Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Foder til westernhesten
Forfatter: 
Dato:  06-03-2014 21:46

Hej

Hvad bruger i af foder til jeres western heste?

Nogen der har erfaring med NutriStar fra Hippolyt?

 


Helle - Nu med India Upon A Star

R.I.P. Charlies Doc Sockett

0
0
Svar på denne tråd
 
 nutristar
Forfatter: 
Dato:  06-03-2014 22:10

Jeg bruger nutristar og naturmuesli fra Hippolyt til min quarter, og hun er rigtig pæn i pels og muskulatur på det - desuden er hun meget kræsen og det glider alligevel ned.

 


Maggie


Boons Black Betty

American Quarter horse

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  07-03-2014 10:00

Efter at have fodret alm. varmblodsheste i en menneskealder for derefter at få en quarter, var jeg noget skeptisk overfor de foder-råd jeg modtog. Stivelsesfri foder er tilsyneladende det nye "sort" indenfor hesteverdenen...

 

Men man skal aldrig sige aldrig og efter at have fået sådan et kræ indenfor døren for et par år siden, der dels var undervægtig da jeg fik ham og dels var alt for "varm" i hovedet, blev jeg rådet til at bruge foder med lavt stivelsesindhold. Dvs. ingen havre eller korn!

 

Valget er faldet på Pavo Condition der både er billigt og nemt at bruge. Ved siden af det er hø blevet en meget stor del af de daglige kalorier for min hest så han får alt hvad han kan spise, hvilket vil sige mellem 20 og 30 kilo hø om dagen.

 

Ud over det så døjer mange quartere og paint med lav hovkvalitet og et tilskud af vitaminer og særligt biotin samt hjælpestoffer er rigtigt godt at have med i foderplanen.

Meget af det müsli man kan få består af en stor del hakket hø for at sige det som det er. Derfor ville jeg se indholdsdeklarationen meget nøje efter i sømmene inden jeg hopper på et bestemt produkt. Jeg kender ikke det du omtaler så det kan jeg ikke hjælpe dig med en vudering af :-)

Men lavt stivelsesindhold og mange kalorier syntes at være nøglen til en glad og rolig quarter (Y)


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nutristar
Forfatter: 
Dato:  07-03-2014 11:36

Vi har 2 quarters, 1 varmblodshest og en ældre lille welsh pony. De lever af Hippolyt Natur Musli og lucerne, dertil tildeles et tilskud af Nutristar til de aktive heste. Det er på anbefaling af konsulent fra Hippolyt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 nutristar
Forfatter: 
Dato:  07-03-2014 19:04

vi har gode erfaringer med nutristar og naturmüsli. (iøvrigt har christina kryder som er agronom hos hippolyt været i usa i en del af sin uddannelse og ved derfor en masse om quarter hesten og dens biologi).

derudover får de ladetørret hø ca. 12 kg pr mule pr dag.

Jens; det lyder ret vildt hvis din hest kan spise 20-30 kg hø...? vores er helt bøvsede ved de 10-12 kg. Hvis det var wrap kunne jeg forstå de 20 kg, men hø....vildt.

Mht til biotin dannes det i en sund og velfungerende tarm og vil derfor ikke skulle tildeles (hvilket jeg ellers selv troede før i tiden). en ikke optimalt fungerende tarmflora danner ikke nok biotin, men optager også tildelt biotin dårligt. Så dårlige hove kommer mange steder fra.

Jens, hvor har du fra at mange qh og ph har ringe hornkvalitet/hove ? Jeg har nemlig ikke mødt ret mange af dem, men har før hørt "rygtet", men ved ikke om det blot er et gammelt rygte?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Foder til westernhesten
Forfatter: 
Dato:  07-03-2014 20:53

Tak for svar.

Pt. får min hoppe kraff grov 90 hvor der er 16 % stivelse.

Hun fungere faktisk meget godt på det. Men hvis hun skal have den anbefalet mængde bliver hun simpelhen for tyk. Så hun får selvfølgelig vitamin og mineraler ved siden af.
Men kunne rigtig godt tænke mig at finde et foder hvor hun var dækket ind.

Også får hun ca 10 kg hø.


Helle - Nu med India Upon A Star

R.I.P. Charlies Doc Sockett

0
0
Svar på denne tråd
 
 Perlen...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2014 01:50

... som jeg skriver har jeg meget lille erfaring med quartere. Først for ca. to år siden fik jeg min egen og der er siden kommet en mere i stalden.

Jeg tror at min er et meget dårligt eksempel at tage ved lære af idet at han er væver og har haft en noget omtumlet tilværelse tidligere.
Men han æder enormt meget for at holde vægten og hans vedligehold ligner mere det der anvises til heste i hård træning. Derfor får han også så meget hø og det forsvinder uden så meget som en bøvs :-D


Jeg vil sige at de 20Kg er normalen for ham, men er det koldt og blæsende en dag, så smutter der snildt lige ti kilo mere.
Du har nok også fat i noget i det du siger mht. tarmfunktionen. Han er godt nok en stor hest af en quarter at være på 162cm, men jeg har selv haft tanken omkring dette i forhold til skader efter orm eller mavesår.

Mht. hove så er det en ting jeg støder på igen og igen gennem venner og bekendte der har quartere i USA. Det er ikke fordi at deres hove som sådan er svagere, men det er ret almindeligt at de får problemer med white line, mug, hovbylde og sur stråle - i langt højere grad end jeg synte jeg møder det hos varmblodshesten?


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  08-03-2014 18:56

Jeg bruger med stor succes Horslux Easy til min QH vallak, som er af reining afstamning. Han får 700 g om dagen samt samt minimum 15 kg hø. Horslux Easy er lav i stivelse og sukker. Såfremt jeg synes, at han mangler lidt mere, får han 200 g fiberpellets også fra Horslux.

Foderet er utrolig økonomisk tilmed.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horselux
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 08:57

Mine to quartere får hø ad libitum. Den unge hingst på 1år og 8mdr får 1,2kg Horselux grow om dagen. Hoppen på 7år får 600gr Horselux Grow og 600gr Horselux Plus om dagen.

 

Horselux Grow indeholder kun 2,1% stivelse. Der er en del protein i, som jeg synes virker godt for udviklingen af quarterens større muskler, uden at de gror for hurtigt.


 

Hvor der er en vilje er der en vej!

 

Hestemassage, undervisning og ridelejr tilbydes. Se mere på: http://www.jjhestefokus.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 mange.
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 18:24

mange gode bud på foder synes jeg. Hvis det er alm. foder du søger mht vitaminer, så plejer vi at give vores 500 g naturmüsli pr dag og så er de dækket ind + deres hø. Kan vi så se at deres arbejde kræver mere af dem foder mæssigt(lidt hårdere kondi træning ect.) supplere vi med lidt nutristar. Vi har endnu ikke haft kørt dem på nutristar alene, hvor de skal 1,5 kg for at være dækket ind. Så store mængder kraftfoder har vi ikke haft behov for endnu.

Men der er jo mange måder at gøre det på, heldigvis.

 

Jens; withe line desease ses oftere i forskellige jordbundsforhold end i andre. Så det er nok mere de forhold dine venner lever under, sammen med at qh heste er ret almindelige derovre i forhold til herhjemme. Mug er efterhånden ret videnskabeligt belyst og ret meget af det kommer af mangel på sporstoffer og vitaminer. hippolyt.dk/files/ Lene_Norman_Vad_Zink.pdf link af forskningsstudie og opgave om muk, som jeg kun har oplevet en gang på en af vores, men det var så "selvskabt" og forsvandt også uden vi gjorde noget.

der lægger også et dyrlægestudie om hove iøvrigt hippolyt.dk/files/Ungulat_DK.pdf Har en veninde der prøvede det engang for nogle år siden og hun var meget overrasket over den gode og især hurtige effekt.

Hovbylder og surstråle er igen de forhold naturen og ejerne byder hestene og ikke mindst om smeden ved hvad han gør. og jeg tror alle racer er ligestillede her. Har selv kun oplevet byld én gang det varede i to dage, men vi vaskede i 2 uger for at være sikre lidt tosset er man vel . vi så aldrig bylden og hesten var kun øm den ene dag, så om det kun har været en trykning, kan jo godt være.

Ja, det er en stor model du har dig 162 er meget især hvis bredden også er der. Det lyder også som om, han har været udsat for lidt af hvert med det du skriver.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nyt foder
Forfatter: 
Dato:  10-03-2014 16:45

Mange tak for svar.

Jeg har snakket en del med hippolyt nu og har bestemt mig for at hun skal have naturmüslien.

 


Helle - Nu med India Upon A Star

R.I.P. Charlies Doc Sockett

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder til quarter
Forfatter: 
Dato:  11-03-2014 10:53

Tja, mine både gamle, unge og plage får wrap adlibitum, roepiller, grøntpiller, lucerne, kerne i form af mikroniseret majs og byg, vitaminer, mineraler og urter.

 

Nogle får lidt mere kerne end andre efter behov, træning osv. men står de bare og glor så står den på kernefri kost

 

Flere af de ældre quarter heste kunne sagtens gå på wrap, vitaminer og mineraler hele året, men både de og jeg synes det er fint at få lidt i krybben.

 

jette

 


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider