Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Sadel pasning - hjælp!
Forfatter: 
Dato:  02-09-2015 14:52

Hej allesammen :)

 

Jeg vil gerne købe en brugt western sadel, og så få en sadelmager til at se om den passer.

Jeg har brug for hjælp til hvilken jeg så skal købe. Sadel skal passe en pony på 132 cm, og mig på 165 cm, 18 år gammel og normal bygning.

Lige nu bruger vi en dressur sadel, mellem bom og 16 tommer. Den passer ponyen godt, og jeg kan også lige være i en 16 tommer sadel.

 

Er der nogen der ved hvilken størrelse western sadel jeg skal købe for at den passer både mig og pony? Den skal vel være en mellem bom, men hvad med tommer? Jeg har hørt at en 16 tommer western sadel svarer til en 17 tommer dressur sadel.

Håber der er nogen der har meget forstand på det og kan hjælpe :)

 

Mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  24-10-2015 23:02

Det er ikke helt ved siden af som tommelfingerregl at du skal en tomme ned i størrelse fra dressur-mål til western-mål på sædet, men det er også kun en tommelfingerregel. Der er mange forskellige sadeltyper at vælge imellem som er meget anderledes i sædet fra den ene til den anden. Så meget afhænger af hvad du vil bruge sadlen til og hvordan sædet så er formet i den type sadel du har brug for.


Med hensyn til hvordan den passer hesten så vil jeg kraftigt fraråde at du køber en sadel og så ser om den passer bagefter. Med westernsadler fanger bordet på den måde at der ikke er nogen paneler under bommen man kan stoppe om. Det gør at den skal passe 100% til hesten fra start.


Mit råd er at du henvender dig til en af de westernforhandlere der er i DK og enten tager hesten med hen til butikken og prøver nogen sadler til i finder en der dur eller betaler for at forhandleren kommer med et udvalg i bil til dig og prøver sadler der. Begge dele kan lade sig gøre.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider