Logo used for printing

HN afstemning
Hvor meget betaler du i staldleje pr hest? (Foreslag: Sebrina )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Forskel på paint og quarter?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 14:37

Hej er der nogen der kan fortælle mig om der er forskel på paint og quarter, udover farven? Er der for eksempel forskel på anvendelse og temperament? Jeg er vild med det jeg hører om quarteren, men jeg er også vild med paintens farve.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 16:57

nu er jeg bestemt ikke amerikanerekspert, men overordnet så henfører det først og fremmest til farven, en regular Paint har altid hvidt "for en dollar" på kroppen, og en Quarter kan ikke være broget (Der er vist åbnet for afvigelser her). Nogle heste er dobbeltregistrede, og en ensfavet Paint kan således både være Solid (ensfavet) Paint og Quarter. De nærmere regler omkring optagelse er jeg ikke helt 100 på. Så en Paint og en Quarter er i teorien ens, det der skiller amerikanerne, og det man som ny skal have hjælp til, er at der avles på bestemte blodlinier, hvor det er brugen af hesten, der bestemmer type, størrelse, temprament, bevægelse osv.

Herhjemme (groft generaliseret) er de fleste QH af reiner/cutter blod, de er typisk små,brede lynhurtige og født med stop og slide evner. Paints er overvejende pleasure/hunter avlede, større mere "almindeligt" udseende, og med de flade gangarter, der er ønskede indenfor de dicsipliner, inklu deret det lave headset.

Så det er om at bestemme sig for, hvad del af western man vil deltage i, og hvor ambitiøs man vil være. Selvfølgelig kan man ride alle grene på den samme hest, men vil man showe bliver man aldrig vinder af en pleasureklasse, hvis man har købt en rigtig god reiner og omvendt.

En ensfarvet Paint er så underlagt restriktioner mht at starte i raceregi, de har en klasse for sig da de ikke må starte i samme klasser som de brogede, og så er der typisk ikke mange i en klasse til danske stævner.

Jeg holder til på et Paintstutteri, mht glæden ved mennesker, det føjelige, kærlige sind, og trænbarheden er der ingen forskel på Paint og Qh, dog følger der en hulans masse vaskeri med en broget, for det hvide skal helst være HVIDT

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 19:49

Nimbus1, hvad mener du med at det hvide skal være HVIDT?

Billede

Anne

Ingen arme, ingen småkager!
4
0
Svar på denne tråd

griner...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 06:19

Hold da op, hvor der er mange timers arbejde der

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 08:19

Ca. 4 timers arbejde før man kan begynde at se en ende på det ;)

- Og så selvfølgelig gen-vask, hvilket sker ca 24/7 undervejs gennem stævnet..

Anne

Ingen arme, ingen småkager!
0
0
Svar på denne tråd

Afstamningen
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 12:11

Hejsa.

Kort og godt så er det efterhånden kun afstamningen der gør forskellen på om det er en quarter eller paint.

AQHA registre alle heste med qh forældre(qh+qh) som QH det gjorde de ikke tidliger hvis afkommet have for meget hvidt eller en ikke godkendt farve kunne de ikke få AQHA papir. Disse fejlfarvede afkom godtog APHA da de jo så faktisk var broget. Men AQHA åbnede sener op for at de heste der tidliger ikke kunne blive registret pga farven kunne få deres AQHA papir og derfor opstod der det med dobbelt registret heste.

APHA har en regel om en hest kan registres hvis den er endten ph+ph, ph+qh eller ph+tb, så kan afkommet blive registret i APHA. Først her efter går de ind og ser på om den har nok hvidt på kroppen til at blive registret som regular(broget) eller solid(ensfarvet).

Så hvis du skal se på forskelle i temperement og anvendelse mulighed skal du mere kigge på blodlinjer frem for om det er en QH eller PH.

Sari

Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010/2011

Zippo Glory Bar AQHA

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider