Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 quarter/paint til distanceridning?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 12:05

Det her emne hører egentlig ind under distanceridning, men da der ikke findes sådan en kategori, spørger jeg her, hvor der nok er flest quarter- og paint-ejere, håber I vil bære over med mig

 

Inden for det næste års tid skal jeg nok have hest igen efter en lang pause, og jeg spekulerer allerede nu på hvad det skal være for en, og vender gang på gang tilbage til quarter og paint, på trods af at jeg ikke har interesse i westernridning. Men dem jeg har mødt har haft et skønt temperament og så er de jo bare smukke.

 

Distance vil nok blive min primære disciplin, da jeg er så heldig at bo lige ved 970 hektar skov (dronninglund storskov)

 

Jeg har før haft araber, og har også været inde på at anskaffe mig sådan en igen, hvis jeg kan finde en med afslappet temperament, da det jo er det oplagte valg til distance. Jeg ELSKEDE min araber, han havde den skønneste personlighed, men han gloede meget på tur, og det bliver altså lidt anstrengende i længden, hvis jeg skal være helt ærlig, og det skal jeg jo...

 

Så hvad siger I, ville I anbefale "cowboy-racerne" til distanceridning? Jeg er ikke ude efter nogle specifikke resultater til stævner, bare en god kammerat, der gider de lange ture uden at blive for doven. Og det ville da ikke gøre noget hvis min mand kunne tage en skovtur en gang imellem, han er begynder.

Jeg er "en lille spirrevip", så leder ikke efter en specielt stor hest.

 

Jeg kigger konstant annoncer, men tit lægges der vægt på diverse western-resultater. Og det er slet ikke det jeg er ude efter. Den skal ikke kunne noget særligt, den skal bare helst være trafiksikker og medgørlig på tur, både alene og sammen med andre. Det vil man jo nok kunne finde inden for alle racer, det kommer jo an på det enkelte individ. Men der er jo altid nogle fællestræk for de forskellige racer, og jeg er nysgerrig efter at høre, om andre bruger quartere eller paints til denne disciplin. Måske kan de store muskler være lidt en ulempe?





Marlene


0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance på quarter/paint
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 11:43

Kan sagtens lade sig gøre - Anna Søgaard fra ASH Naturhov har redet indtil flere 80 km klasser på gamle paintvallak med stor succes og der er vist flere af racen i spil til distance, både i EU og USA.

 

Det du nok skal være OBS, er om du vil gøre dig i toppen af de helt lange klasser (80 km ++) eller om du er en rytter der mest af alt rider for ridtet og turenes skyld - Quarter / paint er avlet med en noget større muskelmasse og anderledes muskelsætning end f.eks. fuldblod og arabere og har sværere ved at komme af med varmen og ned i puls, hvilket jo ikke er så smart når man skal i vet-gate før, under og efter ridtene. Det kan lade sig gøre, men kræver megen omtanke og administration af træning og ridts for at give hestetypen de optimale betingelser for succes.

 

Jeg er selv skiftet fra quarter/paint til fordhest og nåede desværre ikke at ride distance på min painthoppe, men deltog i APHA's RideAmerica program ( my.apha.com/programs/rideamerica ) hvor man logger sine timer i sadlen og optjener points og awards og nåede at optjene 100 timers award inden hun døde. Men ligesom fjordhesten jeg har nu, og rider mindre distancer på, var min paint en lille bulldog af en muskeltæt type og de nedpulser som sagt ikke lige så hurtigt som de mere almindelige distance"racer" ligesom de kan holde på varmen efter et ridt kva deres kropsbygning, men til gengæld er de (fleste) super fornuftige at have med i byen og har en mere rolig og overskudsagtig tilgang til alt stævneræset osv.

 

Kira :-)


Selina

Sød, sej & solid...

 

Rosie, Apache & Thilda - I himlen er I gemt, men i hjertet aldrig glemt..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Distance på quarter
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 14:34
Tak for dit input, Kira 😊. Jeg skal ikke som sådan gøre mig i de høje klasser, det forbliver på "hygge-niveau". Der er vel også forskel på hvor kraftige de er? Man kunne måske gå efter en lidt lettere type.
Den type der bruges til at drive kvæge over store distancer ser nok anderledes ud end showtypen? Men det er måske nok sidstnævnte der er mest tilgængelig i DK. Jeg har også luret lidt på det tyske marked, hvor der også er flere blandinger, som quarab (quarter/araber).




Marlene


0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 22:18

Jo, det er helt klart meget forskel på hvilken displin hesten er avlet til, om det er en mere ædel fuldblodspræget hunter/ pleasure model eller en kort kompakt reininghest eller en lille bulldog af en kvæghest.. Der er ikke en decideret showmodel indenfor racerne, de avles efter discipliner og der findes jo showklasser indenfor alle discipliner.. Nogle blodlinjer laver høje ædle heste, andre små kompakte arbejdsdyr - racen varierer vel efterhånden i størrelse fra en 135/140 - 165 cm i stang.

 

satser du på quarter/paint, vil jeg med erfaring fra de heste af begge racer jeg har ejet, redet og kendt, helt klart anbefale dig at gå efter den mere gammeldags foundation / ranch type af hest - Der findes ikke ret mange af dem i DK, men Sverige er et god sted at kigge, ligesom Tyskland også har et større udbud af heste indenfor de forskellige typer. Det er en mere kompakt type af hest, som har et bedre kropsligt fundament med bl.a. bedre og større hove og knogler, som, synes jeg, hænger mere sammen i størrelsesforholdet mellem muskelmasse/-sætning og skeletkonstruktion - De har heller ikke samme tendens til at være så overbyggede som f.eks. reinere. Meget overbyggede heste får ofte problemer med overbelastningsskader i forparten, det være sig hals, skuldre, patella, Hove m.m.

 

Quarab har vist også et forbund i USA..


Selina

Sød, sej & solid...

 

Rosie, Apache & Thilda - I himlen er I gemt, men i hjertet aldrig glemt..

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  15-07-2015 22:23

Jeg kender ikke så meget til hvad der rides af distance i DK eller distance-ridning i det hele taget. Men jeg har en del bekendte i USA der har ranch og lever af og på deres heste.
Finder du en ranch-hest så kan de uden videre tilbagelægge en hel dag med en fuldvoksen mand over en afstand på 50 til 60 km og drive kvæg 6 dage om ugen når de er i form. Det er i et klima der er betydeligt varmere end det danske hvor de ofte ligger over 30 grader dagen igennem. Så den med at de ikke kan komme af med varmen kan jeg ikke helt følge. Det har nok nærmere noget at gøre med at hestene er fodret lige vel godt og har en dårlig form?
Det største problem er nok mest at finde en ranch-hest her. Dem de går efter i USA er ofte over 160 i stang og har noget kraftigere ben end den typiske dansk reiner.
Du kan evt. også se om du kan finde en Apendix Quarter. Der er en fuldblod / Quarter blanding og de er typisk lidt større og ædlere end en ren Quarter. Apendix Quartere har også "fuldgyldige" AQHA papiere så det er en bonus i forhold til Quarab og andre blandinger.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ranch-hest
Forfatter: 
Dato:  16-07-2015 06:24
Nej, det problem med at komme af med varmen gælder nok ikke så meget for ranch-hestene, men de har nok heller ikke så store muskler som dem, der typisk sælges i DK?

Ved en fuldblodsblanding skal man nok kigge sig lidt for, både med hensyn til dårlige hove og lidt mere iltert temperament, kunne jeg forestille mig?




Marlene


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dronninglund storskov
Forfatter: 
Dato:  16-07-2015 09:12

Ts du skrev:

 

Distance vil nok blive min primære disciplin, da jeg er så heldig at bo lige ved 970 hektar skov (dronninglund storskov)

 

Hvad kræver det af skov kort, licens eller ? at ride der? Det lyder lidt vildt..


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dronninglund storskov
Forfatter: 
Dato:  16-07-2015 09:24
Ja, Dronninglund storskov er fantastisk,det var en af de primære årsager til at vi flyttede til området :-).
Man kan købe ridekort hos Overgaard Gods, priserne kan ses her: http://www.overgaardgods.dk/overgaard-gods/dronninglund-storskov




Marlene


0
0
Svar på denne tråd
 
 Western-distance på quarter
Forfatter: 
Dato:  16-07-2015 09:45

Distance på hygge-niveau kan rides på alle typer/racer heste, bare de er i form. Selv rider jeg på quarter. Min udfordring er at jeg rider sammen med nogle på større heste med stor gang og en quarter har, eller i hvert fald mine har, en kort gang, så vores tempi passer rigtigt dårligt sammen, men det går. Vi jogger når de skridter og kort galop når de traver. Jeg har også en udfordring i pulsen, hans puls er for høj. Hans hvilepuls er 54 og så er der ikke meget at gi af, når nu nogle ting godt kan være lidt farlige for en ung hest. Han er kun 4 år, så jeg håber det bliver bedre med alderen. Køb dig bare en quarter, det er en dejlig hest.

 

Jette og Sweet Dun D Bar

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-07-2015 10:31

Her er min Apendix

Han er 110% trafiksikker og jeg kan ride alle vegne på ham og gør det også både i skov og i byen. Han har gået et år som ridelejer-hest og har haft små børn med på tur alle vegne i skoven osv. også inden jeg fik ham.
Han vejer 650Kg og er 162cm, har super hove og og... ok han er min hest

 

Billede

Billede

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jens Sigurdson
Forfatter: 
Dato:  16-07-2015 10:36
Dejlig hest du har der :-)




Marlene


1
0
Svar på denne tråd
 
 hvile puls
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 00:31

Jeg har en qh vallak med en hvilepuls på 32-36 og en hoppe med 40-46, så det kan sagtens lade sig gøre.

Appendix er ikke fuldgyldige QH heste før de har optjent rom ved aqha stævner. Det er aqha´s måde at "fra sortere" de uridelige modeller.

Hvis du anskaffer dig en QH vil du sikkert også nyde at være med i deres horseback riding program, hvor man kan tjene præmier via de timer man tilbringer i sadlen.

En god veltrænet hest i eks. reining og trail, som er trafiksikker og sund og rask, er fantastiske tur og distance heste, så vær endelig glad for de heste der er showet og trænet godt i flere dicipliner, da det giver dig mere sikkerhed for en lækker tur hver gang. Jeg ved at tuse creek ranch på sjælland sælger flere gode all round heste, som er showet og gode til lange ture under alle forhold.

Min hoppe er ret bred i muskulaturen. hun er 144 høj og vejer 600 kg på vægt som idealvægt (dyrlægens målebånd siger kun 474).

Hun kan mase på i timevis i alle tempi og kommer relativt hurtigt ned i puls igen. Så jeg tror det er meget individuelt og formen på hesten, samt dens fodring der spiller ind.

 

Prøv nogle forskellige heste, men sammenlign aldrig en dårligt redet med en godt redet. trail og reining heste kan nærmest tanke styres for hvert ben de flytter ved udfordrende ruter, det er de fedeste heste at ride i naturen.

håber du finder din drømmehest og husk prisen på hesten er et engangs beløb. hellere en god hest i mange år der giver gode oplevelser, end det modsatte, især når man tænker på de omkostninger der ved opstaldning, dyrlæge, smed mm.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 distance på western
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 12:44

 

Rigtig godt skrevet Perlen. Dejligt at hører at dine quarter har lave puls, så er der måske håb forude for min, når han bliver lidt ældre og kommer i bedre form.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  19-07-2015 14:18

Det er korrekt hvad Perlen skriver om Apendix Quartere, men der skal ikke ret mange show point til for at få avlsgodkendelse.
En Apendix avlet efter en avlsgodkendt fuldbold og quarter får pr. automatik AQHA papirer, men kan først opnå avlsgodkendelse efter at have bevist sit værd i konkurrancer.
Der er pt. mere end 600.000 Apendix Quartere registrerede i AQHA så det er altså ikke noget særsyn.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 17:19

Op til de 80 kilometer behøver man ikke en "specialdesignet" distancehest, og tempoet er alfa og omega. Der er utroligt mange fordele ved amerikanerracerne, de ejer en arbejdsvillighed, menneskeglæde og trænbarhed, der er unik. Men det betyder ikke at de er født "tamme", de er bare nemmere at træne, men træning skal der til.

Blodlinierne er af meget stor betydning, vil du have en fremadgående skovturshest er en pleasureavlet ikke så velegnet, og en meget muskuleret bulldogreiner er ikke designet til 4 timers ture. Hvad angår puls så tror jeg det er mere individuelt, min QH har en hvilepuls på skindød, og scorede på langdistanceniveau på en hjerte/lungetest. Han er så ko/reiningblod og bygget som en jagthund.

Til det du ønsker ville jeg aldrig betænke mig på at prøve nogle amerikanere og se om det er noget, men et hjertesuk, køb ikke en uden at den har en gentest for pssm1, og hvis det er en hoppe, så en 5-paneltest.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tests...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 17:50
Nimbus, er de tests nogen man kan få taget i forbindelse med en handelsundersøgelse?




Marlene


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-07-2015 18:58

En gen-test for pssm1 kan laves på hårprøve for under 300 kr ved Animal Genetics i UK, det tager en uge. Fra 2016 kan der kun registreres føl i AQHA, hvis hingstene er testet 5-panel via AQHA, der oplyser status på alle heste de har resultater på. APHA har ikke lignende krav, deres 5-panel omfatter ikke pssm.

Skal jeg ud og købe QH igen ville jeg ikke købe en uden en mindst en pssm test. Ikke fordi jeg tror sandsynligheden er stor, men det ville være sur bagdel at få sådan en, når man nu har forelsket sig i dyret, og det er nemt at undgå.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

1
0
Svar på denne tråd
 
 alt er muligt
Forfatter: 
Dato:  23-07-2015 18:28

en seriøs sælger vil kunne forstå, hvis du ønsker disse test før køb, men regningen er noget man fælles må blive enige om.

Mange af de seriøse qh avlere har for længst fået testet deres hingste og offentliggjort resultaterne. Jeg kan godt forstå, det kan virke forvirrende med gen-test, da det qh tester for, er genfejl/sygdomme som findes blandt alle slags heste. qh foreningen har bare valgt at teste, så der kan avles uden om.

Nu har jeg som tidligere skrevet et noget fyldig model med kvæg og reining linjer og hun render ikke sådan lige træt efter 4 timer. Når hun er i form, føles det som om, hun har det bedst med 16 timer på job hver dag. Det orker min røv altså bare ikke Så jeg tror det er lige så individuelt, som med mange andre typer/racer. Du må måle puls når du er ude at prøve

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Måle puls
Forfatter: 
Dato:  25-07-2015 07:29
Haha, ja, sælgeren morer sig nok, hvis man smækker en pulsmåler på hesten som det første! :-D




Marlene


0
0
Svar på denne tråd
 
 Quarter
Forfatter: 
Dato:  07-12-2015 08:01
Så kom der en quarter horse i stalden,en hoppe efter optimum conclusion :-). Hun er så skøn, det bliver spændende hvad vi kan udrette sammen.

Nu kommer problemet så med at finde en underviser i Nordjylland til at hjælpe mig med at "konvertere" til westernridning. Ellers må jeg nøjes med at deltage i clinics.




Marlene


2
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning Western
Forfatter: 
Dato:  02-06-2016 22:16

Hej Marlene.

 

Vi her på Midtjysk Westerncenter kommer gerne ud og underviser.

Prøv at kontakte os på 42 22 33 13 ( Jette ) eller 53 68 81 82 ( Tom )så finder vi sammen ud af hvad du har brug for.


 

 

Med Venlig Hilsen

 

Midtjysk WesternCenter

 

Tom Hansen

 

 

 

 

Jeg bruger også Hat og Chaps

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider