Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Dit hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  16-02-2013 08:23

Hvis du skulle/skal lave eller venter føl, hvilken hingst ville du så bruge/har du brugt?

 

Og hvorfor? Hvad er baggrunden for lige netop dét hingstevalg?

 

Og meget gerne også hvilken hoppe er der brugt/skal der bruges. Jeg synes bestemt også at hoppen har noget at sige.

 

Mange hilsner Benedicte

 



SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET! :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke avler
Forfatter: 
Dato:  16-02-2013 10:13

Nu er jeg jo ikke avler, men for mig er hoppen vigtigere end hingsten.

 

Jeg har haft et par heste efterhånden og også nogle efter samme hingst, avlet samme sted men også meget forskellige, så hoppen er, sådan som jeg ser det, 50 -75% af det du får og hingsten er resten.

Opdrætet af føllet har selvfølgelig også ret meget at sige.

 

mht hoppe og hingst til avl går jeg mest op i bygning, ridelighed og temperament. Helst dejlig rolige heste med masser af arbejdsvilje.

Jeg vil også helst have holdbare heste og derfor savner jeg virkelig show klasser, hvor de modne heste bliver promoveret. Jeg synes, det er lidt synd med alt det fokus på unghesteklasser, da det ikke giver holdbar avl på sigt. Nå, tilbage til emnet ;-)

 

Jeg har da nogle blodlinjer, som jeg rigtig godt kan lide og som selvfølgelig er et plus, hvis mor/far havde, hvis jeg skulle have føl.

Det er de gamle blodlinjer jeg mest er til. Så Boons prediction og trashed by storm synes jeg har nogle spændende linjer foreksempel.

 

Og så er det også vigtigt for mig, at hestene er bygget ordentligt. Hvis man læser lidt om anatomi og hvorfor hvilke vinkler skal være på en bestemt måde, giver det mere indblik i, hvorfor nogle heste har lettere ved svære øvelser oa.

 

Er du gået i føl tanker eller hvordan....? Undskyld jeg er lidt nysgerrig :-D

 

Mh Helena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville bruge
Forfatter: 
Dato:  16-02-2013 13:56

Night Deposit Chex til Stormys Queen.

Primært fordi de tidligere har fået et ekstremt godt hoppeføl sammen som var velbygget og smukt men desværre kun blev 3 mdr gammel pga en foldskade. Sådan en ville jeg gerne lave igen.

Om hoppen: Klogt problemløsende ponysind. OK og holdbar bygning. En anelse "Peppy-grov". Lærenem og grundlæggende sund. God afstamning. Far er bl.a. europamester og Superior i reining og har sammenlagt 100+ AQHA point i alt fra halter til cutting. Direkte søn af Peppy San Badger. Mor: Direkte og typisk datter af Topsail Cody.

Stormy har fået 5 føl som alle har opfyldt forhåbningerne.

Stormy Chimes e. Our Dee Doc (Som Mia Svejgaard har), Stormin Luck e. Whata Fancy Dream (som Birgitte Olsen ejer) Stormys San Jo e. San Jo Freckles som blev sat i træning i Tyskland og det endte med træneren købte ham. Stormys Kitten e. Boons Prediction(som jeg selv rider i dag) og "Dita" e. Night Deposit Chex. Dita døde desværre. To stk har været i salgs-røntgen og dyrlægecheck og var på det tidspunkt helt rene.

Alle 3 voksne redne afkom er gode reinere men med fine allround kvaliteter og Chimes og "Bolle" har været på kvæg og udviser stort talent.

Hingsten Night Deposit Chex er efter en af de mest eftertragtede hingste, nemlig Nu Chex To Cash som har lavet nogen meget berømte afkom, herunder Wimpys Little Step. Han er selv 3 x Worldchampion i hhv NRHA, NRCHA og AQHA og er decideret reining/cowhorse. Han har 9 bronce trophies og en ret konstant score omkring 75. Han er blevet amatørredet og havde en stor værdi for hans ejere der desværre mistede ham ved akut sygdom for 1-2 år siden.

 

Ideen med føllet: Tjah det kunne blive en usædvanligt god amatør-reiner men kunne måske også gå open og/eller cowhorse...måske også lidt allround hvis man ønskede det. Begge forældre har vist gode temperamenter og god holdbarhed. Hoppens afkom er meget behagelige at have med at gøre og meget intelligente. det foregående føl af samme konstellation var utroligt lækkert og kan godt tåle man laver en kopi.

 

For min anden hoppe Chic er jeg mere åben for hingstevalg. Hun er lidt lang og finlemmet så hingsten skal være kompakt. Til gengæld sætter hun nogen gode halse og sadellejer generelt på afkommet. Må sige at Birgitte Olsens "Snapper" kunne være et emne hvis han stod som hingst for offentligheden. Han har en fin naturlig balance og er meget atletisk. Faktisk venter et af Stormys afkom føl efter ham i år. Det bliver spændende. Jeg kunne også forestille mig noget Gunnerblod men det skal klart være en hingst med hørelsen i behold.

Chic er mor til Playboy On The Rocks e. Mr Poce Scotch (Noomi Madsen), Play On Top e. Jacs On Top (ejer jeg selv), Playing Jac Olena e. Wee Lenas Jac (Marlene Rostell) og Play Jolene e. San Jo Freckles(Sylvia, Tyskland)

 

 

Men det bliver vist ikke lige i 2013 jeg genoptager avlen.

Der er stadig for lidt gang i markedet og for lidt villighed til at betale prisen. Jeg mangler ikke lige pt selv heste, så vi venter og ser med mindre der ligefrem kommer bestillinger ligesom i "gamle dage" :-)

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum Bum
Forfatter: 
Dato:  16-02-2013 16:49

Hejsa..

 

Her for en 3 år siden købte jeg min hoppe Zippo Glory Bar udelukkende pga hendes blodlinjer som går tilbage til Zippo Bat Bar og Skipper W. Hestene i hendes afstamning har stort set alle points i halter og wp.

Nå ja så havde jeg altid været vild med hende når jeg havde set hende ude til shows..

 

Planen/drømme var at hun skulle levere min næste ridehest og så ellers bare være lidt hygge hest.

 

Efter at have brugt lang tid på at se på afstamninger, show resultater og afkoms præstationer var fæltet snævret ned til 2 hingste her i europa og 2 fra USA som der dog er til at få frost sæd fra i europa allerede..

 

Gators Dirty Larry APHA/AQHA reg.
Only Invitational AQHA

My Final Notice AQHA

Zippo Mr Good Bar AQHA

 

Valget var sådan set faldet på GDL, på baggrund af de afkom jeg har set efter ham i sverige og så kan jeg specielt godt lide hans afstamning hvor det er et mix af halter og preformance blod. De afkom jeg har set efter ham har mange af dem blevet forædlet og mere moderne iforhold til hoppen.

Håbet var her at han ville kunne have tilført en bedre front, længer hals og bedre galop end min hoppe.

Imellem tiden er GDL så blevet solgt og flyttet endnu længer op i Sverige og da han kun bedækker naturligt så skulle det også tages med i beregningerne om det kunne betale sig med en +10 timers køre tur for en bedækning eller om jeg skulle på udkig efter køl/frost sæd istedet.

 

 

Men planer er jo tit til at blive lavet om. Da min paint blev langtids skadet og stadig er det, begyndet jeg ride hende og showe hende i AQHA i Nov amatør. Hun er en drøm at have med ude til shows da hun bare hviler i sig selv og tager det hele med ophøjet ro, perfekt hest til en som mig uden så meget show erfaring. Men det har jo bare givet mig endnu mere blod på tanden med en show hest med endnu mere kapacitet.

Jeg er nået til det punkt, at det nok er nemmer/billiger at købe en hest til det jeg gerne vil ridemæssigt frem for at prøve selv at producere det ud fra det hoppe martriale jeg har nu.

 

Sari


Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010/2011


Zippo Glory Bar AQHA

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 08:40

Hejsa,

Jeg skal have ifolet min 3 års hoppe her til sommer.

Hun er efter Dun Gettin It Dun, og har valgt at Playboy BH skal være far til hendes kommende føl :-)
Har valgt ham pga hans skønne temperament, og fantastiske udseende :-) Ja og samtidigt er han utroligt ridelig.

 

Her er min hoppe:

Billede

 

Og Playboy:


Billede







Stephanie Schøn
- Dun Chicolena
- Dunnit in Starlight
- Holger

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hingstevalg...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 19:47

Da jeg fik lov at vælge hingst til Ally, blev valget Nite Chip. Efter lang tids granskning, så det ud til at være et godt valg, da han er Chip-præget og hoppen er Invester-præget og det skulle være et godt paralel-match. Og så er de begge to røde, så vi blev fri for at ligge søvnløse og spekulere over farven på afkommet :-)

 

Dersom jeg skulle avle på min lille hoppe W efter Poco Tio Tag og en fin reining cow-horse hoppe, (det skal jeg nok så bare ikke), ville jeg elske at se et afkom efter Chinas Last Dunnit. Han passer perpeft i størrelse og dybde og kunne måske gi' lidt mere trænbarhed, end der er i hoppen, som er 3. generation efter Poco Bueno...

 

Jeg holder mest til, at man skal finde en hingst der ligner hoppen så meget som muligt, for at undgå nogen afkom der bliver for "skæve".


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2013 13:56

Jeg skal bruge min egen paint hingst i år :-)


Bedækning tilbydes af lækker Paint hingst.

Mr Playboy tilbydes nu i avlen i år, efter JJ.Bar King.

Lækker velgående hingst. Kun 1500 incl

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2013 09:55

Jeg har en Appaloosa hingst efter Such-A-Way og Tify Cloud. Han er købt udelukkende på grund af Such, da han er min soulmate. Men selv med avtaler med tidligere ejere (to forskellige) om at købe hamm blev han solgt til nogle andre ligevel. Tify har lavet et par hingste der har gået som avlshingste i Sverige, så jeg håber Cloud vil kunne avlsgodkennes en gang.

 

Ellers ville jeg muligvis bruge Optimum Conclusion. Man kan ikke blande Appaloosa og paint, det giver en meget stor chance for lethal white. Så har kun kigget på Quarter hingste. Han laver nogle supernemme føl. Alle dem jeg har arbejdet med, tar alt du tilbyder dem i stiv hov. Og de lærer bare så hurtig.Der har kune vært 2 føl efter ham jeg ikke synes om, og de er begge to efter samme hoppe. De ligner for meget sin mor.


Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Søger part

Staldplads til de to samt lejlighed til mig i Århus omegn søges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville bruge ham her
Forfatter: 
Dato:  27-03-2013 12:32

Han har det hele: God afstamning, talent, fornuft, udstråling, spændende farve, eneste ulempe er, at det først kan blive i 2014.
Jeg venter føl med ham på min overo hoppe til maj.



Billede




Billede




It´s not life or death; it´s just a horse show. Enjoy the ride!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  29-03-2013 11:27

Jeg har fået lov til at låne en hoppemave, og hingsten vi (jeg siger vi, da hoppeejer jo også er en ret stor del af dette projekt )

har valgt, er Mr. Zip. Han er valgt ud fra de resultater han har, og ud fra det han avler videre. Han laver nogle smukke afkom der har vist at de holder.

 

Så d 23/4 bliver Lyne kørt på date med Mr. Zip, og så om et år fra nu, skulle jeg gerne blive heste-mor til det smukkeske paintføl.

 

Hilsen Benedicte



SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET! :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 tillykke
Forfatter: 
Dato:  30-03-2013 14:17

Tillykke Benedicte, Hvor bliver det spændende.

 

Kom gerne med billeder til næste år når den lille nye kommer

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dun Gun Hollywood Son
Forfatter: 
Dato:  01-04-2013 17:56

Jeg skal bruge min egen i år.

glæder mig vildt til at se hans afkom.

Billede




mvh Lykke



www.aabaksgaard.dk

PaintHingst( Gunner/Hollywood dun it)

tilbydes til avl

salgsstald med reining/cutting Paint & Quarter

Føl på afbetaling

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider