Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Sidepull, hvor dybt?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 10:09

Hej alle sammen :-)


Nu har jeg anskaffet mig en sidepull (Sannee Klindt var ikke så begejstret over min rebgrime til ridning :-D ), men jeg er lidt i tvivl om hvorledes den skal sidde. I nogle beskrivelser står der, at næsebåndet skal sidde nogenlunde der, hvor et almindeligt engelsk næsebånd sidder - altså 2-3 fingre under kindbenet. I andre står der, at ringene til tøjlerne skal sidde, hvor bidringene normalt sidder. De 2 ting kan ikke just forenes - i hvert fald ikke på den model jeg har Der er ligeledes billedeeksempler på begge dele, hvis man søger på google, så er pænt forvirret..


Oplys mig! Hvordan skal sådan en sidepull-fætter sidde? Det ville være super lækkert hvis nogen havde et billede



Line & Magoo





0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidepull, hvor dybt?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 16:01
Er der virkelig ikke nogen af de 60 mennesker der har kigget, der ved, hvordan en sidepull skal sidde?


Line & Magoo





0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidepull
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 16:09

Måske er det fordi de fleste bruger en bosal til western og ikke en sidepull...Måske


En sidepull skal sidde sådan:


En Bosal sådan:


Hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidepull, hvor dybt?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2007 16:25

Mange tak, Gitte

Kan se at den sidepull på billedet sidder lige midt imellem de 2 steder jeg har læst mig frem til Jeg prøver mig lidt frem. Synes nemlig også at den sidder bedst, når den sidder som den på dit billede.



Line & Magoo





0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidepull
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 22:15

Her er et billede af min unghest med sidepull - min erfaring siger mig dog at det burde være en smule lavere...



Jeg tror det er en god ide at prøve sig lidt frem og finde ud af hvilken placering der passer præcis til din hest.




Med venlig hilsen Louise

Roselina & Charell


SÆLGES: Stor brun broget Pinto plag efter Søholm`s Wyatt Earp


Sælges:17" Hubertus Kosak & 16" No name sadel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er forskelligt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 09:39

hvor den ligger bedst på den enkelte hest. Tag et stykke reb og hold i begge ender. Læg den i det leje hvoromkring næsebåndet ville ligge. Du står på f.eks højre side af hesten og trækker blødt ind imod dig selv. Hestens hoved skulle så gerne følge med. Prøv i forskellige højder, til du finder det punkt hvor din hest responderer bedst. Her vil det være et godt sted at lægge bæsebåndet på sidepullen. Prøv på begge sider.


Som træningsredskab er sidepullen velegnet til at lære hesten at følge sin næse, til hhv. højre og venstre. Til indlæring af eftergivenhed på det vertikale pres, er den ikke god. Her er en bosal meget bedre, hvis man ikke vil bruge bid. Det er så vigtigt at den er tilpasset nøjagtigt, både i højde af næsestykket, samt selve rundingen af dette. De gode bosaler kan formes h.j.a. af en presse af træ, som den sættes i spænd i.


Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidepull, hvor dybt?
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 16:03

Tak for svar begge 2


Jette: Tak for fiffet med rebet Grunden til at jeg har valgt sidepull og ikke bosal er, at vi først lige er begyndt på western. Jeg har slet ikke erfaring nok til at bruge en bosal og han går rigtig fint på en sidepull. Men det du siger er, at jeg i fremtiden måske skal investere i en bosal hvis jeg vil ride "rigtig" western oder was?


Tilføjer lige at jeg ingen stævneambitioner har - det er kun på hyggeplan Hesten er 13 år og har været ret velredet i dressur (hans allergi satte en stopper for dressuren..), så han kan godt højre/venstre Jeg har måske gjort et fejlkøb mht. sidepull'en?



Line & Magoo





0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, ikke et fejlkøb,
Forfatter: 
Dato:  19-08-2007 21:23

det er fint at hyggeride med en sidepull og den giver nogen mere præcise hints end en rebgrime, men er stadig "casual". Hvis man rider for meget i rebgrime, kan det ske at hesten "falder lidt fra hinanden", så hvis du ikke vil kræve noget særligt af din hest, er det vel nok OK at ride sidepull. Men den bruges mest som et af de første steps i tilridningen, hvor man bruger den 1 eller 2 måneder. Den bruges også nogen gange til heste i indridning, som går i snaffle, men som fælder tænder og har problemer med bidet. Så i de fleste tilfælde, er det noget man bruger en overgang.


En bosal af ordentlig kvalitet er uhyggelig dyr. 2. - 3.000,- kr for krammet. Det kræver stor disciplin og fingergefühl, at bruge en boseal rigtigt. (Jeg er ikke for ferm til det.) Man skal nok have noget undervisning i det, hvis det skal blive godt. Men en bosal kan godt være ret hård. Så jeg vil da råde dig til at fortsætte med side-pullen, og så evt. supplere med et fint lille snaffle-bid, når du vil være lidt seriøs. Det kan hesten nok klare, selv om han ikke er helt frisk.


Held og lykke!


Hilse Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidepull, hvor dybt?
Forfatter: 
Dato:  20-08-2007 16:25

Tak, Jette :-)


Vi er meget casual hvad træning angår, så sidepull'en er vist fin til os Magoo er tilmed også meget lydhør overfor især tøjlehjælpen, så vi behøver slet ikke "hårde" hjælpemidler - kan som sagt sagtens ride i rebgrime uden styringssvigt *gg*. Som du selv skriver er en ordentligt bosal meget dyr (især når man er på SU ) og jeg kunne næsten gætte mig til, at det kræver en del undervisning for at bruge den korrekt. Det var primært derfor jeg valgte sidepull fremfor bosal.


Jeg takker mange gange for dine svar, det har hjulpet mig meget



Line & Magoo





0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider