Logo used for printing

HN afstemning
Hvor meget betaler du i staldleje pr hest? (Foreslag: Sebrina )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hvordan skal sadlen ligge?
Forfatter: 
Dato:  11-10-2014 19:08

Jeg er blevet spurgt, om jeg vil motionere naboens hest lidt, og det vil jeg da gerne. Den er westernredet, og det har jeg pt. ingen erfaring med. Det er dog kun på hyggeplan, den er redet med to hænder, og det gik fint første gang, vi tog en tur.

Men - har I nogle tommelfingerregler for, hvordan sadlen skal ligge? Det er jo et stort monstrum, og jeg synes, at den er voldsom på hesten (det er en traver på ca. 155 cm.), men mine øjne skal nok bare vænne sig til det. Ejer lagde selv sadlen meget langt fremme, syntes jeg, så den lå på skulderen og fremme over manken. Jeg spurgte høfligt, om den skulle ligge så langt fremme (jeg havde gjort opmærksom på, at jeg ingen erfaring med western har, og jeg fulgte derfor nøje med i opsadlingen, så jeg selv kan næste gang). Ejer kom i tvivl og lagde den ca. 5 cm. længere tilbage. Jeg kunne se, at hun i anden omgang gik efter princippet, hvor gjorden ligger en håndsbredde bag forbenet, som jeg også kender fra andre sadler.

Hvordan gør I? Og må jeg se et billede af en hest, hvor sadlen ligger helt korrekt?

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd

How to saddle a westernhorse
Forfatter: 
Dato:  11-10-2014 22:45
Hej Sine
En westernsadel er netop lavet til at ligge på hestens skuldre. Lægger du den længere tilbage, er din vægt for langt tilbage på hestens ryg.
Prøv at Google ovenstående sætning. Så får du både masser af billeder samt forklaringer frem som du kan følge step by step.

Mvh
Camilla
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 07:13

Sadlen må IKKE lægge på hestens skulder. Skulderen SKAL være fri af sadlen. Der hvor en westernsadel kan snyde, er at dens læder skørter både foran og især bagtil får sadlen til at syne meget større og det kan være svært (for en ny i western) at vide hvor selve bommen i sadlen starter og slutter.

For det meste starter bommen i sadlen foran, der hvor det første læder er samlet lige foran/the cantle eller hornet ved de første conchos. Resten der stikker frem, er i langt de fleste tilfælde blot læder og dermed ikke bæreflade. Bagtil er det mere individuelt, men er der to skørter på den sadel du bruger, så er det sidste skørt ofte kun læder.

www.youtube.com/watch?v=TtjATfeL6Hs

Er lidt tid siden jeg har set hele denne video, men den forklare vist ok, hvis jeg husker rigtigt.

www.youtube.com/watch?v=-04Fw-3kLMg

Den sidste video er en kortere en, hvor et sadel firma fortæller lidt om bommen i forhold til anatomi. Det var lige det hurtigste jeg kunne finde.

Husk at der ikke må være pletter og gnidninger på hestens ryg, når du har redet. Hestens rygsøjle skal selvfølgelig være fri og derved er den tør og urørt, når du fjerner sadlen efter en tur. Der hvor bærefladen fra bommen har kontakt, skal der være "glat" og ensartet i pelsen, så du kan fornemme, at sadlen ikke har trykket mere på et område af sin bæreflade end andre og dermed har givet en jævn fordeling af vægten over hele fladen.

Held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 11:38

jeres svar! Jeg kommer egentlig fra islænderverdenen, hvor man lægger sadlen langt (og sommetider for langt) tilbage, så skulderen er 100 % fri, så jeg stiller mig automatisk lidt kritisk over for sadler, der rager ud over skulderen. Men hvis der her ikke er tale om, at skulderen bliver klemt/vægten ligger langt fremme, så gør det jo ikke noget.

Jeg vil gennemse videoerne, inden jeg skal ud at ride igen på tirsdag, så jeg har en bedre ide om, hvordan sadlen er opbygget, og hvor den skal ligge

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider