Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 At ligge vægten hvor?
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 17:30

Hej alle.

 

Jeg er nybegynder indenfor western, jeg har egentlig altid bare været turrytter, har haft en westernsaddel i snart 4 år men har aldrig fået omskolet hesten.

Sidste år gik det op for mig at man ikke bare kan tulle rundt på sin hest, de er jo ikke lavet til at bære vægt på ryggen, så derfor er det mindste jeg kan gøre at holde hende i god form og styrke hendes muskler.

P.g.a mangel på westerntræner gik jeg igang med at få undervisning af en dressurundervisning som går meget op i hestens biomekanik, og jeg har lært rigtig meget.

Jeg har så nu fået muligheden for at bliver undervist af en westerntræner og har også fået min første undervisningstime, og nu kommer vi så til hele pointen af mit indlæg.

 

Min logik siger mig at vil man dreje til højre ligger man vægten til højre og så vil hesten naturligt flytte sig ind under vægten, og dette er også hvad jeg har fået afvide at min dressurunderviser, meeeeeen westernunderviseren forklarede mig at dette gør man ikke i western regi, vil man til højre ligger man vægten til venstre, dette baseret på at heste naturligt flytter sig for pres. Nu er jeg så lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre, skal jeg omskole hende rigtigt eller skal jeg høre træneren om hun er med på at vi gør det lidt anderledes????

 

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre hvad jeres mening om dette er?

 

Er det vigtigt om man bruger den ene eller anden måde?

Har i nogle tanker om det rent biomekanisk?

Andre tanker omkring mit indlæg som kunne være nyttig for mig?

 

Håber på at starte en god debat :-)

 

Anita & Zora


0
0
Svar på denne tråd
 
 :) ..................
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 17:53

høre efter hvad western underviseren siger


Ridecenter syd for køge, vi er en blanding af dressur og westernrytter. vi har ledige bokse som lejes ud på ridecenter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tc-place
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 18:05

He he tak, men måske ikke et så kontruktivt svar. Hvorfor?

 

Jeg vil gerne vide hvofor jeg gør som jeg gør og ikke bare fordi en eller anden har sagt det.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 18:09

Jeg har redet western, men beholder en del af det jeg har lært- især det at få dem til at flytte sig vægten.

 

Synes det virker bedst på de unge, de keglede og de forvirrede, at lære dem det, det falder nemmere for dem.

Desuden ligger det i tråd, med alt det andet vi beder dem om

- når man trykker, lægger vægt, pres, minimalt pres alt efter hvad man gør = hesten flytter sig i den retning man ønsker

= logisk træning (faktisk ala biomekanisk ridning og Mclean ).

 

Jeg kan genkende en hel del af det jeg har lært - som først her senere er blevet udbredt i flere ridekredse.

 

Du skal gøre det du selv føler for og hvad hesten er tilpas med , western og biomekanisk ridning burde godt kunne kombineres.?

 

Men resten overlader jeg til profferne

 

 


nu med norsk fuldblod igen igen - én gang fjordhest, altid fjordhest!

 

 

 

JACO GODTHAAB

RÖST FRA SANDBJERG

0
0
Svar på denne tråd
 
 Katrine
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 18:19

Mange tak for dit svar Katrine.

 

Jeg er en smule forvirret, rider du ikke western mere?

 

Du skriver at western og biomekanisk ridning godt burde kombineres?

 

Men hvad er biomekanisk ridning egentlig?

 

Er det biomekanisk rigtigt at gøre det ene eller det andet?

 

Håber flere vil deltage i denne debat :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 18:53

Jeg red western et par år, men det var svært at finde underviser derefter, havde ingen ridebane - og senere en part, hvor jeg ikke havde penge til undervisning. Så jeg nåede ikke så langt. men jeg havde gerne fortsat.

- derfor rider jeg nu kan man sige 75% western/25%traditionelt, det fungerer super.

 

 

Jeg vil gerne vide hvofor jeg gør som jeg gør og ikke bare fordi en eller anden har sagt det.

- hatten af for den holdning , kan være der flere bud på banen, jeg er ikke specielt god til at forklare mig.

 

Det jeg lærte i western lå ret tæt op af biomekanisk ridning;

kort fortalt, tydelige, præcise signaler - eftergivenhed ved ønsket respons, ryggen op og måsen med (altså hestens), ikke krølle hesten sammen som en harmonika., men næsen ned og bygge muskler op i overlinien.

og hesten der var totalt umulig i dressur - brillierede som en stjerne i western.

 

 

 


nu med norsk fuldblod igen igen - én gang fjordhest, altid fjordhest!

 

 

 

JACO GODTHAAB

RÖST FRA SANDBJERG

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak igen
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 20:14

Dejligt at du gider svare.

 

Jeg har også overvejet at kombinerer lidt, men kunne godt tænke mig at danne mig en ordenlig holdning først.

 

Mange siger at det er en smagssag og at hestene jo kan lærer begge dele hvilket jo er helt rigtigt.

 

Men der "popper" lige en masse spørgsmål op i mit hoved som jeg ikke kan lade være med at søge svar på.

 

1. Hvad er jeres tanker omkring rygmusklerne. Når hesten drejer til højre, vil venstre rygmuskel jo være strakt(spændt) og højre rygmuskel vil være slap/blød. Her tænker jeg på hvad der vil være mest hensigtsmæssigt, at ligge vægten på spændt eller afspændt rygmuskel, eller er det total ligemeget. Og jeg spørger jo selvfølgelig bare om folks helt egne "private" meninger.

 

2. Når man snakker om at det er mest naturligt at hesten skal flytte sig for pres, hvordan virker dette så med biddet, eller kan det ikke sammenlignes? Altså hvordan "flytter" hesten sig for biddet... eller ikke. Håber at i forstår.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 21:10

Hej ts,

Det her bliver måske lidt for "simpel" en forklaring, men jeg prøver.

Jeg ville til enhver tid lytte efter westernunderviseren og kan prøve at give dette lidt simple eksempel.

Når du "læner" dig til venstre på hesten, gør du det fysisk svært for hesten at gå til venstre og lettere for den at gå mod højre.

Du kan evt. prøve på dig selv, ved at hænge 5 kg mel eller andet på din ene side/skulder. Du vil have lettest ved at gå til den side, som ikke er "blokeret" af den ekstra vægt.

Man kan også sige, at du skal guide hesten mellem dine ben og tøjler, som hvis du trillede en tennisbold blidt mellem dine hænder. kommer du lidt vægt på boldens venstre side, vil den trille mod højre.

 

Mht. dit spørgsmål om rygmusklerne, så skifter de jo "side" i takt med hestens skridt, så du vil ikke kunne stille det så sort/hvid op i min verden. Hvis hesten ingen muskulatur har i ryggen, ville jeg starte med store og bløde sving og vente med de mere snævre sving til hesten kan bære sig selv. Jeg har lidt den opfattelse, at jo mere logisk og uforstyrrende man kan ride sin hest jo bedre. Udnyt de reaktionsmønstre din hest er født med istedet for at "bekæmpe" dem.

 

Dit sidste spørgsmål er jeg ikke sikker på, jeg har forstået korrekt.

Så der skal du måske skrive, hvad du helt mener...?

 

Mvh

Helena

0
0
Svar på denne tråd
 
 rettelse
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 21:44

Jeg fik lige set, at jeg havde glemt en vigtig detalje :-)

 

Mit eksempel med vægten på sig selv, er lidt klodset skrevet. Det kræver jo at vægten kommer fra nogenlunde samme sted, som hvor deu er på hesten. så det bliver vidst lidt for indviklet.

Jeg har dog selv prøvet eksemplet, men det var "på alle fire" og med en "rytter" til at simulerer situationen......har sikkert set meget underligt ud

 

 

Pøj pøj med hesten ;-)

 

Mvh

Helena

0
0
Svar på denne tråd
 
 vægt.....
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 22:11

Hvis du f.esk laver en god gammeldags schenkelvigning i trav indenfor dressuren, for venstre schenkel (dvs mod højre, nytter det jo heller ikke at du lægger vægten på højre side, så snubler hesten over sine ben og nægter at træde sidelæns i større eller mindre grad . Der skal vægten på udvendig dvs venstre side mens men kigger op og hen hvor man lander. Der er ikke den store forskel til western. (det var bare et eksempel som er ret illustrativt hvis man prøver det af).

 

-Randi


.
0
0
Svar på denne tråd
 
 qwerty
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 22:17

Jeg tror der er nogle misforståelser her.

 

Vægten: hvis du cykler ligeud har du vægten lodret ned på cyklen, hvis du lægger VÆGTEN over mod højre vil cyklen dreje mod højre. Det er det samme der sker på hesten. Hvis du rider lige ud, sidder ret op og ned og så lægger vægten mod højre vil heste gå lidt til højre for at den selv kan holde balancen. Hvis du lægger vægten til højre og forlanger at hesten STADIG skal gå lige ud skal den kompensere på en eller anden måde.

 

Så i eksemplet med at bære en sæk i den ende hånd, så kompenserer man ved f.eks. at trække skulderen op. Jeg ved så ikke præcist hvordan hesten vil kompensere men det kan biomekanikken sikkert forklare. Og det kunne være en interessant forklaring :)

 

Pres/væk fra pres: hvis du presser med knæ eller schenkel, men ellers stadig sidder ret op og ned, så vil/skal/bør hesten vige for presset. Eks: jeg lægger min hånd på din overarm og presser dig let = du flytter dig lidt væk fra mig ELLER du skal bruge kræfter på at presse mod min arm.

 

På vores kræ fungerer det på den måde, at vægten = hun flytter sig lidt men kroppen er stadig rettet lige ud. Knæ/schenkel lidt ind i siden = hun bøjer kroppen lidt om den indvendige schenkel.

 

Jeg kan ikke give dig den biomekaniske forklaring, men jeg har brugt en del tid på at øve det her lige så stille i skridt. På den måde er der tid og ro til at mærke hestens reaktion og på at bøje hende bedre og bedre til begge sider. Det fungerer ikke helt så godt i trav endnu .... men det fordi hun er svær at give præcise signaler = mig, der ikke kan gøre det godt nok.

 

Og de to kan så kombineres og evt. støttes let på tøjlen, så hun bøjer mere i kroppen.

 

Så prøv at gøre 1! af tingene og lægmærke til hvad der sker.

 

Skal så sige, at vi er blevet meget mere opmærksomme på den måde at ride hende, efter at vi prøvede at snuse til western. Vi har så desværre ikke mulighed for at dyrke western mere lige nu, det kommer forhåbenligt i løbet af nogle år.


Mvh. Sanne

 

Lånehest søges for 1 år, se præs.

 

Crosstræner sælges, se præs.

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 22:39

Jeg kan ikke forklare dig helt hvorfor i forhold til dit første spørgsmål. I det mindste ikke ud fra et biomekanisk synspunkt.

Men det hele fuungere ud fra pres. Ikke nødvendigvis fysisk pres men i lige så høj grad psykisk.

 

For at bruge et indlysende eksempel så lad os sige at du vil have hesten til at dreje hovedet væk fra dig. Du starter med at prikke den i øjet med en finger og nu flytter hesten hovedet! Næste gang du vil have den til at dreje hovedet behøver du bare at pege på dens øje så flytter den hovedet!

(Disclaimer: Det er altså ikke sådan jeg træner i praksis ;-) )

 

Det er det samme man gør med ben og tøjle, man gør gradvist hesten mere og mere følsom overfor presset for til sidst bare at antyde det og så vil hesten vige for det.

 

Til at begynde med vil man bruge et meget tydeligt vægtskifte ud ad og senere er det nok at lette lidt på den balle man har inderst, så forstår hesten og reagere. På den måde kan man faktisk både ride med vægten centreret og stadig lægge vægt udvendigt... Det lyder omvendt, men det virker altså.

 

En populær forklarinng er også at man åbner og lukker døre for hesten. Ved at lægge vægt til en side og lette sit ben lidt fra hesten og frem antyder man hvilket galopanslag man vil have.

 

Ved at tage lidt i den indvendige tøjle og lægge den udvendige frem og ind til halsen lægger man samtidigt pres på biddet og den udvendige side af halsen, sam tidigt åbner den indvendige tøjle "døren" for den ønskede retning. Snart vil hesten forstå presset fra halsen alene og du har lært den at neck reine.. osv.

 

Håber at mine vrøvlerier kaster lidt lys på sagen.

 

PS. Muskler kan ikke skubbe men kun trække. Når hesten bøjer så er det altid den korte side der er spændt og den lange der slapper af.

Hvis den lange virker mere hård end den korte, er det udelukkende fordi at den bliver strukket ud. Prøv det på din overarm selv.

 

PPS. lige nu sidder du og griner fordi at du prikker i din overarm samtidigt med at du læser dette :-)


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 06:13

 

Jens Sigurdson: elsker dine indlæg altså , og vældig god forklaring

 

 

 


nu med norsk fuldblod igen igen - én gang fjordhest, altid fjordhest!

 

 

 

JACO GODTHAAB

RÖST FRA SANDBJERG

0
0
Svar på denne tråd
 
 Centrering
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 09:38

I al god ridning, sidder man centreret på hesten og signalering kan være meget forskelligartet.

 

Signalering, bør i al god ridning, ende op med at være så mininal, at det ikke belaster hestens bevægelsesmønster.

 

Når man i western, arbejder med at hesten skal vige for pres, hænger det sammen med, at det er det nemmest forståelige for hesten og at det i den sidste ende har generel opdragelses-værdi.

 

Det starter allerede fra jorden, når de er unge, hver man siger "flyt dig" (væk fra mig, du er for tæt på, f.eks)ved at lægge et pres på hesten, som den skal vige for.

 

Præcis som en anden hest ville udsætte den for.

 

Det overførerer man så også til ridningen.

 

Western-ridning skal jo gerne ende op i, at man kan ride hesten i én hånd, via neck-reining, der ret forenklet betyder, at man med en ret løs samlet tøjle, lægger tøjlen på udvendinge side, for at få den til at dreje til indvendinge, uden yderligere signalering. Altså, den flytter sig for pres.

 

Når det er sagt, er der jo så lige alle detaljerne og så bliver det ret så kompliceret. Det de fleste glemmer, når man taler om at en hest skal enten flytte sig for pres, eller søge ind under det, er, at der mange måde at dreje på.

 

Eksempelveis, rider man på en lige linie og ønsker at hesten skal dreje til højre. Men skal den gøre det ved at hesten: 1: Bliver på sin bagpart og krydse over med forbenene i højre-gående retning 2: Blive på sin forpart og krydse sine bagben under sig i venstre-gående-retning 3: Foretage en krumning af hele overlinien mod højre, hvor begge ben-par bliver på sporet.

I de fleste øvelser er det eksempel 1 man ønsker en western-hest skal udføre, men træner man den udelukkende til det, får man en stiv kamel der let kan pådrage sig slidskader som spat osv. Derfor skal hesten selvfølgelig arbejdes til at kunne flytte sig på alle måder og så bliver signalgivning langt mere komplex, end hvad der kan beskrives i et HN indlæg.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 12:01

Prøv en lille øvelse:

 

Sæt dig ud på kanten af en stol - ret dig op - kig til højre uden at kigge nedaf (kun dreje hovedet) og prøve at mærke det tryk du automaisk vil lave med venstre balle. Så bare det at kigge hvor man vil hen er at guide hesten på udvendig side.

 

Men det er rigtig at på en cykel "hælder" og læg mærke til ordet hælder man til højre og så køre man til højre.

 

Gør du det på en hest så nærmest vælter du den og den vil højest sansynligt tabe skulder fortil og sætte farten op for at holde balancen.

 

 

 


Med venlig hilsen

Annette Maid Larsen


Du skal være hjertelig velkommen til at besøge mine hjemmesider

http://www.western4fun.dk

www.maid-foto.dk

eller besøg

Fyns Western Club´s hjemmeside klik HER

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sammenfatning
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 17:39

Hej

Her en kort sammenfatning af det allervigtigste. Min træner (Helle Kristensen) råber altid det samme til mig. Det har hun gjort i 10 år og jeg klokker stadig i det.

 

SID LIGE PÅ DIN HEST! tordner hun. Altid efterfulgt af HVOR KIGGER DU HEN!?

 

bedst som jeg synes, det går forrygende og hænger laaangt inde til indvendige side og glor ned på indvendige skulder for at "hjælpe med at dreje". Som Annette påpeger vælter jeg jo nærmest det arme kræ

 

Som Jens og de andre nævner skal der næsten ingenting til at flytte en hest, fordi de er så følsomme. Jeg synes faktisk at Jens' indlæg er fantastisk illustrativt.

 

Ideen med stolen er også vidunderlig. Jeg har lige prøvet Her kan du reelt mærke hvad, der sker i dine sædeben!


Viavia :o)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  29-08-2012 18:21

Tusind tak for alle jeres svar, det er rigtig dejligt at der er nogen der vil være med til at kaste lidt lys over sådanne ting.

 

Jeg har ikke snakket med min træner endnu, men vil diskuterer det med hende næste gang jeg skal have undervisning.

 

Jeg er ikke helt ening i alle. For det første mht til rygmusklerne. Rygmusklen på ydersiden af en rundning vil være strakt og derfor spændt. Jeg tror desværre ikke i kan overbevise mig om andet.

 

Heste flytter sig ikke naturligt for fysisk pres, det er noget de skal lære. Derimod flytter de sig for psykisk pres.

 

Og mht. vægten, hvis jeg nu havde et barn til at sidde på mine skuldre og barnet lænte sig til højre, så vil det altså være mest naturligt for mig at gå til højre for at kompenserer.

 

Når det så er sagt, så er det jo meget små signaler vi selvfølgelig snakker om, det jeg ville med debatten var også kun at kaste lys på vægtfordelings delen :-)

 

Jeg har diskuteret dette med andre også, navnligt dressur ryttere, og der gik der et lys op for mig. Man kan ikke kun snakke om vægten men man må også tænke over sædebenet. Det er nemlig muligt at "presse" med sædebenet modsat hvor man har sin vægt.

Altså.... vil man til højre, ligger man vægten til højre(en anelse selvfølgelig, man hænger jo ikke på siden af hesten) men man "presser" med sit venstre sædeben. Når man drejer overkroppen til højre vil ens vægt naturligt ligger sig lidt mere til højre også.

 

Dette er hvad jeg har fundet ud af og det der lyder logisk i mine ører.

 

Mange tak for jeres hjælp.

 

Anita & Zora


0
0
Svar på denne tråd
 
 Muskler
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 13:10

Anita - godt hvis du har fundet en forklaring du kan bruge, det er vigtigt at man har forklaringer, der virker fornuftige for en selv.

 

Mht. muskler, hvis hesten er bøjet til højre vil rygmusklen på ventre side være strakt, men den BLIVER strakt dvs. den er passiv.vSamtidig vil rygmusklen til højre være trukket sammen = spændt, det er den muskel, der er aktiv. Så det er forskel på om en muskel er strakt og dermed virker lidt spændt (fordi den er strakt ud) eller om den er trukket sammen og dermed ER spændt.

 

Så hestens rygmuskler arbejder sammen på de to sider, på samme måde som dine overarmsmuskler arbejder sammen, biceps (på forsiden af overarmen) som trækker armen sammen og triceps (på bagsiden) som strækker armen igen.


Mvh. Sanne

 

Lånehest søges for 1 år, se præs.

 

Crosstræner sælges, se præs.

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anden gang lykkens gang
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 16:21

Læste lige det hele igennem igen, utroligt hvor meget anderledes man forstår tingene når man læser dem flere gange.

 

Tror jeg forstår de flestes indlæg meget bedre denne gang

 

Endnu en gang tak for jeres svar.


0
0
Svar på denne tråd
 
 sadlens indflydelse?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2013 08:32

howdy!

 

hvis du sidder på hesten og vil signalerer tilhøjre vil du kigge til højre (øge pesset på venstre sædeben) samtidig vil du ofte "fjerne" højre ben( måske bedre forklaret som fjerne kontakten til hesten (meget lidt man stritter jo ikke) dette vil også virke som pres i venstre side. du kunne også "træde lidt" i stigbøjlen som signal.

dette er hvis hesten er trænet til vigning for pres.

 

nogle gør så det modsatte hvor du skal træde ned meget i venstre side, som jeg ser teknikken i denne metode skal der i denne øvelse det at venster side på rytteren "stives af" og derfor åbner højre side.

sadlen er et værktøj.

Signsal til bevægelse, højresving kan gives på mange måder,

lige som hvor man rider for en tøjle pres/fjern kontakt kan styre hesten ( kræver træning )

 

 


whiskey for my men and beer for my horses
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider