Logo used for printing

HN afstemning
Hvor mange penge bruger du om måneden på din hest? Pr. hest

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Eng.sadel vs westernsadel - sædestr?
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 00:54

Hvis jeg har bagdel, der matcher en 16.5-17" engelsk sadel, hvad sædestr skal jeg så gå efter i westernmål?

0
0
Svar på denne tråd

Du skal cirka
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 07:23

gå en tomme ned i western i forhold til din engelske sadel.

Dvs at rider du i en 17" engelsk sadel skal du kigge efter en 16" westernsadel.

Du skal dog tænke på at westernsadler varierer mere i sædets opbygning og hvor meget opbygning/polster der lægges på, så derfor kan feks en 16" westernsadel føles meget forskellig fra en anden i samme størrelse hvad angår plads til at flytte sig rundt.

Så når du finder ud af om du vil have meget eller lidt polster kan det være du skal gå ½ tomme op eller ned.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Tak :)
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 13:01

Mange tak for vejledning :)

Største hurdle bliver nok at finde sadel, der er tilstrækkeligt kort til min meget kortryggede islænder. Jeg kan ikke være i en juniorsadel. Har kortvarigt forsøgt mig med at ride i en 16" dressur og det kan til nød gå an, men ikke til dagligt brug.

findes der evt nogle fornuftige bomløse westernmodeller?

0
0
Svar på denne tråd

barefoot
Forfatter: 
Dato:  10-12-2013 22:49

Se barefoot sadlerne :) de er kanon gode.. Og de har også noget der er godkendt til konkurrencer, hvis du er så langt

Sagde Louise

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 16:59

Desværre så er det sjældent at længden på sadeltræet (bommen) opgives for sadlerne. Men hvis du starter med at måle hvor meget ryg der er til at bære så er det et udgangspunkt.

Det største sadeltræ der kan ligge på din hest måler du ved at mærke hvor skulderbladet ender og gå ca. 5cm længere tilbage. Her sætter du en streg med et kridt.
Den bærende rygmuskel ender på alle heste lige der hvor centrum af hvirvlen er på siden af krydset og du kan nu måle fra din streg til "lodret" over hvirvlen.

Billede

Det betyder ikke så meget hvor meget skørt der rager ud over sadeltræet i hver ende som længden på selve sadeltræet, MEN det nytter selvfølgeligt ikke at det kommer til at gnave og trykke i sig selv.
En sadel med rundt skørt er som regel kortere i skørtet end en der har firkantet skørt.
Ved at vende bunden i vejret på en sadel kan du nemt mærke og se hvor sadeltræet ligger så du kan måle om det er kort nok. Sadeltræet ligger lige under lammeskindet så det er nemt at mærke.

Af samme årsag er det også super vigtigt at du får en rigtig "pad" (underlag) til din westernsadel. Om det så bliver en bomløs eller en traditionel, så er et rent filtunderlag på 3/4" et godt udgangspunkt du ikke går fejl af.

Jeg ved at der er mange islænderryttere der er glade for Frinta sadlerne, så det kunne være et godt sted at kikke. Vi er så heldige at have mulighed for at kunne købe nye Frinta sadler her i Danmark som laves til hestene så det er jo dejligt.

Nu har jeg kun skrevet om sadler med bom og det er fordi at man skal gøre sig klart at en bomløs sadel giver en væsentligt større punktbelastning af hestens ryg end enhver sadel med bom. Bomløse sadler er som regel ret korte, det giver nemlig ikke mening at lave dem ret lange da det "ekstra" sadel kun kommer til at virke som "skørt" på en bomløs - der er ingen bæring i det der ikke ligger lige under din bagdel groft sagt. De bedste bomløse sadler er også dem der er stivest... Altså jo mere de ligner en sadel med bom jo bedre er de!
Vejer du under 45Kg så kan du sagtens ride en bomløs uden så meget som at overveje om det er en god ide, men kommer du over den vægt så overvej kraftigt om det er en god ide.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider