Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 ordne tænder på marsvin, Pris?
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 11:01

Min datters marsvin er ved at få lange bisser. Så jeg må nok hellere tage den til dyrlægen og få dem ordnet. Men hvad kan jeg regne med at det koster og skal marsvinet bedøves?




Smil forlænger munden
Glæde forlænger livet

Jeanette
www.sitecenter.appaloosa.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa.
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 11:13

...ja marsvinet bliver bedøvet, ellers kan de ikke komme til.


Prisen er forskellig fra dyrlæge til dyrlæge, men koster sikkert ca 300 - 500 kr


Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænder..
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 12:10

Hejsa,


Jeg går ud fra det er fortænderne der er lange?

De bliver nok klippet, men jeg tror ikke den bliver bedøvet..

Hvis den får for lange tænder kan det være den ikke får nok at gnave i? Gulerødder og frugtgrene er godt..

Marsvinets fortænder skal jo være ret lange..

Er det kindtænderne der er noget galt med er der nok ikke meget at gøre, man kan godt ordne dem, men det vil hurtigt komme igen, og det er jo dyrt og ubehageligt for marsvinet at skulle igennem tit.. Skal dyret bedøves for at blive ordnet kommer prisen nok op i nærheden af 800 kr vil jeg tro, alt efter hvilken dyrlæge man bruger..


Hilsen Sara - Gizmos Opdræt

www.t44.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortænderne
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 12:33

Hvis det er fortænderne, der er tale om (og det vil jeg tro, eftersom kindtænderne ikke er nogen, man selv kan komme til at se på), så kan man faktisk sagtens klippe dem selv. Det kræver bare en stor 3-i-1er, en rolig hånd og måske en hjælper til at holde marsvinet stille. Det vigtigste er, at når man har besluttet sig for, at NU klipper man - så KLIPPER man rent faktisk. Man må ikke gøre det langsomt, for så splintrer tænderne. Et hurtigt, fast klip er, hvad der skal til. Længden kan man også sagtens vurdere selv - når marsvint har lukket mund og man trækker læberne lidt til side, skal de nederste tænder gå 1 mm op bagved de øverste. Længere/kortere skal de ikke være.


- og jeg vil samtidig også gerne anbefale at klippe tænderne selv. Jeg har flere gange hørt om dyrlæger, der klippede tænder for korte. Resultat: Et marsvin, som ikke kan spise ordentligt i nogle dage.


Forebyg evt., at tænderne bliver for lange en anden gang, ved at give grene fra frugttræer (ikke sten-frugter) eller fra birk og eg. Grene med grøn underbark er strengt forbudt. Gulerødder og andre hårde foderemner er også gode at slide tænderne på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 nu skal du bare høre
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 12:40
Jeg vil nok ikke anbefale at man klipper tænderne selv, man kan selvfølgelig sagtens gøre det, men jeg har selv avlet marsvin - og jeg har altså valgt dyrlægen.

prisen er meget forskellig, det kostede mig lidt over de 400,- da de blev klippet, men lærte også at give marsvinet æble-/pæregrene mm.

Det er vigtigt at de har noget at slibe deres tænder på, fordi på denne måde, kan du undgå at skulle til dyrlægen med det lille kræ :)
Ting der er gode:

  • Et stykke træ
  • En frisk gren
  • En saltsten
  • Gulerødder
Ja listen er virkelig lang men her er nogle :)

Mvh Kira
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kira..
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 12:57

Hvis du har avlet selv, undrer det mig faktisk lidt, at du ikke selv har prøvet at klippe tænder på et marsvin. Jeg havde mellem 50 og 80 marsvin fast i en periode på 3-4 år (har først lige lukket ned for avlen) og lærte da meget hurtigt (og med min dyrlæges velsignelse) at klare diverse småproblemer selv - fx at medicinere forebyggende, så man slap for, at nyindkøb bragte smitsomme sygdomme med ind i bestanden, at hjælpe ved fødselsproblemer (sædefødsler, store unger m.v.) og altså at klippe tænder.


Første gang, jeg havde en han, der havde lidt for lange tænder i undermunden, ringede jeg til min dyrlæge og fik en beskrivelse af, hvordan det skulle gøres - og så gjorde jeg det. Ingen problemer. Jeg vil tro, jeg siden har klippet tænder 15-20 gange på egne eller på andres marsvin, og det er altid forløbet uden problemer. Jeg kender mange andre opdrættere indenfor Dansk Marsvine Klub, som gør det samme - især fordi mange dyrlæger ikke ved, hvordan de vurderer, om tænderne er for lange/korte. Nåja, og så klipper mange dyrlæger dem forresten også med en 3-i-1er ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tandklip
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 16:49

Jeg fik klippet kindtænder på en af mine sidste år. Det kostede 320 kr. inkl. bedøvelse.


Hilsen Heidi


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider