Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvordan ville I klare jer uden strøm??
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 20:40

Her for en måneds tid siden eller mere mistede vi strømmen i en uge. Der var kommet vand i elmåleren og der gik noget tid før det kunne blive lavet og var ordentlig tørt.


Men nu er mit spørsmål så hvordan ville I klare jer uden strøm ( vi vidste ikke hvornår det ville være oppe at kører igen.)


Vi har brændeovn som eneste varmekilde så det var ikke noget problem og den blev også brugt til meget andet. Kogning af vand til the, klatvask mm. Madlavning der tog vi "låget" af ovnen og satte en stegepande, gryde alt efter hvad vi skulle lave og så lavede vi bagte kartofler som iøvrigt blev sindsygt gode så det er vi begyndt at gøre noget oftere.

Og så selvfølgelig en masse stearinlys.


Men hvad ville I gøre i en lign. situation?

Ville I blive og få det bedste ud af det og tage det som en udfordring??


Eller ville I flygte ud til de næmeste venner eller familie??


Glæder mig til at hører jeres svar.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Midlertidig flygtning
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 20:44

Jeg ville ikke kunne foretage mig noget i min lejlighed, så hurtigt hjem til mor og far. :)


Man er egentlig fandens afhængig af det strøm.




Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 Som jer...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 20:45

Tror jeg vi faktisk ville klare det helt fint.


Nu er jeg smedet sammen med noget af en outdoor mand - han har simpelthen så meget "overlevelses-udstyr", at det halve kunne være nok. Bl.a har han både lamper og koge udstyr, som kører på gas.


Vores hovedvarmekilde er også brændeovnen, så der ville der ikke være nogen ændring.


Alt i alt, tror jeg vi ville blive hjemme - og ikke møve os ind hos familie og venner.


Det er dog ikke noget jeg ønsker mig lige nu, for med et spædbarn i huset, er det trods alt lidt nemmere at kunne bruge elkedlen når der skal koges vand til vælling


Og så er stearinlys min yndlings belysning.



Christel

"Man har vel et standpunkt til man bliver klogere?"




1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er totalt
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 20:49
afhengig af strøm, til min elkørestol, min stol (kan ikke komme op og ned i vanlige stoler) min sæng er elektrisk drevet, min elevator etc etc.

Nej da energiselskabet stængte strømmen i mit nærområde for 1 døgn, ja så måtte de stille op med et agregat (ved ikke om det heder det samme på dansk) men det er et aparat der drives af diesel og produserer strøm.

Uden strøm er min verden totalt låst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 20:52

Ja det er nemlig så utroligt så afhængig man er af strøm. De første dage måtte vi også tage os selv i at gå hen til stikkontakten for at tænde lys eller tænde for flimmeren når det var tv-avis tid og da vi endelig fik strøm igen fik jeg nærmest ondt i hovedet af al det lys og spetakel ( manden havde ikke hørt musik i lidt over en uge så der skulle dælme tages revance )

Tror lige jeg ønskede strømmen langt væk igen.

Det jeg nu synes var mest irreterende var at det var så besværligt at lave mad og vaske op.

1
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 20:59

Min familie har i en del år efterhånden, lejet en hytte i Sverige. Den ligge ude midt i en stor skov, det er 5 km. til nærmeste nabo, ingen strøm overhovedet. Man kan hente vand til madlavning i en stor sø som ligge tæt ved hytten, og hvis man vil have rent vand skal man køre 10 km. op til en stor gård. Lys får man vha. petroleums-lamper og intet andet. Det eneste fancy er et gas-køleskab :D.

Kan godt lide at være der, men en uges tid er nok til mig ;)


Og hvis man tænker over det, så er det faktisk rimeligt uhyggeligt ude i sådan en stor skov. Når der er mørkt derude, så er der RIGTIGT mørkt! Lidt "midsommer"-agtigt :D






Mvh. Ida

It's alright to be down
your rollercoster will soon be upward bound
It's OK you should now
Tomorrow will be there for you

Citat: TimC


Se billeder af dressurhesten her
1
0
Svar på denne tråd
 
 helt fint
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 21:01

kan du huske den store storm??? Jeg kan ihvertfald...der var foruden varmt vand,strøm osv. i 8½ dag Vi har heldigvis i vores køkken et gammel brændekomfur...så det blev brugt flittigt...der skulle jo stadig koges flasker til den lille, laves mad og vaskes op...men det var hårdt...og det var jo det meste af Sverige der var ramt...så der var ingen hjælp at hente i den lokale kinesiske restuarent...ingen fast food at købe...for de havde heller ikke strøm...


vi får strøm fra egen brøn og det skal pumpes op og når man ingen strøm har...så kan man ikke pumpe vand op...så ingen rindende vand...det var det værste...kan godt leve uden strøm...men rindende vand...det skal man ha...


Det var tungt arbejde at slæbe vand ned i stalden i dunke...en hest drikker jo gerne over 20 l. pr. dag...så jo...det var tungt og hårdt...


MVH Sus



1
0
Svar på denne tråd
 
 Over hovedet ikke
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 21:49

Vores varmværk kører på strøm!

Vores Oliefyr kørerpå strøm!


Vi kunne nok undværer fyrert men ikke vandet.


Mvh

Lars

0
0
Svar på denne tråd
 
 På denne årtid
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 21:54

- ville vi klare det væsenlig bedre end om sommeren.


For nu kan madvarer opbevarers udendørs.


Vores brændeovn ville holde os med varme, og Weberen er jo altid klar til at lave mad på.


Men vand ville være et problem.


(For slet ikke at tale om det manglende i-net.. )




mvh PiaR
quantum in me fuit


Billetter til Herning sælges
Deltag i Heste-nettets brugerpanel

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hellere uden el end vand
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 22:23
Mja...! en uge er da ingenting.

Jeg er vokset op i et land hvor lokalregeringen slukkede for strømmen med jævne mellemrum, og desuden ynder jeg at tilbringe uger på div fjelde og bjergtoppe hvor jeg er helt uden el og varme, og hvor tørt brød og pulvermad pludselig bliver den størreste delikatesse.

Derimod vil jeg være meget ked af at mangle vand, hvad jeg også har prøvet i udlandet under tørkeperioder. Så er det bare at fylde baljer og badekar i god tid!
1
0
Svar på denne tråd
 
 uhadada
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 09:18

Hvis stømmen kun gik i stuehuset, og det ville være hygge.

Hvis det var hele ejndommen, lidt træls, for så er der ingen varme. Fryserne dør (med 1½ gris og en kvart okse)


Men hvis det også ryger ved naben, så har vi heller ingen vand.

Og med Hund, Kat, 3 heste og 3 kreaturer, så bliver vores arme meget lamge af at slæbe vand fra bækken.


Men vi kan jo ikke bare flytte, for hvad med dyrene. Nixen vi bliver her uanset.



Mvh
Linda
Jack, Pascall, Chenika og Thor
:-) :-) :-) :-)

Hestetrailer til salg (klik præsentation)

0
0
Svar på denne tråd
 
 vi ville
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 09:23

Vi ville kunne klare det med varmen for vi har brændeovn, tilberedning af mad går også for vi har gaskomfur, men vi ville mangle vand da vores vandværk kører på strøm...


Så vi ville nok ikke kunne klare os så længe, med mindre vi kunne få vand andetsteds fra.


Hilsen

Katrine


-Nothing is original
everyone imitates someone-
;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd
 
 2021..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2021 20:55

Hvad med i dag hvis el og vand forsvinder i en ubestemt periode? Jeg må inderømme at vi vil gå i panik meget hurtigt. Har ikke prøvet at leve uden.


Bolig søges til leje i Nordsjælland. Gribskov eller

 

evt. Helsingør kommune. Samt Nødebo.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Interessant tankeeksperiment
Forfatter: 
Dato:  04-01-2021 13:17
Det er en gammel tråd, men et interessant tankeeksperiment.

Jeg tror, at vi pt ville klare os relativt godt i op til et par uger, hvis vi bare kunne skaffe vand. Dvs at det reelt kun var vores hus, eller lokalområde der var påvirket.
Simpelthen fordi vi ved istandsættelse har bevaret brændeovnene. Så varmekilde har vi. Til nødt kan man også lave mad og varme vand op.
Køleskab kan ikke køle, men isolering er jo uændret. Man kunne smække et termometer ind og så lægge frosne varer derind, så er det hvertfald køligt. Maden i fryseren går til efter et par dage...
Der er en bæk ved hjørnet af min mark, men den fører kun vand om vinteren - og da afløb fra husene var tilkoblet markdræn er det faktisk ikke fristende at bruge det, ikke engang til dyr. Men, i en nødsituation? Ellers, bækken slår et slag gennem skoven og på den anden side, 200 meter væk har min onkel en eng, hvor bækken løber langs med. Store dyr kunne evt drives derned dagligt - vandet bliver ikke renere, men, det er vand.

Men, hvis strømmen gik på landsplan?
Så kan man ikke hente vand fra andre steder end den lokale bæk.
Man kan ikke komme på arbejde, for tankstation kan ikke tanke brændstof. Så, det er kun de arbejdspladser personale kan gå eller cykle til, som får personale ind..
Kan busser og toge køre? Har de nødgeneratorer eller manuelle pumper?
Vandværker vil gå i stå.


Det helt store problem er, at vi på landsplan er afhængig af relativt få transformatorstationer.
Hvis ting går i stykker eller bliver ødelagt af fx en lille ildebrand eller hærværk har vi IKKE et centralt lager af reservedele. Fantastisk samfund, ikke??
En glad terrorist kan ødelægge et par transformatorstationer ved at smadre et par dimser med en hammer og landet / landsdele vil blive mørkelagt indtil vi får skaffet reservedele hjem til DK. Dvs dage til uger.

Så - egentlig burde vi alle have en håndfuld pantflasker med vand i i fryseren.
Går strømmen har vi først køleblokke til køleskabet, dernæst lidt drikkevand..
1
0
Svar på denne tråd
 
 Uden vand
Forfatter: 
Dato:  06-01-2021 01:21

Ville vi være på måsen. Det prøvede vi for 20 år siden, da et fødevandrør sprang. Der kunne vi så få vand ved naboen, og det var om sommeren! I 3 uger!

 

Uden el, ville vi ikke have varme, men det er også klaret engang, og i dag måtte vi vel flytte ind i cam-pingvognen, der har gasvarme/gasblus. Men igen: Uden vand- er vi på røveren.

 

Efter 1999 orkanen virkede vores fastnet telefon (der var batteri i den), og jeg kogte kaffevand i fonduegryden over spritblusset. Men vi havde ikke el, varme- og kun lidet vand i 24 timer. Det var koldt!

 

I dag ville vi kunne gøre det samme og brænde bål i haven. Men uden vand. Nej!


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja - spændende tankeeksperiment
Forfatter: 
Dato:  06-01-2021 09:16

Men vi er så voldsomt afhængige af at have el.

Jeg har jordvarme - så uden el, ingen varme - og jeg har ingen brændeovn! Så om vinteren ville her hurtigt blive umuligt at være.

Om sommeren ville det gå - jeg har gasgrill, og et par søer forholdsvis tæt på - så må vandet filtreres og skamkoges - det KAN lade sig gøre. Men om sommeren ville opbevaring af madvarer hurtigt blive et problem - der kunne man kun købe frisk mad til en dag ad gangen, og hvis det var et landsdækkende problem ville butikkerne jo heller ikke have friske madvarer. Og jeg er sikker på at tørvarer og konserves hurtigt ville blive udsolgt - vi har set et par gange hvor meget folk går i panik ved tanken om ikke at have de ting de er vant til - og så bliver der hamstret i stor stil.

For kortere tid er det jo til at håndtere - jeg boede i et halvt års tid på Cuba, hvor der var oliemangel og dermed valgte man at lave planlagte strømafbrydelser på skift i forskellige bydele. Så det var helt normalt at man manglede strøm i f.eks. 8 timer ad gangen - oftest var der i avisen en oversigt over hvornår der var strøm til hvilke bydele. Der var dog også en del IKKE planlagte afbrydelser - så det var altid spændende når man skulle noget, om der var strøm til det. Jeg husker specielt en reception hvor der var arrangeret med et lille orkester der sad og spillede for os da strømmen gik - det skal siges til deres ære at INGEN kom ud af takt eller holdt op med at spille bare fordi der pludselig blev mørkt. På det tidspunkt var det ren rutine for alle tilstedeværende - og der gik ikke mange øjeblikke før de der vartede op til festen kom med olielamper og stearinlys (møgbesværligt med stearinlys - de lå i skuffen og smeltede sammen til store bloklys)


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Strømafbrydelse
Forfatter: 
Dato:  07-01-2021 17:19

Jeg kan faktisk ikke huske hvad vi gjorde, vi havde strømafbrydelse i 4-5 dage tilbage efter Decemberorkanen i 1999. Det eneste jeg kan huske var at vi måtte smide alt i fryseren ud da strømmen kom igen, da det var tøet. Jeg mindes ikke at vandet var gået, og da det var vinter kunne vi opbevare alt der skulle på køl i udhuset.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja - spændende tankeeksperiment
Forfatter: 
Dato:  20-01-2021 13:23

Og enlig ret skræmmende hvor såbare vi enligt er her i landet. Tror ikke mange tænker den tanke at det rent faktisk kan ske. Vi forvente bare det er der og bliver fixet inde for få timer. I andre lande som fx, Norge mf. der lærer de (Eller bliver opfodret til) at de kan klare sig i op til 14 dage uden el og vand. Har aldrig set sådan noget fra danske myndigheders side?

Her vil vi få problemer med varme om vinteren da jeg har varmepumper der går på el. Og jeg fungere bare rigtig dårligt i kulde bla på grund af gigt og er på igen måde viking. Vand har vi ikke i nærheden. At lave mad vil også blive et problem, især om vinteren.


Bolig søges til leje i Nordsjælland. Gribskov kommune.

Små halmballer søges. Gribskov omegnen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 uden strøm
Forfatter: 
Dato:  22-01-2021 12:31

Uden strøm vil det hele nok blive lidt besværligt

 

Vi har dog solceller på taget som genererer strøm, men konverteren kræver strøm for at lave det om til vekselstrøm.
Det kræver et backup batteri, som vi ikke har på vores nuværende anlæg, men er noget vi skal have opgraderet til når vi på sigt skal have skiftet konverteren.

 

Vi har varmepumpe og brændeovn, men en kold vinter kan vi ikke klare uden dem begge.

 

Ellers har vi adgang til gasgrill, så vi kan nok sagtens klare at lave mad.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider