Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Spørgsmål til alle - Gentests...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 14:38

Hvor meget går i op i om hingsten er checket for PSSM, HERDA, HYPP, GBED, OLW etc alt efter blodliner?

Hvor mange har fået sin hoppe checket?

Mine to hopper er ikke checket men har fået flere føl med forskellige hingste uden tilfælde af ovenstående. Overvejer dog at få dem checket selv om der måske max kommer 1-2 føl mere fra hver i deres levetid...

 

Ville egentlig bare høre om i tillægger det nogen vægt? Kan se nogen danske hingsteejere er begyndt at lave og avertere med gentests men ikke alle. Er det fordi hingstene ikke er checket eller fordi der er fundet noget? Er det vigtigt for avlere og følkøbere?

Er det bare et modefænomen?

Hvad siger i som hingsteejere, avlere, følkøbere, ryttere osv??

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen jeg
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 18:40

har testet lyne for OLW og hun er n/OLW og det gør jo at jeg skal tage hensyn til valg af hingst så jeg ikke ender med en OLW.

 

Så er hun tjekket for HYPP fordi jeg ikke vidste hvordan det stod til med hendes mor.

 

Så ville jeg nok ogs¨få hende testet for Herda da der kan være en mulighed for at hun er bærer af genet og hvis der er et sådan til stede hos hingsten er der vist nok 25% chance for at føllet ville kunne komme til at lide af det.

 

Jeg ville bestemt som avler og køber kikke nøje efter om hestene var testet hvis det var min fremtidige ridehest jeg ledte efter for det er sgu ærgeligt at poste penge i den rent foder og træningsmæssigt og så bryder sådanen sygdom ud..

 

Og så komm ejeg jo til at holde så pokkers meget af de krikker at jeg tuder øjnene ud i månedsvis når jeg skal af med dem..

 

Tina


At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt klart vigtigt...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 22:54

Før i tiden har jeg overhovedet ikke været obs på endet en HYPP, men efter at have mødt et par eksempler med PSSM og et formodet tilfælde af HERDA (var det heldigvis ikke) samt har talt med en som har købt en avlshoppe med flere afkom, som hun fik testet og som viste PSSM (som derfor ikke kan/bør bruges til avl)har jeg nok ændret holdning.

 

Det er svært at finde regulære statestikker, men hvis jeg i dag skulle købe/avle en hest, eller bruge en avlshingst, ville jeg helt skkert lægge vægt på at der var lavet tests.

 

Måske er det et modefænomen, men det er lidt svært at vurdere på. Men har man først mødt et par heste som viste sig ubrugelige og som led pga. genetiske sygdomme, bliver man lidt eftertænksom.

 

Men så er der jo også alle de almindelige arvelige defkter som spat, ledmus og alt muligt andet... Pu-ha, det er snart svært...


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 07:00

AQHA Convention 2013

NOTE: All committee reports, except Stud Book and Registration, are subject to AQHA Executive Committee review/modification during their late-April meeting.

 

A. Add Rule REG108.4

"All stallions having 25 or more mares on their 2014 stallion breeding report are required to have a genetic disease panel test on file with AQHA prior to the registration of their foals resulting from breedings occurring after January 1, 2014."

 

B. Add Rule REG108.5

"All stallions are required to have a genetic disease panel test on file with AQHA prior to the registration of their foals resulting from breedings occurring after January 1, 2015."

 

 

Læs link http://www.aqha.com/convention og klik på Stud Book and Registration Committee (pdf)

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende Poul
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 08:42

Den første regel er der vist ikke mange hingste i DK der løber ind i :-), men det vil sige at fra 2015 skal alle hingste der laver føl have foretaget en test og have registreret dette hos AQHA.

 

Jeg er godt klar over at ingen nok vil krydse to heste som er bærer af den samme sygdom, feks to heste med et gen for HERDA eller PSSM.

Men ville man krydse feks en ren hoppe med en hingst med et HERDA gen hvis hingsten elelrs var god nok? eller omvendt. Ville i teste jeres hopper og pensionere dem fra avl hvis de var bærer af een af sygdommene?

 

Tror jeg ligger et sted midt imellem. Jeg ville af princip helst ikke bruge et avlsdyr med en genfejl, men som Jette også skriver er der så mange ting at tage højde for som OCD, spat, kryptorchisme og alt muligt andet som gør at jeg nok ville se på hesten som en pakkeløsning.

Er de andre egenskaber så gode at værdien af disse langt overstiger den ulempe at føllet kan blive bærer af et dårligt gen (som kan påvises ved en test og tages højde for)så ville jeg måske anvende hesten alligevel med åbne øjne mht risikoen.

 

Man avler jo selvfølgelig på frame overo heste hvilket ikke er et problem så længe man styrer at man ikke krydser to LWO heste. Mon ikke man kan gøre det på samme måde med de øvrige gener...

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 08:58

PSSM er en dominant arveligt sygdom. Det vil sige, man kan ikke avle sig ud af PSSM. Den eneste måde man kan gøre det på, luk hullet og klip nødderne.

 

Læs link

www.cvm.umn.edu/umec/lab/ Advances_in_PSSM/home.html

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er flere af disse
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 09:26

genfejl der er dominant arvelige.

 

Men ja, man kan godt avle sig ud af en dominant genfejl s længe man avler på en heterozygot hest. Den giver kun fejlen videre i 50% af tilfældene.

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 09:45

Update: PSSM in Horses (September 29, 2011)

 

"Type 2 PSSM seems to be more common in higher performance horses such as barrel racing, reining, and cutting horses compared to the high prevalence of type 1 PSSM in halter horses," said Valberg. "About 80% of cases of PSSM diagnosed by biopsy in Warmbloods have type 2 PSSM. Breeds affected include Dutch Warmblood, Swedish Warmblood, Hanoverian, Friesian, Selle Francais, Westfalian, Canadian Warmblood, Irish Sport Horse, Gerdlander, Hussien, and Icelandic horses. Many other light breeds have also been diagnosed with type 2 PSSM including Morgans, Standardbreds, and Thoroughbreds.

 

Læs link www.equinews.com/article/update- pssm-horses

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 12:29

Der er 50% chance for, at afkommet vil få PSSM.

 

De 50% er lidt hypotetisk.

 

Man kan være så uheldig at en hoppe der er testet P/N til en N/N hingst, kun får P/N afkom.

 

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig Poul
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 18:41

ligesom en hoppe som er homozygot for tobiano kan få 10 brogede eller 10 ensfarvede afkom med ensfarvede hingste.

 

Men på et tilstrækkeligt statistisk materiale vil resultatet ende på omkring de 50%

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider