Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Typisk mad fra 70'erne ??
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 16:15
God eftermiddag folks :)

Vi har i engelsk fået årtiet 1970, som vi skal koncentrere os om et par uger, og så få lavet nogle produkter og en fremlæggelse.

Vi har valgt at finde noget om mode, sport, mad og musik.

Derfor vil jeg høre jer:
Hvad kan en typisk ret at servere være, når vi er i 1970?

Håber på nogle forskellige bud :)

Mvh Tine

At fejle er menneskeligt - og dumt!
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har en masse kogebøger fra dengang
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 16:21
-og laver mad fra dem, det er sådan lidt en hobby ;-)

Altså, intet var så umoderne som køkkenet dengang.. Fed mad, gamle metoder osvosv... Så fx hvidkålssuppe med flæsk - den slags gammeldags dansk mad!
Bare spørg hvis det er, du kan evt skrive en besked til mig, så bliver indlægssvaret her ikke så langt..

/Louise

-søger halvpart nær Maribo, og job i stald eller andet. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd
 
 Typisk mad fra 70'erne ??
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 16:32

Hashkager og pot-the :-D


When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd
 
 Millionbøf...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 16:48
...eller hamburgerryg med hvid sauce, kartofler og blomkålsblanding..eller kylling i aparges...

PJ

Islandshest sælges: Unghest med top 4-gænger-potentiale!
- Andre islandheste til salg: Kåret 18-års hoppe, palomino naturtölter med store bevægelser, lidt over middelvilje. Topafstamning! Brunblak hingsteføl fra 2004 e. Dagur.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Frikadeller med brun sovs
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 17:05
Medisterpølse dito. Oksekødssuppe med hjemmelavede kød- og melboller til forret, det kogte kød med kartofler og korendesovs til hovedret. Stuvede grønærter og gulerødder og krebinetter. Makaroni med milionbøf. (IKKE spaghetti). Milionbøf og kartoffelmos. Hakkebøf med bløde løg. Spejderbøffer: Hakkebøf med rødbedetern smurt på en skive franskbrød og stegt.

Også enten forret eller dessert. Forret kan være søde supper (sødsuppe, hyldebærsuppe med æblestykker, Sagosuppe, Kærnemælkssuppe med citron og korender eller kakaosuppe med "dykænder" (ristede brødterninger). Andre forretter: Tarteletter med fiskeboller, rejer og asparges. Øllebrød.

Dessert kunne være: Dåseferskner med flødeskum, henkogte pærer dito, kærnemælkskoldskål, kærnemælksfromage, pandekager.

Hertil drikkes sødmælk eller vand/saftevand- til farmand en øl (måske).
---

Hashpandekager, Alice B. Toklas, brownies og potchai er vist kun serveret eksperimentelt i en snæver kreds af befolkningen.
----

Maden i 1970 bygger stadig på 40-50érnes køkken med meget svinekød, farsretter, mel og fedtstoffer. Fisk kom dog ofte på bordet (bare ikke hos os, min mor kan kun lide marinerede sild).

Vi spiste rugbrød til daglig med plantemargarine (Bellis), om søndagen rundstykker og horn med *smør*. Pålægget stod slagteren for (uhm!). Øl og sodavand var forbeholdt højtider, til konfirmationerne drak de voksne vin- Skjold Burnes med tyren.

Senere i 70'erne dukker letmælk op- og pasta. Danskerne tager sydpå og lærer nye skikke.

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mor siger...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 17:07

"Puha... pulverkartoffelmos."

Og så mener hun, at det var det tidspunkt, hvor ris var nyt og meget in.


When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mad gennem tiderne
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 17:08
Mkh.
Else.



:-D Man lugter ikke af hest, man dufter! :-D


"HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!

:) :) "Kunne du tænke dig at spare penge.. ????" :) :)
:) :) "Hvis ja, så skriv til mig...!!" :) :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ris var da ikke nyt?
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 17:19
Men det var pulverkartoffelmos- vi fik det 1. gang- og ingen kunne lide det. :-P

Ris indgik skam i mange retter, kinesisk risret fx. Risvælling. Boller i karry. Gissou.

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 xtiny...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 17:24

Jeg tror hun mener, da det 'rigtig slog igennem'.

Men det kan jo også være, at min mor var lidt bagefter med hvad der var 'in'.

Jeg tror min mor har (været nødsaget?) til at spise en del kartoffelmos, for det er bestemt ikke første gang jeg hører hende beklage sig over hvor adder-badder det var. 8-)


When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mikro makro.........
Forfatter: 
Dato:  18-11-2004 20:47
Mikro makro var vist temmelig meget in....mine store søskende havde madlavning og kom hjem og fortalte om at de skulle lave mad med tang....det var simpelthen det vildeste, og der var selvfølgelig ingen der kendte til sushi på det tidspunkt :-)

Jeg kan da huske
Glosuppe....ydrrr de der små "klumper"
Kærnemælkssuppe....ok
Gule ærter (n)
Citronfromage (y)



Venlig hilsen Gitte


UDSTYR SÆLGES Klik her



HARLEY DAVIDSON Electric Glide nyrenoveret sælges
Klik her

0
0
Svar på denne tråd
 
 en ting er
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 00:28
Hvis det er en engelsk-opgave, så kan jeg fortælle, at jeg var nogle måneder på ridecenter(hos Marion Mould's bror, hende med Stroller) i England i 1970 :-D

Der fik vi til frokost stegt lam med kål og kartofler - umm!, spaghetti på dåse eller baked beans, og altid dessert, fx færdiglavet chokolademousse eller danish pastry (wienerbrød). Vi fik lam næsten hver dag, det kendte jeg ikke, men kom til at elske det - for arbejdet var hårdt, og jeg var altid sulten ;-D

Til morgenmad fik vi også spaghetti/baked beans på dåse og ristet brød med margarine :-( (jeg var ikke vant til at spise margarine på brødet, men jeg ved godt, at mange også i Danmark gjorde det - adr!)

-----------------

En ting er hvad man spiste i 70'erne, en anden hvad der kom frem da :-D

Hvad man spiste i de ældre hjem, giver xtiny et glimrende bud på (y)

Hjemme spiste vi gammeldags dansk mad som stegt flæsk med persillesovs og frikadeller med rødkål.

Men, jeg flyttede hjemmefra i 1970 ;-D , og i madklubben på kollegiet lavede vi lidt mere nutidig mad.

Det, der var in, var fx rejecocktail og stegt kylling. Kylling havde indtil begyndelsen af 70'erne været vanvittigt dyrt. Det var nemlig den gang man begyndte på industriproduktionen af fjerkræ. ('Fjerkræs' blev det kaldt i en storstilet kampagne fra Landbrugets Afsætningsudvalg - nu ved vi at prisen var dyrevelfærd :-( ).

Man begyndte at spise andre slags salat end gl.dags grøn salat med flødedressing, fx salade nicoise.

Og så er det rigtigt, at man begyndte på spaghetti med bolognaisesovs, risotto, forårsruller, oksebøffer med ærter og bernaisesovs, - og man begyndte at spise lam!


:-) fra Nina

Præsentation - nu med føl!






0
0
Svar på denne tråd
 
 Forloren skildpadde
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 00:53

ad, ad, ad, ad - hader det - men det husker jeg som rigtig 70´er mad. Det var "skrub-af" mad til alle runde fødselsdage og konfirmationer - synes jeg.

Lørdagskylling - synes jeg også passer med tiden - og til hverdag fik vi tit finker med rugbrød til og rødbeder - og xtiny´s dykænder - men hos os var det varm mælk med tvebakker.

Så fik vi mælk i plastikposer - kan I huske det ?? Hver anden gang gik de itu på vej hjem fra købmanden og løb ud i alt. Så havde vi sådan nogle orange kander, de kunne stå og falde sammen i.

En gang om ugen kom fiskebilen og en gang om ugen kom bagerbilen - ligesom Hjemis. Lige midt i boligområdet lå et mejeri, en købmand, en slagter og et renseri. Lidt længere nede ad vejen lå grønthandleren - han solgte bl.a. lakridsrod, og petroleum - til petroleumsovnen. Centralvarme fik vi nemlig først i ´75 eller ´76.

Ak ja - nu er der kun en kiosk med ulovligt importerede uafgiftsbelagte sorte polske sodavand, et selskabslokale og en bedemand tilbage, hvor forretningerne var.

Nå - jeg stikker lige ind og henter et ansøgningsskema til en plejehjemsplads.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der værste fra 70'3erne......
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 01:06
som jeg husker det, var dybfrost - ydrrrk.... :-*

Vi fik "mad" fra en frysefirma "Correl", der vist senere hed Dansk Fryseøkonomi :-( Min mor syntes det var skønt - og nemt - jeg syntes, der var forfærdeligt.... :-@ Fy for en brølende hudorm... :-@

Ulækkert - jeg huske stadig deres lor..færdigretter - og jeg var meget slank dengang, da jeg ikke magtede at spise hæslighederne.

Det blev vist også moderne med rødt oksekød når det var weekend, lidt eksotisk krydrede retter, og forårsruller osv.

Vi fik mest noget som gyserfrikadeller, fiskefrikadeller, alt med kartofler, biksemad da alle rester blev genbrugt osv osv :-( Og billig saftevand fyldt med farvestoffer som senere blev forbudt. Adrrrk!

Ikke at min mor lavede god mad - selvom hun havde gået på husholdningsskole som ung - de lærte vist mere at spare, hvor der ikke skulle spares - så det er nok derfor jeg i dag er nærmest hys med ordenligt mad og gode råvarer... 8-) Mine unger skal sgi ikke fodres af med fedt affaldstilbuds hakkekød, færdigretter og andet skidt :-( Men vi køber da pizzaer og kinamad udefra i ny og næ ;-)

I slutningen af 70'erne kom der pizzariaer, der blev konkurrenter til div kinesergrillbarer og pølsevogne. Jeg kan huske de første pizzaer, der af mine veninder fra gymnasiet og undertegnede blev inhaleret i Vesuvio på Rådhuspladsen - den er der endnu ;-) Dengang kom også Burgerking og lidt senere Mc. D.



Hilsen May-Britt B-)


Pas på Jeres heste derude - der er ingen opklaring af mishandlingerne :-(




Reikihealing, kurser for de der selv vil lære, clairvoyance mv. for dyr og mennesker - se præs.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Saftevandet
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 01:15

Ad ja - i pulver, som skulle røres ud i en kande, og smagte af sukker med appelsin, men pulveret kunne ikke røres rigtigt ud, så der var sådan nærmest lidt grus i saftevandet.

Så fik vi hindbærbrus, der er kommet igen med den helt rigtige smag fra dengang. I Sweppesflasker. Til børnefødselsdagene var der "regnbueis" og rigtig chokolade, som mødrene kogte i kæmpestore gryder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja bagerbil (Uhm Rosenbrød)
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 02:40
Og mælkemand (men jeg kan ikke huske mælkeflasker- kun kartoner, de der frygtelige poser med mælk var fra Frederiksborg Mejeri, det fik vi ikke), desuden kom der også en ostebil rundt.

I byen (Fredensborg) var der to slagtere, to købmænd, 1 fisk-/vildthandler, 1 cykelhandler, 1 legetøjsbutik, 1 manufakturhandel, Schous Sæbehus (som vi kaldte Sæb´s Skovhus), en Skjold Burne (vin og tobak), 1 Slikmutter, 1 Ismejeri,to bagere, 4-5 banker og 1 supermarked (Det hed Vime). Der var vist også en Brugs, men den blev vist først bygget stor først i 70'erne).

I dag kan jeg dårligt kende byen, så ombygget er det hele.

Om mit hjem var ældre- tja, min mor var 45, min far 49- og min ældste søster fyldte 17 i 1970. ;-) Selv var jeg 5 år, og det år blev vores hund kørt ned, så den måtte aflives...

Året efter fik vi en hvalp- og der blev bygget til huset. Hvordan min forældre ellers fik stablet 7 mennesker sammen i et hus med bryggers/vaskehus, spisekammer (på 1,5 kvm), køkken, stue og to kamre- det er mig en gåde!
Med tilbygningen fik vi kælder (og oliefyr!), 3 små værelser og éet stort.

Nå, nu kom jeg vist til at fortabe mig i minderne. ;-)

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 Minder er en egentlig
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 09:02
noget sjovt noget.

Der hvor Lyngby Storcenter ligger i dag, der havde vi boldbaner og legeplads, og da centret kom måtte vi køres i bus til Lyngby Stadion for at have Idræt.

Kan i huske skolemælken i de små trekanter og hvor afskyeligt de smagte når de var varme.

Af desserter i 70-erne var der citron og appelsinfromage.

Og så spiste man souffleer (staves) med blomkål og og masser af stuvninger (hvidkål og blomkøl og kartofler)

Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mie/Marnix.......
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 09:08
Ydrrrrrrk - havde ellers fortrængt de der lede trekantmælk.... :-@

Dem fik vi på Buddinge Skole, hvor jeg gik - sammen med æbler og nogle kæmpestore grønne vitaminpiller sidst i 60'erne :-(

De mælk er simpelthen skyld i, at jeg den dag i dag IKKE kan drikke mælk - jeg har fået de dårlige mælk nogle gange og kom til at kaste op - så siden har der været nul mælk til mig - det giver omgående brækassociationer..... :-*

Hilsen May-Britt B-)


Pas på Jeres heste derude - der er ingen opklaring af mishandlingerne :-(




Reikihealing, kurser for de der selv vil lære, clairvoyance mv. for dyr og mennesker - se præs.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor skulle du også
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 09:10
minde mig om den vitaminpille - den var afskyelig (jeg gik i skole i Lyngby)
Kan du så huske fluorskyldningen?

Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mie/Marnix.......
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 09:15
Ja - desværre...... nu du skriver det... :{-( Jeg er også ved at kaste op, bare jeg lugter lidt til tandlæge..... :-@

Gud, hvor neurotisk egentligt - kan man lægge sag an for neurotiske tilstande pgra skolegang.... ?:-) ;-D

Hilsen May-Britt B-)


Pas på Jeres heste derude - der er ingen opklaring af mishandlingerne :-(




Reikihealing, kurser for de der selv vil lære, clairvoyance mv. for dyr og mennesker - se præs.
0
0
Svar på denne tråd
 
 det jeg kan huske
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 09:26
er stegt lever....stuvet hvidkål med frikadeller,
og levertran...uhmmm kan stadig tage det idag.

pip09...er det ikke forfærdentligt, som tiden er gået...der var alså mere hyggelig dengang.
Godt jeg er ryger, så de 4 år på plejehjem, får jeg ikke, for jeg har røget mig ihjel inden da.

mvh. sulle





Det jordiske paradis ligger på hestens ryg, i kroppens sundhed og i kvindens hjerte.

Friedrich Bodenstedt
Tysk forfatter (1819-92)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror ikke
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 09:30
man ville vinde en sådan sag - der er for mange der har været udsat for det samme, så det ville blive alt for dyrt at udbetale erstatninger.

Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mie/Marnix.......
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 09:38
Du har sikkert ret - øv bøv...... ;-D

Hilsen May-Britt B-)


Pas på Jeres heste derude - der er ingen opklaring af mishandlingerne :-(




Reikihealing, kurser for de der selv vil lære, clairvoyance mv. for dyr og mennesker - se præs.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Euuwwww
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 10:00
Flourskylning!! Hvorfor skulle jeg lige mindes om det - det var simpelthen SÅ ulækkert!

Og de små skolemælk der var lunkne - eller varme... ÆKELT (og jeg kan heller ikke lide mælk)

Og så husker jeg at der i mine veninders hjem kom plantemargarine på brøddet - meget eksotisk (og noget væmmeligt). Hjemme hos os brugte vi smør - men jeg kan under alle omstændigheder ikke lige konceptet med at skulle lime pålægget fast - så jeg brugte ikke noget.

Til gengæld kunne jeg egnetlig godt lide at mælken var i poser.

Den der traditionelle "gammeldags danske madlavning" er jeg aldrig blevet udsat for - så den husker jeg ikke. Dog kan tanken om splat-spinat (i frosne blokke der blev optøet og serveret uden formildende omstændigheder), stadig give mig kvalme! Min mor laver ellers glimrende mad - men splat-spinaten blev vi aldrig enige om!
*£isbeth & Baloo*
A fanatic is one who can't change his mind
and won't change the subject.
(Sir Winston Churchill)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ah, de spinatgrønne vitaminpiller
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 13:58
De smagte da godt, man skulle bare ikke sutte på dem for længe. ;-)

Min mor var heldigvis god til at lave mad, kun oksesteg lærte hun aldrig, al kraften var i sovsen. Men uhm, den sovs var god.

Vi fik ikke trekantmælk, men små kvarte kartoner, som man hentede hos pedellen (men da jeg først startede skole i '72, så er det over tidsgrænsen). Og de ækle kummer til fluorskylning, og de endnu mere ækle gule piller, man skulle tage først, så tandlægen/klinikassistenten kunne se, om éens tænder var rene. Yuk!

Min mor måtte være meget sparsommelig og strakte frikadellefarsen med havregryn. Da min bror som 16 årig glædesstrålende kom hjem og fortalte, at nu kunne han lave frikadeller som mors- med havregryn! Så vidste min mor ikke, om hun skulle grine eller græde. ;-)

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 xtiny du skuffer mig.
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 14:07
Du mener da ikke seriøst at du kunne lide de piller - adrrr.

Og ja pillerne før fluoren havde jeg glemt.

Men jeg mente nu egentlig at vi havde trekantmælen lang op i 70-erne men det var måske forskeligt fra mejeri til mejeri - det var jo ligesom ret lang tid før ARLA.

Kan I iøvrigt huske det tøj vi gik i: små skotskternede(staves) nederdele og knæstrømper? Ufff

Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok jo, jeg havde sære vaner
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 14:17
Det var den grønne glasur på pillerne, der smagte godt. Ikke pillerne selv- man skulle ikke sutte på dem *for* længe.

Ja, der var forskellige mejerier, derfor fik vi fx kun posemælk i Hillerød, når vi besøgte min gamle barnepige. (Ja, min mor havde da ung pige i huset- ellers var det aldrig gået med 5 unger og fuldtidsjob). Jeg mener, det var Kløver mælk..? Dem med de hvide og blå kartoner med SØDMÆLK i rødt?!

Plantemargarine hed i lange tider Bellis hos os- også da de skiftede navn til Flora: "Ræk mig lige bellissen" Jeg troede, at det var navnet på *al* plantemargarine. I dag kan jeg ikke døje det.

Der var også grøn Alpeost, som jeg var vild med, jeg var ikke så glad for "Find rejen"-rejeosten. Grøn Alpe på knækbrød- mmmm...

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej var det Kløver?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 14:22
Jeg troede det var Øernes.

Ja det er rigtigt vi fik posemælk når vi besøgte min moster på gården i Græsted - ikke hjemme.

Jeg kan godt huske alpeosten meeeeen det var ikke lige min kop te og ja Bellis plantemargarine det brugte vi vist også.

Det var også dengang Landmandsbanken eksisterede.

Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var nok Øernes
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 14:28
Jeg er ret sikker på, at Kløver var andre egne af landet, men det er ikke let at hitte rede i, som med bankerne. Jeg tror, du har ret Mie.

Vi havde Frederiksborg Bank, der blev til Kronebanken (Enørebanken), Den danske Bank og nu Danske Bank. De var dem, der uddelte Rasmus Klump-sparegrise. Landmandsbanken havde Pontus (pingvin) sparegrise.
Der var også SDS (Sparekassen) og Bikuben og Privatbanken.

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja vi havde først
Forfatter: 
Dato:  19-11-2004 14:43
Bikuben og senere Privatbanken(nordea), men nede på hovedgaden ved siden af skolen lå der en Landmandsbank og der fik vi Pondus, som faktisk var en stor levende kongepingvin fra Zoo som der også er skrevet en bog om.

I dag er det Danske Bank som har Pondus (fusionering af Den Danske Bank (Landmandsbanken) og Handelsbanken) og Kristian 5år elsker sin Pondus og sin mors gamle bog om ham fra 1969!!!

Mie (som ææælsker at have ret, det sker så sjældent)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lynhurtigt, ja
Forfatter: 
Dato:  20-11-2004 06:00

Ja Susanne, det har du ret i - tiden går vanvittig hurtigt, hvordan er det nu - det her digt med noget i retning, "følger drengen i skole om morgenen, og når jeg kommer hjem om eftermiddagen, spørger han om han må låne bilen" Jeg tror, det er Benny Andersen.

Men ellers var 1970 da vist det år, hvor vi fik mere tid ! Jeg mener det var det år, hvor skole om lørdagen blev afskaffet. Jeg startede i skole i efteråret 1969 og allerede i løbet af første skoleår (tror jeg) begyndte vi at læse lørdagsskema på skift en af de andre dage i ugen, fordi lørdagsundervisningen blev afskaffet midt i skoleåret.

Nu vi er ved det - kan I huske de bilfri søndage?? Det var godt nok i 1973, mener jeg - men var det ikke bare dejligt ?
Jeg kan huske at vi cyklede midt på vejen i sneen hen til rideskolen.

Der var bare mere sne, dengang. Vintre var rigtige vintre, f.eks. lavede vi skøjtebane i haverne - sneen klappes med en skovl og oversprøjtes med haveslangen, voila ! næste morgen var der den fineste skøjtebane. Det kan man ikke i dag. Og sommer var der også mere af. Allerede i april kunne vi gå i knæstrømper og de her ternede nederdel, der også er andre der kan huske. Og drengene havde korte bukser på fra 1. maj til 1. oktober - for i hele den periode skinnede solen og det var rigtig sommer !

Nå - nu begynder jeg vist at lyde som min mormor, dengang hun levede altså. Men det er lidt sjovt, at man husker, at der var mere sne og den slags - selvom det ikke kan aflæses i DMI´s målinger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 pip09...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2004 23:10
Skole om lørdagen har jeg haft samfulde 12 skoleår :-(i gymnasiet havde vi 35 timer om ugen - gys), jeg blev student i 69 :-D

Mælkeflaskerne blev da vist afskaffet samtidig, i hvert fald i Holte.

Mie, du har da tit ret (y) , det er bare ikke altid vi andre opdager det ;-D (Var det en god julefrokost?)


:-) fra Nina

Præsentation - nu med føl!






0
0
Svar på denne tråd
 
 barndommens sne :-)
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 03:17
Jeg kan også huske at der var meget mere sne i min barndom, hvilket nok skyldes en opvækst i sverige.

Dette har dog også medført at jeg kan huske at bilerne kørte i den modsatte side - jeg mener dette først blev lavet om sidst i 60'erne i sverige. I skolen fik vi varm mad, bl.a kan jeg huske noget så skrækkeligt som brune bønner og endnu værre gulerodsmos, det sidste kan end ikke overgås af en nok så klumpet, og klistret kartoffelmos. Vi fik mælk i rustfri stålkrus, så al mælken smagte af metal, hvilket den så stadig gør, da man åbenbart trækker disse associationer med.

Jeg har aldrig oplevet mælk hverken på flasker eller i poser, så det må have været et dansk fænomen
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nina+Grete
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 03:32
Nina: Ja julefrokosten var et hit - super god mad som sædvanlig - jeg er lige kommet hjem og sidder og slår mave.

Grete: jeg har også boet en del år i Sverige og kan huske H-dagen i 1967, og gys den varme mad i børnehaveklassen bl. a. ÆRTESUPPE......

Mie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mie: øv, jeg ikke kunne smage
Forfatter: 
Dato:  22-11-2004 00:56
Men vi fik nu også god mad (min friske mor blev jo 80 ;-) )

Se lige føllene!


:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Grethe
Forfatter: 
Dato:  22-11-2004 01:09
Nu ved jeg jo ikke, hvor gammel, du er - men da jeg var barn i 50'erne og 60'erne, VAR der virkelig mere sne og is, også i Danmark :-)

Jeg blev ret god til at løbe på skøjter, og det var vist ikke fordi jeg havde et særligt talent, men øvelse gør mester - og øvelse var der mulighed for, fordi vi boede lige ved siden af Vejlesø i Holte, som frøs til is hver vinter og blev ryddet af kommunen (y)

Vi løb også en del på ski, men mest skøjter.
Og vi kælkede efter ponierne, som trak kælkene i vores sjippetove ;-)

- Jeg så lige på din præsentation, at du har en hest, der hedder Grandeur. Vi har en Grandior :-D , se min præsentation.




:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 føl {>
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider