Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 American flex
Forfatter: 
Dato:  09-05-2014 18:18

Howdy

 

Jeg overvejer stærkt at konvertere til western, og derfor så småt på udgik efter en sadel til dyret.

 

Jeg er i den anledning blevet anbefaldet en american flex, og vil der gerne høre om jeres erfaringer med denne type sadel, både for og imod?

 

Hesten den skal bruges på er en 8 årig ox araber, ca 155, relativ kort og bredere over ryggen end man umiddelbart skulle tro(han pt ikke tilredet, af forskellige årsager).

 

rytterne er 173 og pt ovetvægtig (sidder primært på maven) (der bliver arbejdet på livetløs på dette område)

 

Håber at høre fra jer.. Kender du ikke til overnævnte model, må du gerne komme med andre bud på hvad der kunne være en god sadel for os.

 


Hilsen Pernille & Askalon Rasim OX

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flexsadler
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 12:39

Jeg bruger ikke selv flexsadler og kender ikke American Flex, men jeg læste i et tysk blad for nogen år siden at der var foretaget en test af 10 forskellige mærker af flexsadler og testen blev vundet ret overlegent af Continental Equiflex som blev foretrukket både af sadelfolk og trænere/ryttere. Som sagt er testen nogen år gammel og meget kan være sket i mellemtiden, men måske var det værd at afsøge markedet for Equiflex. De har også korte, brede sadler til feks arabere og haflingere. Da mærket er ret udbredt ved jeg der findes eksemplarer i DK man måske kunne få lov til at se. Hvis du køber en American Flex må du endelig skrive herinde hvad du synes om den.

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 iiiiiiiii
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 16:48

Jeg kan godt lide american flex sadlerne. De er rigtig gode at side i og ikke så tunge. Jeg ejer dog ikke en fordi de er over min prisklasse.

Kender ikke den model Tina nævner.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  15-05-2014 17:09

Der er i hvert fald een ting jeg lige faldt over da jeg kikkede på deres hjemmeside og det er materialet som sadel-træet er lavet af nemlig Delrin. Delrin er ikke lige det jeg som maskiningeniør ville vælge til noget der har med heste at gøre. Grunden er at Delrin (uanset variant) nedbrydes og bliver skørt i både sure, basiske og klorholdige miljøer.

Heste er mere eller mindre basiske på kroppen (deres urin er meget stærkt basisk) og de sveder. Sveden indeholder salt som består af en klor-natriumforbindelse. Det er oftest det man hentyder til når man siger "klorholdige omgivelser". Delrin kan ikke bruges i saltvand! Og jeg ville heller ikke bruge det til et sadel-træ pga. risikoen for at der opbygges sved på det.
Ud over denne skavank i materialevalg så kender jeg ikke noget til mærket. Men det var en ting jeg ville undersøge i forhold til om sadlerne har mere ry for at få brud på træet end andre sadler.

Det mest almindelige materiale til plast sadel-træer i westernsadler er materialet Rawlide, som har været brugt i mange år efterhånden med god succes, både til sadler med flex-træ og traditionelle modeller.

Uanset hvad, så må mantraet altid være: Find en sadel der passer til hesten og dernæst til rytteren. En sadel med "flex" er ikke løsningen på sadelstørrelse.. Var det forøvrigt det, så kan jeg garentere for at det var den eneste type der blev brugt i dag. :-)


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har en Equiflex Continental
Forfatter: 
Dato:  21-05-2014 22:55

... Little Snake Dance til min araberblanding, og den er bare SÅ fed at ride i. Lige nu er vi i gang med at finde en tilsvarende til vores quarter. Flexsystemet er helt unikt, og det følger hestens bevægelser. Jeg har aldrig oplevet den mindste ømhed i min hests ryg - heller ikke selvom vi har arbejdet hårdt eller det er gået over stok og sten :-)

Jeg har haft sadlen i 7-8 år nu, og den er stadig smuk og skøn at sidde i. Jeg har ikke mødt nogen, der ikke syntes det samme, efter at have prøvet den.

Jeg kan varmt anbefale den. JE-KO på Sjælland sælger disse sadler og har også en brugt til salg pt.

Held og lykke med købet :-)

Bedste hilsner

Marianne

1
0
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  31-05-2014 19:31

mange gange for de gode svar.

Jeg har ikke glemt jer, men har ikke nået at svare jer, grundet eksamsstress, egen indlæggelse, min søsters indlæggelse og sådan almen stess.

 

Jeg er ikke særlig kendt inden for westernssadler og er derfor super glade for jeres erfaringer. Og jeg er godt klar over at flex ikke nødvendigvis er svaret, på det jeg søger til min hest. Kom gerne med flere erfaringer også gerne på sadler som ikke er så tunge, da jeg har dårligt hjerte og derfor skal passe lidt på mig selv, hvad er godt og hvad er skidt indenfor letvægtssadler. Jeg vil allerhelst have en lædersadel, men kan en kundstofsadel være et alternativ? Generelt hvilker mærker er gode og til at betale sig fra og hvilke skal man undgår.

I første omgang skal den kunne bruges til tur/hygge allround western


Hilsen Pernille & Askalon Rasim OX

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider