

 

Så nu går vi bare spændt og venter på DNA-svar. Hvis ikke vi kan få noget entydigt svar, går vi efter en hest som funktionelt, størrelsmæssigt og brugsmæssigt, kunne forvandles til en stridshest under rytter og for vogn ( for vi skal da selvfølgelig have en assyrisk stridsvogn på et tidspunkt, alt andet ville da være for dårligt)

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2012 22:53
0
0
Svar på denne tråd
 
 akhal tekiner
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 09:47

Spændende projekt! Nu ved jeg ikke om akhal tekinere er en mulighed men det har været for flere tusinde år en eftertragt krigshest som var brugt bl.a. af Ghengiz Khan, Amir Timur, Darius, Aleksander den Stor, osv. Racen eller racetypen (tidligere kaldt for nisean, parthian, eller turanian hest) har været kendt for over 5000 år. Det er ikke utænkelig at vikinger, i deres vandring mod øst, kunne har snuppet nogle af disse heste.

 

Her er mit bud på det- 159 cm, spinklet bene, relativ kort krop, skrav skulder, med meget lidt hårpragt (min hoppe Adygheya Ozal):

 

 


Billede




Billede

 

mvh, Lisa


Ozalynda Akhal-Tekes





0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 12:59

jeg har altid forstillet mig at vi red rundt på islændere, haflingere, connemara, highland, fjordheste og welsh. og de lign. racer.

 

ikke at det er til så meget hjælp :P

 

 



..... .............LOUISE.

Hále Bob & Perle de Phantomic

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 00:21

De heste vikingerne tog med sig til island var fjordhest,og den anden race fra norge (kan ik huske hvad den hedder men den ligner islænderen)og shetlandspony og højst sandsynligt andre små ponyracer fra de engelske øer.

De havde jo ikke så meget plads i skibene, så det var mest praktisk.

 

Islænderen og fjordhest det der er tættest på de heste vikingerne red på.

Hvis du ser på de billeder som der er på smykker osv fra vikingetiden, så kan du se på nogle af dem at rytterne har lange ben i forhold til hesten.

 

Vikingerne har sikkert taget heste med hjem fra andre lande når de havde været ude og sejle, men det har nok ikke været så mange af gangen, pga skibenes størrelse. Så jeg tror ikke på at vikingerne red rundt på lippizanere, måske har de haft et eksemplar, men ikke så mange at man kan kalde dem for vikingeheste. Islænderen har jo oprindeligt været noget højere end nu pga som du selv nævner , det hårde klima. Men nu er islænderene faktisk begyndt at blive større og større(er en debat om det på joras), og du kan ikke fodre en hest større end den har genetisk potentiale for, men du kan godt fodre den mindre ved den ikke får så meget mad.

De er begyndt at blive større da man er begyndt at fodre dem bedre, følfoder osv.

Så din vikingehest er en af de høje islændere eller en norsk fjordhest.Alternativt så tag en jysk hest, den er da pragtfuld som vikingehest;)

 

Vh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 genetik
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 21:24

vi er nu nået så langt at vi denne uge finder de hestetæner frem, som skal sendet til KBH for DNA-analyse. De skal så sammenlignes med moderne heste.

 

Så vi står forhåbentligt med en eller anden form for svar snart. Men der er et men! meget vikingetidens heste var ligeså forskellige som vores er idag!

Meget tyder på, at systematisk avlsarbejde har foregået siden bronzealderen (1600 før kr.) og at man i norden har min tre meget forskellige typer til rådighed. Vi har været så frække, at udvælge tænder fra en hest fra en fyrstelig kongegrav, for det er overklassens gennemavlede hest, vi er interesseret i.

 

Der er jo sådan, at det var norske vikinger som koloniserede Island og grønland, men vi er på jagt efter en dansk hest! og nutidens islændere og nordbakker, er idag gennemavlede heste, som de sidste 60-70 år har haft et meget specifikr eksteriør som mål. og hvis man er i tvivl om hvad man kan opnå på 50 år, så tag et kig i DVs gamle kataloger, man falder simplethen ned af stolen!

 

Så vi skal prøve på at finde en hest, som lever op til to ting:

  1. deler så meget genmateriale, med vikingetidens hest, som muligt.
  2. har så mange morfologiske fællestræk med vikingetidens hest, som muligt.

Når lipizzaneren er i spil, er det fordi der er fortaget gennemgribende genetiske analyser af denne hest, og den har mange "gamle gener" i sig. Vikingetidens hest har mange efterkommere, May Sherif har vikingegener i sig, men vi ønsker en hest, som ser ud, som heste har set ud dengang.

 

og by the way: @lisa: jeg har skrevet lidt om de thrakiske kulturer og Akhal-teke, hvis du er interesseret, plus læs publikationen om pazyryk udgravningen- der finder de en permafrossen akhal-teke type, dun-farvet og det hele, dateret til 500 f.kr de mener, den har set sådan ud:


Billede



0
0
Svar på denne tråd
 
 pazyryk udgravningen
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 22:01

@leonida jeg vil meget gerne læs hvad du har skrivet om akhal tekinere. Jeg kender til den permasfrost udgravning i Pazyryk. Det er en fast del af racens "lore".

 

Jeg var i Turkmenistan i april til den 2. konference af den International Akhalteke Horse Association i Ashgabat. Der var en iransk forsker til sted som jeg snakkede med. Han arbejde med at kortlægge genomet for akhal tekinere. Jeg kan give dig hans email hvis det har interesse.

 

mvh, Lisa

lisa@akhalteke.dk


Ozalynda Akhal-Tekes





0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 00:06

Tak for historieopdateringen. Har selv fam på island, så ved også lidt om vikinger.

 

Må altså insistere på at på de medaljoner du viser af vikingeheste, så ligner de den islandske hest på en prik! Så hvis det er en sleipner eller en medaljon-hest du leder efter , så er det en islandsk hest!!

 

Se på halsen, den er da en kopi af en islandsk heste hals.

 

 

Jeg har en islænder med en lang ryg(gammeldags type) og hvis du forstørrede hende op til en str 150, så ville hun til fulde leve op til de krav du stiller. Hun ligner en mini koldblod

 

Jeg ved godt at islænderne er blevet væsentlig mindre end de oprindeligt var da man indførte heste til island. Men i dag er der stadig eksemplarer på 150 plus.

 

Grunden til at du ikke vil have en islænder kan vel ik have noget at gøre med den tråd du havde om at din hest blev skræmt af tøltende islændere, hvor du var meget vred på dem??

 

Nå, men hvis islænderen er udelukket, så er det nok mest passene med en koldblodsrace evt mix, frederiksborg/belgier, eller nordsvenskeren.

Det er ikke i orden at fremstille ædle sydeuropæiske hesteracer som vikingehest.

 

Se filmen den 13 kriger, der rider de på koldblodsheste og det er nok også det mest sandsynlige, da de nok ikke vil ride på noget nervøst skravl(griner),når de med alt deres tilbehør af sværd osv , så skulle det nok være en stærk og udholdene hest.

 

 

 

I bogen Dødsæderne(den 13 kriger), driller vikingerne jo araberen de har med som gæste-kriger, med at hans hest er så lille som en hund. Dvs at det nok har været nogle kraftige muler de selv har haft. Den bog er en sand beretning, skrevet af araberen de tager med.

 

Hilsen fra Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 09:15

@lisa: jeg ville meget gerne høre mere om Akhal Teke, jeg har skrevet lidt om denne hesterace eller rette den type den repræsenterer, da den har en meget interessant mytologi - især alle legenderne med sammenhæng mellem heste og fugle. Dette er lidt tankevækkende, når man tænker på at den Europæiske Hallstatt kultur oplever en transformation af sin fuglesymbolik til en hestesymbolik ( man kan simpelthen se at fuglen generation efter generation bliver mere hesteagtig) samtidig med at vi ser en kraftig "invandring" af nyt hesteudstyr og hestetyper ommkring 900 BC som kommer sydøst fra. Og alle de føste hesteafbilledinger, vi har, er netop af meget lette heste, med slank krop og denne påfaldende højtrejste hals. f.eks på gundestrupkaret (som ikke er dansk, men af Thrakisk oprindelse)

Billede



Og Charlotte: jeg har ikke noget beef med islændere, Det eneste problem med at bruge en moderne islænder til at vise vikingetidens rytteri er, at de 1000 år som denne hesttype har opholdt sig på island, har gjort meget ved hesten. Så frem for at være et uforandret billede af vikingetidens hest, er der tværdigmod tale om en usædvanelig tilpasset hest, som er formet af sit landskab og kultur. Så nutidens islænder er temmeligt langt væk fra datidens vikingetidshest.

Rent genetisk sker der også ting og sager med arter, som isoleres på øer..

Anyway, vikingetidens hest er jo et mix af alt godt, som er kommet til norden, incl heste af arabisk og centralasiatisk type. Romernes påvirkening af det germanske rytteri har jo stor konsekvens for det senere merovingiske rige, så en meget typefast islænder har næppe eksisteret dengang. Ved ved også fra skriftlige kilder og senere kampteknik, at kamp foregik i gallop. Og der er der ikke så mange islændere, som kan være med....

Og Ibn fadlans beretning er sjov, men som arkæolog er vi nok lidt tilbageholdende med at tage den bogstaveligt.

 

Det bliver meget spændende, at se hvilke gener, disse tænder gemmer!

0
0
Svar på denne tråd
 
 vikinge heste
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 09:48

Jeg synes det er spændene, men virker på sin vis lidt som om at famle i blinde efter en eller anden hest. Som du selv siger vores heste er kraftigt avlet og en hest med vikinge gener, kan ligne noget helt andet end vi forestiller os. Alle racer i nutiden er jo avlet meget kraftigtig specielt indenfor de sidste 50 år. Derfor virker det lidt som et skud i tågen af søge en vikinge hest, jeg for står ikke om det er fænotypen eller genotypen du søger ? og der er jo kun det første vi kan hjælpe med herinde...

 

Men en heste type i DK har været udfra de grundtyper der var vilde. men når man ved hvor langt væk vikingerene rejset har de jo muligvis haft heste med fra mange verdens egne.

 

Kan i udfra DNA lave en 3d agtig hest?

 

Jer der forslår heste prøv at undersøge hvordan racen er opstået eller hesten... fx. min welsh pony kan jeg søge længere tilbage end til Godolpin Arabian. Der er undervejs krydset mange racer ind, som Hackny, Fuldblod, Boulonnais og Barb heste i 1500tallet - jeg kan desværre ikke komme længere...

 

Men jeg tænker at hvis man ser i de islandske sagaer hvilke typer heste de tog med sig, ville man nok komme noget længere tilbage, da hestene på den måde er stambogsført.

 

Jeg kender ikke til stambogs føring af frederiksboger og knapstruppere og hvor langt kan man komme tilbage og hvilke racer er blandt ind, men jeg er tror vi strander omkring 1500tallet som med min hest, der er en hest der hedder SEXY MAGICIAN der er død 1490.

www.allbreedpedigree.com/bugsy2

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 11:43

mest realistisk bliver det nok en fænotype-jagt...Men vi håber lidt på at kunne danne os en grundlæggende ide ud fra DNA, da vi allerede inden hestens domestikation har flere forskellige typer vildheste, tilpasset deret særlige region.

Det er nemlig sådan, at tamheste i dag stammer fra mange forskellige typer vildheste, som så er blevet krydset frem og tilbage. Vi kan derfor godt komme med et bud på hvor ædel eller hvor koldblodspræget vikingetidens hest har været.

Men vi mangler kort og godt noget mDNA fra heste med en sikker datering til vikingetid.....

 

Som der ganske rigtigt konstateres, er de fleste stambogsførte hesteracer af nyere dato, hvor Lipizzaner, frederiksborg og kladruper er blandt de racer som vi kan finde en oprindelse i 1500tallet på.

Så det vi håber på at kunne gøre, er at finde ud af hvilke haplo-grupper vi har i vikingetid og hvilke heste, som idag er bærer af disse.

Af de nordiske grupper, som deler genmateriale med heste fra bondestenalderen er der både fjordhest, islænder og clydesdale, men også thrakener, oldenborg og exmoor! Så rent fænotypisk bliver der mange hylder at tage af!

 

Jeg tror mest på, at vi skal ud i noget mix af en art - det var vikingetidens heste jo. På den måde, vil vi også kunne få en "dobbeltvelsignet" hest, der måske bærer gammelt DNA fra flere typer.

Men der er ingen tvivl om at vikingetidens hest har været af en solid type, med knap så meget luft under og omkring de 1½ meter og vel nok det vi ville kalde en halvblodshest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 vikingernes hest
Forfatter: 
Dato:  19-06-2012 18:59

Kan du bruge lidt af dette uddrag fra "Hestens Historie" af Hans Kloster
westernvideo.dk/usr/pic/ vikingerneshest.jpg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-06-2012 14:43

Jeg synes de gamle tegninger ligner fjordheste og jeg tror faktisk det er dem.

Læser man racebeskrivelserne på fjordheste, så er de brugt af vikingerne.

 

Fjordhestens historie.

Historie:
For lang tid siden kom denne ponyrace til Norge, hvor den gennem lang tid levede uforstyrret af mennesker. Fjordhesten er en af de få racer der ikke har ændret sig nævneværdigt gennem tiden. Den ligner stadig den hest vikingerne avlede og brugte.

Om andre racer blev brugt, det kan jeg ikke huske selv om jeg er gammel


Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com


Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-06-2012 07:12

ScienceDaily (May 7, 2012) - New research indicates that domestic horses originated in the steppes of modern-day Ukraine, southwest Russia and west Kazakhstan, mixing with local wild stocks as they spread throughout Europe and Asia.

 

 

Læs link www.sciencedaily.com/releases/2012/ 05/120507154107.htm

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 vikingetidens hest fundet?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2012 09:45

 

jeg har fået adgang til endnu upubliserede data, som har meget interessante konklussioner.( kan desværre ikke afsløre mere, da forskningsprojektet ikke er afsluttet)

 

Der er blevet lavet omfattende undersøgelser på bla den islandske hest nu, og i den forbindelse har man undersøgt britiske, irske, norske, færøske og svenske heste. Og det man har fundet ud af er.....(trommesolo)

 

Den islandske hest stammer fra et mix afden norske Døle-hest (guldbrandsdalhesten) og den skotske Highlandpony! (alstå de oprindelige)

dette passer fundstændig overens med de arkæologiske fund, som viser at island er blevet befolket af Nordmænd, efterfulgt af koloniserigner fra den nordlige den af england(danelagen) og vi kan tilmed se det samme i menneskets DNA, hvor mange islændinge faktisk er tættere beslagtet med skotter/UK og interessant nok også nordamerikanske indianere ( senere )

 

De har været et smut over irland, da connemare-ponyen også deler stamfader med nutidens fjordheste! heraf fælleskabet i farver.

 

Man kan derfor godt sige at den islandske hest stammer fra vikingetidens heste, men isoleringen på en ø, har gjort ting og sager med deres genmasse - dette er absolut ikke unormalt,at se hyppigere mutationer, Darvins finker er jo et godt eksempel. Så den nuværende islænder er - GENETISK- længere fra vikingetidens hest end Highlandponyen! Dølehesten har været udsat for en mere systematisk avlsarbejde siden det 19 årh, så den nulevende Døle er mere præget af dette.

 

Hvad der er endnu mere interessant, er at man nu vil kigge nærmere på den udryddelsestruede Eriskay pony, som måske kan give os endnu flere oplysninger, Det spændende er at denne pony i størrelse og udseende svarer fuldstændig til de små ponyer, vi har fra jernalderen!

 

Så værsgo: her er den, vikingetidens hest:


Billede



eller ihvertfald et godt bud...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-06-2012 10:18

De heste som Grækerne, Fønikerne og Romerne red på var højst sansynligt Sorraia da mange beretninger og portrætter understøtter denne teori.

 

www.klassisk-dressur.dk/ Sorraianhesten/tabid/18024/ Default.aspx

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det
Forfatter: 
Dato:  23-06-2012 10:35

spændende, leonidas (y) :-)

 

 

 


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

 

Dressursadel Windsor fit 4 (bred), 17 tommer sælges: 2.500 kr (hesten er blevet endnu bredere :-D )

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-06-2012 11:50

De britiske øer var før den romerske erobring beboet af keltiske stammer, som af fønikiske handelsfolk blev kaldt briter.

 

I år 43 foretog romerne under Kejser Claudius nok en invasion af Britannien.

 

Det første vikingeangreb på Skotland og Irland i år 790'erne.

 

De heste som Grækerne, Fønikerne og Romerne red på var højst sandsynligt Sorraia da mange beretninger og portrætter understøtter denne teori.

 

Vikingernes hest Sorraia!?

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 :o) :o) :o)
Forfatter: 
Dato:  23-06-2012 19:42

Asterix og Obelix har været en tur i Rom.

 

Kelterne plyndrede Rom i omkring 390 f. Kr.

 

De kan have hentet nogle af Romernes heste.

 

Kelterne de bredte sig til store dele af Europa.

 

da.wikipedia.org/wiki/Kelterne

 

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-06-2012 21:49

de iberiske heste tilhører deres egen gruppe, hvor af Sorraia ponyen er en helt særligt gruppe, som ikke deler slægtskab med de nordiske.

 

der er dog iberiske gener i mange af de britiske heste, herunder også highlandponyen, men det fleste er nok tilført efter det 18 årh.

 

Rent arkæologisk har vi meget få vidnesbyrd om transportede heste over den engelske kanal, men gernerne siger os, at det må have foregået - dog i mindre grad end fastlandet, hvilket gør "ø-heste" lidt interessante.

 

og begrebet "Kelter" uha, den er lidt svær, for det kræver jeg skal til at redegøre for en masse videnskabsteori indenfor arkæologi, men de såkaldte keltiske kulturer er en stor gruppe, som deler en række fællestræk i ornamentik (stil) og levevis, en gruppe i pricippet ligeså heterogen, som alle os såkaldte nordiske folk er idag..

 

anyway, sidespring...

 

Den nye forsking underbygger vores arkæologiske, nemlig at kontakten sydøstover har været stabil siden slutningen af neolitikum (bondestenalder) omkring 2000 f.kr her i DK.

 

Og det betyder at man kontinuerligt at hentet hingste hjem og trukket på egne hopper, så racerenhed er et meget moderne begreb, man ikke kendte til på samme måde i forhistorisk tid.

 

Highlandponyen er åbenbart blevet krydset meget lidt, enten fordi ingen har interesseret sig for skotland eller at de mennesker som boede der, var fuldt ud tilfredse med deres heste og ikke gad gøre mere ved den sag. Dovenskaben længe leve?

 

idag er higlandponien på listen over truede og sjældre racer ( som den jydske hest) så det bliver nok ikke lige sådan at finde en...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget nyt
Forfatter: 
Dato:  15-06-2018 09:15
Meget interessant tråd.
Den er jo efterhånden nogle år gammel, er der fundet ud af noget mere siden.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider