Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 suk! sadler
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 19:25

hvor er det bare rigtig svært at finde en sadel der passer både hest og rytter.

udfordringen her er at finde en sadel til en fjordhest lignende type på 1.40 cm med scoliose, og en rytter med skade i begge knæ der egentlig skriger på en stock sadel.
grundet scoliose-ryggen (der btw. er i kiropraktor behandling + genoptræning) har vi en temmelig kort anlægsflade at arbejde med her. vi snakker cirka 40 cm. det kan ikke nytte noget med en tons tung westernsadel, for det kan jeg ikke løfte på, og vi har ingen hejseværk i stalden og sådan en vejer jo rask væk 15 kg plus.

på en canadisk side blev jeg anbefalet en bomløs stocksadel, og på de danske sider bliver jeg advaret på det kraftigste imod alt hvad der er bomløst. (hvorfor kan de canadiske heste fint gå med dem, men de danske går i stykker af dem??)

wintec stock kan jeg godt skyde en hvid pind efter fordi de er for lange til en pony på 1.40. wintec skriver selv om dem at det er en sadel til en hest, ikke en pony. wintec sadler har jeg i tidernes morgen ellers været glad for, så det er jeg rigtig godt træt af. men never the less. det kan jo ikke hjælpe at købe en sadel der er for lang.

barefoot sadlerne synger ikke rigtig til mig, men jeg er selvfølgelig åben for anbefalinger. enhver anbefaling faktisk.

vi har haft lånt en bomløs western med hjem fra en træningsweekend, og den var 7 mil for lang.

jeg aner ikke hvordan jeg kvalitets bestemmer en stocksadel, og jeg aner ikke hvor jeg skal vende mig hen efter råd.

diverse trykfordelende underlag og special pads og skåne ditten og datten er købt ind i samarbejde med kiropraktor.

jeg bærer ingen ønske om at skulle kunne ride en times benhård træning om dagen, jeg bærer derimod ønske om at kunne ride korte skovture, ganske let træning på bane, og resten foregår fra jorden for mit vedkommende, og det behøver vi jo ingen sadel til.

jeg håber der er en sadel-vis person der vil prøve at give sit besyv med her.
alle råd modtages med TAK!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kære andre nye
Forfatter: 
Dato:  11-11-2014 19:59

hvis du læser med her og tænker at det da ser helt forgæves ud at spørge til noget her i forum, så vil jeg lige lade dig vide at jeg har fået en del svar i privat beskeder.

 

så selvom det ser forgæves ud at knap 100 har læst og ingen har svaret, så er der altså kommet svar ;)


1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 15:31

Kender problematikken,- har selv en rådden ryg...

Jeg ved ikke om du kender modellen, men Wintec er kommet med en ny sadel henvendt til distanceryttere (kunststof). Den virker lidt firkantet når man ser den, med lidt store markede knæpuder (Jeg kom til at tænke på en baroksadel da jeg så den første gang)Jeg har sværmet lidt for den, da jeg pt har en hest med lidt lang og smal ryg og er også bange for at en westernsadel bliver for stor og tung. Men jeg har endnu ikke haft mulighed for at prøve den pågældende sadel så jeg ved ikke om det er noget der dur.

Derudover har Cirkel Y en serie af sadler, der hedder et eller andet med "Wade", der er en af disse modeller en letvægtsmodel (5-6 kg så vidt jeg husker) med lille anlægsflade da skørtet næsten er skåret væk men den skal nok bestilles fra USA og er også lidt halvdyr. Derfor opgav jeg den selv da jeg ikke ville risikere at bruge en masse penge og så stå med noget der ikke virkede alligevel,- prøv at google Wintec og Cirkel Y Wade, måske kan du få nogle input, du kan bruge til noget. Jeg har desværre kun en erfaring med stocksadler og det er at man skal se sig rigtig godt for, hvis man vil have sådan en, mange af sadlerne, der er tilgængelige her i landet, er produceret i Kina eller Indien og er noget frygtelig bras. :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 seks tegn
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 21:18

tusind tak for et godt og konstruktivt input Pia :)

det skal jeg bestemt se nærmere på.


1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider