Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Lære Hackamore teknik?
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 09:09

Hejsa.

 

Jeg kunne godt tænke mig at lære lidt mere om ridning med hackamore på det teoretiske plan og søger derfor efter nogen gode bøger og DVD'er der kan forklare teknikkerne korrekt.

 

Indtil videre har jeg fundet Buck Brannaman's video: Making of a bridle horse pt. 2 Hackamore.

 

Jeg syntes at der er utroligt mange af de videoer der ligger på nettet der hvis ikke andet, så demonstrer hvordan man IKKE skal bruge den. Så derfor vil jeg gerne se om jeg kan finde noget brugbart fra nogen der rent faktisk ikke tror at det er en sidepull de har gang i ;-)

 

Gode forslag?

Billede



Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 10:10

Hej Jens

 

Se link om der er noget du kan bruge.

 

www.youtube.com/user/ltrocha/videos

 

 

MVH Poul

1
0
Svar på denne tråd
 
 llllllll
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 21:14

Jens vi er enige om at det du viser på billedet ikke er en hackamore ikke?

0
0
Svar på denne tråd
 
 klemme
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 21:44

Hackamore er en forEngelskning af det spanske ord jaquima som betyder hovedtøj eller grime. Ordet bruges i westernridning om det sæt billedet viser der består af en bosal der går rundt om næsen, en hanger der er det stykke læder bosalen hænger i og en mecate som er det tov som danner tøjle og træktov.

Det stribede stykke line på billedet holder et pandebånd og er med til at holde knappen på bosaln oppe og stabilisere, den kaldes en fiador.

Fiador betyder noget i retning af at sikre på spansk og kendes også fra en rebgrime hvor det er den knude der danner løkkerne man binde sit træktov i.

 

Der er selvfølgeligt også mange andre typer af hackamore der kendes fra den engelske ridning.. men nu er det jo western ridning vi snakker lige her ;-)


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og det sædvanlige PS...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 21:57

Hvis man snakker med en garvet gammel vaquero fra The Great Basin så vil han sansynligvis skelne imellem en hackamore og en bosal.

 

En 5/8" bosal på hesten ville han kalde en hackamore, og fra 1/2" og ned vil han kalde sættet bosal.

 

Når man så begynder at ride med spade bit bruger man en helt tynd bosalitta sammen med indtil hesten er færdig tilredet som en bridle horse.

 

Og sådan er der jo mange finurligheder... :-)


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 06:13

Hackamore.

 

 

Se link > en.wikipedia.org/wiki/Hackamore



Se link > Billeder af Hackamore

 

 

 

 

MVH Poul

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bosal hackamore
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 14:01

Desværre er udtrykkende blevet meget mixed og jeg tror ikke længere på at der er noget rigtigt eller forkert mere, fordi udtrykkene er blevet brugt forskelligt i forskellige dele af verden.

 

Derfor bruger jeg termerne Bosal hackamore om denne:www.hought.com/odually117yn.jpg

 

og mekanisk hackamore om denne: bilder.hest.no/hest/brukerbilder/ 18023/avsnitt/814997.jpg

 

Så findes der selvfølgelig diverse variationer af disse samt sidepull, bitless mm.

 

Ang. videoer, så kan jeg godt lide disse:

www.youtube.com/watch?v=x2XVcQr97y4

 

www.youtube.com/ watch?NR=1&v=aaadPz0px...=endscreen


Mange venlige hilsner

Claire Isabelle Blanchet

www.danskwestern.wordpress.com

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bosal.
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 16:29

Uden selv at have praktisk erfaring, kan jeg godt fortælle hvordan jeg har forstået det (ud fra at jeg selv har leget med tanken, og derfor set forskellige videoer).

 

Man starter med at bruge tøjlerne som på engelsk vis. Altså en tøjle i hver hånd, og hesten drejer til den side du hiver. Drejet sker ved at tøjletrækket får bosalen til at rotere, og derved skubber/niver hesten på den modsatte side af mulen. Præcis den samme teknik bruges ved ridning med rebgrime. Bosalen regnes dog for meget grove hjælpere, da signalerne er meget tydelige, men også upræcise. Derfor bruges bosal som regel kun til ungheste. Desuden kan man let komme til at lave bump under hestens kæbe med knuden, da tøjlerne er forholdsvis tunge, og bosalen stiv. Det er der nogle trænere der udnytter. Tøjlen er desuden lavet af hestehår, og er derfor ret stikkende. Det gør det nemmere at indlære neck rening, når den tid kommer.

 

Selv er jeg kommet frem til at jeg springer bosal over, og bruger rebgrime istedet. Så må jeg bare stole på, at jeg kan bruge benene godt nok hvis jeg vil indlære neck rening, når jeg ikke har de rigtige tøjler.

 

Btw, har jeg haft meget glæde af at følge Rick Gore's tanker om heste træning. Han er ikke træner som sådan, men har en underholdende video blog, hvor han snakker om rigtig mange heste relaterede emner. Han er stor fortaler for bidløs ridning, og går super meget op i heste velfærd, men på en meget afslappet og ironisk måde.

 

God fornøjelse!


Iser


~ Kun havet frygter ikke tåber ~


1
0
Svar på denne tråd
 
 Iser...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 20:33

Uden i øvrigt at kommentere på dit indlæg (jeg forsøger at lære) så vil jeg sige at jeg ser de fleste af Rick Gores video-blok's. Han har nogen ret markante holdninger og er man lige i det humør er det god spas.

 

Han rider dog med en reb-grime som han bruger som hackamore og det er jeg blevet frarådet ret kraftigt til en hest der skal lære at gå med det. Problemet er at reb-grimen kan rotere mere eller mindre frit om hovedet på hesten og dermed kan linen ramme øjnene og skade hesten.

En bosal der er formet efter hestens hoved og ligger det rigtige sted vil give et jævnt fordelt tryk på hovedet uden muligheden for at knappen kan slå hesten eller at der trykkes på følsomme punkter i ansigtet sådan som jeg har fået forklaret det.

 

Det jeg søger er ikke så meget relateret til udstyr, hvilket er ret interessant i sig selv. Men mere rideteknikken og de "hemmeligheder" der ligger i det.

 


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min version
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 18:14

Jeg startede med at købe en hest som er grundredet i bosal - og så måtte jeg jo lære lidt om det... Efter at have brugt timer på youtube etc. måtte jeg sande at der er mange opfattelser af hvad en bosal er og hvordan man bruger den.

Så jeg valgte at læne mig op ad de gamle drenge 'over there'.

Det første jeg måtte sande er at hesten skal lære at respektere bosalen og at det ikke nødvendigvis er et blidt redskab. Hvis den lærer hvor nemt det er at løbe igennem en bosal - så er man på den. Se evt. nederst på denne side under doubling: http://hackamore-reinsman.com/
Det næste jeg gjorde var at (helt blindt) bestille 3 dvd'er med Richard Caldwell http://www.vaquerohorseman.com/, hvilket nok er de bedste penge jeg har brugt i mange år. Han er ikke nogen ung mand og er helt sin egen men går for at være en så ægte vaquero som man kan finde dem i dag. At høre ham rynke på næsen af dem som tror de kommer hurtigere i mål ved at blande et snaffle bid ind i uddannelsen af en bridle horse - det er skønt. Første dvd handler kun om udstyr, næste om at starte hesten i bosal og sidste om at ride i bosal, med træning i forhold til kvæg.

Som jeg har lært det, så skal bosalen passe præcist hen over næsen og ned af siderne (jeg har lavet en træklods som har min hests hovedform til at forme den på) men der skal være luft (et par fingre) mellem hagen og det øverste loop af din mecate, fordi bosalen skal kunne vippe frit - det er en del af signalet. Derfor bruger jeg heller ikke fiador, da den gør bosalen langsom og utydelig for hesten (release). En bosal er ikke beregnet til at trække hestens hoved rundt med - hvis det er sådan man ønsker at ride, så brug en sidepull. Jeg betragter bosalen som introduktionen til spadebid, dvs et signal redskab hvor man bare løfter tøjlen og indikerer - en måde at lære hesten at 'everything means something' og at den ikke skal vente på et kajetræk før den reagerer. Fordelen er så at man KAN tage fat hvis er det der skal til, uden at smadre munden på hesten. Derfor skal man heler ikke ride rundt med tøjlekontakt på en bosal.

Men der er mange veje til Nirvana og man kan jo bare bruge det man kan lide og lytte til dem man synes.

Bare husk: It takes time..

Brug din sunde fornuft, lyt til din hest og mærk efter med din mave.

Just my $0.05 ;O)


>Hvis du går i andres fodspor kommer du aldrig foran.

>Sie vie pacem, para bellum..

3
0
Svar på denne tråd
 
 hej.....
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 16:25

nu rider jeg selv kun western på hygge plan (sideways, westerns svar på for og bagparts vendinger, og wow, forsøg på slide, og ja lidt af hvert)... men den bosal/hackamore du viser i dit indlæg Jens, sidder den ikke utroligt stramt fast om hestens hovede?


Stine nu med Frontiers Chico

R.I.P Klodshans 15/01/2001 - 05/09/2011

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 17:20

Tuller - jeg kan kun fortælle hvad jeg har læst og snakket mig til indtil videre. Så sådan er det :-)

 

Den største fejl man kan lave med en bosal er ikke at tilpasse den til hesten! Så meget ligger helt fast.

Det er ikke som at købe et bid i den rigtige bredde og ellers smække det på hesten og der ud af.

Når man får en helt ny bosal så skal den formes så den følger hestens hoved helt nøjagtigt hele vejen rundt undtagen på det nedestste stykke hvor mecaten sidder. Der skal være ca, 5cm luft mellem kæben og mecaten. give and take...

Hvis ikke bosalen er formet til hesten så vil den kun ride på næseryggen og i første omgang genere hesten for til sidst at give gnavsår! Husk at bosalen er lavet af råhud og de traditionelle typer er lavet af en råhudspølse der er flettet råhud over - altså tyggeben til hunde hele vejen igennen og ca. lige så massivt! Den skal passe!

(ja jeg har hørt det et par gange ;-) )

 

Ideen er at den skal ligge så meget til at der ikke er luft i siderne og at den kan vippe helt frit i hangeren (hovedtøjet) Den må altså ikke klemme, men heller ikke være så løs at den hopper rundt når der rides.

 

Billedet snyder nok lidt i og med at hesten står med drejet løftet hoved, jeg er ret sikker på at den på billedet ligger meget tæt på korrekt når hesten står ligeud.

 

En anden ting der har indflydelse er at man skal hænge den det rigtige sted på hovedet af hesten. Det er lige ud for spidsen af det V som kraniet danner imellem næseknoglen og resten af overkæben.

Men når man træner med den så bliver hesten let "døv" efter et stykke tid, så et fif er at flytte bosalen lidt op eller ned i hangeren sådan at den arbejder på et nyt stykke. Det ændre selvfølgeligt også lidt på hvor stramt den sidder.


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider