Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Lidt om bosal's
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 16:28

Her er en dissektion af en af de billige bosals som faldbydes rundt om. Bedøm selv kvaliteten. De bliver spyttet ud i tusindvis så det er kun et spørgsmål om tid inden du render på en hvis du er interesseret i at ride med hackamore.

Klik på billederne for stor udgave...

 

Billede

Her ses næsedelen som i og for sig har en god form og balance.

 

 

 

 

Billede

Hælknuden er piller af og indmaden begynder at være synlig.

 

 

 

 

Billede

Hælknuden er ikke flettet, men lavet af russkind der er viklet op og SØMMET på bosalen.

 

 

 

 

Billede

Og limet..

 

 

 

 

 

Billede

Yderlaget er lavet af papirtyndt sprødt råhud

Bemærk at kanterne ikke er bearbejdede på nogen måde.

 

 

 

Billede

Under yderlaget findes et lag tape og vinyl-"skind".

 

 

 

 

 

Billede

 

 

 

 

 

 

Billede

Derunder endnu er lag blåt vinyl-halløj...

 

 

 

 

 

Billede

Inders kommer en løseligt flettet tynd kerne af råhud til yne under endnu et lag tape...

 

 

 

 

 

Billede

Det er OK at kernen er flettet af råhud - men den burde være stram og glat. Ikke løs.

 

 

 

 

 

Billede

En bosal er flettet over et eller flere lag flettede råhud på en kerne der er enten snoet eller flettet råhud...

 

 

 

 

Moralen? Man får hvad man betaler for - med mindre man også bliver snydt. Så bliver man også snydt

Disse bosals findes under mange navne rundt om. Hvis man bruger lidt tid på Google kan man finde dem for under en hund på nettet.

 


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 16:36

Her er et billede af en bosal under tilblivelsen. En god bosal holder en menneskelader så derfor er det svært at finde billeder af en der er skåret op. (Og det er heller ikke sådan lige til).
Som det ses så er det noget helt andet end ovenstående...

 

Billede

 


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 22:37

Ja, de er desværre nemme at finde på markedet.

 

Faldt selv i og købte en af dårlig kvalitet. Dette er der heldigvis rettet op på :)




Anne


Ingen arme, ingen småkager!
0
0
Svar på denne tråd
 
 bosal...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 09:40

Jeg vil rigtig gerne ride i bosal og vil derfor gerne købe den rigtige fra start. Hvor kan den købes? Sælges den i danmark?


Hilsen

Anita





 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billige bosals
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 09:50

 

En måde at gennemskue, om en bosal er af god kvalitet, er at kigge på sideknuderne, der afslutter the nose button (knuden hen over næsen).

 

På det første billede i Jens`s indlæg ses det tydeligt, at knuden er flettet oven på the nose button, som i dette tilfælde slet ikke er en nose button, men bare et ekstra lag flet, sansynligvis bundet/sømmet/tapet fast og derefter kamufleret med den overliggende knude.

 

Måske kan jeg få dig til at skære kamuflage knuden op, så vi kan se, om jeg har ret?

 

Næseknuden er flettet ud i et som man kan se her:

www.hought.com/bosalnbpromo.html

 

Derefter er er en eller sommetider flere sideknuder, til at holde the bosal hanger eller bare det almindelige hovedtøj på plads med.

 

 

Sagde hende, der laver sine egne bosals.

 

F.eks. denne pencil bosal:

 

Billede

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 10:01

Du har helt ret, næsestykket er lavet i tre stykker hvis man tæller de to overliggende bånd med..

 

Til Anita: Jeg kan desværre ikke pege dig i retning af en fast forhandler. Jeg har købt af venner og bekendte, ofte brugt.


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 bosal...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 12:17

Tak for svar, Jens. Det var ærgeligt. Håber jeg får valgt den rigtige. ;-)


Hilsen

Anita





 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anita...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 13:30

Den bedste hjælpe jeg kan give er at du finder en af de grupper på Facebook hvor rytterne taler sammen. Der er nogen meget seriøse iblandt.


Classical Californio Horsemanship og Californio Traditions er et par stykker af dem. :-)

 

Du skal bare være OBS på at der også er Amerikanere der bruger det ringe udstyr og ikke kan kende forskel på for og bag af en hest.. Så man skal lige se folk lidt an.


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 bosal...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 21:58

Jens: Tak for oplysningerne, det vil jeg undersøge nærmere.


Hilsen

Anita





 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider