Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 træning/ opstart af unghest
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 10:00

Jeg er gået igang med at træne min 3 års for et halvt år siden i longe. Han derudover har han gået med sadel og kunnet have rytter på længe. Er så gået over til at longere ham med bid, og en smule indspænding. Synes dog han løber lidt med rytter på i traven til tider, men det kommer vel med tiden.

 

Men hvad gør I med jeres? Træner I også lidt indspænding kombineret med at ride den eller?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Unghest
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 13:50

Jeg er også igang med en 3 års, som jeg har trænet i 2 mdr nu. Det var helt fra bunden arbejde, med løfte hove, flytte sig fra pres og stå stille. Ren hms:)

 

Lige lidt om hendes forløb:

 

Hun havde aldrig rigtig været i hænder og var bare, ja, som en unghest nu er. Dejlig nysgerrig og ikke bange for noget som helst.

 

Hun havde en dårlig vane med at løbe ind i folk. Både når man trak hende og i longen. Alt det fik jeg på plads inden jeg begyndte at smide sadlen på hende. Det var der til gengæld heller ingen problemer i, og efter 4 gange med saddel, kunne hun gå med rytter (self kun i skridt);)

 

Jeg skal først til at tilvænne hende til bid nu, og så får hun nogle ugers pause. Som sagt har hun ikke været i "hænder" før, så 2 mdrs træning kan pludselig godt blive for meget:) vi skal jo ikke nå noget:)

 

Du skriver, at din unghest løber lidt hurtigt i trav med rytter? Jeg vil gætte på, at grunden til dette er balancen. Har du kun trænet i longe, eller har du mulighed for en roundpen?

 

En ting er nemlig, at han skal rundt på longe og finde sin balance. Men når der så kommer rytter på, så skal han også deale med rytterens "forstyrrelser", vægtfordeling osv, og så løber han hurtigere for at holde balancen.

 

Hvis du kan træne ham i en roundpen, så styrker han balancen nemmere, end i longen.

 

En anden ting er musklerne. For at de går langsomt og kan bære sig selv, skal der en del muskler til. Når han har opbygget dem, så er jeg også sikker på at han går langsommere:)

 

Jeg tror ikke, at jeg ville begynde på indspænding mm, før han har balancen på plads i alle gangarter:)

 

Held og lykke med projektet;)


Create your own image - or someone else will

www.TheImage.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indspænding?
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 15:18

Hvad vil du bruge det til?

 

Ej, ved godt nogen synes det er godt, men jeg er ikke fan af dem.

 

Jeg longerer min unghest med tøjlerne bundet til sadlen, så der er rum til at hun kan bevæge hovedet som hun vil og positionere det der, hvor det giver hende bedst balance mens hun opbygger styrke i ryggen. Synes ikke det gør så meget, hvis hun ikke går korrekt hele tiden, så længe hun arbejder fornuftigt med ryg og bagben.

 

Det er det samme de gange jeg har været på ryggen af hende - hun er noget ubalanceret endnu og får lov til at gå lidt med næsen, hvor hun vil, så længe hun går frem i god takt.

Det er helt almindeligt de går hurtigere mens de opbygger styrke og balance, hvis du holder den for meget tilbage for tidligt, risikerer du den mister takten. Den skal helst ville gå langsomt af sig selv, synes i hvert fald altid det bliver bedst hvis man skal drive fremfor at holde :)

 

mvh Maria




Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider