Logo used for printing

HN afstemning
Hvor meget betaler du i staldleje pr hest? (Foreslag: Sebrina )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

På bar bund vedr. sadel! HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  26-09-2013 23:34

God aften alle sammen!

Jeg er helt på bar bund....
Jeg aner INTET om westernsadler, men har altså nu besluttet mig for at anskaffe mig en.

Søger derfor hjælp!!

Jeg har talt med flere sadelforhandlere, og skal selvfølgelig også få hjælp til tilpasning/finde rette sadel.

MEN mit spørgsmål er:
Er der sadler jeg bør holde mig væk fra?

Big horn, frinta, cirkel y, diamond c??
Jeg har en meget bred belgier med kort ryg.

Det er udelukkende til skovtur og hyggeridning.
Jeg har en big horn i kikkerten, samt en diamond c.
Er det noget der er værd at satse på?

Håber der er en venlig sjæl eller to der har mulighed for at hjælpe mig :)

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  27-09-2013 12:36

Det vil blive en hel bog hvis man skulle give dig udtømmende svar. I stedet vil jeg forslå at du kikker på Western Saddle Guide først og læser så meget som du orker.

Har du derefter spørgsmål så prøv at stille dem igen.

Helt konkret så skal du holde dig fra de såkaldte "pap-sadler", det er typisk dem du finder i maskinforretniger med en "hestehylde" eller i en almindelig sadel/udstyrsforretning som blikfang til et par tusinde kroner! De er af flere forskellige grunde ikke egnet til at bruge på en hest...

Hvilket mærke sadel man så ender med at foretrække afhænger af personlig smag, hvad der kan ligge på hesten og pengepung.

Heste med kort ryg kan generalt bedre have plads til en sadel der er "rundskåret" - altså hvor skørtet bagtil er skåret i en rund facon og ikke firkantet.

Man kan ride alle typer westernridning i alle typer westernsadler, men der er en hvis specialicering i dem på samme måde som der er dressur og springsadler :-)
Den mest allround sadel du nok finder er en "reiner"-type. Til skovtur er der udviklet sadler der kaldes "park and trail", "pleasure" og "endurance" f.eks. (se mere på linket)

Men de klassiske "Ranch" og "Wade" sadler er også rigtigt gode til turridning så intet er mejslet i sten.

Så velkommen til en labyrint af udstyr og muligheder - og til westernridning :-)

Noget mange nye ikke er klar over er at underlaget "pad"'en er en integreret del af det system som man kan kalde sadel og underlag i westernridning. Det skyldes at sadlen INGEN polstring har i sig selv og at man derfor bruger et specielt westernunderlang til sin sadel som er svedabsorberende og hjælper med til at gøre det mere behageligt for hesten.

Der er mange typer at vælge imellem, syntetiske, naturfibre, skum, filt, vævet osv osv - jagten på det perfekte underlag kan tage årevis..

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-10-2013 00:15

Tusind,tusind tak for svar.
Jeg går straks i gang med linket.

Så ser vi hvad der dukker op af spørgsmål efter det.

Mvh Camilla :)

1
0
Svar på denne tråd

Diamond C
Forfatter: 
Dato:  01-10-2013 09:53

Jeg har haft en Diamond C.

Jeg synes, det er en udmærket sadel kvalitetsmæssigt.

Min var en reiner, så jeg solgte den videre, da jeg fik mulighed for at få en pleasure, som var den diciplin jeg helst ville ride dengang.

Prismæssigt synes jeg fik en udmærket brugt pris på den, så det var også ok.

Om du så sidder godt i den er nok en individuel vurdering.

Hellere levende død end død levende.

0
0
Svar på denne tråd

uha sadel helved
Forfatter: 
Dato:  03-10-2013 09:29

ja det er sgu svært at være ny og så skal finde en westernsadel..

Jeg har selv lige nu en wildhorn made by bighorn og det er en super sadel, men den er også en af de gamle, da birghorn stadig var et godt billigere mærke, i dag ville jeg nok holde mig fra dem..

så har jeg lige haft en circle y showsadel og den var såå skøn at sidde i og det er en god kvalitet i sadler.

Så er der billy cook det har jeg også haft også en god sadel.

så har jeg haft 2 forskellige quiflex fra contineltal og det var helt sikkert en bedre sadel end billy cook og bighorn, men også dyrere :-D.

min næste sadel håber jeg bliver en frinta pleasure sadel :-D

jeg ved ikke om det hjælper noget men jeg ville ikke være skræmt ved nogen af de sadler du har nævnt med mindre den bighorn er meget ny..

god jagt

Tina

At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør

1
0
Svar på denne tråd

saddel
Forfatter: 
Dato:  04-10-2013 20:44

jeg har nogle forskellige som du gerne må prøve !

hk jan

whiskey for my men and beer for my horses
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider