Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 longering af unghest
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 08:50

Ifbm at jeg er ved at gøre Lucy sadelvant, kommer hun et par gange om ugen en tur i centrifugen (longe).

 

Mange dage går det stille og roligt og så er alt jo fint og hun slipper hurtigt.

 

Andre dage er der lidt mere krudt i hende - dvs hun knalder lige pludselig ud, vender rundt, bukker/sparker efter snorene på sadlen og galoperer uprovokeret afsted...

 

Hvad ville i gøre i den situation?

 

Jeg kan enten stoppe hende, berolige (hun er ikke bange, bare "på tæerne") - det lader sig ret hurtigt gøre - skifte retning igen og fortsætte hvor jeg slap (problemet er der så bare igen 30 sek efter), eller jeg kan lade hende løbe - drive på, for lissom at lade hende vide at hvis hun gør det der, så bliver det hårdt arbejde... Når hun så er godt træt, kan hun pludselig godt trave de par omgange jeg gerne vil have hende til.

 

Er lidt usikker på, hvilken af modellerne, der vil få mig længst i det lange løb - kan se fordele og ulemper ved begge.

 

Jeg vil ikke ind på en diskussion om, hvorvidt det er godt eller skidt at longere en unghest :)

 

mvh Maria




Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 10:11

Jeg plejer at ignoere min hest når det 'ter sig' i longe. Den holder jo op før eller senere.
Dog vil jeg ikke give mig i hvad jeg forlanger. forlanger jeg x antal gode runder i trav hvor den går som den skal. så kommer den til at gøre det. om det tager 2 minutter eller en halv time (hvis du ser min tankegang) om den vælger at tage den lange vej med op og dans. Det må jo være op til den, ret hurtigt finder den ud af at man slipper når man opføre sig pænt. derudover får min hest ros ved stemmen, når det går hvor den skal. den har efter pavlos princip (dvs. fri og en enkelt godbid i ny og næ for ønsket opførsel. og fortsætte arbejdet indtil at den gør som der er bedt om), fundet ud af at rosen er at eftertragte.

Derudover forlanger jeg ikke mere af min hest end jeg ved den kan magte :)

 

Håber svaret ikke var alt for forvirrende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 I longen
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 13:04

Får min lov til at krudte af hvis den trænger. Det er mest her om vinteren hvor folden er frossen. Ideelt ville jeg lade hende løbe løs på godt underlag. Hvis jeg har mistanke om at der er fest i ponyen så longerer jeg den uden sadel først og evt med sadel bagefter.

 

Til gengæld skal den være under hjælperne altid når jeg sidder på den. Uanset om den har fået lov til at løbe rundt i longen først.

Så er vi på arbejde. Det har hun lært helt fra tilridningen.

 

Men hun får lov til at lege hest i longen. Skal hun "trænes" i longen så er det først når hun er klar og har pjattet det hun nu skal. Det meste af året er det meget begrænset og det er longeringen også. Men her i frost tiden sætter hun stor pris på at få lov til at komme af med noget krudt 5-8 minutter ca en gang om ugen.

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider