Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 fra dressur til western
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 12:20

Hejsa. Jeg har skiftet min dressusadel ud med en western sadel til min fjordhest af flere grunde. Først og fremmest fordi Konando og jeg bare elsker at tulle rundt og være på tur. Desuden har jeg haft svært ved at finde en dressursadel, der passede ham. Men denne western sadel gør! Nu har jeg lige tre spørgsmål: jeg kunne godt tænke mig et fortøj, men kun fordi det skal se pænt ud, nogen forslag? Det andet er at jeg gerne vil have en western trense der matcher sadlen. Lige nu har han et almindeligt hovedetøj med næserem og en der skal strammes under bidet, selve biddet er et almindeligt todelt. Hvilke betydning/forskel vil blive mellem det nye ogdet gamle hovedtøj? og skal jeg skifte biddet ud? På forhånd tak!

0
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllllll
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 16:00

Der sker ikke ret meget western her på HN, så find hellere westernryttere på facebook og meld dig ind i nogle grupper der, så skal du nok få masser af svar og hjælp

 

Der findes jo mange sjove western hovedtøjer. Man kan få dem med og uden pandebånd og med øre "bånd" i stedet. Med bling og uden.

Men den store forskel er vel nok at der generelt ikke er næsebånd og tøjlerne er 2 delte.

Afhængig af hvordan du rider kan det gøre en stor forskel eller ingen forskel at skifte til western hovedtøj.
Da jeg selv skiftede fra dressur til western og dermed til ingen næsebånd fandt jeg ud af at mit bid var alt for uroligt til min hest, selv om jeg red med ret løse næsebånd.

Jeg har også set mange trække både bid og ringe ind i munden på hesten, fordi der pludselig ikke er nogle remme til at stoppe ringene. Det er i min mening et rideteknisk problem og et symptom på at man gør noget forkert og/eller dårligt tilpasset bid måske. Men alle bid kan bruges bare det passer til hesten.

Skal du ride konkurrencer er der nogle bid regler man lige skal sætte sig lidt ind i.

 

Jeg har ikke forstand på fortøj da jeg ikke bruger dette.

0
0
Svar på denne tråd
 
 western trense
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 18:53

Hej Klemme! Jeg takker for de gode råd! God sommer!

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 10:31

Noget af det du kommer til at løbe rigtigt meget ind i når du rider western er at mange bruger de engelske udtryk og betegnelser for ridning og udstyr da der ikke rigtigt findes en fælles oversættelser som alle bruger endnu indenfor westernridning. Så for at undgå forvirringen... :-)

Fortøjet = breast collar, findes i to hoved-varianter.
Den ene er det vi kan kalde et "almindeligt" smalt brest collar og sættes fast i sadlens D-rings til gjorden. Ofte er det nødvendigt med en rem der går henover manken for at holde det oppe i den rigtige position.

Billede

 


Den anden er det der kaldes et pulling collar som sættes fast i sadlens swell på hver side af hornet. Det er oftest bredere og følger hestens anatomi bedre.

Billede

 

Hvis du søger på nettet efter western breast collar dukker der masser af eksempler op.

Man kan få breats collars i utallige afskygninger og som regel kan man finde et der enten matcher ens sadel eller hovedtøj eller det hele samlet.

 

Det burde ikke være noget problem at finde en trense (headstall) der matcher både sadel og breast collar.

Et todelt bid uden stænger hedder et snaffle bid på amerikansk og det er det mest almindelige til ungheste. Du kan sagtens fortsætte med det du har.
En del af hovedtøjet som ikke følger med når du køber en western-trense er en bit hobble. Det er en meget vigtig del af det komplette hovedtøj da stroppen forhindre biddet i at blive trukket igennem i en nødsituation!
Jeg vil anbefale dig at finde en helt simpel læder bit hobble uden kæder eller for meget haløj.

Billede
Her kan du se hvordan den sidder på hovedtøjet.

 

Det er ikke meningen at den skal være spændt, men skal blot ligge i "lommen" bag hestens hage helt løst. Den har intet formål under normal ridning, men er uheldet ude vil den danne en løkke sammen med biddet der gør at det ikke kan trækkes igennem munden.

Der findes også indenfor western-trenser flere varianter. Her er formen på pandebåndet det man først lægger mærke til.
Når du rider med snaffle (todelt bid) så bruger man en trense med et almindeligt pandebånd som du kender det.
En variant er det der hedder et futurity pandebånd som mest bruges til ungheste. Det har en knude på midten med slidser der hænger ned foran.

Billede

De andre typer er 'one ear' eller 'two ear' headstalls, som kun bruges sammen med stangbid hvis det skal være korrekt.

Billede

 

Har du redet med et korrekt spændt dressurhovedtøj, dvs. uden at voldspænde næseremmen, så vil du ikke opleve nogen forskel på din hest. Men med en western-trense bliver det lige pludseligt meget tydeligt hvis du har hårdt fat - så åbner hesten munden.

 

Som Klemme skriver så sker der intet på HN indenfor western. Find en af vores gode westerngrupper på FB, der har du som regel hjælp indenfor få sekunder.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 western
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 19:06

Hej Jens! Jeg takker mange gange for det fornemme svar!:-) og jeg har lige meldt mig på grupperne på fjæs!!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider