Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Idealtræning uden smerte og stress
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 18:53

Her forventer jeg så at se en masse billeder af heste med velpassede hove, i super foderstand og muskelsætning uden spændinger, med veltilpassede sadler, i super humør og topudstråling og rigtigt opstillede ryttere med korrekt opstilling og indvirkning på hestene.
Kort sagt ryttere med ægte rideglæde og i harmoni med hesten.

Men det skal være træningsbilleder.


Westernryttere og dressurryttere kom frit frem.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 God opfordring
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:04

Synes det er super vigtigt at vi også ser noget god ridning, oveni alt det her ubehagelige ridning....


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tager..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:08

jeg tager chancen - slå mig eller lad være..


Det eneste der mangler er vist en ridehjelm, og lidt større muskler, det er under genoptræning efter et skadet knæ.


må springrytterne være med*?



Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er da
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:20

helt vild med at se den afslappede fyr med en totalt let hånd i sadlen på den hest, men så må jeg tillade mig at sige, at så stopper det.


Hesten er rejst for højt til sin nuværende træningstilstand og viser tydeligt at kirtlerne bag kæben er i klemme og det gør faktisk ondt på dyret. Dejlig hest ellers!

Ærgerligt ærgerligt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:22

Tadaaaaa


Eller var det ikke lige "den type ridning" der efterlyses?


Mig og gode gamle Muffe *R.I.P*

Billede



Billede



Billede



Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fin hest Jeanette
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:24

Men hvad har det med træning at gøre?


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:27

Hvaaaaad Conny... Det er da træningsbilleder, bare kun opvarmning



Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis ikke den..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:29

Så bliver jeg nødt til at spørge hvornår en hest må gå med den rejsning, for den del af hesten har ikke været ude af træning, det var et knæ, den blev stadig redet i skridt i holdning.

Hesten har rigtig nok kirtlerne i klemme, de er hævede det bliver de ved den tid på året på ham, og jeg har to dyrlæger og en undersøgelse af halsen på at han ikke har ondt af det.


Det er ikke for at undskylde ham - for jeg kan godt se det, men endnu engang må man bare ikke dømme ud fra et enkelt billede. Hvordan ser du iøvrigt hvornår en hest er stresset - jeg tror godt jeg kan tage et billede af vores hoppe der ser total afslappet ud i moment på et billede, selv om er konstant stresset under rytter



Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeanette...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:30

alt ridning er vel træning på den ene eller anden måde?


Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:33

Rikke: Ja se, det skulle jeg også mene... Måske trænede vi ikke til et stævne til DM, men vi var da igang med at varme op


Ej, ved godt Conny nok mente en lidt anden kaliber træning end mig og Muffen en tulle træningsdag i vinters.. Men syntes det var lidt på sin plads med lidt humor (?) og en positiv vinkel på denne tråd....



Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke perfekt...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:34

Tja perfekte er vi ikke, så slå i bare løs, men vi er meget glade, for det meste




Og uha, her er vi endda til opvarmning til et stævne:


Ja som i jo nok kan se er vi heller ikke perfekte, vi laver fejl, hver dag, der er ingen der er perfekt.


Men jeg prøver, og vi stræber efter det.

Og jeg søger for at mit fundament er i orden. Mine heste er velernærede, de er skoet korrekt og de har alle specialtilpassede sadler...!

Hvis dette ikke er i orden, kan jeg ikke forvente at mine heste arbejder korrekt og er glade ved det.


Der findes ingenting der hedder perfekt ridning, perfekte heste eller perfekte ryttere...!


Men der findes det der hedder pæn ridning, der tager hesyn til hesten som det den nu engang er, en hest. Og der findes tillidsfulde heste der er glade ved den tilværelse de har, og ikke bliver budt mere end de kan klare. Og der findes hensynsfulde og forstående ryttere der lytter til hesten.


Og hvis disse tre ting, som til en stor grad afhænger af hinanden finder sammen ,får man det man kalder en imponerede og harmonisk equipage, som falder tæt op af idealet og det perfekte...!


Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre


"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sparky..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:36

Al ridning er træning ja, men de billeder er for letkøbte ikke?


Mht til din fine hests spytkirtler, som din dyrlæge siger ikke gør ondt, når de er i klemme, - så siger det sig selv at noget der er i klemme gør ondt.


Denne her tråd er lavet på foranledning af tråden om FEI reining og hvis du ikke har fulgt med i den (har ikke set dit navn), så er det svært at forstå min umiddelbare kritik.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har fulgt...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:41

Jeg har fulgt lidt med ;)


Og jeg mener faktisk helt alvorligt at det er korrekt ridning, med hensyn til hestens niveau, både dressur og springbilledet.


Hævningen på en kirtel gør ikke ondt - siger fagfolkene, så det må jeg tro på


Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd
 
 tror jeg tør...måske
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 19:42

Du må gerne se et par billeder af mig og min fjordhest janus :-)






Ikke fordi jeg synes det er "idealt" overhovedet, men synes vi er godt på vej. Man kan vist altid blive bedre :-)


God weekend til alle


FJORDHESTE ER BARE DEJLIGE...!!

ANNE OG JANUS GREIS

PIH LÆNGE LEVE...!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest uden smerter og stress..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 20:00

Jamen jeg vil påstå jeg godt kan byde ind med sådan en hest:) I hvertfald i følge både dyrlæge og kiropraktor/massør:)





Glaaaaaaad rytter!



Blev vidst til lidt mere end et par stykker:) Så sparer jer for spring billeder af dyret:)

Men glad synes jeg min hest er!


Jette Nielsen

Bella af Hesselbjerggård



"Nogle venner kommer for en stund -

andre kommer af en grund"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Normal..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 20:00

Hejsa..


Nu har jeg jo fulgt hele denne debat, både i DK og SE...


Men her er hvordan opvarmning ser ud til dagligt af en god all-around hest.


En let naturlig holdning, med god ind undertrædning og mave musklerne suget op.


Her et andet eks på en glad hest under træning og et under max arbejde. Her er det dog ikke mig selv der er rytter ingen kritik her.



Jeg kunne godt tænke mig og se trænings billeder af både western og dressur/spring hest der går på højre end klub plan(LC-LA)?


Sari


Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010
Og bedste tid, 17 sek på 300m.

www.youtube.com/watch?v=ykJp1S2dCKQ



Nu også med


Zippo Glory Bar AQHA

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 20:29

Jeg kan simpelthen ikke se hvor du vil hen med dette.

Er du ude på at fremhæve dårlige ting ved andre, for at retfærdiggøre hvad rytterne til FEI i reining gør? For så synes jeg da godt nok at du er langt ude...

Du efterspørger billeder med rideglæde og harmoni... For mig lyder det til at du siger "Det kan da godt være at det ikke er pænt det der er på videoerne - men kan I måske komme op med noget bedre".

Må man nu ikke sige sin mening, uden man selv skal kunne bevise at man rent faktisk opfører sig etisk korrekt når man rider sin hest...

Hvor vil du hen med dette indlæg?


AnnS


0
0
Svar på denne tråd
 
 jo da....
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 20:33

jj easy boy og mig til roskilde dyrskue for nogle år siden



malou og marshall


morten og hippie...




we do it
the Hippie way !





do the hippie hippie shake

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vover også pelsen
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 20:55

Med det store dyr på 180 (er selv 186)

hesten er 10 år

Hesten er under genoptræning her redet 1½ måned


'Her redet 2½ måned


GAIA - du vil altid være min stjerne

som på himlen kommer der flere

- lige nu blinker Silver Fox{L}


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 21:07

Her byder jeg da også gerne ind...


Hesten er 22 år og i fuld træning + starter stævner, Western(mig) + Dressur(mig og med parten)


Men nu til billederne - Obs disse billeder er af handicap rytter:







Beklager de mindre glade ansigter men med fysisk handicap bruges der mange kræfter på blot og bevare en nogenlunde opstilling som kroppen tillader ;-)



Mvh

Camilla Rosenlund


Kür musik tilbydes, har bl.a. lavet for: Uno Don Diego, Prinz K3, VM sølvmedalje vinder 2010, DM, NM + mange mange flere.

Se mere på hjemmesiden.

www.kur-produktion.dk



After Eight´s Ch ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 EN REINER
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 21:45

Billede
Billede
Min dejlige reiner ,,



Nina jensen

Marsters Remulena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Må tilslutte mig
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 21:53

AnnS indlæg.


Conny, hvad er det du vil med dette?

Ja, vi kan da alle sammen finde billeder af træning med vores heste, men jeg kan ligesom læse mig frem til at det er en helt specifik slags billeder du søger, siden du mener at nogle af ovenstående billeder ikke er træning...

Er det bare meningen at vi skal lægge billeder ind, og så vil du sidde egenhændigt og dømme på hvorvidt det der er på billederne er "rigtig" træning eller bare noget amatøragtigt pjank?

Hvordan er det lige at denne debat skal gøre verden til et bedre sted, i forhold til de træningsmetoder som Reininghestene udsættes for??


I dont' get it .

0
0
Svar på denne tråd
 
 min reiner
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 22:28

R.I.P

FIRECRACKER MOON


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk Line1982 og flere
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 22:33

Nææææ jeg afstår fra at komme med flere kommentarer , jeg nænner det ikke.

Men jeg synes da i høj grad vi trænger til at se nogle velredne glade mennesker og få noget positivitet ind igen.

Om det kan redde verden? Aner det ikke.

Ellers har jeg vel lov at have en mening om andres ridning, lige såvel som andre har. Det faktum at jeg gennem 25 har trænet western heste og ryttere samt en del dressurditto, gør mig vel ikke mindre egnet end andre?


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 min Reiner Cody
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 22:36

Billede


R.I.P

FIRECRACKER MOON


0
0
Svar på denne tråd
 
 Egnet??
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 22:38

Næh, du er i din gode ret til at have en mening om hvordan andre rider deres heste. Det har vi jo alle sammen herinde.

Det jeg ikke forstår, er koblingen mellem hvordan du mener vi andre træner eller ikke træner vores heste, i forhold til træningsmetoderne anvendt på blandt andet Epona videoerne diskuteret i den anden tråd?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg syntes..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 22:43

Jeg syntes ærlig talt du er lidt plat Og det er ikke fordi du kritisere mine billeder, det kan jeg nemlig godt tåle - men blot den måde du griber det her an på


Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sparky!
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 22:56

Det beklager jeg du synes. Jeg har så næsten uden muk taget en del platheder rettet mod min person i den anden tråd. "sådan er det jo herinde".

Jeg er ked af jeg kommenterede dine billeder. Det skulle jeg så ikke have gjort og jeg havde ihvertfald ikke lyst til at fortsætte med resten.


Men jeg har da nok den pointe, at vi næsten alle tror vi gør det bedste for hesten, alligevel kommer vi til at påføre den ubehag og smerte, mange uforvarende. De færreste er så rå, så de synes det er ligegyldigt.


MH Conny


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 23:00

Hvor er det dog meningsløst at starte en tråd der kunne give en god debat, blot for at melde sig ud af den når der bliver spurgt ind til formålet.

Det er vist spild af alles tid!


AnnS


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan da ikke være spild
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 23:06

for en masse har sat en masse dejlige billeder ind og de er da skønne at se på.


Og vi er da vist i Opslag, billeder og video, eller?


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 min hest...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 23:10

Conny, nu jeg ikke bleg for at vise min hest frem, og jeg vil mene hvis man ikke vil have kritikken så hold jer da væk og lad vær med endnu engang og sable andre ned..


Det så nemt og klikke væk her på nettet..


Her er billeder af min hest og jeg i forårs træning april 2011.

Selv vil jeg mene hun nok godt ku træde lidt mere ind under sig, og vi smider lidt den indvendige skulder. Hva siger den kloge kone :D


Kan ikk lægge billederne herind så i får face links..


Skal siges Stormy er en 7 års Quarter hoppe og reiner


Knus


www.facebook.com/media/set/ ?set=a.101501905831588...69753887#!/ photo.php?fbid=1015022...=1&theater


www.facebook.com/media/set/ ?set=a.101501905831588...69753887#!/ photo.php?fbid=1015022...=1&theater


www.facebook.com/media/set/ ?set=a.101501905831588...69753887#!/ photo.php?fbid=1015022...=1&theater


www.facebook.com/media/set/ ?set=a.101501905831588...69753887#!/ photo.php?fbid=1015022...=1&theater


www.facebook.com/media/set/ ?set=a.101501905831588...69753887#!/ photo.php?fbid=1015022...=1&theater

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt med skønne billeder MIa!
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 23:29

Den lille gudeskønne hest elsker sit arbejde!


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nope...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2011 23:56

Kan sagtens vise en glad hest uden smerter og spændinger, med velpassede hove og en tilpasset sadel, i rimelig (måske lidt velnæret) foderstand og med muskler for dens alder/uddannelses nivue.. men kan ikke fremvise en perfekt rytter og du mener jo nok heller ikke det er træning..


Hilsen Signe Og guld klumpen Emma


0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddd
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 00:11

Tja... hva er træning ? Hva er en glad hest ?


Dette er for mig om mine heste en stor del af deres træning og de strutter da også af glæde ved det...


Min Oldenborg hoppe i træning.. dog uden sadel (dette vil nogen betegne som hygge, men for os er det faktisk seriøs træning)


Billede


Så er det min nye øjesten og hans træner.. i endnu en vigtig del af træningen. (vi måtte til sidst fjerne pallen fordi han syntes det var så sjovt at gå op på den hele tiden)


Billede


...Paint my dream...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øretævernes holdeplads
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 00:20

Dem har du altid opsøgt Conny nogle gange har jeg ment du har haft ret i dine udmeldinger og andre gange har jeg tænkt" hvad har hun gang i"


Da jeg så du ville lave et nyt indlæg om idealtræning uden smerter og stress tænkte jeg føst aha , men nærlæste så alt det du havde listet op og så kom der det her ud af det :


Jeg vil tro jeg ved hvor du vil hen med dit indlæg , som der er flere der har kommenteret i denne tråd , og jeg ved du er mere klog på western ridningen end jeg er , men du ha`mig undskyldt

jeg mener at hele debatten er startet på grundlag af det vi "almindelige blødsødne ryttere " er faret i blækhuset over p.g.a den form for opvarmning som nogle reining ryttere udøvede og Epona havde filmet .


Jeg mener ikke der er blevet kommenteret på foderstand , hove m.m som du har fremhævet i dit indlæg , så det eneste jeg kan se du har gang i er :


At findefejl du ser af hestene og rytterne herinde , for at fremhæve, at det man selv ser som værende ok ikke altid er det og det er i grunden en god pointe du der har ,


for så kan jeg måske bedre tilgive dem der ikke mener at det er så grelt det vi ser på videoen for de ved ikke bedre







MvH Jette Hansen & Rockie






0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehehehehe Jette
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 00:28

Det var da en ordentlig rundtur!

Kunne du selv finde vej?


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 glemte helt
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 00:32

at skrive hvor dejligt det er at folk sætter nogle "pæne" ridebilleder ind og ser ud til at hygge sig med deres heste selvom det "kun" er på amatørplan LOVE IT







MvH Jette Hansen & Rockie






0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen kære Conny
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 08:38

jeg kan godt finde vej , men lige meget hvad der bliver skrevet herinde eller hvad man mener , så er der ikke noget der retfærdig gører den form for behandling af hestene og ja der er vist ingen der kan sige sig fri for at tro noget er ok og senere hen kan blive klogere .







MvH Jette Hansen & Rockie






0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes aldrig
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 09:21

at noget dårligt/grimt/ubehageligt kan retfærdiggøres med at der er nogen der gør det værre eller ligeså slemt. Har aldrig forstået når folk kunne lave det link...


Ej, men det er da bedre at jeg knalder den en i røven end at jeg hiver den i munden som de andre gør!?!?! Nej, ingen af delene er iorden i min verden.


Det vender sig indeni mig når jeg ser FEI billederne/videoerne, sådan synes jeg aldrig ridning skal se ud!

Jeg konverterede til western fordi jeg var dybt betaget af den papirstynde kontakt der var til hesten, og at den så alligevel kunne reagere så korrekt og promte.

Og du Conny, har da om nogen lært mig en hel del om hvad korrekt ridning er, og hvor vigtigt det er.


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 09:26

...trods alt før jeg også godt at sætte lidt af de nyeste billeder herind af Rasmine og jeg


Rasmine er glad 99% af tiden når vi rider, ørene er i hvrt fald nærmest altid fremme og hun virker glad hvilket jeg synes er mere vigtig end om hun lige kan gå en LA dressur, selv om hun godt kan når hun gider

Men vi hygger os


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Mvh Nina Nielsen & Plethesten


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *


http://rasmine.skysite.dk/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jette! Jeg har aldrig....
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 09:37

hørt en eneste politimand forsvare en forbryder, fordi han har forklaret et motiv og han bliver ikke skudt det i skoene, hvorfor skal jeg så?
Og hvorfor bruge denne tråd til det?

ER det sådan at hvis man ikke stiller sig op forrest i "Lynchmobben" og skriger som en besat, så er man nok selv skyldig?

Fra start af i anden tråd blev der spurgt om nogen kunne forklare hvorfor de gjorde som de gjorde. Tålmodigt og sagligt har jeg forklaret MOTIVET og er blevet kaldt alverdens ting på vejen.


Debatten ebber så ud og da den gør det tillader jeg mig at stille det formastelige spørgsmål: Ok hvordan går det med Jeres egen ridning og hestehold? Er det uangribeligt?

Selvfølgelig er det ikke det! Jeg kunne så ikke få over mit hjerte, at fortsætte med at hagle ned på alle de glade mennesker, der sendte billeder ind. Men et spejl en gang i mellem er på sin plads.

Der skal gøres noget ved de opvarmningstilstande der hersker i ridesporten, western som traditionel ridning og der går sikkert og forhåbentlig lidt hul på bylden nu, men i det her tilfælde, var jeg "bare messenger" og ikke desto mindre blev jeg forsøgt skudt flere gange.
Jeg må erkende, at jeg ikke længere har hjerte til at "stå for skud". Jeg synes jeg har prøvet at hjælpe og holde debatten på et sagligt plan. Måske er det lykkedes måske ikke. Måske var det at kæmpe mod vindmøller.

Denne her tråd er for nogen en fejl, men så vil jeg gentage mit citat:


En eller anden hippietype sagde for et par tusind år siden: "Den der aldrig har syndet, kaster den første sten"!
Da man ville stene en kvinde.
Der var ifølge overleveringen ingen der kastede nogen sten.

Hav en god weekend!


MH Conny




0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg synes da at
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 09:40

det interessant at se/læse hvad den enkelt H'and opfatter som

"idealtræning uden smerte og stress" - og gider så iøvrigt ikke at deltage i mudderkastning - vi har hver især vores måde at gøre tingene på - og fred være med det.


Og byder så ind med min 4 års oldenborghoppe....her redet et par måneder(elendig billedkvalitet):


(yep - ved ikke lige hvad jeg laver med mine hænder her)


skridt:



trav:



galop:



KH:)Annette






rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har kun
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 10:03

et stille håb, om at der kommer noget konstruktivt ud af alt det her i sidste ende , så har det ikke været spild af tid , hvilket jeg ikke mener det har været indtil videre .


Conny- vil også som dig mene , at vi skal se på hvordan vi selv holder hest og rider og behandler vores hest .

jo mere man lærer - jo mere har man lyst til at lære .




God weekend til dig også







MvH Jette Hansen & Rockie






0
0
Svar på denne tråd
 
 Billed af frej og jeg.
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 10:06

Sætter da lige nogle billeder ind af min fjordhest og jeg


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dansebjørne
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 10:29

Conny INTET af det, der vises i denne tråd af uhensigtmæssiger, når det på videoerne til sokkerholder. DET er forskellen. Så fejlfinding med det formål at retfærdiggøre at ingen kan ride stressfri holder ikke en meter i min bog.


Hvis du mener, at det er en del af games at ride således og hvert element kan 'forklares' - også selvom du ikke er enig - så kan jeg fortælle dig, at jeg overhovedet ikke engang kan holde ud at se videoerne. Og det bliver altså disse sportsgrenes død engang.


Jeg er en ivrig kritiker af roll kur dressur - men jeg må også sige, at INGEN af dressurrytterne når disse ondskabsfuldheder og modbydeligheder der finder sted på de epona-videoer til sokkeholderne. Blå tunger er VAND i forhold til, hvad disse heste udsættes for via træning i stangbiddet


Jeg har faktisk kun set IRL springikonet Søren Knudsen ride tilsvarende grimt, modbydeligt og ondskabsfuldt på opvarmningsbanen.


Tag nu denne video:

www.youtube.com/ watch?v=1e_dmYVI0zY&am...re=related


ALDRIG har jeg set en hest (clinicafholderens i starten - jeg kan ikke klare at se så ret meget mere af video) være så gennemtrænet med smerte og ubehag og den er HELT død. Det har I N T E T at gøre med ridning - INTET !!! Det er bare dansebjørne - det er SÅ klamt. Og det har INTET at gøre med lydighed - jo hvis man ynder at se på slavelydighed.


Danskebjørne er de bjørne, der lærer at 'danse' på en elektrisk plade.


Og du må også gerne se billede af mig. Jeg kan fortælle, at sadlerne er godkendt af dyrlæge og sadelmager samt osteopat, de går uden sko og bliver beskåret hver 6 - 7 uge af en reg. smed, og selvom jeg ikke har verdens bedste opstilling, så ved jeg, at jeg har redet så tilpas mange år (ca. 30 år), at jeg ikke ryger på næsen, hvis mine heste stopper på forbenene, især da ikke, når jeg er forberedt på det, som jeg f.eks. ville være, hvis jeg red min hest ind i en væg. Det lærte jeg faktisk på min første pony, Honey.






Her er mig og min anden hest - jeg evner ikke på alle billederne at ride et tilstrækkeligt stræk ud kroppen på hende, og hun har problemer med at finde balancen i longen og kanter sig lidt for meget rundt og bruger sin lænd for dårligt (årsagen er fundet og rettet af hestesfys). Og så var hun for tyk, og jeg var for tyk - men begge arbejder på sagen :-)





Jeg kan også fortælle dig, at hver gang jeg er ude og ride, så SER jeg mine heste. For en god uges tid siden var jeg ikke tilfreds med måden, den brune fremførte sit ene forben på, og så STOPPER jeg altså med at ride, indtil jeg har fundet årsagen - også selvom der ingen haltheder er. Jeg fik en massør til at se på hende. Hun fandt en mindre spænding i skulderen, som da den blev løst op, også lige løsnede op for en mikro spænding i den diagonale lændemuskel.


Jeg ved, at med den måde jeg har valgt at ride på, så gør de totalt afslappede og afspændte heste, at ALLE problemer og spændinger ses og mærkes med det samme. Det har jeg det rigtig godt med også selvom det betyder flere afbrydelser i min ridning.


Jeg siger ikke, alle skal være lige så krakilske, som jeg er med mine heste, men hestens behov skal ALTID sættes over vores, fordi vi har valgt at bruge hestene til opfyldelse af vores behov. Og det har de proffessionelle ET KÆMPE medansvar for !!!!! Kan de ikke leve op til det, må de sgu finde sig en anden levevej!!!!


Som en skrev i den anden tråd - tror jeg - så vil almindelige mennesker, der ikke kender til ridesporten, altså sige, at det er synd for hestene, og de ikke ser særlig glade ud. Og så snart en uden forstand på dyr siger sådan, så skal vi tage det alvorligt. Vi har KUN så meget legitimitet som den mest uvidende tillader os at have. Se bare hundeloven.


I øvrigt da jeg i min ungdom red landsstævner på min ponyhingst, så husker jeg engang, jeg blev sur og frustreret og gav min hest et rap med pisken, hvilket resulterede i den eneste skideballe min underviser nogen sinde gav mig (jeg red ved hende 5 dage om ugen igennem flere år). Det har været med til at give mig de værdier jeg har omkring håndtering af dyr og det er PRÆCIS hvad jeg mener proffesionelle skal bidrage til.


Verdens bedste læremester (både sadel og hest) i IKKE at ryge på næsen når hesten stopper på forbenene.


Min landsstævnepony til et eller andet stævne.


Ditto



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 jette jette
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 10:30

jette du skive for meget . vi vil ser dig træner din hest. western er lille ting i dk i nu . men du har så meget imod den så find en anden måde og ride på . for jette du er jo en af dem der er god til at råbe op hvis du ser noget eller høre noget om nogen . men kom nu med et foto hvor du træner din hest


R.I.P

FIRECRACKER MOON


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det et
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 12:27

Fint indlæg, Søs


Selv om Conny har oprettet tråden, behøver hun da ikke at svare og kommentere det hele. Nu er tråden her, og alle kan blande sig i debatten og lægge billeder ind.


Jeg glæder mig over at se forskellige ryttere og heste i tråden, som ser ud til at have det godt med det, de laver


Ingen er perfekte - idealerne er nogle, vi kan stræbe efter - ikke vise. Hvis vi forsøger at vise det ideelle, kommer vi netop meget nemt ud i de groteske overgrebssituationer, som der desværre ser ud til at blive flere af.


Mange hilsner fra Misser

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 13:21

Må military heste være med?



Daylight til Military kursus med Eric Smiley :)

Billede


Billede


Billede


Annebanan
Stud.med.vet

uden min elskede, smukke
Tahko Tyk


"They Jump The Moon, We Dance Towards Heaven"
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Ronnie
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 14:09

Jeg kan ikke sige i lige måde , og hvis du har et problem så sig det til mig næste gang du ser mig







MvH Jette Hansen & Rockie






0
0
Svar på denne tråd
 
 Han er IKKE FED, han er bare floffy :)
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 14:11

Hmmm......., Jeg viser da gerne den lille fede frem.



Her en ganske almindelig træning dag, i ridehuset om vinteren i gang med at udføre en 20m volte i skridt.



Og her er vi en forårsdag, på vej ned af midter linjen i trav.






Highland Pony

Man er vel Skotte







0
0
Svar på denne tråd
 
 Conny....
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 14:19

Jeg tror problemet i den anden tråd at din måde og tone at forklare på mere lyder af et forsvar end en forklaring på hvorfor.. og synes så ikke at jeg ser folk kalde dig alverdens ting.. men har måske overset noget..

Men netop det forstærker du jo faktisk kun ved at lave en tråd der tydeligtvis kun går ud på at fortælle folk at når de ikke selv kan fremvise det perfekte, så må de ikke kritisere andre..

I min verden ligger forskellen i at de fleste herinde godt kender deres begrænsninger og arbejder ud fra dem og at gøre det bedste for hesten og genere den mindst muligt.. de ryttere på Eponas film (og andre top ryttere med) de burde være milevidt foran os andre.. ja de kan lave en fejl, men det der vises på videoenerne er jo tydeligvis bevidst, ikke fejl.. at de så måske tror det er sådan det skal gøres for at vinde, gør det det ok ?


Hilsen Signe Og guld klumpen Emma


0
0
Svar på denne tråd
 
 Western
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 17:42

Hej Conny


Har du nogle billeder af hvordan du selv rider mere så man kan se hvad du mener


Venligst Conni


Fjordheste for evigt..........................



0
0
Svar på denne tråd
 
 Conny..
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 18:32

Nu har jeg læst tråden om reining og denne.....


Må indrømme at hvis du skal stå som fortaler for western-sporten, så gør du et ringe arbejde.

Men det er jo min smag og min holdning. Du vil sikkert ikke ændre dig, når nu du har så stor erfaring som de beskriver.

Vi andre er jo bare uvidende........


At du først forsvarer (forklarer - kalder du det nu) den ridning som blev set til opvarmningen og bagefter siger at du bestemt ikke billiger den viste ridning føles underligt i min verden.


At du så laver denne tråd og ind-direkte skriver at man ikke kan kommentere dyrevelfærd med mindre man selv kan fremvise perfekte billeder/videoer - viser for mig at dit ærinde ikke var at være positiv, men at du ville lave et statement af en art.


Alt Elitesport er ødelæggende på den ene eller anden måde og det er da helt OK at det så går ud over den udøvende - MEN MEN når der er dyr involveret SKAL deres velfærd sættes FØR vores lyst/ambition til at vinde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 19:37

Og kan lige tilføje:

Hvor mange heste skal man have trænet perfekt og i hvor mange år skal man have trænet heste - for at have lov at udtale sig om dyrevelfærd??


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalala
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 19:58

Smerte- og anstrengelsesfri stræber vi efter. Her dog før vi begyndte med dressuren, 7 år siden, så der er ikke noget spændende over det. Der begyndte først at ske noget, da vi begyndte at bruge ting fra andre ridestile, bl.a. western, da hun ikke er bygget som en alm. ridehest, så hvis man pakker hende sammen, som mine første undervisere ville have, så går hun i baglås.





The world is my paddock - Mira

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567890+
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 20:35

TS: Hvis du gerne vil ha en positiv tråd, hvorfor pokker er du så den første til at gøre den negativ Det forstår jeg ikk!!!



*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****



R.I.P Dear Tana C


***An Angel In Heaven***



Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!


!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja med chancen
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 20:49

ja med chancen for at blive hængt ud tager jeg chancen og viser billeder af tilridningen jeg er igang med min hest . syntes selv han ser veltilpas ud, bedøm selv?



og det her kan jeg bare godt lide da jeg selv syntes at det her netop er en der har det godt



Mvh Ditte


AQHA

You Turn DK



OX

D Titti




0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 21:13

jeg gider ikke blive hoevlet ned for min ridestil, saa derfor ingen billeder....


om der findes andre af samme holdning som mig er jeg egentligt ret ligeglad med, MEN, jeg mener at INGEN hest kan naa til tops i nogen som helst disiplin UDEN at have vaeret forvoldt en eller anden form for ubehag undervejs.


jeg er som andre her i traaden ved at braekke mig over den her nye "kys hesten 10 gange bag venstre oerer, og fortael den 500 gange du elsker den... hvis du saa smider en loesdrift oven i saa skal den nok blive en superstar" holdning som er blevet moderne.


det var saa et surt opstoed fra mig... take it or leave it, alle har ret til en holdning...


Little Arabians

Passion for Polish


http://www.littlearabians.com



0
0
Svar på denne tråd
 
 "Ubehag"
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 22:06

Jeg tror da bestemt, du har ret, LittleArabians, men sagen er jo, at vi er nogen, der hellere ville se kravene og standarden slækket end at se på skamredne heste. Men det er jo skruen uden ende.


I mit tilfælde tabte jeg uskylden, da jeg for et par år siden så en træningsdemo-dvd med en af UKs top-springryttere.


Der er en sekvens, hvor han viser, hvordan man træner hesten til at lave en halv parade uden brug af tøjlen. Man ser rytteren ride frem i galop, hvorefter han læner overkroppen lidt tilbage og umiddelbart derefter KNALDER hesten i munden med al sin styrke.


Den stakkels hest reagerer på, hvad der må være en helt uhyre smerte, ved øjeblikkeligt at stoppe, nærmest stejle.


Da rytteren har lavet den øvelse et par gange, ja så laver hesten sjovt nok en lille anholdning, når bare rytteren gør mine til at læne sig tilbage.


Efter at have set det, er jeg blevet dybt skeptisk overfor alle der påstår, at de kan ride andet en tulleridning for let eller ingen tøjlekontakt. I mange - men ikke alle - tilfælde ligger der jo nok noget knapt så rart til grund for hestens "lydighed".







Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er en ærgerlig
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 22:12

sekvens du har set Kirstine....for en halv parade skal kunne laves for sæde,vægt og ben alene. Behersker man den har man en hest der arbejder på en sytråd.


KH:)Annette




rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 hjfdwlhwrl
Forfatter: 
Dato:  28-05-2011 23:08

Hvis det er rideglæde du vil se, så kan jeg godt være med, for det har jeg massere af, og vil bestemt også mene at mine heste er velpasset.


Mig og min 5 års Lusitano vallak Bemparecido, dressurtræning:


Mig og 11 årige Tifo, også Lusitano Vallak. Her er vi til Passeo de Salvaterra, som er 6 timers ridt rundt omkring på marker og stier i Salvaterra, Portugal. Her er vi lige landet fra fuld gallop med en manglende stigbøjle og højt humør ;-) Der er måske ikke så meget træning over dette billede, men massere af rideglæde...



Her er så et billede af "Maestro" Isquial. En 21 årig Lusitano hingst.



Jeg er bestemt helt enig i at vi skal være gode ved vores heste, og behandle dem godt og med respekt. Når det så er sagt, synes jeg bestemt også at man skal ride sin hest. Jeg mener at det er totalt misforstået godhed at klaske ponypude og kapsun på sin hest, hvis man ikke formår at samle den. Jeg ser så mange der rider for helt lang tøjle, for så forvolder man ikke sin hest nogen form for smerte, men hvis hesten går med svag ryg og underhals, så sidder smerten bare i ryggen i stedet. Man må i min verden ride med den sadel og det bid man vil, det vigtigeste for mig er at se en hest der bruger kroppen korrekt, og så kan man ikke undgå rideglæden, hvis man opnår det...


Hilsen Fie


www.lusitanoforeningen.dk

Se alle de skønne Lusitanoer i Danmark.


www.lusitanopassion.dk

Se en masse lækre salgsheste fra Portugal.

0
0
Svar på denne tråd
 
 La la laaaa
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 02:50

Jeg bidrager med et par videoer af mig og min nye vallak på 4 år. Jeg købte hesten for 2 uger siden, hvor han havde gået skovture i 6 måneder og før det havde gået 2 galopløb, hvor han blev kasseret pga for store/runde bevægelser. Jeg er igang med at uddanne ham inden for dressur, stille og roligt, i hans tempo, og jeg synes faktisk at det går rigtig godt, han er over følsom i munden, så jeg har faktisk minimalt fat i ham. Og så vil jeg lige påpege at hver gang jeg snitter ham med pisken, så slår han med halen, så det er altså ikke af dicideret ubehag han gør det :)


Trav:

www.hestegalleri.dk/ vid_vis.aspx?VideoID=245610


Galop:

www.hestegalleri.dk/ vid_vis.aspx?VideoID=245611


Heste sælges, se hjemmesiden:


Team-Schade

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift....
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 06:32

Til sheila-maria... Undskyld jeg spørger men hvordan tør du ride uden ridehjelm på så ung en hest når du kun lige har haft den i 14 dage?? Ville da være ærgeligt at smadre dit kønne ansigt..


Korrekt ridning, hvad er det??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Her er vi så.....
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 08:27

Arkison 11 år...Min øjesten..Vi hygger med dressur på lavt plan. Dog så vidt muligt undervisning hver uge..Har selv avlet ham...



Billede


RIGTIGE KVINDER RIDER HVER DAG.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 09:23

Sheila-Maria


INGEN galophest bliver kasseret pga for store runde bevaegelser... det betyder bare hestent skal have bloedt underlag for at vaere hurtig nok til fladloeb.... saa den maa have vaeret for langsom uanset underlag.... men fin hest


Little Arabians

Passion for Polish


http://www.littlearabians.com



0
0
Svar på denne tråd
 
 forskel på eliten og bredden
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 10:18

Jeg tror det er vigtigt at skelne mellem eliten og bredden.


Det er min erfaring at man ikke kommer til eliten med gulerødder, ros og hygge alene. Det kræver hårdt arbejde.

Jeg tror på at ingen mennesker er født onde.


Men pres om præmier, penge, prestige og anerkendelse får folk til de mærkeligste ting.

Det forsvare ikke deres handlinger - men nogle gange kan det hjælpe at have en forståelse for hvad der kan få folk til at reagere som de gør.

Folk på toppen holder hånden over hinanden, og derfor mener de at kunne retfærdiggøre deres træningsmetoder.


At man nægter at ens træning bliver offentliggjort er som at sige at der sker ting som ikke alle vil kunne forstå - det er en kendelse - skyldig!


Som bredderytter arbejde man hele tiden med at opnå en større forståelse for ridningen og hesten, finde takten og koordinere bevægelserne. Man tager sig tid, bevæger sig op og ned af stigen efter behov. Man fejler konstant, men arbejder hele tiden på at minimere sine fejl.


Som eliterytter handler det om finpudsning, men i den grad også at præstere hver gang. Nogen kan klare presset, andre mister dømmekraft. Desuden spiller mange andre ting som penge, præmier, kvalifikationer m.m. pludselig ind.


Her burde vores hovedforbund træde i karakter og minimere episoderne hvor rytteren overskrider grænserne, således at det ikke kan svare sig at gå i ekstremer. Så længe de ikke gør det, legalisere de det der foregår, og tillader yderligere pres fra ejerne, pengemændene og fans.


Jeg er blot en glad amatør der arbejder på at minimere mine fejl:

Tilridningshest efter et par måneder


Tilridningshest for første gang i terrænet (for begge- med vores træner)


Efter et par måneders springtræning


Fejlredet trakehner får tillid til rytter igen



Tilridningshest efter et par gange med rytter på


Som sagt arbejdes der på sagen - dog kan jeg allerede den dag i dag sige at jeg vil aldrig være proffesionel. Mine heste rides for min og deres fornøjelses skyld - de hesteejer der har stævnemål for deres heste må finde en anden træner/rytter.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Oldenborg Hoppeføl 19. april 2011

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen smerte
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 11:48

Synes det på en måde er et underligt indlæg, for de fleste kan da forhåbentlig vise et billede hvor deres heste ikke ser ulykkelige ud. Men det er nu stadig en ret god tråd, da det er en fornøjelse at se de her afslappede og glade heste under rytter. :)


Jeg vil også gøre forsøget, velvidende at det er et sats, da jeg også har uendelig mange fejl og mangler i min ridning. Men jeg er af den holdning, at det først er når man mener man er fejlfri, så har man virkelig begået en fejl.


Først mig og Vinnie. Sadlen ligger lige langt nok fremme, men den passer, vi løste problemet med en bananformet gjord senere. Der er ingen grund til at kritisere, jeg har ikke hesten mere



Så er der mig og Artesia. Igen ingen grund til at kritisere, hun er pensioneret.




Til sidst er der mig og Escape. Escape er 4, gjort ryttervandt hen over vinteren, og har på nuværende tidspunkt været redet seriøst i 1½ måned, jeg har haft hende hjemme de sidste 2 uger, før det var hun i "tilridning".

Sådan blev hun gjort ryttervant


Og sådan ser det ud nu:




Artesia
Sweet Escape
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er i...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 12:07

Jeg må indrømme jeg i den grad er enig med Little Arabians - alt handler om at give hesten økologisk rør sukker og kys på mulen efterhånden, det snerter nogle steder på hesten når den skal ind og gå nye øvelser, jeg kan altså heller ikke få mit ben bag nakken, uden at mine muskler lige skal strækkes en gang, og at det mådke strammer lidt, men der er selvfølgelig forskel på i hvilken grad man presser hesten.


Og det snakken om de proffesioneller og "os" amatøre, så vil jeg lige sige, at det første billede jeg lagde ind, rent faktisk er en proffesionel, og hesten høstede placeringer i LA klasserne til trods for denne lette ridning, og til trods for han er springhest (og springrytter ) :)


Conny, du må gerne kritisere videre for min skyld, jeg "forsvarede" mig ikke, fordi jeg ikke kunne tåle det, men fordi din og min mening om korrekt ridning ikke er ens ;)


Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd
 
 dressurtræning
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 12:33

Jeg er enig med de andre i at der er stor forskel på at være amatør og professionel - det er svært, at sammenligne os hyggeryttere med dem der lever af at levere resultater og som der rider på top-tunede præstationsavl.


Når det så er sagt, så vil jeg da med glæde vise mit eget dressurdyr frem. Han er glad og tilfreds, og sætter efter min mening muskler de rigtige steder, på trods af at jeg ikke når at ride så meget og så seriøst som jeg gerne ville.

Nogle vil måske mene, at det er lidt "spild af god hest", at han ikke bliver udfordret og presset mere i forhold til hans evner, men jeg tror nu ikke hesten har ambitioner, så hygger mig med min amatør-ridning :-)


Jeg har ligesom andre også fejl og mangler i ridningen, men heldigvis er jeg selv tilfreds og har det fint med at der er plads til forbedring :-)




0
0
Svar på denne tråd
 
 Synes godt nok
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 14:36

det er en lidt mærkelig ide at nogle tror at hvis man mener at nogle udnytter hestene og rider for hårdt, så må de kun trænes med økologisk sukker og gulerødder og aldrig bedes om noget.. tænk at nogens verden er så sort/hvid at det åbenbart er enten pyller pyller hvor hesten selv får lov at bestemme og får godbidder for det eller også tvang og delvis vold fra en professionel... mener i seriøst ikke at man kan ride seriøst og samtidigt på hestens præmisser eller hvordan ??

Og ja der er der forskel på at være hygge amatør med 1-2 heste og professionel med måske 8-15 heste.. det kræver meget mere tid og arbejde og man skal virkeligt være fokuseret, men igen er det ensbetydende med at man skal bruge magt, vold og grimme metoder og at der ikke længere skal tages hensyn til hesten som levende væsen... den indstilling forstår jeg ikke..


Hilsen Signe Og guld klumpen Emma


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke en atlet, men en hest
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 15:05

Der er også KÆMPE forskel i min verden om at bede hesten om noget på hestens præmisser og så bede den om noget på menneskets præmisser. Det første er ok i min bog, det andet totalt uacceptabelt.


Det har intet med øko at gøre, når man sætter sig ind i hestens fysiske, psykiske og adfærdsmæssige behov og tilrettelægger træningen der ud fra.


Men det er derimod dicideret dumt at træne hesten med udgangspunktet i menneskelige behov og tro, at den vil det samme som en selv og kan forstå, at det skal gøre ondt, før du bliver god og kan vinde præmier. Det er hesten nok ret ligeglad med - den vil bare slippe af med smerte, ubehag og stress.


Problemet opstår når folk IKKE ved noget om hesten og dens fysisk, psykiske og adfærdsmæssige behov, for så havner vi tit over i menneskeliggørelsen af hesten - hvor man tror at den vil det samme som en selv og nok godt lige kan finde sig i smerte, ubehag og stress fordi fortjenesten ligger lige om hjørnet.


En hest er IKKE en atlet - den er HEST !!!!!




The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 grimme metoder???
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 15:07

Gizmomis: hvor i tråden er der nogle der mener at det er ok at bruge grimme metoder?


Med forskel på amatører og professionelle mener jeg, at jeg som amatør ikke presser og udfordrer min hest så meget som en proff ville gøre og her mener jeg overhovedet ikke med pisk, grimme metoder osv.


Mere seriøs/professionel ridning ser jeg som træning 6 dage om ugen, undervisning og et mere udpræget mål om at hesten skal uddannes alderssvarende, samt stævnedeltagelse.


Det jeg så mener i ovenstående er, at min hest uden tvivl ville nå meget længere hvis jeg trænede sådan, men pga. tid har jeg ikke mulighed for at træne hver dag og ride så seriøst som jeg gerne ville. Det har intet med pisk eller grimme metoder at gøre!

Hvis jeg trænede hver dag kunne jeg tilmed presse hesten mere til at gå med mere bæring og lave flere øvelser, fordi den ville være i bedre kondi og form til at skulle yde mere og presse den/udfordre og udnytte dens evner mere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor presse?
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 15:16

Men hvorfor tror folk hestene SKAL presses?


Mere bæring og samling bør da komme stille og roligt og i takt med hesten bliver stærkere og kan mere. Det har da intet at gøre med at presse dem til det.


Jeg kan da tydelig mærke på min, når hun er klar til næste trin - og jeg skal ikke presse hende til det. Hun kan bare selv en dag.



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 ak ja....ordkløveri
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 15:35

Så kald det dog udfordre, bede om eller træne istedet for presse, hvis det er det ord du forarges over.


Hvis man er lidt firkantet, så kan man sige at alt hvad man gør når man sidder på hesten er at presse den. Du presser den til at stå stille når du skal op, gå frem og du presser den til at stå stille.


Min hest render ikke og laver schenkelvigninger i på folden i sin fritid, og han får heller ikke pludselig mere bæring - det kommer med temposkift, halveparader osv. og det er noget jeg beder ham om når jeg rider ham. (men som sagt ikke pt, da tiden ikke er til så meget ridning at jeg synes han er i god nok kondi/træning til det)


En motionsløber presser også sig selv engang imellem for at blive bedre. Det behøves altså ikke være et så frygteligt ord, det kommer an på hvordan man opfatter ordets betydning. Jeg kan fx. presse mig selv til at løbe 0,5 km mere eller presse (bede) min hest til at blive stående helt stille i en parade i 6 sekunder - er det så slemt?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ordkløveri 2
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 16:09

Jamen det er muligt det bare er ordkløveri. Men for mig ligger der en indbygget uvillighed hos modparten, når man presser nogen eller noget til noget. Det gør der ikke, når man beder nogen om noget.


Jeg kan derfor sagtens presse mig selv - fordi jeg præcis ved, hvad denne uvillighed skyldes: er jeg sulten, har jeg ondt, er jeg træt, ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre, eller hvordan jeg skal gøre det, har jeg ikke styrke nok til det ovs.


Jeg presser aldrig andre, da jeg ikke kan vide, hvad der er årsag til deres uvillighed. Hos mennesker, som jeg også arbejder med, kan jeg dog afdække den ved at spg. dem: Hvad er grunden til at du ikek har lyst, ikke vil, ikek gør. Svarene kan så være uendelig mange men tit er det at de ikke ved, hvordan de skal gør en given ting. OG så må man lærer dem det og på lignende måde fixe de andre årsager til uvillighed der kan være.


Hos dyr skyldes uvillighed ofteste smerter eller at de simpelhen ikke aner, hvad de skal - enten har de ikke lært det eller også har de ikke forstået det. Har de smerter, må man afhjælpe det, ved de ikke hvad de skal, må man ændre på sin træning - typisk brække den ned i endnu mindre dele.


Man kan altså ved træning af dyr undgå at presse dem ved at lave en progressiv og ekstrem systematisk træning - så kan de altid honorerer, hvad man beder dem om, uden man behøver at presse dem på noget tidspunkt.






The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jessie...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 16:15

Nu var det ikke henvendt til dig personligt, selv om du så åbenbart føler dig ramt.. jeg snakker om dem der skriver at man ikke når toppen med gulerødder og søde ord eller at alt efterhånden handler om at man kun må give hesten økologisk rørsukker og kys på mulen.. hvor får de det fra, det er der heller ingen der skriver.. men det antages åbenbart at er man imod hårdhændet ridning så er man bidløs, bomløs, skoløs hippie der sidder i rundkreds med sin hest og diskutere hvad den har lyst til over en gulerod og noget økologisk sukker..


Hilsen Signe Og guld klumpen Emma


0
0
Svar på denne tråd
 
 nu føler jeg mig ramt ;)
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 17:24

Citat

jeg snakker om dem der skriver at man ikke når toppen med gulerødder og søde ord


Det må så være mig. Nej, jeg mener ikke at man når toppen med gulerødder og søde ord, men med seriøs træning (læs her står ikke vold osv. men træning)

Jeg kommer heller ikke i topform med gulerødder og søde ord men med træning hvor jeg må presse mig og svede for at nå målet.


Jeg ser det ikke som et problem at man presser en hest til at yde lidt ekstra og udvikle sig, men det er et problem når det bliver voldsomt, urimeligt eller overdrevent.


Jeg har aldrig hørt om nogen der udviklede sig uden at presse sig selv og overskride nogle grænser - det samme gælder en ekvipage.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Oldenborg Hoppeføl 19. april 2011

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen Gitte
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 18:03

Der er jo netop heller ikke andre der skriver at man når toppen med gulerødder og søde ord.. det er derfor jeg ikke forstår at de kommentare kommer når man kritisere hård og grim ridning.. for det kommer jo til at lyde som om man synes den hårde ridning er ok, fordi det er det der skal til..


Hilsen Signe Og guld klumpen Emma


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg forstår ikke trådstarter
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 18:23

I den anden tråd er det professionnelle ryttere, der rider hårdt og grimt.

Hvad skal en tråd med billeder af de glade amatører ændre?

(Udover, der er en del klaverhænder, folk, der falder frem, og heste med mulen under lod). Men det beviser ikke noget, det er "de glade amatører"- ikke folk på højt plan. Og folk på højt plan kan ride pænt, Kyra fx, og Ludger Beerbaum.



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Little Arabians
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 19:10

Jo han blev kasseret pga hans bevægelser :) Han var privat ejet galophest, og jeg kender gamle ejer, som mente han ville gøre det bedre som dressurhest pga. hans bevægelser :)


Heste sælges, se hjemmesiden:


Team-Schade

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 20:25

Undskyld men er det ikke rytteren PLIGT at få hesten til at nyde det den gør sammen med rytteren ?

Det må da være logik for enhver at hesten gennem sin opvækst og træning får opbygget lysten til at arbejde og være sammen med sin rytter.

Uden opbygning af dette vil man ikke kunne begynde tilridning uden at "tvinge" hesten.En hest uden tillid og lyst vil ALDRIG syntes at det er behageligt med nogen på ryggen eller en ved sin side som pludselig sætter grænser for den...


I min verden er en glad og villig hest en hest som gennem opvækst og indlæring har fået den ide at det er dejligt at være sammen med sin rytter/ejer... ja i det hele taget mennesker.


Dette skal nok også blive vent og drejet i en gang ordkløverri men sådan ser jeg på det og sådan klargøre jeg mine heste til deres liv som ridehest.


...Paint my dream...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Debat???
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 20:50

Westernpleasure:


Det er også min holdning og tilgang, omend det ikke altid er så enkelt at udføre i praksis.



Love isn´t allways about holding on.

Sometimes, just sometimes,

it´s about letting go...

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig enig
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 22:09

Westernpleasure: (Y) (Y) (Y)



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 WesternPleasure
Forfatter: 
Dato:  29-05-2011 23:47

Helt enig


Hilsen Signe Og guld klumpen Emma


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rigtig godt
Forfatter: 
Dato:  30-05-2011 00:08

Så får ordet "pleasure" en betydning, som giver mening.

Også fra mig til Westernpleasure.


Mange hilsner fra Misser

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2011 08:21

Jeg er lidt måløs.


Conny - hvis ens egen rideform kritiseres, så får man bare andre til at lægge billeder ind af deres rideform - og fordi man så selv føler sig kritiseret - kritiserer manså de andre.


Synes det er noget usympatisk.



Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2011 10:45

Westernpleasure, der fik du sg lige en stjerne i min bog! Super godt skrevet!


Ud over det er denne tråd latterlig, for selvom man kan sætte et billed ind af en afslappet eller arbejdsom hest, så viser det bestemt ikke hvad der ellers foregår på banen! Det kan jeg da hvertfald finde et billed der beviser.




Anne


I have found my Magic

RIP Røde. Vil altid huske dig!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min Kaptajn
Forfatter: 
Dato:  30-05-2011 21:50

Her er et par billeder af mig og min reiner Cool Captain Spirit. Jeg elsker at træne og arbejde med ham, han er en pleaser, og jeg føler at han gør alt for gøre det jeg beder ham om. Så for mig er det god træning uden smerter, eller noget :)



Hilsen Mie

Det er mig med Tøffe og Kaptajnen


Kære Lille Fis, min dejlige skat, min smukkeste stjerne på himlen.

R.I.P 3/6-2004 - 9/10-2008


Min westernrytterblog


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil
Forfatter: 
Dato:  30-05-2011 22:05

godt forsøge med nogle billeder jeg er bestemt ikke perfekt, og arbejder hverdag på at blive bedre, jeg er rendyrket konkurrence rytter og har hest for at ride konkurrence og det store mål er helt sikkert at komme ud og ride GP engang, og forsøger så meget som overhovedet muligt at holde mine heste glade og godt tilfredse selv om de skal arbejde og udvikle sig.


Billede


6 Års hoppe placeret i Mb til c-stævne

Billede


4 års vallak til sit første stævne


Billede


13 års vallak på prix st. georg niveau


Det var mit lille tilskud.


Vh gitte


GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jaah..
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 22:53

Jaa vil da også gerne melde mig som en langt fra perfekt rydder men for pokker vi hyggede os :)


Billede


Bahh veldig konsentreret og ved at S.... i bukserne af skræk første stævne


Billede



Wuhuu vi træner i at hygge :P


Billede



Wuhuu mere hygge :P og træning i at stå stille hahaha,

R.I.P min dejlige smukke tullegøj!!!!



"You keep knocking on the devil's door long enough and sooner or later someone's gonna answer you."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmm..... :D
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 23:24

Hmm... forstår altså ikke meningen med dette indlæg.

For det andet.. INGEN er perfekte ;)


Dejligste Dixie pony <3


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tråden stammer
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 23:36

fra da epona.tv lavede en reportage fra et reining-stævne i Sverige, hvor der blev trænet rigtig grimt.


Jeg tror nok at trådstarters idé var, at ingen jo er perfekt.


Så vi, der tillod os at kritisere den viste træning, derfor burde vise vores egen - og naturligvis 'perfekte' måde at holde og træne heste på ;-)


Tråden kom i hvert fald umiddelbart derefter ;-)


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)


www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 yutyuyuytu
Forfatter: 
Dato:  26-06-2011 10:22

Men som en anden nævner, er der intet her der kommer det mindste i nærheden af det @!#$, der vises til det stævne....



Mvh Michelle





LYKKESMINDES FLINT

KLOSTERMARKENS PAX

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

Wwww.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ufufufuf
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 20:14

Med ganske få undtagelser: Så slip dog tøjlerne for pokker!


Det der reining - det er godt nok skod-ridning, som det bliver vist her.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider