Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Blakket sadel
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 15:12

Måske har nogen et godt råd?

 

Lige pt. har jeg ikke mindre en 2 sadler jeg har erhvervet brugt. De er begge vel en ca. 10 år gamle, af pænt ok kvalitetsmærker (Saddlesmith og Continental).

 

De er på alle måder fine og i orden, men begge er temlig blakkede på toolingen. De er født lyse.

 

De er nok ikke blevet passet helt efter bogen af tidligere ejere, men er heller ikke hærget.

 

Jeg har vasket (og vasket) dem og smurt med diverse.

 

Jeg forventer selvfølgelig ikke at de bliver lyse igen, men det er lidt træls at de mørkner så uensartet. Når de har fået fedt, ser de lissådan ud.

 

Er der nogen der har gode råd om hvordan man kan få dem lidt mere jævne i farven, uden at farve dem?

 

Og når I vasker sadler, bliver I så ved, indtil der slet ikke kommer skidt i vandet, når I skyller svampen op?

 

Det ser sådan her ud:


Billede



 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Først ...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 22:10

Du skal blive ved med at vaske til skummet på svampen ikke blir beskidt!
Så skal du lade skummet siddet et par dage.
Så børster du skummet af med en ren blød børste.

Hvis sadlen stadig er blakket, brugte man i helt gamle dage rensebenzin på en klud, men ikke så den driver.

 

Hvis ovenstående behandling ikke hjælper, er der intet der hjælper.
Så må du den anden vej og mætte med en gang olie, så hele læderfladen bliver mørkere.
Har du forresten vasket på undersiden af læderet, hvor du kan komme til?

 

 

MH Conny


Kvalitetsvarer til fornuftige priser
WWW.WESTERNHORSEMAN.DK


Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Du kan komme på kortere ell. længere undervisningsophold,
hvor vi også finder din sadel

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  09-02-2013 01:32

Du kan måske være heldig at få den lysnet, men min erfaring er at det ikke holder i længden fordi farven allerede er trukket ind og det vil bare blive ved med at slå igennem.

 

Mit forslag er at du får fat i noget "antiquing liquid" af en slags og så giver den en omgang med det. Det er "kunstig patina" og med lidt omhu kan du helt kamuflere farveskiftene og så vil sadlen blot se fin og gammel ud uden misfarvningerne, men stadig ikke være helt ensfarvet.

 

Så kan du måske være heldig at ramme noget der ser sådan her ud:
www.tackroominc.com/images/Cody- Clark-Saddle-by-Reinsm.jpg


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 vaffel lædder
Forfatter: 
Dato:  09-02-2013 08:40

Jeg har en saddel med sådan noget "vaffellædder" det er en lille død at gøre rent, men det kan lade sig gøre.

 

min havde ligget i en lade i mange år og skulle smides ud da jeg fik fingre i den, i dag er den så god som ny og meget meget fin.

 

Jeg har vasket og vasket, skummet helt op så det egentlige kun er skum du vasker med, Jeg har brugt sæbespåner, det er det mest skånsomme og alligevel kan det tage fedt og snavs.

 

Når skummet ikke bliver misfarvet mere, tager du en lille baby tandbørste med bløde hår og "skure" i alle kanter også ned i vaffelprægningen - og så starter du forfra, vandet og sæben bliver utrolig snavset igen - når sæben ikke bliver misfarvet skyller du godt efter og lader tørre.

 

Her efter påfører du en god flydende olie, eller varmer dit læderfedt, så det kan komme ind i alle kroge.

 

rigtig god fornøjelse, det er en langsommelige process, men du bliver glad for resultatet.

 

NB.: det er en god ide lige at prøve "tandbørsten på et stykke læder der ikke er synligt, så du kan se hvor hårdt du kan "skure" uden at skade lædret.

 

jette


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd
 
 acetone
Forfatter: 
Dato:  09-02-2013 18:43

Du kan rense hele sadlen med acetone og købe samme nuance læderfarve så bliver sadlen som ny...Husk at tørre sadlen af efter en 10-15 min du har på smurt farven ellers kan der komme skjolder. Du kan også vælge en mørkere tone så er du helt sikker på at skjolderne helt væk..


Så en tanke og høst en handling.
Så en handling og høst en vane.
Så en vane og høst karakter.
Så karakter og høst skæbne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ihhh altså
Forfatter: 
Dato:  09-02-2013 19:16

1000 tak for alle de gode råd. HN fungerer såmænd stadig på punkter hvor FB ikke slår til.

 

Jeg læste først Connys råd og bøjede nakken og vaskede ydmygt videre. Tak Conny for dit udråbstegn, du er stadig en skrap dame :-)

 

Nå. Det viser sig så, at når man har vasket sig ind til det egentlige ved sadlen og får sine bedste briller på, at der hvor sadlen stadig er lys, er der hvor der stadig er et, kan man kalde det "lak-lag". Der hvor den er mørknet, er der hvor det er slidt af.

 

Summa sumarum: Garvningens kvalitet er nok ikke på allerhøjeste plan, hvilket jo ikke er synligt, indtil vores sadler når en rimelig alder. Der burde jo ikke være et laklag, hvis garvningen af læderet havde været i orden. Måske har selve huden ikke været helt fin efter garvning? Det er så to mellem-kvalitetssadler.

 

Jeg tror at både Conny, med forslag om rense-benzin og Simla med forslag om acetone, er inde på noget af det rigtige.

 

For hvis man kan fjerne "lak-laget" på de steder med kemikalier og nå ind til selve huden, har man mulighed for at læderet kan tage ensartet imod fedt, olie eller farve.

 

Ang. farvning af skind, er det min erfaring, at hvis det skal blive godt, så skal man bruge narv-sværte. Det trænger ind i læderet. Alt andet lægger sig som maling udenpå og bliver meget hurtigt grimt.

 

Så jeg går i gang med de skrappe midler og ser om jeg kan komme til bunds og så kigger jeg på hvordan det ser ud. En mørkebrun narv-sværte kunne så evt. bruges. Måske er olie/fedt nok.

 

Ps.: Jo, Conny, jeg har vasket overalt, bag på fenderne, under skørterne osv. Det eneste sted jeg ikke har vasket er på undersiden, hvor der "pels".

 

Måske nogen ved hvordan man kan få undersiden "peppet" op, nu jeg alligevel er i så fuld gang...

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 farve ???
Forfatter: 
Dato:  13-02-2013 21:24

hej jo det er rigtigt at når der er tulede områder af en saddel/læder er der for at fremhæve konturer brugt en eller anden form for "farve". metoden er en påføring af farve og så en aftøring/afvaskning! Det er hånd arbejde og "uensartetheder" kan opstå. Når det er færdigt vil der i de fleste påfører en "lak".

 

Ja man burde kunne fjerne laken.

 

for så påny tilfører "patina" og ny lak og så voks.

 

noget af det bedste olie er "pure nest food olie" afkog af ko hove.

dette misfatver minimalt!! husk altidat lave en prøve.

 

på bagsiden kunne "slibes" med sandpapir og så "burnes" påny, det gøres med vand og et stykke Cowboy buks, det er også måden at behandle KANTER på disse er ofte farvet med navsværte.

 

Burnes er nærmest en glidning.

 

god arbejds lyst

 

du kan få olien hos Lædersmeden

 

Kh Jan

 


whiskey for my men and beer for my horses
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider